Mijn eigen wereldje (een stukje uit mijn hyves weblog)

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-03-2008 23:14

De wind die door de bomen raast… Het geloei van de schotse hooglander en het tikkende geluid van een specht. Ik bevind me ergens in een bos buiten de bewoonde wereld. Voor me ligt een klein vijvertje dat hier ooit door mensen is gegraven. Een vijvertje met een bestand aan de mooiste spiegels die ik ooit gezien heb. Vuistgrote schubben die de ene keer zilver en de andere keer weer goudbrons lijken. Variatie is het sleutelwoord op dit pietluttig watertje… Ook de schubkarpers mogen er wezen. Het merendeel is voorzien van de bekende torpedovorm en staalblauw ruggen. Als deze vissen dan ook nog eens voorzien zijn van dikke, ongeschonden lippen die gewoon wachten op je aas kan je begrijpen dat het plaatje compleet is…

Afbeelding

Nadat ik een tweetal plekjes voorzien heb van enkele korrels sweetcorn mag ik voor het eerst de lijn door de ogen van mijn nieuwe aanwinst te halen. Een Mark IV splitcane die in het verleden van een vismaat van Nederlands bekendste hengelsportauteur is geweest behoort sinds enkele dagen tot mijn wapenarsenaal en wordt hopelijk ergens de komende dagen ontgroend. Voorzien van een licht balsahouten pennetje en de oude Mitchell is het in ieder geval een setje om in te lijsten.
De eerste stek van het tweetal die ik ga bevissen is een klein rietkraagje waar het merendeel van de dag de zon op staat. Een plek die gewoon naar karper ruikt en waar ik de nodige vangsten gedaan heb. De herinneringen aan die paar dorre stengels in het winterzonnetje zijn haast te proeven en ik moet glimlachend terugdenken aan de mooie vissen die ik van dit kleine stukje van het water heb mogen lenen.
Vandaag ziet het er echter dood uit. Deze keer geen zwaaiende stengels die door een massief lichaam opzij gebeukt worden, geen kolken in het stroperige water of bellenplakkaten die je vertellen dat het nu echt menens is. Nee, het eerste uurtje tikt voorbij zonder een glimp van actie. Slechts het geluid van de vogels toont aan dat er iets van leven is op dit stukje aarde, de rest lijkt echter zo dood als een pier.
Als ik op de andere stek de maïskorrel langs een struik naar de bodem laat dwarrelen is het meteen al raak. De pen gaat even staan om vervolgens snel naar links te verdwijnen. Met een haal probeer ik de haak te zetten maar trek ik het geheel zonder vis boven water. Helaas, een misser. De tweede keer dat ik de haak te water laat gebeurt alweer vrij snel hetzelfde met ook deze keer een misser als gevolg. Het zit me vandaag weer eens ouderwets tegen. Hopelijk doet een klein beetje extra voer wonderen terwijl ik me even vertoef richting het rietkraagje.

Afbeelding

Net voorbij de afgestorven stengels prijkt er weer het puntje van het balsa vakmanschap. Een rood stukje hout dat zich op dat moment het middelpunt van mijn concentratie kan noemen. Mijn pupillen staan wijd open en hopen niks te missen van het schouwspel. De handen zijn geklemd om het kurk en ondertussen fantaseer ik over hetgeen er elk moment zou kunnen gebeuren. Wat er op datzelfde moment gebeurd doet er verder niet… want elk moment kan het ineens toch zover zijn en zal de pen in de donkere diepte verdwijnen.
Dan is het rode puntje ineens in een flits verdwenen en weet ik met een lange haal het carbonstaal in een stel vlezige lippen te plaatsen. Het directe gevoel van contact met een karper voel ik door mijn lichaam stromen. Een plezierige schrik verwelkomt me als de vis er na een seconde vandoor schiet. De slip van het oude molentje doet braaf zijn werk en weet in combinatie met de hengel het dunne lijntje heel te houden. Het kleine karpertje, duidelijk niet van het gedroomde formaat (maar zeker mooi) geeft het na een enkele minuut beulen onder de hengeltop al op. De Mark IV is ontgroend en de dag is in ieder geval al goed. Ik ben in ieder geval niet voor niks gekomen en een puntgaaf schubkarpertje heeft toch weer gezorgd voor de nodige spanningen en een nieuwe ervaring. Drillen met splitcane… Een jeugdige karpervisser met een passie voor oude rommel. Het karpertje wordt ondertussen bedankt en zwemt zijn vrijheid weer tegemoet.

