Gek van brasem. Wat zijn dè manieren om brasem te ontlopen?


Plaats reactie
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

21-08-2011 11:52

Hallo allemaal,
Dit weekend weer gevist. Weer alleen maar brasem. Flinke lappen, dat wel, maar je wordt er gek van. Je hebt er sowieso geen sport aan. Een keer tegengas geven met je hengel en ze gaan plat liggen. Gevolg: een goor net en de stek verstoord.

Wat zijn volgens jullie nu de beste manieren om brasem tot het minimum te beperken. Ik heb zelf dit weekend met capucijners en kattevoer gevist, en daarbij probeer ik het haakaas zo groot mogelijk te maken. Toch maar ander aas? Ander (lok)voer? Ik wil eigenlijk niet met een boilie onder de pen vissen, er wordt op mijn wateren al gigantisch veel met boilies gevist. Zijn er specieke middelen (ingredienten) die beter karper lokken dan brasem? Speciaal lokvoer voor karper uit de hengelsportzaak trekt toch net zo hard brasem aan?

Maar goed, tips/trucs? Dank alvast iedereen.
Abel Hannema
Berichten: 51
Lid geworden op: 01-07-2007 16:16
Locatie: edam

21-08-2011 11:58

Blijft lastig, ik vis zelf dan altijd met een boilie maar omdat je dat niet wil zou ik tijgernootjes gebruiken. Brasem is daar niet dol op.
Succes.
Ab Hannema
Ga vaker in Hoorn uit eten.
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

21-08-2011 12:05

Een niet attractief aasje, Brasems zijn dol op zoetigheid. Hard aas werkt ook wel. Omdat Brasems geen "Tanden" hebben.
Correct me if I'm wrong.
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

21-08-2011 12:18

Tijgernoten zijn ze weliswaar niet dol op, maar zou je geen aanbeet krijgen hierop van brasem? Ze willen het toch proberen neem ik aan. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is echt een groot aas, zoals een flinke aardappel of flinke bal deeg. Zijn er overigens voer-ingredienten die je zou moeten vermijden?
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

21-08-2011 13:06

Simpel. Groter haakaas. Werkt bij mij altijd.
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

21-08-2011 13:30

Ja groter haakaas. En dan in de vorm van een deegbal?
Ron Beurskens
Berichten: 8
Lid geworden op: 16-08-2011 10:37

21-08-2011 13:36

Even ter info: gisteren nog de hengels uit mogen gooien en op de stok met tijgernootjes 5 brasems gevangen, 0 karper.
Dus tanden, kaken of wat er dan ook nog meer mag ontbreken aan een brasem, hij gaat echt gewoon voor die tijgernoot.

Waren wel allemaal flinke lappen, geen klein spul er aan gehad. Waarschijnlijk happen ze de tijgers dus compleet naar binnen en doet de maag de rest of zo.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

21-08-2011 13:42

Hoi

Hoe groot het zachte aas ook is, door het toedoen van andere vissoorten wordt het aas kleiner waardoor het wel in de bek van een karper past.

Voorkom je jezelf een hoop frustratie en doe gewoon een boilie op de hair, geen brasems en meer lol.

Wat wel nog zou kunnen, roggebrood in je deeg zodat het harder wordt waardoor je brasems langer buiten spel zet, misschien deeg om de boilie kneden.

Hoor t wel

Succes

Groeten Yuri
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

21-08-2011 13:50

En een grotere haak nemen (vis nu met 8) en daar bijv. 4 capucijners opdoen (op maat 8 gaan er 2)? Dat geeft een aardig formaat en blijft redelijk goed zitten.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-08-2011 13:54

Hallo,

Misschien de deegbal even skinnen? Moet er wel voldoende ei in... Dat is wellicht het minst slechte compromis. Maak die deegbal ook niet te klein.

De geschiedenis herhaalt zich. :wink:

Kattenvoer uit blik en kapucijners zijn allesbehalve brasembestendig en duurzaam. Heb er veel mee gevist, maar zo goed als ze karper vangen, vangen ze ook brasem.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

21-08-2011 17:43

Misschien denk ik een beetje raar,


Maar wat weerhoudt je er van om met een boilie te vissen wanneer al die brasems je frustraties bij de vleer geven.
Ram dan gewoon een boilie op de hair.

He heet dat spreekwoord, verandering van spijs doet eten.

Ook een boilie kun je interessant maken, boilie en haak in een pva zakje met wat deeg stukjes of met wat pellets.
Werkt super, even dippen die boel en gaan met die banaan.


