Vissterfte rond Ede, Veenendaal, Leusden, Barneveld

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-04-2014 21:40

De afgelopen dagen zijn ruim zestig dode karpers aangetroffen in diverse plassen zoals de Grote Veenderplas bij Barneveld en de Juliusput bij Terschuur. Uit onderzoek blijkt dat de karpers in de Grote Veenderplas sterven aan een virus die specifiek is voor karpers: het CEV (Carp Edema Virus). Voor de karpers uit de Juliusput is dit nog in onderzoek. De uitslag van dit onderzoek volgt 3 april.

Ook zijn er dode vissen aangetroffen in Veenendaal langs de A12. Op dit moment wordt onderzocht of het hierbij ook om karpers gaat.

Het karpervirus zelf is verder niet schadelijk voor mensen en bijvoorbeeld honden die van het water drinken. De dode vissen moeten echter zo snel mogelijk geruimd worden, omdat het virus voor karpers erg besmettelijk is.

Het virus kan zich verspreiden over andere wateren door het uitzetten van karpers. Het waterschap adviseert dringend om niet met vissen te slepen van bijvoorbeeld de ene vijver naar de andere. Het virus kan dan snel nieuwe slachtoffers maken.

Medewerkers van het waterschap en leden van hengelsportverenigingen ruimen de dode dieren. Ook de komende week wordt dagelijks gecontroleerd en waar nodig geruimd.

Meldingen van dode vissen
Ruim de dieren niet zelf, maar geef de melding door aan Waterschap Vallei en Veluwe (055) 527 22 72. Raak de kadavers niet aan, geef ze niet mee aan het vuilnis en begraaf ze ook niet. Medewerkers van het waterschap zorgen voor een snelle verwijdering van zieke en dode vissen.

Bron: Waterschap Vallei en Veluwe

http://www.wageningenur.nl/en/newsartic ... rlands.htm
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

01-04-2014 22:49

T maait behoorlijk om zich heen ook.
Hoop oude topvissen zijn al gesneuveld.(ook de duikboot begreep ik :cry:)

Wie weet wat meer te vertellen over dat CEV virus? google brengt me vooral info over koibesmetting..
de hsv lijkt te zeggen dat besmetting enkel van karper op karper mogelijk is maar wat ik in de gauwigheid opmaak is dat het toch iets anders ligt? Het is een vrij nieuw fenomeen als ik het goed begrijp?
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

02-04-2014 10:46

Hallo allemaal,

Uiteraard is het diep triest dat zoveel vissen zijn overleden. Maar wat ik mij afvraag is, hoe is het mogelijk dat diverse wateren besmet zijn als het zogenoemd alleen van karper op karper besmettelijk is? Dat zou dus betekenen dat een aantal mensen steeds karpers in een andere vijver gooien?
Lijkt mij lariekoek.

Zou het niet eerder verspreid worden door bijvoorbeeld watervogels? Meerkoeten, eenden etc. Landen op een besmet water en daarna op het volgende. Ik hoop in elk geval dat er snel een oplossing voor komt en het virus zich niet verder verspreid.
Is er een vaccin of iets dergelijks om het virus te bestrijden?

Groet Jeffrey
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

02-04-2014 11:37

@Jeffrey lijkt mij ook onzin dat er zoveel gesleept word met vissen, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat dit via ongewassen schepnetten of onthaak matten kan verspreiden.

Niet leuk dat dit soort dingen gebeuren, maar het hoort er nou eenmaal bij. Weer tijd en ruimte voor nieuwe (top)vissen op het water.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

02-04-2014 11:53

Dit vond ik op t britse forum:

Carp Edema Virus (CEV)



Between April and October 2012, Fisheries Technical Services, Brampton were notified of four unusual carp mortalities in the south east of England. All four waters were within a 5 mile radius and shared similar characteristics of lethargic fish and significant losses. In November 2012, a similar case in the midlands was reported. Laboratory investigations resulted in the detection of Carp Edema Virus (CEV). These represent the first records of this virus in UK carp fisheries. Work is underway with virologists at Cefas to progress our understanding of this virus and the risk it poses to our fisheries.

Effective management of serious fish diseases relies on prompt responses to the detection of new pathogens. To minimise the risk of disease transfer to other fisheries, we have placed fish movement controls on all infected waters. These will remain in place until we have the necessary information to fully assess the distribution and importance of the virus. This decision is supported by the fisheries involved, Cefas and Defra.

