KHV geconstateeerd op de Floriadeplas in Zoetermeer!!!!!!!

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-02-2010 16:54

Hoi Elmer,
Ok, dat is dan ook duidelijk :wink:

Het is zover ik weet niet handig om de enkele grote "gezonde" karpers terug te zetten.
Je kunt enkel in een laboratorium zien of een karper wel/niet besmet is met khv virus.
Dat is ook precies 1 van de redenen waarom KHV virus ook altijd zo lastig is vast te stellen omdat men nog levende karpers voor onderzoek nodig had.
M.a.w. op het oog aan de waterkant kun je absoluut niet beroordelen of een karper wel of niet besmet is met KHV virus.
Enigste juiste oplossing in deze is...
Alles vernietigen plus een complete bodemsanering, en dat laatste zit er w.s ook geeneens in vanwege de kostbaarheid en haalbaarheid.
Er zal wel gekozen worden voor de goedkoopste oplossing zoals het vrijwel altijd gaat
Als ik er naast zit met deze info, dan zal Aart me wel corrigeren.
Mvg
Hans
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

24-02-2010 13:01

Als de floriade plas een open verbinding heeft met ander water is het zinloos om de plas leeg te gaan vissen karpers zijn de enige vissen die ziek worden van khv maar er zijn genoeg familieleden van de karpersoort die als drager kunnen dienen.
Zelfs in mosselen is het khv genoom al aangetoond.

In principe zou je dus alle dieren uit de plas moeten halen en dat lijkt me onmogelijk.
Als KHV in open water de kop opsteekt kun je nog hopen op overlevenden of op natuurlijke resistentie, een karper die er mee in aanraking komt wordt of ziek of hij wordt drager en kan zo in de toekomst andere karpers besmetten. aangezien het niet mogelijk is om een dergelijke plas te desinfecteren blijf je dit probleem dus houden.

Er is maar heel weinig virus nodig om vissen te besmetten, besmetting verloopt d.m.v contact dus ook materialen die in contact komen en niet gedesinfecteerd worden. Het aantonen van het virus is heel erg moeilijk en in principe is een zekere testuitslag alleen mogelijk kort voor, tijdens of kort na een uitbraak in alle andere situaties zijn het aantal virusdeeltjes te laag om een goede uitslag te krijgen. testen kan op levende koi maar ook op monsters van de kieuwen en organen zoals bijvoorbeeld de nieren.

In israell hebben ze en vaccin maar dat is hier niet toegelaten omdat het een levend afgezwakt virus is tijdens de vaccinatie sterft bijvoorbeeld tot 20 % van de koi en karpers die ze aan het vaccineren zijn.
Daarnaast is op gevaccineerde koi en karpers ook het wilde virus aangetoond en zo wordt het virus dus al meer dan 10 jaar verder verspreid.

In Duitsland waren er vorig jaar al khv uitbraken in o.a de Neckar rivier en in een aantal duitse deelstaten is de import van gevaccineerde koi / karper verboden besmette bestanden worden daar ook geruimd.

Alhoewel KHV een meldingsplichtige ziekte is zowel voor EU lidstaten als op basis van OIE lidmaatschap is er in nederland geen beleid vanuit de regering om iets te doen tegen KHV zelfs het melden gaat mondjesmaat en veel te laat verantwoordelijk hiervoor is het ministerie van LNV en de A.I.D.

Persoonlijk denk ik dat hier een taak ligt voor de diverse verenigingen om er bij het LNV op aan te dringen dat er iets gebeurd. D koiverenigingen verzaken wat mij betreft daarin ik vind het er soms op lijken dat zij het belangrijker vinden om de handel te beschermen dan dat zij opkomen voor de belangen van hun leden.

