fair play cobold


Plaats reactie
rob van leeuwehoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-01-2012 19:02
Locatie: wilnis

15-02-2012 19:23

Zijn er hier nog meer mensen die met fair play penhengels vissen van cobold glas, ik zelf ben helemaal grazy, van deze hengels, die buiging :D
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

15-02-2012 19:43

ja, aanwezig !!! :)
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

15-02-2012 20:38

Absoluut aanwezig, heb mijn cobold 1,25 3.70 nu bijna een jaar en ben er erg tevreden over.
Fijne hengel voor winterse visserij, reageert dan zo mooi op die langzame vissen, en waar het kan ook voor de andere maanden.
Moet wel zeggen dat ik ook nog steeds erg gek ben op mijn cjw, totaal tegenovergestelde hengel maar ook erg fijn!

Wat heb jij er voor eentje Rob (van jou weet ik het volgens mij al René ;-))
Gebruikersavatar
Peter Stal
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-02-2011 17:37
Locatie: dordrecht

15-02-2012 22:24

Ja ik heb er ook drie in mijn bezit ,en het blijven echt lekkere hengels . :lol:
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

15-02-2012 22:41

Ik weet het niet met Schreiner.

Misschien is het een ongelukkig voorbeeld hoor, maar ik ben dus in het bezit van een Fair Play Brasem Cobol.

En dat is zo'n totale onmogenlijke drama stok, dat ik al die verhalen rond om andere hengels van Fair Play gewoon niet geloof.

Ik hou het wel bij de Flex en Flexfloat. Dat buigt ook.
En kwa glas geloof ik niet dat er ooit een betere hengel verschenen is dan de Hardy Benelux 11 voet 8.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
rob van leeuwehoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-01-2012 19:02
Locatie: wilnis

16-02-2012 17:34

Andries ik heb, 3.70, 1,5lbs, een wonderstok, verder nog 2 oude gewone glashengels, ook van fairplay.

Iemand ervaring met de zware cobold hengel van schreiner, 3.60 2.75lbs, ben van plan 2 hengels hiervan aan te schaffen.


Jop wat mankeert eraan dan?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 18:00

Ik ben tegenwoordig zeer tevreden met m´n BB stokkies, maar heb ook nog een aantal Schreiner hengels in de kast staan en die gaan nooit weg.

Special Medium long (1,5 lbs) voor de penvisserij en een een 11 voetertje in de light uitvoering (1 lbs) voor hetzelfde werk op minder obstakelrijke stekken. Ik heb die hengels al ruim 15 jaar en zijn de eerst die ik pak als ik met de pen op pad ga. Ze behoeven wat onderhoud aan de bussen, dat geef ik toe, maar als zo´n stok krom gaat, sta je ook echt te drillen.

Ik heb ooit eens 14 maanden zonder lossers gevist met die stokken, terwijl ik drie tot vier keer in de week een nacht ging vissen in die tijd. Niet slecht toch?

Echte drillhengels. :)
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

16-02-2012 18:52

Jullie hebben het wel over de tijd van Scheiner Senior, maar nu deze tijd is van Junior en maken ze deze toch wel apparte hengels nog steeds op dezelfde wijze, zou daar nu in deze tijd nog vraag naar zijn, je zou denken met de huidige moderne materialen is het einde tijdperk.
De gene die ze nog bezitten die zullen ze waarschijlijk wel uit nostalgie bewaren net als splicane hengels.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-02-2012 19:16

Cor Nannings schreef:Jullie hebben het wel over de tijd van Scheiner Senior, maar nu deze tijd is van Junior en maken ze deze toch wel apparte hengels nog steeds op dezelfde wijze, zou daar nu in deze tijd nog vraag naar zijn, je zou denken met de huidige moderne materialen is het einde tijdperk.
De gene die ze nog bezitten die zullen ze waarschijlijk wel uit nostalgie bewaren net als splicane hengels.
CN


Is ook niet voldoende markt voor, vorig jaar stond volgens mij de winkel + inventaris te koop. Dat was voor mij de doorslag toch een cobold te halen, ondertussen is de winkel er nog steeds maar goed ik heb er absoluut geen spijt van. Ik vraag me overigens af of dit komt doordat er moderne materialen zijn of doordat er modernere materialen zijn en er een nieuwe generatie vissers is die de capaciteiten van dergelijke hengels niet kennen?

Er zijn vissers die voor echte obstakelvisserij zweren bij zwaardere glashengels, je kan er enorm veel kracht mee uitoefenen met verminderde kans op het uitscheuren van de haak doordat de hengel ondanks het arbeidsvermogen soepel is. Ik denk echt dat veel vissers niet weten hoe wanddikte, materiaal, arbeidsvermogen en al die termen nu echt werken. Ook zijn er weinigen die weten hoeveel rustiger karpers vaak blijven tijdens de dril met zachte hengels.

