Dierenfoto's 2006

Plaats reactie
Bernard Holtkamp

30-09-2006 18:33

Die zien er toch lekker uit rick.

Krijg toch steeds meer zin in die 400mm 8)

400D met 400mm,leuke combinatie.

Bart
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

30-09-2006 18:50

Mooi gedaan Rick

Nr 1 de Groenling vind ik het mooiste. :D

Tijger
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-09-2006 18:51

Danku.

Ik ook Marco :wink:

Verder waren er weinig vogels die echt binnen bereik kwamen. Maar goed, gewoon vaak genoeg gaan. Elke keer zijn er wel kansen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-09-2006 20:28

Dat ziet er goed uit Rick als eerste serie.

Nu veel mensen hier van die witte toeters hebben; Het aanscherpen van de camera op 'parameters 1' van b.v. de 350D kan nu al snel iets te veel zijn. Zelf hou ik de jpeg-instellingen tamelijk soft met een geringe kleurvulling. Dat kan naderhand dan weer bijgewerkt worden. Is het te veel, dan kun je nauwelijks nog terug. Door overmatig aanscherpen kan er detail verloren gaan.

Vooral met zo'n 400mm loop je egen hele andere zaken aan dan je gewend was. Vooral de belichting gaat een enorme rol spelen.
Hier (heel kort) wat tips voor de vogelaars:

Deze tips zijn vooral voor de Canon gebruikers met een 300/350/400D.

Fotografeer altijd in de ai-servo stand met 1!!! scherpstelpunt. Zet deze daar waar je de scherpte wilt hebben.
Maak gebruik van de centrum gewogen lichtmeting, dit symbool: ( )

Bij lichtgekleurde/witte vogels altijd je belichting iets -1/3 tot een hele stop- in de plus zetten, om het wit maximaal wit te krijgen. Hierbij opletten dat je niet te veel overbelicht. Dit omdat je lichtmeter ook kleurafhankelijk is!
De AV-stand gebruiken voor je belichting is erg gemakkelijk. Diafragma instellen met je draaiwiel, het knopje rechts naast de zoeker indrukken en tegelijkertijd kun je wat plussen of minnen (kun je in je zoeker zien en op je schermpje) door aan het draaiwiel te draaien. Zo heb je altijd de snelste sluitertijd te pakken en je belichting onder controle.
Ondertussen kun je je scherpstelpunt ook nog ff wijzigen (oefenen!)

Kom je aan een te lange sluitertijd, dan kun je gerust tot ISO 800 gaan met jullie camera's.

Heb je tegenlicht -heb je altijd met een bewolkte lucht op de achtergrond- dan ga je nog wat meer de plus in met je belichting. Met een mooi blauwe lucht en een donkergekleurde vogel kun je de belichting ongeveer neutraal houden.
Let er altijd op hoe het licht op de vogel valt en hou er rekening mee. Hier is veel ervaring voor nodig en het komt vanzelf. Je moet wel naderhand goed je eigen foto's beoordelen en terug beredeneren wat er precies is gebeurd.
Dit is precies de reden dat ik de commentaren achteraf door anderen vaak zeer irritant vind op de fotosites. De fotograaf ziet zelf ook wel of de foto onder of over is belicht als dat het geval is.

Voor donkere vogels kies je de belichting wat meer neutraal.

Denk er even aan dat bovengenoemde camera's meestal 1/3 stop in de plus zitten als de lichtmeter neutraal aangeeft!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-09-2006 20:35

Bedankt voor de tips Bas. Ergens terug staat ook nog een tjiftjaf van mij, ik weet niet of je die gemist had.

Het is erg belangrijk om de instellingen goed voor elkaar te hebben en aan te passen aan het moment. Maar soms moet je snel zijn en krijg je weinig kansen. Het is dan heel moeilijk om met veel dingen rekening te houden. Zeker als beginnende vogelfotograaf.

Wat bijvoorbeeld jammer is bij die kleine zilverreiger is het hoge standpunt van de fotograaf (ik dus). En de schaduw op de zijde van de vogel. Door het hoge standpunt krijg je als achtergrond het water, wat ook niet erg afsteekt tegenover de spierwitte vogel. Het water, waar ook veel storende elementen uitsteken in de vorm van die lidsteng en zo. Maar enige keuze had ik hier niet, want de foto is genomen vanuit de schuilhut. De reiger kwam, al vissend, mooi naar me toe lopen langs de oever.... tot deze afstand, toen draaide die maar weer om en ging terug.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-09-2006 20:45

Rick Boerboom schreef:Het is erg belangrijk om de instellingen goed voor elkaar te hebben en aan te passen aan het moment. Maar soms moet je snel zijn en krijg je weinig kansen. Het is dan heel moeilijk om met veel dingen rekening te houden. Zeker als beginnende vogelfotograaf.