Ondertussen kost het khv probleem de koi hobbyisten en de sportvisserij jaarlijks 10 zo niet honderdduizenden eurie

Gr Jurgen
http://www.khvinfo.nl
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-03-2010 17:39

Morgenmiddag om 16.00 uur is er overleg in het stadhuis van Zoetermeer inzake de ruiming.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-03-2010 01:01

Aart,
Heeft het overleg nog wat opgeleverd?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-04-2010 19:22

Zieke karpers Floraplas worden verwijderd

De karpers in de Floraplas en in de vijver van het Burgemeester Hoekstrapark zijn ziek als gevolg van een virusbesmetting. Om te voorkomen dat de ziekte zich verder verspreid, worden de komende week zoveel mogelijk karpers uit de vijvers en de verbindende sloten geruimd.De besmetting beperkt zich vooralsnog tot de karpers; andere vissoorten lijken ongevoelig voor het virus. Er is ook geen gevaar voor de volksgezondheid, zelfs niet bij consumptie van de vissen.

De herkomst van het virus dat de karpers ziek maakt valt niet met zekerheid vast te stellen. Het vermoeden bestaat dat het virus afkomstig is van gekweekte koi’s, een van oorsprong Japanse karpervariant die als siervis wordt geteeld. Mogelijk zijn er van deze soort zieke exemplaren in de Zoetermeerse vijvers losgelaten.

Om de leefomstandigheden voor de natuurlijke karpersoorten weer gezond te maken is het noodzakelijk dat van alle zieke en besmette karpers ten minste tachtig procent wordt verwijderd. Voor die klus is een erkend en deskundig bedrijf ingehuurd dat op dinsdag 6 april, woensdag 7 april en donderdag 8 april de karpers gaat vangen. In de beide vijvers gebeurt dat met twee boten en een groot net. De vis in de verbindende sloten wordt met elektrische pulsen naar de vijvers verdreven. Eenmaal gevangen worden de karpers in speciale watertanks gedaan waarin een verdovend middel is toegevoegd. Daarna worden de karpers afgevoerd. Alle overige gevangen vissen worden direct terug gezet.
De eenmaal gevangen en verwijderde karpers zullen niet worden vervangen, omdat de besmetting en ziekte mogelijk deels een gevolg zijn van een overpopulatie aan karpers. Deskundig onderzoek moet hier de komende tijd nog uitsluitsel over geven.

De kans op een herhaling van de sterfte door de virusbesmetting wordt na deze ingreep klein geacht. Toch zijn enkele regels van kracht. Zolang er sprake is van de ziekte en besmetting onder de karpers geldt een zogenaamd sleepverbod. Dit betekent dat er geen karpers in of uit de vijvers en sloten mogen worden vervoerd. Daarnaast zou het de karperstand ten goede komen als vissers na het vangen van een karpers hun vistuig zouden desinfecteren.

Gemeente Zoetermeer
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

01-04-2010 23:08

Wordt er ook daadwerkelijk gecontroleerd op de naleving van de regels of gaat het hier hetzelfde als met de meldingsplicht voor KHV waarmee de A.I.D. helemaal niets doet ?

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

01-04-2010 23:20

Ik zou het trouwens wel heel interessant vinden om te weten of er daadwerkelijk Koi Karpers zijn of worden aangetroffen voor of tijdens de aanstaande ruiming.
en welk bedrijf de ruiming verzorgt, als een uitgezette Koi daadwerkelijk de oorzaak van deze ellende is dan wordt het tijd dat er wat mensen met de neus op de feiten worden gedrukt.

Als iemand hier meer over weet kan hij me altijd bereiken via info@khvinfo.nl

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-04-2010 00:20

pj otte schreef:Om de leefomstandigheden voor de natuurlijke karpersoorten weer gezond te maken is het noodzakelijk dat van alle zieke en besmette karpers ten minste tachtig procent wordt verwijderd. .
Gemeente Zoetermeer


Deze maatregelen hebben toch enkel zin als je tenminste de volle 100% verwijderd...en dan nog?
mvg
HB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-04-2010 10:06

