Penvissen <-> Vrijloopmolen


Plaats reactie
Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

24-05-2010 13:51

Hallo luitjes,

Ik wil gaan penvissen, maar is het dan ook noodzakelijk om een vrijloopmolen te gebruiken. Of is dat alleen een keuze die je moet maken? Zijn er dan ook nog voor- en nadelen met een vrijloopmolen penvissen?

Groeten,
Romano
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

24-05-2010 15:28

Voordeel is dat je met een simpele klik lijn kan geven zodat je je haak kan beazen

Nadeel is dat een molen met baitrunner altijd zwaarder is
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

24-05-2010 22:30

Ben je van het strakke-lijnvissen en wil je eens een keer gaan penvissen, dan kan je best je vrijloopmolen daarvoor te gebruiken. Speciaal een molentje aanschaffen voor een enkele keer pennen is dan niet noodzakelijk.

Het vrijloopgedeelte heeft verder totaal geen nut bij het penvissen. Het gaat er juist om dat je aanslaat bij de beet.

Mocht je gewoon regelmatig willen gaan pennen, dan zou ik wel een ander molentje erbij aanschaffen.
Zoals Taco al zei is het een toegevoegd gewicht wat niet hoeft. Omdat je toch zoveel mogelijk de hengel in de hand hebt, kan elk extra gewicht op den duur toch behoorlijk gaan doorwegen.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

25-05-2010 09:10

Een vrijloopmolen is veel te zwaar en vaak te groot. Omdat je dicht aan de kant vist heb je ook niet zo'n grote spoel nodig als met afstand vissen.
Ikzelf heb een molentje waar 100m lijn op gaat (0.22), dat is voldoende.
Maar speciaal een molen aanschaffen is ook weer zoiets, als je dat toch doet dan zou ik (mijn mening):

-klein molentje
-licht molentje
-slip voorop

Ikzelf heb voor beide penhengels een Mitchell Avocet S2000.
Google die maar eens! Ik heb er niet voor niks 2. En dat molentje kost heeeel weinig voor die kwaliteit (25 euro betaald)
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

25-05-2010 09:45

Als je zover gaat dat je een nieuwe molen haalt, kun je het beste een keer met de hengel naar een hengelboer rijden om de juiste molen uit te zoeken, qua gewicht. Ik zelf heb daarnaast gekozen voor een exemplaar met een goede slip en hoge inhaalsnelheid. De hoge inhaalsnelheid is handig omdat je lijn niet onder spanning staat en bij het inhalen de lijn mooi strak op de spoel gedraaid wordt.

Om nog eens antwoord op je vraag te geven: een vrijloop systeem is nutteloos met het pennen.
Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

25-05-2010 16:10

Oke, bedankt voor de reacties heren. Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Ik had nog een vrijloopmolen liggen, dus vandaar de vraag of het eigenlijk echt nodig was, maar daar is dus geen sprake van. Ik denk wel dat ik de eerste paar keer toch even probeer met die vrijloopmolen en als het pennen me dan goed bevalt kan ik altijd nog een extra molentje aanschaffen. Ik heb trouwens ook nog een klein molentje liggen met de slip voorop.
Een Shimano Nexave 1000 of is deze dan weer net iets te klein?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-05-2010 06:45

Ik persoonlijk vind dat net wat te klein. Niet qua lijncapaciteit mar meer het feit dat je bij een snel naar je toe zwemmende vis het niet kunt bijdraaien. En dat probleem heb ik meermaals met een 2500 uit die serie ook gehad. De 4000's van Shimano, SEIDO, NEXAVE of het wat dan ook zijn in dit opzicht dan de beteren.

Zou in ieder geval wel voor een slip voorop gaan, daar de slipknop direct de spoel remt, en niet zoals bij de slip achterop via de molen-as. Mijn ervaringen met een slip achterop is dat ze na verloop van tijd toch iets gaan haperen waardoor je altijd wat meer kracht nodig hebt voordat de spoel op gang komt. Nog een advies is dan ook (en dat geldt ook voor afstandshengels) om de slip altijd los te draaien indien niet gebruikt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie