vlekken verdwijnen

Plaats reactie
Donny nouris
Berichten: 144
Lid geworden op: 12-04-2006 23:28
Locatie: Maarssen

18-07-2006 12:53

hallo ik had eerst een bijzondere koi.
Dat kwam mede door had hij een zwarte stip van 3 cm op ze kop had.
Maar nu is hij eraf.
Kan iemand vertellen hoe dat kan.
De vis is nu rond de 20cm en is kern gezond en het is nu een kohaku geworden.

Gr Donny
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

18-07-2006 15:54

Het is normaal dat het patroon van een koi veranderd tijdens het groeien. Ik heb zelf een sanke waar bij het rood (hi) langzaam aan het openbreken is... niet echt ernstig dus.

Groeten,

Albert
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

18-07-2006 16:23

Het kan ook andersom hoor.

Ik kocht een kanariegele koi en die is nu dus pikzwart geworden.
Enkel de onderzijde van zijn buik is nog geel

En een witte koi van mij heeft een geel stipje op zijn kop.
Als de zon op de vijver schijnt een paar dagen is ie lichtgeel
Is het een paar dagen bewolkt dan word het stipje knalrood.

Ik vind het wel grappig om te zien steeds.

De hardheid van je water kan er ook nog wel wat invloed op hebben, maar dan wel alleen op hjet zwart als ik het goed heb
Dennis Barten
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-07-2006 18:39
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

18-07-2006 21:20

Hoi Donny,

Is de stip helemaal verdwenen of ligt het patroon nog onderhuids? Dat zwarte pigmenten gedurende de seizoenen van intensiteit veranderen, is eigenlijk vrij normaal. Het kan enerzijds vastliggen in de genen, anderzijds wordt het zwart (sumi) door temperatuur, lichtkracht en waterkwaliteit (m.n. hardheid) beïnvloed.

Sommige bloedlijnen van Koi (bv. Shintaro) staan erom bekend dat zij op jonge leeftijd veel zwarte patronen hebben, deze na ongeveer een jaar bijkans verdwijnen en op latere leeftijd deels weer terugkomen. Bij een mindere kwaliteit Koi bestaat er echter ook de kans dat het zwart voorgoed verdwenen is.

Heeft de verandering te maken gehad met (veranderde) omgevingsfactoren, dan zou het goed kunnen zijn dat het zwart tzt weer terugkomt. Een kwestie van afwachten dus!

Camiel,

Die donkerverkleuring van het gele visje heeft waarschijnlijk te maken gehad met zonlicht. Het zou mij niets verbazen als het visje indoor is gekweekt. Zodra het buiten kwam, is het zwarte pigmenten gaan aanmaken ter bescherming tegen het zonlicht.

De hardheid van het water heeft niet alleen invloed op het zwart, maar ook op de rode patronen, zij het in mindere mate.

Dennis
Donny nouris
Berichten: 144
Lid geworden op: 12-04-2006 23:28
Locatie: Maarssen

18-07-2006 23:41

De zwarte stip is helemaal verdwenen.
Maar waar de stip zat is het nog wel lichter rood dan op het lichaam.

Bedankt voor de reacties.


Gr Donny
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

05-08-2006 10:17

ik heb dit andersom, bij een goudzeelt... langzaamaan van fel oranje naar oranje vol met zwarte stippen
Plaats reactie