karpers dood beverwijk

Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

28-09-2009 09:10

dit is allemaal idd heel erg ook letterlijk doodzonde als ik alles hier zo lees.

snap alleen soms nog steeds niks van deze site, overal staan berichten met foto,s gezien ik wil ze ook bekijken maar kan er noppes vinden waar staan die dan .

groetjes jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-09-2009 17:58

Mannen,

Hieronder het antwoord in eerste instantie van de BAM. Uitermate netjes,
wordt vervolgd.

Geachte heer Lokhorst,

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mailbericht van vrijdag 25 september jl., waarin u ons attendeert op een bericht over vissterfte in een meertje nabij de Velsertunnel.

Wij stellen het zeer op prijs dat u de moeite heeft willen nemen ons op deze berichtgeving te wijzen. Wij hebben inmiddels contact gezocht met onze vestigingen in de regio Noord-Holland om na te gaan of bij hen nadere informatie bekend is.

Wij nemen de kwestie hoog op en zullen een en ander zo zorgvuldig mogelijk uitzoeken. Zodra ik meer weet, zal ik opnieuw contact met u zoeken.

Met vriendelijke groet,

Koninklijke BAM Groep nv

Drs. A.C. Pronk

Directeur public relations
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2009 12:39

Mannen,

Hieronder het definitieve antwoord van de BAM en zodra er wel duidelijkheid in deze zaak mocht komen wil ik dat graag weten om de BAM hierover te kunnen informeren.

Geachte heer Lokhorst,

Naar aanleiding van uw e-mailbericht van 25 september jl., waarin u ons attendeert op vissterfte in een meertje nabij de Velsertunnel, hebben wij navraag gedaan bij de diverse bedrijfsonderdelen, die recentelijk op deze locatie actief zijn geweest.

Er is gesproken met de diverse (deel-)projectleiders, alsmede bouwplaatscoördinatoren. Geen van de betrokkenen kan een verklaring geven voor de door u gesignaleerde vissterfte, danwel een verband aantonen met onze activiteiten ter plaatse. Van alle afvalstromen is een correcte administratie voorhanden, die uiteraard voor onze opdrachtgever en voor overheidsinstanties is in te zien.

Ik vind het spijtig geen klaarheid in deze kwestie te kunnen brengen. Ik wil u verzekeren, dat wij uw zorg over dergelijke misstanden volledig delen. Mocht u elders of in een later stadium beschikken over nadere informatie in deze zaak, dan zouden wij dat graag van u vernemen.

Met vriendelijke groet,

Koninklijke BAM Groep nv

Drs. A.C. Pronk

Directeur public relations
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

05-10-2009 19:47

Hallo Aart,
Had je een ander antwoord verwacht dan,
Mischien is dit nu net iets voor de KSN of Federatie of dierenbescherming of ministerie van landbouw gewoon monsters laten nemen , door een onafhankelijk lab laten onderzoeken.
En dan eens kijken waar je de pijn kan neerleggen, mischien zijn het wel chemicalieen van een xtc lab.
Of is het een weggelekt boor emulsie,
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2009 20:56

Henk, ik zie niet in waarom de BAM geen ander antwoord had kunnen geven.
Nu in conclaaf hierover met de federatie NWN.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-10-2009 21:07

Henk,

Merk uit je reactie dat je nog nooit de lucht geroken hebt die bij het lozen van die troep vrijkomt. Ook kom je dan vaten of plastic kratten tegen waar de troep ingezeten heeft is mijn ervaring althans.

Onderzoek naar verontreiniging van oppervlaktewater is in veel gevallen een taak voor het betreffende Waterschap en Provincie. Kan niet beoordelen of die overheidinstanties ingeschakeld zijn?

Wat ook nog een optie is dat het zuurstofgehalte van het water om wat voor rede dan ook erg laag was die de sterfte veroorzaakt heeft.


Groetjes, Peter
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

05-10-2009 23:35

Laat ik het zo zeggen ,
enige decenia geleden zijn er bij ons proefboringen geweest omdat er in ons gebied een klein gas/olieveld was ontdekt(inmiddels leeg en achterhaald).
Hierbij is gebruik gemaakt van Booremulsie om evt vrijkomende gasdampen direct te laten reageren en vast te houden.
Effect hiervan was dat de sloten er omheen een gele zwavelig uiterlijk kregen en al het leven in de directe nabijheid dood ging.
Deze sloten zijn indertijd compleet met een aantal meters oever afgegraven en verwijderd er staat nu een woonwijk.