Afbeelding

Als ik weer bij het struikje aankom, kom ik daar al snel tot de ontdekking dat het een groot vreetfestijn is op de bodem. Enkele bellen vinden hun weg naar de gladde wateroppervlakte. De manier waarop de belletjes vanuit het koude water naar boven stijgen en in mijn gezichtsveld uit elkaar spatten geven vertrouwen. Het is in feite een aankondiging zoals een stilte voor de storm. De spanning is dan ook te snijden aangezien elk moment zo’n bronsrug zich aan het aas kan vergrijpen.
Dan is er weer een tikje te zien en komt het drijflichaam voor het grootste deel boven water. De vis heeft het onderste loodje opgetild, waardoor de dobber nu minder gewicht hoeft te dragen en plat gaat liggen. Dit kan maar een enkel ding betekenen… Iets of iemand heeft het aas naar binnen gewerkt en met een korte beweging van mijn rechterarm vind de haak zijn weg in de bek van de vis. Ik ben in contact… voel enkele kopstoten van de verdachte en zie even later een brasem aan de oppervlakte verschijnen. Voor de kant word de vis in het water ontdaan van het weerhaakloze haakje. Nog even blijft de vis hoog in het water hangen en lijkt hij me aan te kijken. Dan is hij ineens weer weg en kan ik mijn pijlen weer richten op de reden waarom ik hier ben. Dagdromen over karper…
Ik voer nog enkele korrels maïs en trakteer mezelf op een boterham. De ganzen krijgen ook nog een deel van mijn lunch. In ruil daarvoor worden ze wel nog even vastgelegd op de gevoelige plaat en zo toegevoegd aan mijn fotoalbum.
Als ik de laatste hap brood probeer weg te werken is er alweer beweging. In een flits verdwijnt het rood geverfde houtje richting de bodem. Dit vraagt gewoon om een tegenreactie. De aanslag word gevolgd door een spurt van enkele meters onder de struiken door. De druk word nog iets opgevoerd en ik zie een grote staart tegen de onderkant van de takken slaan. Dan valt ineens alles stil en draai ik een los lijntje binnen. De haak is losgeschoten en de vis is gevlogen. Het was duidelijk een grotere vis… maar vooral “het was”.

Een dag later loop ik met hengel in mijn hand langs de oevers van een ander watertje. Een verlaten waterbuffer, waar in de loop van de jaren door enkele mensen wat karpers zijn uitgezet, is het decor van enkele uurtjes karperjacht.
De zompige oevers en de verwilderde plantengroei doen me vergeten dat ik slechts tientallen meters verwijderd ben van de bebouwde kom en geven me het idee dat ik in niemandsland ben. De in de zomermaanden talrijk aanwezige wiervelden zijn afgestorven, het riet is dor en de bomen zijn nog steeds kaal. Toch is de geur van avontuur hier aanwezig. Het is haast te proeven dat er karpers aan het patrouilleren zijn langs de oevers… op zoek naar voedsel en hopelijk vinden ze hetgeen dat ik ze aanbied.

Afbeelding

De uren leren me echter dat het voorgevoel niet meer dan bedrog is. De karpers zijn helemaal niet op zoek naar mijn goudgele gezoete korrels en anders hebben ze het aas simpelweg niet gevonden. De middag is voorbijgevlogen alsof de duivel met de klok speelde en de enige vangst van de dag zijn enkele sfeerplaatjes van mijn verblijf in mijn eigen wereldje. Helaas, het geluk zit me niet altijd mee.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

03-03-2008 03:04

Wat een mooie posting, Kevin!!!!!!!!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-03-2008 15:06

echt kevin zoo mooi!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

03-03-2008 15:12

Prachtig jonge, even een paar minuten genieten :D :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

03-03-2008 15:45

Leuk om te lezen kevin!

van die hengel wil ik trouwens wel eens een dril/actiefoto zien!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

03-03-2008 16:07

Van de eerste letter tot aan de laatste punt genoten Kevin :D
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

03-03-2008 19:15

Mooi verhaaltje!

en wat een mooie hengel ! :D

Groeten Jens 8)
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

03-03-2008 19:18

Kevin ik heb het je al een keer gezegt....
Maar ik doe het nog een keer....

