Informatie waterbeheer

Plaats reactie
Steven Eeman
Berichten: 37
Lid geworden op: 20-09-2011 12:41

18-08-2013 17:16

Beste,

Ik zit met een aantal vragen in verband met waterbeheer van mijn thuiswater. Er zijn een aantal problemen.

Het betreft een wedstrijd vijver waar voorheen alleen brasem op zat en een klein bestand aan karper. Nu zijn ze voor wedstrijd overgeschakeld van brasem naar kleine karper met als gevolg dat de vijver serieus over bevolkt is en het oude bestand karper fors vermagerd (van 9 naar 7kg op een jaar tijd, van 11.5 naar 8kg op 3 maand tijd en dergelijke situaties).

Nu hadden we als oplossing uitgedokterd voor de vijver in 2 delen te splitsen doormiddel van een ''afsluiting''. 1 kant met alle wedstrijd vis en andere kant met alle karper 4kg+.

Nu is mijn vraag hoeveel karpers mogen er zitten op het deel van de 4+ vissen. Dat deel zou bestaan uit een kom van 50m op 50m (diepte gaande van 1.2m tot 1.7m) met daaraan vast een arm van 150m op 10m (diepte gaande van 1.2m tot 0.7m).

Verder zouden we ook willen gaan werken aan de waterkwaliteit voor de vissen gezonder te krijgen. Het water is troebel groen achtig (zouden het helderder willen gaan krijgen) en de bodem is volledig bedekt met slib.

Iemand hier oplossingen voor?

Gr
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

15-09-2013 13:27

Ik zag laatst een artikel over coccolietenkrijt voorbij komen, zou je eens kunnen lezen. Dit als oplossing om de bodemcultuur gezond te krijgen. Ik vond het er in ieder geval wel veelbelovend uitzien.

Vind het vreselijk hoe sommige wateren beheerd worden, welke eer valt er te behalen aan het vangen van kilo's uitgehongerde vis op een overbezet putje :roll: Wellicht kun je een aantal oudere vissen redden met je voorstel een deel van het water af te schermen. Succes in ieder geval!
Plaats reactie