Regelmatige sterfte 2 molentjeskade Delft.

Plaats reactie
Bernard Holtkamp

24-07-2007 09:56

Zoals topic titel al aangeeft is er sinds medio oktober van 2006 regelmatig dode karper gevonden in de 2 molentjesvaart te Delft.

Het gaat niet om grote aantallen maar telkens om enkele vissen en met een 2 tal pieken,begin winter 2006/2007 en maart/april j.l.

Ik kreeg gister middag de melding dat er dus weer een paar,6 dit maal,door de hele omgeving zijn gevonden en heb direkt overleg gehad met andere leden van de VBC waar ik deel van uit maak.
Daar de meeste nu op vakantie zijn na dat overleg besloten dit weer te melden aan het hoogheemraadschap en deze heeft gistermiddag direkt een onderzoeker t.p gestuurt.
Hij heeft de dode vissen gezien en bevestigde dat er ook een 2e melding was maar dat hij hier verder niets mee kon doen daar het HH geen onderzoek naar dit soort gevallen kan doen.
Hij gaat dit wel verder bespreken en adviseren dat er een appart onderzoek moet komen daar deze situati niet langer kan en mag duren.

Dus wat er aan de hand is kan nu nog niet verteld worden en moeten we afwachten wat een onderzoek eventueel gaat opleveren.

Verder vraag ik nu iedereen die daar vist,dus ook de nootdorpse plasjes,zijn ogen goed open te houden en direkt melding doen als er dode vis te zien is.

Eventuele meldingen direkt naar het hoogheemraadschap stuuren:
http://www.delfland.nl/aspx/get.aspx?xd ... 2&VarIdt=1


Of naar SVBDelfland: viswaterbeheer@svbdelfland.nl

Mocht er meer bekend worden dan zal ik dat hier vermelden.

Gr Bart
vinz mistral
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-10-2011 17:18
Locatie: pijnacker

05-11-2011 12:04

hallo.

ik weet wel de oorzaak van de sterfte.
de boeren daar dumpen lekker goed koop hun gif in het water ieder jaar!
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

05-11-2011 22:04

Hoi Bart

Hier loopt hetzelfde water dus ook door het dorp.
En hebben ook geregeld dode vissen gehad, ook de zeelten.
Ook is HH toen gebeld, en ook even een kijkje komen nemen.
Maar ook deze man zei, het is jammer, maar we kunnen er niks mee, en vissen gaan nu eenmaal ook dood.
Het is al een tijd mis, we zien hier bij ons ook veel minder witvis, en karper ook steeds minder.
Dat de vissen geen eeuwig leven hebben is natuurlijk wel zo, maar het was altijd gezond boezemwater.
Het is te hopen dat ze een oorzaak kunnen vinden.

@ Vinz
Onzin roepen heeft geen zin.
Want punt 1 Er zijn nog maar weinig boeren, zeker de laatste jaren.
In de jaren dat er misschien wat te water ging, waren de vissen nog volop gezond aanwezig.
Eerst nadenken of bewijs tonen voor een beschuldigende vinger naar een groep te wijzen.

Franca
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-11-2011 08:38

Je zou dergelijke meldingen ook serieus kunnen nemen en vragen aan het waterschap om metingen te verrichten zeker als er sterke vermoedens zijn.

Oja zou het bijna vergeten, Franca nog steeds dezelfde maat? 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-11-2011 10:47

Lijkt me raadzaak degene die er de visrechten heeft in kennis te stellen. Zij hebben de directe lijn met de VBC die in het betreffende gebied actief is. Daar worden dit soort calamiteiten besproken en kunnen mogelijk passende maatregelen genomen worden.

Groet,
Peter
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

06-11-2011 14:11

@ Douwe

Ondertussen wel maatje meer :lol:
:wink:
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

06-11-2011 14:34

Bart van Houten schreef:Zoals topic titel al aangeeft is er sinds medio oktober van 2006 regelmatig dode karper gevonden in de 2 molentjesvaart te Delft.

Het gaat niet om grote aantallen maar telkens om enkele vissen en met een 2 tal pieken,begin winter 2006/2007 en maart/april j.l.

Ik kreeg gister middag de melding dat er dus weer een paar,6 dit maal,door de hele omgeving zijn gevonden en heb direkt overleg gehad met andere leden van de VBC waar ik deel van uit maak.
Daar de meeste nu op vakantie zijn na dat overleg besloten dit weer te melden aan het hoogheemraadschap en deze heeft gistermiddag direkt een onderzoeker t.p gestuurt.
Hij heeft de dode vissen gezien en bevestigde dat er ook een 2e melding was maar dat hij hier verder niets mee kon doen daar het HH geen onderzoek naar dit soort gevallen kan doen.
Hij gaat dit wel verder bespreken en adviseren dat er een appart onderzoek moet komen daar deze situati niet langer kan en mag duren.

Dus wat er aan de hand is kan nu nog niet verteld worden en moeten we afwachten wat een onderzoek eventueel gaat opleveren.

Verder vraag ik nu iedereen die daar vist,dus ook de nootdorpse plasjes,zijn ogen goed open te houden en direkt melding doen als er dode vis te zien is.

Eventuele meldingen direkt naar het hoogheemraadschap stuuren:
http://www.delfland.nl/aspx/get.aspx?xd ... 2&VarIdt=1


Of naar SVBDelfland: viswaterbeheer@svbdelfland.nl

Mocht er meer bekend worden dan zal ik dat hier vermelden.

Gr Bart



Is dit niet een reactie op wel een heel oud bericht Geplaatst: 24-07-2007 09:56
Plaats reactie