Water verversen

Plaats reactie
Rudie Dekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Barendrecht

17-08-2006 09:54

Beste koiliefhebbers,

Ik vraag me af of mensen ervaring hebben met een koivijver waar het water nooit ververst wordt? In de situatie bij mijn vijver is het heel moeilijk om grote hoeveelheden water af te voeren. Het standaard onderhoud aan het filter gebeurd uiteraard wel... Kan je problemen krijgen (en welke) met vijvers waar nooit grote hoeveelheden water worden ververst??? Mijn vijvers heb ik nu 1,5 jaar en tot nu toe geen problemen maar gaat dit ook op lange termijn goed?

Alvast bedankt,
Ruud
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

19-08-2006 23:11

Over hoeveel water praten we?

Mijn koi vijvertje van 10 kuub krijgt nooit vers water, ook enkel van het schoonmaken van het filter

zal zo een 200 liter per week zijn

Gaat al 5 maanden erg goed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-08-2006 23:25

Er wordt aangeraden een deel van het water regelmatig te verversen. Dit bevordert een gezonde groei van de koi. Ik kan mij er iets bij voorstellen. In de loop van de tijd bouwen zich mogelijk afvalstoffen op die niet door het filter afgebroken worden.

Ik weet niet wat de richtlijn precies is, maar zoiets als 20% per 1 of 2 weken.

Groet, Kees
Rudie Dekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Barendrecht

21-08-2006 16:25

Camiel,

Mijn vijver heeft een inhoud van ongeveer 9000 liter.
Ik heb ook nog nooit een grote hoeveelheid water ververst.
Ik heb die vijver nu 1½ jaar tot nu toe gaat het goed alleen ik denk toch dat je wel af en toe water moet verversen.
Ik heb weleens een verhaal gehoord van iemand die een hele hoge concentratie koper in zijn water had zitten en dus werden zijn vissen ziek, vandaar de vraag. Niet alle stoffen worden biologisch afgebroken en moeten dus door waterverversing op een acceptabel nivo gehouden worden! Ten minste dat denk ik en ik vraag me dus af of dat ook zo is..!

Groet, Ruud
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-08-2006 19:13

De eerste paar maanden ververste ik elke week netjes 10 %
waterwaarden bleven schommelen en draadalg kwam goed te voorschijn

Na een maand of 2 enkel water ververst wat er met het schoonmaken van de boprstels verloren ging.

waterwaarden stabiel, en draadalg verdween binnen 1,5 week.

En de groei?

bijna al mijn vissen zijn dit jaar en cm of 12 tot 15 gegroeid.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2006 19:48

De eerste paar maanden moet een vijver op evenwicht komen. Er wordt ook geadviseerd de eerste tijd geen vissen in de vijver te zetten.

Het is trouwens makkelijk om te voorspellen dat die initiële groei op een gegeven moment stagneert. Een koi is niet voor een half jaar. Die vissen kunnen met gemak 25 jaar oud worden. Afhankelijk van de erfelijke eigenschappen moeten lengte en gewicht dan aanzienlijk zijn.

Zie eerst maar eens zover te komen.

En natuurlijk, met 2 koi op 10 m3 is het makkelijker om de groei op gang te houden en tot "jumbo" formaat te komen. Maar er is geen liefhebber die het bij een paar vissen houdt.

Groet, Kees
Rudie Dekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Barendrecht

22-08-2006 09:02

Camiel,

Hoe test jij je water digitaal of met die druppeltjes??? Want ik deed het eerst altijd met die druppeltjes en toen leken mijn waterwaarden ook stabiel en verdween de draadalg. Alleen toen mijn vissen een beetje gek gingen doen (niet eten en lusteloos in hoeken hangen) ben ik maar eens naar een koidealer gegaan en water laten testen daar bleek dat mijn ammoniak veel te hoog was 0,36 gram/liter. De eerste 8 maanden ging alles perfect vissen eten goed groeien nog beter maar na een tijdje ging het dus toch fout.. Het filter kon het nog niet aan, ik had maar 3 visjes in de vijver en daarmee ging het dus al bijna fout... Nu bleek ineens dat de draadalg wegbleef doordat de afvalstoffen niet goed werden omgezet!!!! Ik heb toen een maand lang om de dag bacteriën in de vijver gegooid en zeoliet in de vijver gehangen. Na een paar weken kwamen ook de draadalgen weer terug wat logisch is ammoniak wordt omgezet in nitriet dat wordt weer omgezet in nitraat en daar leeft de draadalg van dus daaraan kon ik zien dat het weer beter ging... Ik heb toen regelmatig mijn water digitaal laten testen (en die gekke druppels weggegooid) het werd steeds beter... Dus kijk uit met nieuwe vijvers (zeker in het voorjaar) nu gaat alles weer goed maar ik heb wel gemerkt dat je grote problemen kan krijgen als je niet je water heel goed in de gaten blijft houden (dus niet met die gekke druppeltjes)...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

24-08-2006 21:27

In het begin met stripjes en druppels.

de laatste paar maanden doet mijn dealer het digitaal voor me

En tot nu toe gaat het super goed
Plaats reactie