Schuwe karper penvissen


Plaats reactie
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

29-08-2011 13:43

Ik dan maar een topic over schuwe/ongeïnteresseerde karper tijdens het pennen. Zaterdagmiddag begin van de avond zitten pennen in een leuke vijver. Zag enorm veel activiteit in de vorm van springers, azers langs de kant en enorme plakaten schuimbellen (bijna een meter bij een meter).Ik hier en daar een paar voerplekjes gemaakt. Ik viste met capucijners en had in de lijn daarvan een voertje gemaakt van diezelfde capucijners, het blikvocht, aangevuld met paneermeel, gemalen bouilionblokjes en een scheut maggi. Om een lang verhaal kort te maken, ik had op een gegeven moment een schuimplakkaat 30 cm van mn pen, maar niks gebeuren. 5 min. later doemde ineens 5 meter verderop zo'n zelfde plakkaat op, juist weg van mn voerplek! Ik heb uiteindelijk nog één halve beet gehad, wat meer leek op een voorn die het veel te grote haakaas probeerde mee te sleuren.

Maar kennen jullie dit gedrag? Is er iets mis met mn voer geweest? Ik begrijp er helemaal niets van. Had toch wel minimaal één wegloper verwacht.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-08-2011 21:31

Beste Ernie,

Ik heb 2 weken geleden het zelfde mee gemaakt.
Nu zat ik op een stek welke maar +-60cm diep was wat mij dmv het heldere water in staat stelde de karper te zien azen op mijn stek.
Ik heb toen gevoerd met een mengsel van hennep, tarwe en beetje blikmais. toen er pak m beet 6 karpers op mijn stek aan het azen waren heb ik mijn pen laten zakken maar wonder boven wonder kreeg ik in 1,5uur tijd alleen enkele lijn zwemmers welke ik perfect kon waarnemen alvorens de pen ook maar een kick gaf.
Wat mij opviel was hoe goed ik mijn loodje(dinsmores super soft) welke ik 15cm van de haak gemonteerd was zag blinken op de bodem.
Ik heb hierop de afstand vergroot naar 40cm en het blinkende dinsmores soft loodje vervangen door een bijna zwart gekleurd loodje.
Ik heb nog enkele handen voer gestrooid en half uurtje vol verbazing naar dit schouwspel zitten kijken hoe gemoedelijk de 6 karpers de stek leegvraten.

Ik heb toen wederom mijn pen laten zakken en heb op 20min tijd 2 van de 6 vissen weten te vangen. heb wel tijdens de dril nog voer op de stek gegooid om de andere vissen bezig te houden.

Ik zou dus de afstand ook iets vergoten en op het moment dat er aasbellen veraschijnen eerst nog beetje voeren en 10 min wachten voordat je de pen laat zakken zodat de vis vol vertrouwen aan het schransen slaat.
Hoop dat ik je hiermee iets op weg geholpen heb.

mv Rob
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

29-08-2011 21:57

Hoi Rob,

Dank voor je antwoord. Jouw verhaal is inderdaad heel herkenbaar. Nou was het alleen zo dat ik mn loodjes niet kon zien, water is redelijk troebel. Ik heb de karper puur gespot op de schuimplakaten en het incidenteel springen in de buurt. Wel had ik te maken met vergelijkbare diepte, 60 - 70 cm schat ik. Ook ik gebruik de dinsmores, vind ik ideaal. Ik gebruik een pennetje van 1,2gr. = 3BB. 2BB om em netjes te laten staan en de derde BB ligt bij mij op de bodem, ook zo'n 15cm van de haak. Ik ga zeker proberen om deze afstand eens flink te vergroten. Wat voor een alternatief lood (dat zwarte) heb jij toen gebruikt? Is er geen manier op die dinsmores zwart te maken, want ik wil eigenlijk niet van dit lood af.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-08-2011 22:51

Ernie,

Ik had nog een oud DAM doosje in mijn koffer liggen. probeer het eens met watervaste stift. Ik vind de dinsmores voor de rest super, vooral omdat deze extreem zacht zijn en zich makkelijk weer laten openen.

Enige verklaring die ik heb in de door jouw genoemde situatie is dat doordat de aftand van de omhoog staande lijn en de haak maar 15 cm bedraagt en de karper de lijn wellicht raakt.
Ik heb enkele malen waargenomen dat de vis de lijn raakte en weg spurte, om vervolgens weer terug te keren maar met meer argwanen.
Ik denk dan ook door mijn eigen ervaringen dat het tijd geven van de aangevoerde stek de doorslaggevende factor is bij het penvissen. Dit naar mijn mening ook de moeilijkste factor in het penvissen, want als ik azende vissen op de stek zie moet ik mezelf dwingen om de pen niet te laten zakken.