Ander voorbeeld, ken een jongen die aan het water woont en perse met boilies vis wilde vangen echter lukte dat niet,
wegens negatieve aasconditionering van de karper ik vroeg hem waarom hij wanneer hij vis wil vangen geen ander aas inzet, zijn antwoord, omdat ik met boilies wil vangen.

Het is zijn goed recht om het op deze manier te doen, echter moet je je als karpervisser adapteren aan de situatie, alleen op deze manier kun je selectiever vissen en eerder andere vissoorten buiten spel zetten dan in de andere situatie. Toen ik hem dit vertelde heeft hij gevoerd met kippenmaïs en gevist met sweetcorn met als resultaat in een ochtendje vier vissen.

I rest my case.

Hoe dan ook

Groeten Yuri
martijn van geest
Berichten: 43
Lid geworden op: 22-06-2011 16:15
Locatie: Westland

21-08-2011 19:38

in het westland gaan wonen, heb dit jaar nog geen brasem gehad :lol:
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

21-08-2011 19:46

Nou ik kan ook wel naar het Westland rijden hoor, woon in den haag. Zit 5 min. van madestein af, maar daar ook genoeg brasem. Maar moet in t westland maar eens leuk water zoeken.
martijn van geest
Berichten: 43
Lid geworden op: 22-06-2011 16:15
Locatie: Westland

21-08-2011 19:49

Ernie Molenaar schreef:Nou ik kan ook wel naar het Westland rijden hoor, woon in den haag. Zit 5 min. van madestein af, maar daar ook genoeg brasem. Maar moet in t westland maar eens leuk water zoeken.


wateren waar ik zit nog nooit brasem gehad, alleen soms wel is last van giebels
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

22-08-2011 09:43

Yuri Alexej Römer schreef:Misschien denk ik een beetje raar,


Maar wat weerhoudt je er van om met een boilie te vissen wanneer al die brasems je frustraties bij de vleer geven.
Ram dan gewoon een boilie op de hair.

He heet dat spreekwoord, verandering van spijs doet eten.

Ook een boilie kun je interessant maken, boilie en haak in een pva zakje met wat deeg stukjes of met wat pellets.
Werkt super, even dippen die boel en gaan met die banaan.


Ander voorbeeld, ken een jongen die aan het water woont en perse met boilies vis wilde vangen echter lukte dat niet,
wegens negatieve aasconditionering van de karper ik vroeg hem waarom hij wanneer hij vis wil vangen geen ander aas inzet, zijn antwoord, omdat ik met boilies wil vangen.

Het is zijn goed recht om het op deze manier te doen, echter moet je je als karpervisser adapteren aan de situatie, alleen op deze manier kun je selectiever vissen en eerder andere vissoorten buiten spel zetten dan in de andere situatie. Toen ik hem dit vertelde heeft hij gevoerd met kippenmaïs en gevist met sweetcorn met als resultaat in een ochtendje vier vissen.

I rest my case.

Hoe dan ook

Groeten Yuri


Ja ik vind dat je wel gelijk hebt, zal het zeker eens overwegen. Alleen vraag ik me ook wel af of een flinke deegbal nu echt veel problemen geeft. Weliswaar zal de witvis er van snoepen, maar aangezien ik en de meeste penvissers vaak niet langer dan een half uur op één stek zitten, kun je dus regelmatig je deeg verversen. Het is mijn inziens dus niet nodig om uren met hetzelfde haakaas uit te liggen. Maar goed boilies of geen boilies, het is denk ik experimenteren, experimenteren en nog eens experimenteren.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-08-2011 13:35

Hallo,

ik herken je verhaal precies :P wat bij me op den duur ging werken was gewoon een rijtje boilies eraan van 15mm...

je geeft ook wel aan dat je niet met boilies wil vissen, maar zo was ik ook tot ik ineens dacht van een 3 boilies van 15/18mm aan de hair misschien dat het lukt.. en ik heb al heel wat geprobeerd.. maar wat denk je.. het werkt nog ook heb het zelfs in een put geprobeerd waar het stikt van de brasem en ook daar hab ik maar 2 brasems op 1 dag.. waar je normaal wel een stuk of 15 van die slijmers eruit haalt..


verder werkt een snowmen ook wel goed ook daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit een brasem op gepakt.. maar ja ieder water en iedere vis is weer anders ;)

Succes,


ps: dat je schepnet vies wordt doe je zelf, ik schep ze namelijk nooit gewoon in het water onthaken en laten gaan ;)
Oja joh!!!
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

22-08-2011 14:09

mmm, misschien toch maar eens aan de boilies. Ik denk alleen dat ik nu al een probleem heb met het bepalen van welke boilie dan. Ik heb totaal geen idee waar op mijn water veel mee gevist wordt. Denk dat ik in de winkel maar iene-miene-mutte doe...
Plaats reactie