stuk verboden te vissen en alle karpers liggen daar! tips???

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Gebruikersavatar
kobe craeninckx
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-06-2007 17:47
Locatie: Houwaart

01-08-2007 19:17

we waren aan het wachten tot ze begonnen te azen aan ons voer maar ze begonnen niet dus hebben we er ons gewoon bij gelegt.. :roll:

gr
karpervissen is zo als drugs,je raakt eraan verslaaft!

karpers dit jaar:55
brasems dit jaar:0
Gebruikersavatar
kobe craeninckx
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-06-2007 17:47
Locatie: Houwaart

01-08-2007 19:25

ze zetten op die vijver zelfs 1 keer per jaar 100kgforel en 25 kg zalmforel op!!
karpervissen is zo als drugs,je raakt eraan verslaaft!

karpers dit jaar:55
brasems dit jaar:0
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-08-2007 19:39

kobe craeninckx schreef:nee ik heb er nog niet met forlic's op gevist.Ben er vandaag voor de eerste keer gegaan!!Zat net naast de paaizone maar ze kwamen er niet uit :roll:

gr


Sorry hoor Kobe, moet ik jouw verhalen na 1 keer vissen nu echt serieus gaan nemen?

Het gedrag van karpers op een water leer je niet met een paar uurtjes en een berichtje op dit board.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-08-2007 19:44

Vijver over wat voor oppervlakte hebben we het het hier? en hoe onbevist is de karper daar?
Paaigebieden zijn over het algemeen genomen niet de gebieden waar ze blijven, zo je het nu zegt is het meer een verblijfgebied.
Je moet gewoon er achter zien te komen z=hoe de vis zich verplaatst van de ochtend naar de avond.
Dan kun je ze opvangen.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

01-08-2007 20:38

de tactiek van janieck lijkt mij het best, boilies kennen ze niet dus dan heb je goud in handen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-08-2007 21:02

De tactiek zit absoluut niet in het aas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-08-2007 22:34

[hoi kobe ik heb een beetje gelachen over die tips die je hebt gekregen als ik het zo hoor zitten ze meer achter de computer dan aan het water.
let op je gaat op de afscheiding en in het paaigebied voeren geen 10 boilies dat doe ik nog niet eens in de winter je begint met 5 kg goed versprijd een dag niet voeren dan weer 5kg versprijd dat doe je 2 weken lang met een goede vismeel boilie als ik het geurtje zou moeten bepalen zou ik voor peach gaan met zoetstof en aminozuren erin niet te veel vismeel in de boilie 20% is genoeg ik weet zeker je trekt de hele plomp leeg gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-08-2007 23:04

Ja hoor, Harald.

Onwaarschijnlijk dat de karper altijd in de onbereikbare "safe-area" ligt. Een goed begin zou dus zijn de karpers eens te observeren. Als dat lukt tenminste. Het zijn dieren met een vaste gewoonte. Hoe is het doorzicht? Als je voert probeer dan eens plekken te vinden waar of een manier waarop je het voer in de gaten kunt houden. Stiekum een klein beetje, al mag het niet. Maar veel is hiervoor niet nodig.

Zinloos om er meteen maar 25 kg vismeelboilies met een geurtje in te kieperen als je niet meer weet dan dat je na een keertje vissen niks vangt. Het mag ook niet zoals de topicstarter aangeeft. Dat geurtje is al helemaal ondergeschikt trouwens. Maïs is prima om te controleren of er gegeten wordt. Maar maïs wordt ook door witvis gegeten.

Steek in elk geval wat tijd in het water en zijn karpers. Het komt vaak genoeg voor dat karpers een tijdje al het voer niet aanraken. Ga je dan van alles proberen, dan lukt niks. Tot het moment dat je de eerste vangt en al het aas ineens lijkt te werken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-08-2007 23:26

Mijne heren juist in de observatie en er achter zien te komen hoe de vis uit het veilige gebied vandaan gaat levert veel meer op dan er zo maar aas in te kieperen.
De vis blijft echt niet in dat gebied alleen wanneer komt hij daar uit, daar eerst achter komen en dan de vis via die route aanvoeren.
Maar als voeren daar verboden is heb je toch een probleem.
Tactiek zit hem nooit direct in het voeren, het is er een onderdeel van maar op 1 staat de plek en de gewoontes van de vis op een water.
Vissen is een hobby, geen religie!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-08-2007 23:41