Ja het onderzoeken van de waterkwaliteit is voor een groot gedeelte een overheid aspect ,compleet mee eens, maar als een specifiek vissoort op grote schaal het leven laat.
Is hier dan ook niet een taak weggelegd voor de KSN die karper studie/welzijn propageerd, of is het weer zaak toch naar de overheid te wijzen.
en vervolgens achteroverleunen.
Ik denk zelf dat hier een kans voor de KSN ligt, maar zo denk ik erover.
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-10-2009 09:06

Beste Henk,

Ga er vanuit dat daar geen spraken was van booremulsie anders was daar wel melding van gemaakt. Resten van booremulsie vallen daarvoor te veel op zoals je zelf al aangeeft.

Als KSN lid voel ik me aangesproken. De afgelopen jaren hebben we door tal van oorzaken massale karpersterfte in ons land gehad. De KSN als vereniging van karpervissers heeft talloze keren met toenmalige NVVS, en OVB en later SVN onderzoek laten doen naar mogelijke oorzaken. Dat in veel gevallen zowel hier als de ons omringende landen deze nooit achterhaald is valt te betreuren.

Aart gaf aan dat betreffende Beverwijk er overleg is met de FNWN. Van achterover leunen is hier dus geen spraken van.

Dat een federatie de gemeentelijke milieudienst en het Waterschap die er actief is van de calamiteit op de hoogte stelt is mag ik aannemen. Zij kunnen direct onderzoek doen ter plaatsen. SVN is hier niet de instantie alleen al om het feit dat zij hiervoor toestemming van de eigenaar of de visrechthebbende moet hebben. En we hier geen signalen gekregen hebben dat hier spraken is van een verenigingswater wat aangesloten is bij de FNWN.

Bij onderzoek zal duidelijk worden wat een de oorzaak van de waterverontreiniging. De karpers hadden op de foto geen last van een bacterie of virus infectie voor zover ik het kan beoordelen.

We zullen dus moeten wachten of en welke stappen de FNWN ondernomen heeft. Die aantonen wat de rede is van deze massale sterfte. Ben je lid van de betreffende Federatie heb je de mogelijkheid om hier vragen bij hun over te stellen.

Groet,
Peter

PS.Weet uit eigen ervaring dat het KSN bestuur vele uren in de week actief is om belangen van ons karpervissers te behartigen.
Laatst gewijzigd door pj otte op 06-10-2009 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

06-10-2009 12:31

Ook ik ben een KSN-lid,mischien wat kritiser als een doorsnee lid,
en ik krijg allergie reacties op het moment dat er weer vergaderingen en overleg gepleegd wordt ipv zo als dat modern heet een pro-active instelling (handen ipv praten).
Heeft waarschijnlijk te maken dat ik veel van dit soort overleggen heb meegemaakt zowel prive als op werk.
Ik ben de KSN zeer toegenegen, heb me zelfs beraad om zitting te willen nemen in het bestuur/commisie, helaas heeft een hartaanval in het voorjaar roet in het eten gegooid.
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-10-2009 13:33

Henk,

Kritisch staan is op zich geen slechte eigenschap. Alles voor zoete koek slikken is ook aan mij niet besteed. Wat de KSN aangaat weet ik door me betrokkenheid bij tal van zaken wat meer dan een gemiddeld lid. Dat je daarbij ook teleurstellingen moet accepteren is inherent aan het feit dat vrijwilligers die hun nek boven het maaiveld steken nog wel eens wat scherpe messen tegenkomen.

Hoop wel voor je dat je weer volledig gezond kan functioneren in deze steeds harder wordende maatschappij. Waar het recht van de sterkste wat ik dit weekeind aan de waterkant mee mocht maken het vissen op karper niet erg aantrekkelijk meer maakt.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Chris Ronde
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: nieuw vennep

16-02-2010 11:03

Kan misschien iemand die foto's er nog op keer opzetten, heb er jaren geleden gevist en zowat het hele bestand wel gevangen maar ben wel benieuwd wat er te zien was.

mvg Chris
Beter a bad day fishing as a good day ad work
Oliver Waart
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-04-2004 21:24
Locatie: Amsterdam

11-06-2012 21:01

Wat ik mee nu afvraag wat is het antwoord?
Is een beetje dood nu?
Mvg Oliver