molen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
zegers bart
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Tongeren (België)
Contacteer:

03-03-2003 15:07

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een nieuwe molen om te gaan penvissen?

Lijncappaciteit?
Slip vanvoor of vanachter?
Groot of klein molentje?

Greetz
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-03-2003 16:02

Bart,
Ik vind de molen het balangrijkst onder deel van het karpervissen dus koop niet iets wat niet goed is krijg je alleen maar spijt van!

ik heb zelf de shimano usa 3500 erop liggen met 24/00 waarom pak ik deze molen omdat het gewoon een goede molen is waar je op kunt vertrouwen en niet zomaar kapot gaat en ik vind de slip van de usa echt geweldig want die kun je echt heel precies instellen

nadeeltje het opspoelen ik heb er niet zo'n problemen mee maar omdat het mij gewoon niet hinderd!

oja een baitrunner is altijd handig als je de vis hebt geland kun je hem open zetten zit je niet te kloten en bv als je gaat pissen of je je hengel er niet uit te halen :smile:

maar er zijn veel meer andere goede molens op de markt maar daar heb ik niet zo'n verstand van dus misschien kan iemand anders je daarmee helpen.

Ik zou gaan voor een niet al te grote molen omdat dit alleen maar extra gewicht is

succes
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

03-03-2003 18:43

Kevin,

Het allerbelangrijkste is de slip. Daarna dat hij goed opspoelt. Maar een molen valt of staat bij de slip.

Een testje om te kijken of de slip ok is. spoel een aantal meter lijn op de molen en stel de slip zo af dat de lijn begint te lopen onder het gewicht van de molen(ff proberen) je pakt nu de lijn vast een laat de molen hangen. Als je de slip zo afstelt dit ie onder zijn eigen gewicht begint te lopen kan je testen of de molen een goede slip heeft.

De slip begint te lopen moet constant blijven lopen. Hij mag niet sneller gaan lopen maar ook niet langerzamer.(het is nu te vergelijken met een spin die langs ze eigen draad naar beneden loopt) Als de molen begint te lopen en dan sneller en sneller gaat dan is de slip niet goedgenoeg. Wat is de gedachte hierachter. Er is dan meer kracht nodig om de slip op gang te brengen als dat er nodig is om hem gang te houden. Dat is dus net zo met een vis als ie eenmaal lijn neemt dat hoeft ie daarna minder kracht te geven om door te blijven zwemmen.

Dit is de meest makkelijke manier om te zien of de slip ok is. Dit kan je makkelijk in de winkel doen. Als een winkelier dit niet toelaat kan je net zo goed een ander zoeken.(mijn inziens)

O ja de slip heb ik altijd het liefst van voren je kan er dan tijdens de dril weliswaar niet bij maar dat hoeft ook niet(als dat wel moet was je slip niet goed afgesteld) en je kan ook met de vinger tegen de spoelrand extra remmen. De slip voorop is ook beter in te stellen

Succes met het uitzoeken van je molen.

Gr,
Tom

_________________
"Don't be satisfied with yesterday, Choose the right equipment use it the right way....Refuse to compromise because you can expect to sucseed. Than start again......."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom de Haas op 2003-03-03 18:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-03-2003 19:36

Op 2003-03-03 16:02, schreef Kevin van Etten:
Bart,
Ik vind de molen het balangrijkst onder deel van het karpervissen dus koop niet iets wat niet goed is krijg je alleen maar spijt van!

ik heb zelf de shimano usa 3500 erop liggen met 24/00 waarom pak ik deze molen omdat het gewoon een goede molen is waar je op kunt vertrouwen en niet zomaar kapot gaat en ik vind de slip van de usa echt geweldig want die kun je echt heel precies instellen

nadeeltje het opspoelen ik heb er niet zo'n problemen mee maar omdat het mij gewoon niet hinderd!

oja een baitrunner is altijd handig als je de vis hebt geland kun je hem open zetten zit je niet te kloten en bv als je gaat pissen of je je hengel er niet uit te halen :smile:

maar er zijn veel meer andere goede molens op de markt maar daar heb ik niet zo'n verstand van dus misschien kan iemand anders je daarmee helpen.

Ik zou gaan voor een niet al te grote molen omdat dit alleen maar extra gewicht is

succes



Oja was er vergeten bij te zetten dat je altijd een molen moet kopen met de slip voor op maar dat had Tom als gezegd (baitrunner heeft dat)

Ik ken wel een hele goede goede molen voor een niet al te hogen prijs de SHIMANO Sahara dit is een hele goede molen voor de penvisserij
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

03-03-2003 20:03

Bart,

Let er ook op dat de molen geen terugslag heeft. Hiermee bedoel ik dat de molenspoel niet terug mag vallen tegen de opspoelrichting in als je de slinger loslaat.
Hierdoor kan de lijn rond je spoel of achter je slinger geraken. Het heeft mij en mijn vismaat al verscheidene vissen gekost (bij de zilverkleurige Shakespeare Sigma Supra RT -verder een uitstekende molen overigens- )

Gr,

Frank
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

03-03-2003 21:50

Bart,

Prima adviezen lijkt me zo maar! Een kanttekening bij de opmerking van Tom de Haas: je schrijft dat de slip voorop niet bijgesteld kan worden tijdens de dril. In de tijd dat molens met een slip achterop een nieuwtje waren (jaren 70: Abu 33/44)werd dit inderdaad vaak als nadeel van de "molens-met-slip-voorop" aangevoerd.