Ik vis zelf heel simpel, heb een 1gr "dobber rob" (zeelt cq, dobber voor breeklicht met korte antenne) en enkel een 1,2gr loodje op de lijn.

mvg Rob
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

30-08-2011 09:50

Hoi Rob,

Ik ga het inderdaad eens proberen met watervaste stift. Baat het niet dan schaadt het niet. Mag ik je ten slotte nog een vraag stellen. Je schreef dat je een pen van 1gr. gebruikt en één enkele loodhagel van 1,2 gr. Dat betekent dat de pen zou zinken als je niet diep genoeg zou liggen. Vis jij dan over overdiepte, waardoor normaliter de pen zou gaan liggen, om vervolgens de lijn strak te trekken waardoor de pen gaat staan? Volgens mij heet dat de lift-methode en komt uit de zeelt visserij. Deze methode is heel gevoelig omdat bij het minste geringste oppakken van het aas (en dus ook het ene loodje) de pen gaat liggen. Volgens mij is dit de enige werkbare manier om met één loodje je pen rechtop te krijgen, anders moet je wel heel precies peilen om dat ene loodje net op de bodem te laten rusten. Ik hoor graag van je, je hebt me al aardig op weg geholpen om een aantal andere dingen te proberen.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-08-2011 12:41

Ernie,

Volgens mij noemen ze dit de liggende / overgelode methode.
Doordat de pen overgelood is staat deze exact op de juiste diepte gepeild, bij een afstand van haak tot lood van 15cm merk je direct als de haak verplaatst, omdat de balans verstoord word als het loodje verplaatst, meestel in de vorm van een opsteker of wegloper. Let op bij de eerder genoemde afstand van 40cm of meer is de beet indicatie iets minder.

verder heeft dit als voordeel dat er maar 1 loodje op de lijn zit, en hoe minder lood hoe minder knoop gevoelig. zal straks een foto maken en posten, is misschien duidelijker.

mvg Rob
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

30-08-2011 13:51

Rob Borjans schreef:Ernie,

Volgens mij noemen ze dit de liggende / overgelode methode.
Doordat de pen overgelood is staat deze exact op de juiste diepte gepeild, bij een afstand van haak tot lood van 15cm merk je direct als de haak verplaatst, omdat de balans verstoord word als het loodje verplaatst, meestel in de vorm van een opsteker of wegloper. Let op bij de eerder genoemde afstand van 40cm of meer is de beet indicatie iets minder.

verder heeft dit als voordeel dat er maar 1 loodje op de lijn zit, en hoe minder lood hoe minder knoop gevoelig. zal straks een foto maken en posten, is misschien duidelijker.

mvg Rob


Rob, dit betekent dus dat je exact moet peilen op de plek waar je gaat liggen. Is er een bodemverloop en je ligt niet precies op de gepeilde plek gaat de pen liggen of onder? Meestal peil ik zelf "ongeveer" zodat in ieder geval mn zinkloodje op de bodem ligt. Wellicht dat ik dat toch eens nauwkeuriger moet gaan doen, want op deze manier worden eigenlijk alleen weglopers geregistreerd en opstekers zou ik alleen krijgen als de vis met het aas naar de oppervlakte zou zwemmen, en dat gebeurt natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-08-2011 15:48

Ernie,

Wat jij aanhaalt ivm verloop op de bodem klopt in prinicipe. Nu heb je altijd een beetje speling in de vorm van het drijflichaam, en de antenne van de dobber.

Het klopt idd als je halverwege de lijn een loodje hebt zitten wat de dobber uitlood cq recht zet, dit een onnauwkeuriger indicatie geeft.

Het is natuurlijk ook even zoeken welke manier van uitloden je het fijnste vind vissen.

Ik gebruik deze montage ook voor op zeelt te vissen en krijg zelf goede indicatie van de vaak voorzichtige zeelten.

mvg Rob
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

30-08-2011 21:25

Rob, ik denk dat ik nu wel een aantal dingen duidelijk heb en biedt mij weer wat mogelijkheden om te experimenteren. Ik besef nu dat ik waarschijnlijk een hoop kansen gemist heb, doordat mijn uitloding/peiling op dusdanige wijze was, dat ik eigenlijk alleen maar "beet" kon krijgen wanneer de karper zonder argwaan met het aas zou wegzwemmen, een zogenaamde wegloper. Aas oppikken en niet zwemmen en Ernie heeft het niet of nauwelijks door. Ik ga er in ieder geval mee aan de slag zodat oppikken van het aas een opsteker geeft. Dank in ieder geval voor alle input en ik hou je wel op de hoogte hoe het gaat! Thx
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

18-03-2012 17:56

Tijdje geleden alweer... maar toch:
Ik vis niet vaak met de pen, maar omdat ik niet genoeg tijd heb om (statisch) te vissen de komende tijd, zou ik wel wat vaker willen gaan pennen.

Dus zou iemand mij kunnen vertellen hoe de dobber ligt enz? Ligt deze gewoon plat op het water bij deze overgelode methode?
Moet je dan erg precies peilen, zodat het loodje, wat 15 cm van de haak is verwijderd op de bodem ligt? Dus gewoon een peilloodje aan het loodje hangen als ik het goed begrijp?

Of als iemand z'n montage zou kunnen laten zien zou dit natuurlijk helemaal mooi zijn :D in een foto of plaatje?
PB me anders maar, zou erg fijn zijn :)

Mvg
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

19-03-2012 17:44

antoin,het is feitelijk heel simpel,je zet op je lijn (in deze volgorde):
-rubber stuitje.
-je pen,alleen door het onderste oogje(persoonlijk doe ik een heel klein speldwarteltje,waaraan je dan je pen doet,kun je snel van pen wisselen)
-je haak.

vervolgens pak je dus 1 loodje dat zwaarder is als het drijfvermogen van je pen,ik vis zelf vaak met een pen van 0,8 gram,en pak dan een 1,0 grams loodje,je zet het loodje om te beginnen een cm of 15-20 van je haak.

je pen zinkt dus op dit loodje,vervolgens schuif je steeds het rubber stuitje naar boven totdat je pen boven water komt,zelf hou ik ervan als hij mooi scherp staat,ongeveer een cm boven de waterspiegel.

wanneer een karper het aas opneemt en het loodje optilt,zal je pen dus nergens meer op zinken en uit het water omhoog komen.als ze wat enthausiaster azen kan het echter ook zo zijn,dat de vis meteen met het aas ervandoor gaat en je pen wegloopt,wacht dan wel even met aanslaan,zodat je zeker bent dat het geen lijnzwemmer is.

succes!
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

19-03-2012 19:12

totally clear :)
dank je wel!
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 14:26

@Wouter ,
Kan je een reden geven waarom je de lijn enkel door het onderste oogje van de dobber laat gaan?
Of is dit wat je bedoelde om snel te wisselen?
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Bob tak
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-03-2012 01:21

28-03-2012 14:38

Michiel Van Sande schreef:@Wouter ,
Kan je een reden geven waarom je de lijn enkel door het onderste oogje van de dobber laat gaan?
Of is dit wat je bedoelde om snel te wisselen?


ik denk dat die het doet voor als je tussen lelys en plante vis dat de dobber niet blijf hangen achter zulke dingen en dus geen weerstijd krijgt van vreemde kracht waardoor de trek kracht meschien kan breken :)

gr bob
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 14:49

Bob tak schreef:
ik denk dat die het doet voor als je tussen lelys en plante vis dat de dobber niet blijf hangen achter zulke dingen en dus geen weerstijd krijgt van vreemde kracht waardoor de trek kracht meschien kan breken :)

gr bob

Oké , dat zou wel kunnen ja. :p
Maar als je dan niet tussen de planten of lelys vist , wat is dan het beste?
Door alle2 de ogen steken of maar door 1?
Of maakt dit niet uit?

Trouwens , word bij het penvissen een gewone dobber gebruikt van een vaste lijn (vaste stok) of zijn dit speciale dobbers?
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

07-04-2012 19:27

Afbeelding

Ik gebruik een karpen zoals hier boven afgebeeld. Deze heeft aan de onderzijde een oogje waar je lijn door heen loopt. Ik monteer een stuitje en
schuif vervolgens de dobber op der lijn. Vervolgens knijp ik 3 loodhagels (Dinsmore) op de lijn, waarmee ik de dobber uitlood. Vervolgens knijp ik
op 10 - 20 cm van de haak nog een loodje wat de dobber laat zinken. Als haak gebruik ik een Korum haak voorzien van hair.

Het voordeel van deze montage is dat ik geen peillood hoef gebruiken en ik kan op elke gewenste diepte vissen door het stuitje te verschuiven.

Een vaste stok pen is mijn ogen minder geschikt, omdat deze vaak wat fragieler zijn. Een karperpen kan iets meer hebben.
Plaats reactie