@Jop, ben ook benieuwd wat jou niet bevalt aan de brasemhengel?
rob van leeuwehoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-01-2012 19:02
Locatie: wilnis

16-02-2012 19:35

De huidige moderne materialen, worden vaak als kwalitatief beter gezien, maar is gebaseerd op niks.
Je zal me nooit met een grafiet hengel zien korsten, geef mij maar glas, voor pen en korst.
Het verhaal is meer dat de meeste van de huidige karpervissers, een heleboel hebben overgeslagen, en gelijk met carbon kannonen begonnen zijn, hup boillie eraan en gaan.
Als ik gedwongen werd een vorm van karpervissen te kiezen, bleef oppervlakte visserij en pen vissen voor mij over, mooier is er niet, vind ik.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

16-02-2012 22:16

Jop wat mankeert eraan dan?


Rob en Andries: Het is zo'n ongeloofelijk slappe hengel. De schitterende progresive buiging zoals in de catalogus vermeld staat die is er gewoonweg niet. Het is een slappe dweil, en natuurlijk buigt dat. Ik vind het een gedrocht van een hengel. Een onding. Niet mee te vissen. Je slaat gewoon alles mis. Nou zullen de puristen zeggen dat je er mee moet leren vissen, maar ik vind als de pen onder is dat je dan moet aanslaan. En dan moet het raak zijn. En dat lukt met deze hengel niet.

Kijk, met de karperstokken zal dat allemaal misschien wel anders zijn, maar de Fair Play Brasem heeft toch een zekere naam, en ik snap dat dus niet. Wat niet weg neemt dat ik er toch af en toe mee vis. Maar alleen als ik in een uitstekend humeur ben. ABU 33 eronder met 12/00. Moet wel toegeven dat dat uitermate gelikt staat. En ik moet ook toegeven: Als me het dan lukt om er een vis aan te krijgen dat het zalig drilt. Ik doe hem dan ook niet weg. Op 1 of andere manier is dit een extreme hengel.

Niet zo lang geleden heb ik mijzelf getrakteerd op een Hardy Float 11 feet 10. Kijk, en dat is nou een hengel naar mijn hart. Daar vis ik ook 12/00 mee. En dan gaat wel alles goed. En drilt net zo grandioos als de Fair Play, maar voor dat je gaat drillen moet je wel eerst raak kunnen slaan. En dat gaat met de Hardy een stuk beter.

En ik ben het met jullie eens hoor, dat er veel te zwaar gevist wordt in Nederland. En dat glas een prachtig materiaal is en dat hout misschien nog wel beter is.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-02-2012 14:13

Hoi Jop,

ik begrijp wat je bedoeld. het is zeker even wennen, ik weet niet met hoeveel opslag je vist maar als dat meer wordt zal de langzame hengel missers tot gevolg kunnen hebben. Ikzelf vis vaak direct onder de top, er staat dan zo weinig lijn uit dat een goede, doorlopende aanbeet wel raak moet zijn.
Wel is het absoluut een andere manier van aanslaan dan bij bv mijn CJW steel pen. Ik sla wat langer door, door de aanbeet heen als het ware maar zorg wel dat het een beheerste vloeiende beweging is. Een hengel van glas heeft simpelweg meer massa dan eentje van bv grafiet, door rustig maar wel met een doorgaande beweging vast te tikken gebruik ik de massa boven water om de haak goed vast te zetten. Bij mijn CJW is het meer een korte, krachtigere tik.
Mijn cobold 1.25lb hangt ook door en gaat op een beetje vis krom tot in het handvat. Je kan dit een dweiligere actie noemen maar ik ben er toch wel van overtuigd dat het constant kromtrekken van de hengel op de vis voor een behoorlijke krachtinspanning bij de vis zorgt om onder water te blijven. Ik kan het niet duidelijker omschrijven dan hier en denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Wat voor lb typering is die brasemhengel, 0,5lb dacht ik? Lijkt me een mooie stok om giebel op te vangen kort onder de kant, maar goed je moet wel houden van de actie en je doet een aantal compromisen als je een dergelijke hengel gebruikt, dat is absoluut waar.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

17-02-2012 18:42

Andries, moet eerlijk zeggen dat je daar wel een punt hebt. Je moet er dus anders mee vissen. Nou heb je natuurlijk na 30 jaar penvissen een bepaalde slag in de arm en aanslaan gaat dan min of meer automatisch. Je denkt er niet echt bij na.

En ik moet er ook gewoon meer mee vissen. Dus ook als mijn humeur wat minder is.....

Dat vissen met de korte slag lijkt me een goede tip. Dat ga ik zeker proberen. En wie weet wordt ik dan ook wel een Schreiner adept.

:D
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-02-2012 20:09

Ik wilde niet persé een punt maken Jop, maar dank je :)

Ik heb het geluk op een bescheiden, besloten forum te zitten waar flink wat schreiner fana's rondhangen, het was voor mij ook een behoorlijk ander gevoel toen ik voor het eerst met de cobold op pad ging, maar ik had l diverse tips meegekregen en dat hielp een hoop.

Kweenie waar je woont maar als je een plek hebt met giebel in de buurt zou ik je aanraden dat is te proberen met de brasemhengel, echt superfijne sport! Rondom mijn woonplaats Alphen ad Rijn heb ik wel wat van die plekken voor je maar dan graag benaderen via PB

gr Andries
Plaats reactie