[ hoi kees even terug te komen op jou mening over obseveren wat je zei ben ik het helemaal eens . geurtje is niet belangrijkst maar wel belangrijk door veel te voeren met goed voer gaan de remmen echt los van de vissen hoe meer er ligt hoe minder argwaner ze worden maar voor de meeste vissers mag het natuurlijk niet te duur worden . heb zo vaak op deze manier de plomp leeg getrokken sommige vissen 2 keer in een week als je veel voert vind ik ook belangrijk dat je pop up vist .en het geurtje zoetstof en aminozuur dat samen brengt echt meer vis in het net .daar ben ik van overtuigt ps wie niet waagt wie niet .... gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-08-2007 23:51

[hoi douwe je kan 5kg op een hoop gooien maar dat bedoel ik niet versprijd voeren heb ik het over en dan zal je inzien dat 5 kg helemaal niet veel is laatst nog met mijn maatje in belgie 15 kg gevoert dag later vissen 60 stuks in 14 uur en niemand ving meer wat waren ze ziek :D gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2007 09:56

Harald hij kent het water niet om dan direct te gaan voeren is niet verstandig. Een zone aanvoeren is een taktiek soms succesvol soms niet.
Laat hem nu eerst maar eens het water beter leren kennen voor hij kilo's en kilo's aas brengt op een plaats waar het misschien blijft liggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Freek Swaans

02-08-2007 10:33

Hij moet net als Douwe al zegt weten hoe de karpers zich verplaatsen..je kunt er wel kilo's voer in gaan mieteren maar dat doe je dan ook zonder reden. Want hoe groot is het betreffende water? Volgens mij is het al voldoende als je een goede hand van je gebruikte aas voert en dat blijft herhalen. Misschien is dat een idee?
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

02-08-2007 10:42

kijk mensen, het water is meer dan 200 meter lang en 10 meter breed, de paaizone is zo een 20 meter lang, helemaal vanachter, als ik zelf een voertactiek zou voor stellen zou het zijn van vlak naast de zone over de gehele lengte een paar boilies ( of frolics) te gooien en rond je rigje nog iets extra, als er dan een karper zich verplaatst, dan komt hij zeker op het voer, of mijn rig er dan nog in ligt of niet, ze leren het voeder dan toch kennen hee, maar onthoud ,je mag er niet voorvoederen, dus ik moet gaan vissen om te voederen!!

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2007 11:28

Ik had al zo'n vermoeden, nou vergeet die paaizone maar het is gewoon een plaats waar de vis zich terug trekt.
Een zgn holding area om maar in ABN te blijven.

Niet voeren betekent met een stringer/methodfeeder regelmatig aas brengen dus in korte tijd inwerpen en indraaien.
Ook deze taktiek zal bij controle als voeren worden aangemerkt.

Vis op de rand van dat gebied.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

02-08-2007 11:49

dus mijn plan is ongeveer goed???

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Freek Swaans

02-08-2007 12:24

Slim van je Douwe, maar misschien wordt dat idd ook gezien als voederen wat daar dus niet mag. Rob, probeer eens bijv. vanavond een paar uurtjes te gaan zitten en een kleine hoeveelheid te voeren. Herhaal dit zo ongeveer een dag of 3, elke avond maar een paar uurtjes. Op een gegeven moment zul je toch moeten vangen lijkt mij.
Als de vissen eenmaal doorhebben waar het voer ligt en het ligt er meerdere malen blijven ze komen, zeker op zo'n klein afgebakend water.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

02-08-2007 12:49

Waarom gaat die vis naar die holding area? Denk dat er al wel eens is gevist als de vis zich daarin terug trekt. Als er niet gevist is lijkt het me stug dat de karper altijd daarna toe zal trekken dan moeten er ook wel een paar vissen op de plas zwemmen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2007 16:03

Koen een karper is een gewoontedier er moet veel gebeuren dat de gewoonte negatief geconditioneerd wordt.
Je ziet het heel sterk op groot water vaak kun je de klok er op gelijk zetten wanneer de groep weer terug komt.
Maar het mag jou stug lijken, ik zou er maar niet al te stug aan vast houden dat het anders is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
kobe craeninckx
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-06-2007 17:47
Locatie: Houwaart