What do we know about this virus?
The virus detected from the mortalities in England is very similar to the one responsible for diseases of koi carp in Japan. These were known as Carp Edema, Viral Edema of Carp and Koi Sleepy Disease, but are now believed to be caused by the same virus. It is not clear whether the UK virus shares the same characteristics and causes the same disease problems as those reported in Japan. Detailed laboratory examinations conducted by FTS, Brampton have revealed a range of other pathogens in the fish infected with CEV and also notable environmental stressors at some of these fisheries, making it difficult to assess the importance of the virus alone.

Which fish are susceptible to CEV?
To date, CEV has only been reported in common carp and its ornamental variants like koi carp and ghost carp. No other fish species have been associated with this virus in our fisheries, and in the waters sampled by our field-based fisheries teams, no other species have been visually affected.

What are the main signs of CEV?
Carp infected with CEV usually display two main characteristics. The first is lethargic, or 'sleepy' behaviour, with carp congregating around the margins and becoming increasingly unresponsive. The second is severe gill pathology, with clubbing of the gill filaments, hyperplasia, inflammation and cell death. Other organ changes have been associated with CEV, although these are not always seen.

It is important to realise that lethargy and gill damage can be caused by a wide range of infections and environmental factors. As such, serious fish mortalities require detailed investigations combining lab examinations and comprehensive assessments of fishery conditions, water quality and management practices. This information is vital to assess the importance and rectify any fish disease problem.

What are the environmental triggers for CEV?
Viruses usually have set temperature ranges where they become more active and cause disease. For many diseases it is the warming temperatures of spring and summer that act as a trigger. This has generally been the case in Japan, with CEV outbreaks reported between 15 and 23 degrees. In contrast, CEV has been detected in our fisheries almost all year round, with temperatures as low as 3 degrees. Although the role of the virus in these cold water mortalities is still to be clarified, this wide temperature range is of concern, with the potential for problems throughout the year.

How widespread is CEV?
Viruses can be very hard to detect, especially if fish are outwardly healthy. Our knowledge of viruses is also limited by the tools availble to detect them. It is feasible that CEV is widespread in freshwater fisheries and work is underway to establish whether there are any factors linking affected waters. Until the distribution of CEV is established, caution must be taken to prevent further spread.

What should I do if I suspect CEV?
Report any serious fish deaths or disease problems you encounter to your local Environment Agency officer immediately. We will investigate these promptly to assess the cause and work with the fishery to put things right. For more information on CEV or any other fish disease, please contact:

Fisheries Technical Services, Fish Health, Ageing and Species. Environment Agency, Bromholme Lane, Brampton, Cambridgeshire, PE28 4NE. Tel: 01480 483802; Fax: 01480 433873, Email: fish.health@environment-agency.gov.uk
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-04-2014 12:30

@Peter (PJ): ik wil toch meer weten hoe het zich kan verspreiden. Als je dan zo'n besmet net gebruikt in een ander onbesmet water....
Watervogels is ook genoemd en overzetten van karpers.

Is daar al onderzoek naar gedaan: hoe het zich verspreidt?
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

02-04-2014 12:54

Frenk,
http://www.wageningenur.nl/web/file?uui ... 5d71ecaedf

geen antwoord op je vraag maar wel weer wat leesvoer
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2014 19:16

CEV is een andere ziekte dan KHV, Peter. Is pas recent in Nederland aangetoond. Ik denk dat de berichtgeving eerst maar eens bevestigd moet worden. Jouw bericht spreekt ook over 1 plas (Grote Veenderplas), terwijl de oorzaak op de andere wateren onbekend is. Het lijkt inderdaad wat opmerkelijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

02-04-2014 21:57

Nick Smit schreef:@Jeffrey lijkt mij ook onzin dat er zoveel gesleept word met vissen, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat dit via ongewassen schepnetten of onthaak matten kan verspreiden.

Niet leuk dat dit soort dingen gebeuren, maar het hoort er nou eenmaal bij. Weer tijd en ruimte voor nieuwe (top)vissen op het water.


Zoveel.. dat maakt niet uit. één is vaak voldoende. Er zijn vissers, die verslepen standaard hun vissen ergens anders naartoe. Ik weet er in ieder geval al één die dit met elke gevangen vis doet..(nee, niet iemand in dit forum waarbij ik de naam bij het gezicht kan plaatsen).

Enne.. massale vissterfte door een virus wat naar blijkt voor het eerst dit jaar in NL is opgedoken? Hoort erbij? Waarbij? Dat er vissen doodgaan (jaarlijks vlgs mij ~5% van de bezetting) door een natuurlijke dood te sterven. Ok. Maar dit soort sterftes vallen bij mij zeker niet in deze categorie.