Dat blijft gewoon zo hoor :wink: Op vakantie met de camera 6 uur per dag om je nek in het bos, ga je op het eind wel verbetering zien (en dan nog) Vaak moet je heel erg blij zijn dat je er een bijzonder dier redelijk scherp op hebt staan. Door de enorme kwaliteit van de jpegs die jullie camera's leveren kun je nog heel veel doen naderhand!

Veel oefenen (ook in de huiskamer) helpt enorm om de juiste knoppen blindelings te kunnen bedienen en dan het liefst zonder naar de instellingen in de zoeker of op je schermpje te kijken.
Wat je zegt Rick, je kunt ineens een schaduw krijgen of de volle zon op je onderwerp.

Bij het verhaal hierboven vergat ik dat voor het gemak even. Met de volle (middag)zon op een witte vogel moet je weer wat terug met je belichting omdat je anders weer van die overbelichte vlekken krijgt.
Bernard Holtkamp

30-09-2006 21:18

Een stapje onderbelichten bij felle zonlicht kan helpen bas.
Maar wat als je bv ook donkere dieren er bij hebt?

Dan moet er toch een keuze gemaakt worden want een van de onderwerpen blijft dan of onder of overbelicht.
Neem maar eens groep schapen,veel al witte maar ook vaak een stel zwarte er bij.
Onderbelichten betekend de witte vaak goed maar de zwarte weer te donker.
Anders om krijg je overbelichte witte woldragers en een goed zwarte.

Ik zit nu even te kijken wat ik met die 400d kan en zie een hele rits instellingen die me wel bevallen.
Een daar van is de neutrale stand.
Ik ben dus benieuwd wat hij dan doet,echt neutraal of toch stiekem een 1/3 op of onder belichten.
Testen dus.
Daarbij heb ik ook nog meerdere eigen keuzes die ik in kan stellen,dus de komende weken weer alles opnieuw leren.

Een fantastisch ding die 400D met heel veel meer dan de 300D.
Morgen een ruis test uitvoeren.

Bart
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

01-10-2006 01:30

Hier een fototje van mn grote vismaat van twee weken geleden aan de Haarsteegse Wiel. Kwam de
hele tijd op me zitten, eerst op mn knie, daarna mn hand en mn gezicht... was wel grappig, kon er
gewoon mee rondlopen enzo. Tamme libelle... :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-10-2006 16:38

Na een half uur wachten 2 seconden de kans om een dodaars op de plaat te zetten. Het mannetje, wat nog prachtig gekleurd is, zwom in 2 duiken aan mij voorbij. Toen kwam deze heel even boven, redelijk in de buurt. Daarna ook niks meer gezien. Wat een onzichtbare vogels zijn het toch.

http://img395.imageshack.us/img395/6626/dodaarsan9.jpg

Ook mooi was de visarend die ter plaatse was. Beest zat erg ver weg en het licht was bedroevend. Dus ik denk laat ik maar een paar foto's maken dat ik op het computerscherm dermate kan inzoomen om zeker te zijn dat het een visarend is. Maar met de extender erop zag ik het al. Onderstaande is een extreme crop van 400 + TC in rampzalig licht. Maar het gaat om het idee dat het een visarend is! :wink:

http://img383.imageshack.us/img383/1083/visarendes4.jpg
Bernard Holtkamp

01-10-2006 16:47

Dodaar's..prachtige vogels die zeker zeer moeilijk te pakken zijn.
Zie ze hier ook regelmatig en krijg ze maar niet te pakken.

Die eagle ziet er gezien de omstandig heden goed uit rick maar wat zijn die strepen?
Hoogspanningleiding?