Prachtig Stukje Kerel ! :D
KSN
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

03-03-2008 19:32

SCHITTEREND stukje tekst man...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

03-03-2008 20:33

Kevin..dit is Genieten met een grote G
Ach man..Ga toch vissen !!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

04-03-2008 16:53

Wanneer komt het volgende verslag?

8)
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

04-03-2008 20:16

martijn zeij schreef:Wanneer komt het volgende verslag?

8)



Heel snel hoop ik
KSN
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

04-03-2008 21:17

Je kan jou manier van vissen zo heerlijk verwoorden, en vergeet vooral de details die deze manier van vissen zo bijzonder maakt niet te vermelden. de kleine dingetjes waar je zo intens van kunt genieten worden door de meeste mensen in de hedendaagse pondenrace simpelweg niet opgemerkt. daarom kan jij m.i. veel meer en intenser genieten van het karpervissen dan de gemiddelde hedendaagse visser :wink:
Kortom, ik kan me helemaal vinden in jou manier van schrijven en vissen, en droom ervan dat ik het zo lekker kon verwoorden als jij!!

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

04-03-2008 21:29

Mannen,

bedankt voor de erg positieve reacties. Inmiddels ben ik alweer wat uurtjes vissen verder en wellicht dat ik ergens de komende dagen weer eens iets zal schrijven. Ook ben ik door Menno Blok benadert of ik misschien interesse heb om een "seizoen van" te schrijven. Dit zal ik in ieder geval zeker overwegen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Nick Spiertz
Berichten: 199
Lid geworden op: 03-06-2005 00:38
Locatie: Limburg
Contacteer:

04-03-2008 22:33

Mooi stukje zoals altijd kevin :wink: binnen kort mischien eens vissen op het andere watertje in dat bos :D
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

05-03-2008 20:45

kevin,
het is puur genieten als je je verslag leest.
verheug me op de volgende :D
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

05-03-2008 22:19

Ongelofelijk wat een schrijfstijl Kevin! Je proeft gewoon de nostalgie en helemaal in combinatie met de "opa petje" en de prachtige Splitcane! Ga zo door want ik heb in het verleden ook al eens genoten van je schrijfstijl ( stukje over het kanaaltje). Gr Dirk!
.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

09-03-2008 20:24

1 woord: SUPER!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-03-2008 18:26

Wegens omstandigheden (lees: geen tijd gehad door werk en een andere hobby) heb ik weinig tijd gehad om weer aan de waterkant wat tijd te mogen spenderen. Waarschijnlijk zal ik in de loop van de komende weken weer wat meer aan het vissen toekomen en dan is er een grote kans dat er weer een schrijfseltje uit naar voren komt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Freek Swaans

11-03-2008 14:45

Tof verslagje Kevin!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

12-03-2008 18:47

kevin diederen schreef:Wegens omstandigheden (lees: geen tijd gehad door werk en een andere hobby) heb ik weinig tijd gehad om weer aan de waterkant wat tijd te mogen spenderen. Waarschijnlijk zal ik in de loop van de komende weken weer wat meer aan het vissen toekomen en dan is er een grote kans dat er weer een schrijfseltje uit naar voren komt.


Ik sta te trappelen om het volgende verslag te lezen! :D
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-03-2008 22:33

Voor de liefhebber staat er deze keer een wel erg mager stukje tekst op m'n hyves (http://kevindiederen.hyves.nl/blog/10786002/Een_mager_stukje_tekst_maar_in_ieder_geval_wel_weer_iets/0MhJ/). Op verzoek van Menno Blok heb ik namelijk een stuk dat ik op mijn hyves wilde plaatsen en een ander schrijfsel bij hun ingeleverd en zal ik voor de site een "Het seizoen van" gaan schrijven. Dus er zullen het komende jaar nog wel enkele andere stukjes tevoorschijn komen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-03-2008 23:27

Euh Kevin,
het word steeds leuker te le(v)(z)en hier. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-03-2008 09:28

Henk,

Toevallig nog iets van Bald gehoord?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-03-2008 18:53

Nee Kevin,
onze piloot zal wel aan 't behangen en verven zijn. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.