En de ruime voor nieuwe topvissen? Probleem is dat die veelal niet geboren worden maar van uitzettingen (SKP's) moeten komen. En die worden niet zomaar uit een rek getrokken.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

02-04-2014 22:45

jeroen hoe kom je bij een hoop oude topvissen dood?? ken je alle topvissen dan
enne duikboot?? waar haal je dat vandaan dan??
sinds wanneer is die dood dan??


carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-04-2014 22:53

Kees heb je gelijk hoewel de verspreiding en behandeling van de twee virussen om verdere uitbraken te voorkomen hetzelfde is? Deed daarmee een poging om Frenk en andere van dienst te zijn.

Nog niet zolang geleden stelde ik hier dat ongebreidelde importeren van karper uit tal van landen en hun kwekers een kwalijke zaak is. Controle op ziekte is daardoor niet goed mogelijk wat kan leiden tot grootschalige sterfte onder onze hobbyvriend. Het vele werk en geld wat we met zijn alle ingestoken hebben om een ideaal te verwezenlijken kan daarmee voor een belangrijk deel teniet gedaan worden. Stelde dat onze belangenbehartigers vandaag de dag hier veel te makkelijk overdachte en kennis verbrokkelt is. Men loopt in mijn ogen teveel in de wolken waarbij men vergeten is dat het gemakkelijk kan gaan donderen. Zal wel weer ontkend worden maar dat getoeter zijn we inmiddels wel gewend.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-04-2014 23:26

Je bent weer lekker tendentieus bezig Peter. Wat is dat toch met jou, boos dat de diverse belangenbehartigers jou niet meer pruimen ?

'ongebreideld importeren van karper' is helemaal niet aan de orde, dat is slechts jouw mening.
Er zijn niet veel mensen die dezelfde mening zijn toegedaan, dus je staat hierin vrijwel alleen.
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

03-04-2014 08:28

Jannes..van de tamtam.
Niet dat ik ze zelf gezien heb! nieuws gaat snel, wil niet zeggen dat t altijd waar is zeker onder vissers :P Aangezien dat CEV/SKD schijnbaar relatief vaak de oudere vissen treft vond ik de aanname nog niet zo gek.
Jij weet meer/minder/anders?
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

03-04-2014 22:45

jeroen

zoals je zelf al stelt tam tam , van horen zeggen!!
als je iets niet kunt onderbouwen zou ik zeggen , zeg niets
wat jij schrijft klopt van geen kant inderdaad
en inderdaad weet ik meer , heel simpel contact opnemen met de juiste personen
en die kunnen jou precies vertellen , hoeveel, welke enz enz
p.s ben jij een moba visser , ken je namelijk niet van naam



carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-04-2014 07:28

Nou Bert kan je vertellen dat er geen controle op ziekte bij invoer van (kweek) karper vanuit het buitenland. De enige kweker van spiegelkarper in ons land heeft dit een aantal jaren wel laten doen in Lelystad. Het gesleep met karper waar we de herkomst niet van weten zal bij de groeiende vraag alleen maar toenemen.

Tot nog toe is er geen grootschalig onderzoek gedaan naar mogelijke oorzaken. Enkel werden zieken karpers in Lelystad onderzocht met tot nog toe twee keer een wat andere uitslag wat richting een virusinfectie wees. De samenhang van het uitzetten van karper en sterfte is nooit goed onderzocht. Alleen al het feit dat we uitgezette karpers van bepaalde jaargangen geen enkele terugmelding kregen roept veel vragen op.

Van een belangenbehartiger als de KSN mag je verwachten dat zij alles in het werk stellen om beleid uit te stippelen op dit punt. Een deel van het geld wat nu van karpervissers binnenkomt kan daar voor aangewend worden. Veel geld vanuit de derde hengel en nachtvergunning wat nu naar grote SKP gaan daarmee is het voor federaties gemakkelijk scoren. Het algemeen belang wat er hier ligt mag daarmee niet uit het oog verloren worden.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

04-04-2014 08:46

hoi peter

welke enigste kweker van karper bedoel jij peter

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-04-2014 15:58

Jannes,

Ging om Viskweekcentrum Valkenwaard van Jan v Mechelen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

04-04-2014 18:00

peter je hebt een pb

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

08-04-2014 10:59

Het was een ietwat onzorgvuldige uitspraak, toegegeven Jannes.
De 1 zegt meerdere 40+ vissen, de ander 1. Hoge 30ers.
Overigers sprak ik niet enkel over moba voor de duidelijkheid.
En jawel je kent me wel. Groene bus.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

08-04-2014 15:13

het is toch jeroen s

of zie ik nu niet wie ik voor me heb
vandaar dat ik je niet kende/herkende

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Plaats reactie