Bart
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-10-2006 16:49

Jep hoogspanningskabels. Doordat de kabels schuin hingen kreeg ik ook steeds het idee dat ik de camera schuin had staan. Maar toestel was toch aardig waterpas. Vertekend beeld door die schuine lijnen. Het beest heeft trouwens niet meer gedaan dan een beetje poetsen en kijken hoe het gras groeit. Ik had hem graag nog even in actie gezien.
Arwin Bos

01-10-2006 17:11

Rick,

mooi man die visarend!!
je hebt PeeBee.

mvg
Arwin
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-10-2006 19:16

Je hebt reply Arwin :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-10-2006 22:53

We zijn hier nog steeds door de vakantiefoto's heen aan het spitten om er een leuk albummetje van te laten printen. Hier één van de bald eagle-foto's:

http://gallery.zoom.nl/image.php?id=262988&type=full

Erg leuke site trouwens, waar je je eigen albums kunt uploaden voor vrienden en kennissen. We maken er dankbaar gebruik van voor het delen van foto's met de opgedane contacten met de vakantie (dat gaat daar in Canada heel erg leuk trouwens)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-10-2006 22:58

Donders Bas...fraaie foto!

Vandaag de dag kun je een digitale fotoframe kopen voor op de schoorsteen...heb je continu een lopende diavoorstelling
Werkt met een geheugenkaart
Best wel geinig :wink:
Bernard Holtkamp

02-10-2006 08:27

Ik heb het je al eerder gezegd bas maar hij is gewoon super!!

Denk dat ik binnen een 2 jaar maar eens op familie bezoek moet in BC :lol:

Veel te veel mooie natuur daar.

Bart
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-10-2006 12:54

echt mooi ja! n pluim! haha
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-10-2006 15:11

zo uit de lucht geplukt ,

de eerste vogel foto met mijn nieuwe Nikkor AF-S VR 70-200/2.8 G IF-ED
op 200mm uit de hand geschoten valt allemaal niet mee met die beesten.
maarja oefening baart kunst zeggen ze.
foto niet bewerkt alleen iets verkleint.


Afbeelding
1/1600 f5 200mm
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 03-10-2006 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-10-2006 15:13

Ik vind hem erg mooi Ruud. Stomtoevallig was mijn eerste foto met de nieuwe camera ook van een kievit. Ik vind dat je vooral de belichting meteen perfect in orde hebt bij deze foto. Bijna neutraal denk ik in dit geval?
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

03-10-2006 15:15

WAUW !! :o
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-10-2006 15:35

viel allemaal niet mee bas , ze zijn echt snel.
heb de lens gister opgehaald in urk (kon niet meer wachten)
heb wel gelijk weer een deuk in mijn knip maar dan heb je ook wat.

volgende aankoop wordt een Nikon Tc-20E II 2x Telephoto Converter bas.
de Nikkor AF-S VR 70-200/2.8 G IF-ED is over het hele bereik 2,8 dus
met converter 5,6 op 400mm dat lijkt mij nog goed te doen toch ?


gr. ruud
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-10-2006 16:06

Goed te doen? Je hebt de mooiste set die je je kunt wensen.
Welke camera heb je eigenlijk? Kan ook per PB...

Voordat je die converter koopt zou ik er gewoon even één proberen. Eerst met je nieuwe lens flink tekeer gaan, zodat je dadelijk precies weet wat je door de zoeker moet zien en bovendien of ie goed blijft focussen qua snelheid.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-10-2006 17:34

bas ,

heb een d70 maar word waarschijnlijk volgend jaar een d80 of d200
met grip.
nadeel van de d70 is dat er geen goede grip voor is met een onspanknop.

wat betreft de converter alles blijft werken dus dat is geen probleem.
ben ook nog aangemeld op een nikon forum en daar is momenteel ook een gebruiker met dezelfde set aan de gang dus houd ik zijn bevindingen een beetje in de gaten bas.
heb geen haast met aanschaffen dus....
kan dit nog melden dat degene die een nikon lens wil aanschaffen dit nu moet doen want die gaan per heden met 40 % omhoog vanwege het feit dat inca ermee gestopt is en nikon nederland het voortzet.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

03-10-2006 21:00

Hoi Ruud,

Mocht je erg gehecht zijn aan je D70, er zijn wel grips voor met een extra ontspanknop.
Mogelijk een nadeel; zit een kabeltje tussen grip en body.

Heb je er een pbtje over gestuurd.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bernard Holtkamp

03-10-2006 22:22

Die bird staat er weer goed op ruud.


En 40% verhoging??

Ben je mooi klaar mee :cry:

Bart