In de praktijk kan je echter prima de slip voorop wat bijstellen tijdens de dril. Gaat best, probeer maar! Theoretisch zou je de slip misschien maximaal moeten afstellen voordat je begint met vissen, en er daarna niet meer aan moeten komen. Als je op ruim water vist en er geen sprake is van "buigen- of-barsten-situaties", kan het volgens mij geen kwaad op de slip iets losser te zetten, en deze dan tijdens de dril wat bij te stellen als dat nodig mocht zijn.

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-03-2003 00:21

nog even een klein "tipje" !
Ik zie vaak dat mensen in een winkel de slip van een molen beoordelen door eens rustig aan de spoel te draaien maar naar mijn(bescheiden)mening kun je een slip alleen echt goed beoordelen door er een flink stuk draad op te spoelen.
En wat is nu eigenlijk een "goede" slip ?]
Dat betekent ten eerste dat de slip niet op gang hoeft te komen,dwz dat er niet meer kracht nodig is om de spoel op gang te krijgen dan als hij eenmaal draait.
Ten tweede,als de spoel dus eenmaal draait dat zonder haperingen gebeurt en dus ook als je de slip heel rustig af laat lopen.
In beide gevallen test je dit het beste als de slip vrij zwaar staat afgesteld.
Met hulpvaardige groet,Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-03-2003 00:39

Probeer een Shakespeare Sigma Supra RT te vinden. Deze worden niet meer nieuw gemaakt, maar dit is één van de modellen met een zeer goeie slip ( daar staat Shakespeare ook bekend om )

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-03-2003 01:26

Inderdaad Dennis, en dit is iig een molen die aan deze eisen voldoet...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-03-2003 18:30

Wat vinden jullie van "The Dream" molen? Is deze aan te raden om mee te pennen?

mvg
Robbert
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

04-03-2003 20:46

je kan hem tijdens de dril wel verstellen dat is waar maar daarmee heb ik de ervaring dat je in een keer te veel of te weinig doet en dat je daar alleen maar tramalant van krijgt. Dus ik stel hem van te voren goed in en dan is het een kwestie van soms ingrijpen met je vinger of hand op de spoel.
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-03-2003 21:02

Robbert,
Die kun je gerust kopen dat is een prima molen voor een heel scherp prijsje! De molen heef een hele goede slip waar heel veel duure molens jaloers op zijn!
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-03-2003 17:03

Ik zit nog te twijfelen tussen een Rozemeijer Tribute, of een Ultimate The Dream... Wie kan me helpen??

mvg
Robbert
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

05-03-2003 17:14

Robbert,

Zonder twijfel kan ik je zeggen: kies voor de Rozemeijer.

Heb zelf o.a de molen van Ultimate. De slip is niet perfect (ook niet slecht) en bij een maat van mij liep de molen vast, de eerst keer dat hij nat werd. Dus als je toch hiervoor kiest, zorg dat hij droog blijft!

Zelf gebruik ik op de penhengel de shimano symetre. Echt een perfecte molen met een perfecte slip. Kost alleen wel aardig wat.

Zijn goedkopere broertje de sahara is trouwens inderdaad ook heel goed.

koop sinds ik begonnen ben met shimano (4500)
nies anders meer trouwens, het is duur maar wel heel goed.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-03-2003 17:24

Robbert,
Dan zou ik ook gaan voor de rozemeijer ik heb er enkele keren mee gevist ( van mijn vismaat) en het is een perfect molentje voor een niet al te hoge prijs vind ik! maar sinds ik shimano heb wil ik hetzelfde als Jeroen geen ander molen meer omdat dit gewoon super is (mijn mening)

succes met een molen kopen

tip: koop nooit iets te snel :wink:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-03-2003 18:00

Ik heb een molen in de rubriek "aanbod" geplaatst die je jaren en jaren visplezier kan bezorgen.
mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-03-2003 19:30

De Shimano Stradic FG 1000 of 2500 is ook
goed geschikt voor het pennen. Of de Twin-
power, maar deze is wel de helft duurder
als de Stradic!

groetjes Benny
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

07-03-2003 13:35

Absoluut voor de Sigma gaan!
Ik vis er zelf mee (al jaren) en hij is werkelijk perfect. Het bespaart je ook geld, want er zijn prima tweedehands molens te krijgen.
Plaats reactie