02-08-2007 16:30

dus eigenlijk gewoon altijd op dezelvde stek gaan zitten en daar voederen tot ze weten dat het daar ligt?!

gr
karpervissen is zo als drugs,je raakt eraan verslaaft!

karpers dit jaar:55
brasems dit jaar:0
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

02-08-2007 16:50

Douwe Bijlsma schreef:Koen een karper is een gewoontedier er moet veel gebeuren dat de gewoonte negatief geconditioneerd wordt.
Je ziet het heel sterk op groot water vaak kun je de klok er op gelijk zetten wanneer de groep weer terug komt.
Maar het mag jou stug lijken, ik zou er maar niet al te stug aan vast houden dat het anders is.


Dus stel dat je op die plek kan vissen waar de vis altijd rond hangt. Dan zou je als je er heel veel vist en veel vangt de vis ook kunnen verjagen. Dat ze een andere plek opzoeken. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2007 18:11

Negatieve conditionering is mogelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

06-08-2007 09:58

Ik zelf heb de gelegenheid om op een maagdelijk water te vissen. Het water ligt er al 45 jaar en er is nog nooit gevist op karper. Het betreft een water van 220 meter lang bij 80 meter breed. Rondom hangt het vol struiken en treurwilgen.

Ik ben er eerst begonnen met mais, dat leverde een paar kleinere karpers op (tussen de 5 à 8 kg). Ik heb er nog maar een paar keren gevist. Het is en blijft er raar vissen, meestal vang je er maar maximum twee vissen per dag. De grootste vis die ik er gevangen heb is 38 pond en er zwemmen er nog een aantal van dat kaliber op.

Maar nu ben ik van plan dit najaar er eens goed op door te gaan. En mijn tactiek zou het volgende zijn. Ik zou om de twee dagen 8 kg voeren, een mengeling van tijgernoten en boilies. Dit zou ik doen over het hele water, dus verspreid voeren zodat de vissen overal in contact met het aas komen en zodat er geen argwaan komt.

Nu zijn de meningen hierover verdeeld, de één zegt voeren op één strook en daar met één stok op vissen en de ander er buiten. Ik vis er trouwens met zoveel hengels als ik maar mag. Dus ik heb wel meerdere mogelijkheden. Maar door op een strook te voeren vind ik wel dat je je mogelijkheden beperkt...

Wat is jullie mening hierover?


Met vriendelijke groeten
Dominique
Gebruikersavatar
roy goris
Berichten: 355
Lid geworden op: 02-07-2007 08:57

06-08-2007 10:06

waarom denk je dat je je kansen verkleint als je in stroken voert????
ik denk juist dat je je kansen vergroot.... aangezien er meer karpers kunnen asen dan op een compacte plek, dus meer asende karpers dus meer kans op vis te vangen. je zegt dat het niet uitmaakt met hoeveel hengels dus ik zou zeggen drie stroken voeren en op elke strook twee stokken. hoe diep is het water??? als het een diep water is voer een strook op 4mtr diepte en een strook op 8 mtr diepte en dan eentje op bv tien mtr diepte. als het geen diep water is zou ik bv een strook van 80 meter maken. bijvoorbeeld van kort uit de kant tot een meter of 50 uit de kant. mijn ervaringen met tijgers en boilies samen voeren is niet zo goed. is al eerder eens wat over geschreven geloof ik. als ik op het desbetreffende water waar ik viste gemengd voerde en bv met boilie erop viste ving ik nix. viste ik met een tijger dan ving ik wel. voerde ik apart dus plek met alleen ballen en alleen tijgers dan ging het wel :o heel apart maar wel waar.
zitten er zandbanken of taluds op het water. wierbedden, plompevelden... dat zijn ook vaak interessante hotspots, zeker op water waar zoals jij zegt je het rijk alleen hebt....
hoop dat je hier iets aan hebt :wink:

groeten... :roll: 8) :roll:
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

06-08-2007 10:10

het water heeft een maximum diepte van 5 meter,de karpers houden zich vooral op dicht tegen de struiken en de treurwilgen.