Het probleem ligt nog ingewikkelder Hans, maar dit is niet het juiste medium om daar verder op door te gaan. Wat ik nog wel kwijt wil is dat de beroepsvisser, die gebruikelijk voor dit soort afvissingen wordt ingehuurd, heeft bedankt voor deze klus omdat hij bang is voor verdere besmetting, wat ik persoonlijk heel goed kan begrijpen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-04-2010 11:54

Wat wel belangrijk is bij ziekte verschijnselen of nieuwe sterfgevallen op de twee plassen of in de onmiddellijke omgeving dit kenbaar te maken. Mag altijd via een PB richting mijn adres. Zorg dan wel dat instanties die er bij betrokken zijn hiervan in kennis gesteld worden.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

03-04-2010 15:07

Op de Wilgenplas in Maarssenveen schijnt ook een KHV besmetting plaats te vinden.
Hai Jurgen,

op de Wilgenplas is er geen koi aan de haak gevangen, voor zover ik weet, ik heb ze wel zien drijven. Niet veel. Iedere dag werden door de sportvissers daar de dode vis eruit gehaald.

Zou menig hengelsportvereniging een voorbeeld aan kunnen nemen


heeft iemand daar wat meer informatie over ??

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
xander van vliet
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-08-2005 21:18
Locatie: zuid holland

07-04-2010 15:29

Ze zijn vandaag begonnen met het afnetten van de karpers.
Ze wilde het in november al doen maar door de winter was dat niet doorgegaan.
Ik ben wezen kijken en het is geen fraai gezicht. :o
Er is inmiddels meer den 1200kg aan karper uitgehaald, geen vis boven de 16 pond gevangen.
De karpers hadden ingevallen ogen en beschadigde kieuwen.
Alle vissen die gevangen worden worden door een dierenarts verdoofd en dan ingeslapen.
Er wordt voorlopig geen nieuwe karper meer uitgezet.
Morgen gaan ze weer verder.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-04-2010 17:41

Triest om te lezen.
Al is er geen ander mogelijkheid.
groet
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2010 22:20

De ruiming is begonnen.
Van Jan v.d S kreeg ik te horen dat ze in het burgemeester hoekstrapark zelfs een 30 pond grootkopkarper/zilverkarper hebben gevangen...zou dat de bron van besmetting kunnen zijn ook al is het geen koi?
Het is mij onbekend of deze grootkop karper ook de kliko in is gegaan of dat ze deze hebben terug gezet.

Moest ff denken aan het volgende horror scenario...

Onlangs waren er heftige protesten in Delftland omdat deze bij proef karpers wilde verwijderen om een betere doorzicht te verkijgen.
zie: viewtopic.php?f=18&t=53904&hilit=delftland

Ze denken dat dit DE goedkoopste/makkelijkste manier is om verplicht te kunnen voldoen aan de kader richtlijn wateren.
Nu het KHV virus de kop op steekt, zou het zomaar kunnen zijn dat dit voor deze beleidsbepalers een geschenk uit de hemel is, de karper legt nu vanzelf wel het loodje...
Gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

10-04-2010 00:06

Iedere karper kan de bron zijn ook de kwekers van karper voor de sportvisserij hebben kans op en last van KHV
Ik ben ook benieuwd waar de meeste karper die in Nederland wordt uitgezet vandaan komt en of die op een effectieve manier op KHV getest worden.
Duitsland heeft strenge controles maar Tsjechië en Polen leveren ook gekweekt karper dacht ik.

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Dorian koning
Berichten: 4
Lid geworden op: 12-05-2011 17:34

12-05-2011 17:46

Hallo,

wat ik me af vroeg is hoe is het nu met de vissen in en om de floriade, ik heb vanmiddag gevist op een aangrenzend water van de floriade wat ik toen nog niet wist :oops: ik heb wel een karpertje gevangen maar hieran was niks te zien, maar toen ik langs de floriadeplas fietste zag ik 5 vissers zitten waarvan 1tje met 5 hengels :roll:
Michael Warnerss
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-04-2014 14:57

24-04-2014 15:27

Iemand enig idee hoe het nu met de floriade in zoetermeer is?