Penvissen VS Statisch ?


Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

02-02-2003 19:07

Hallo

Met welke van de bovengenoemde technieken zou je meer kunnen vangen en waarom denken jullie?

ik heb afgelopen seizoen in mijn logboek gekeken en het viel me op dat ik meer karpers vingen met de pen dan op de statische manier soms viste ik gewoon met het zelfde aas (bollie) zowel met de pen als op de statische manier waaraan zou dit liggen denken jullie?

ik dacht zelf meteen aan dressuur maar zou het dit ook echt zijn denken ?

en wat vinden jullie van onderwerp Penvissen VS Statisch ?

groeten kevin
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

02-02-2003 19:23

Best een interessante topic, Kevin.

Ik denk dat er bij het pennen veelal andere vissen op de kant komen. Soms meer kleinere op andere (dressuur)wateren komen weer grotere vissen voorbij. Ik denk dat dit voornamelijk aan twee factoren toe te wijzen is.
Ten eerste vis je op een andere manier. Je ziet meer en je past ander materiaal en andeere technieken toe.
Ten tweede vis je op ander plaatsten. Als je stekken hebt met struiken aan beide zijden dan ben je als statische visser geneigt om een andere stek op te zoeken i.v.m. het verspelen van vis. Bij het vissen met de pen ga je misschien juist tegen die struiken aanvissen. Verder ben ik nog nooit een 'statische visser' tegengekomen die regelmatig onder de eigen kant vist en dan liefst nog haast onder de hengeltop. (Ik zeg niet of dat goed is of niet.) In sommige gevallen zal dressur denk ik zeker een rol spelen. In andere gevallen maakt het werkelijk geen ene 'bliep' uit of je met de pen of statisch aan de gang gaat.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

02-02-2003 20:14

Ik weet het niet ik heb vaak het idee dat je veel beten gewoon niet ziet met het statische vissen hiermee bedoel ik als je met de pen vist zeg maar met een bollie dat de karper over je voor stek komt en het aas wel in de bek pakt maar dan weer uit spuugt dit is een heel normale reactie omdat karpers het voor op pakken en het nodige eruit halen op eten en het overtollige dus zand steentje weer uit spuugt,maar je ziet dan wel de beet dus je kan er op slaan dit is natuurlijk niet altijd het geval soms aast een karper en vreet i een voerplek in een no time leeg dus dan is het makkelijk.

Statisch is het in mijn opzicht toch wat anders ik denk dat een karper het aas in de bek pakt maar zonder dat je een teken van een beet ziet weer uitspuugt dit kan op 2 manieren van wantrouwigheid of de normale reactie wat ik eerder heb uitgelegd.
Dus je ziet de beet niet en je bollie blijf liggen en de karper zwemt weg en aast verder of haakt zich zelf en je krijgt een schrik reactie en je krijgt een run of weer een andere mogenlijk heid hij voelt de haak spuugt het uit en wordt NIET gehaakt dus dat betekend dat de karper jou bollie niet meer pakt want dat weet i dat dat niet pluis zit.

dus zo vang je geen vis denk ik!

ik wil er even bij zeggen dat ik zo denk het wil natuurlijk niet zeggen dat ik gelijk heb maar hierop wil ik graag discuseren en wat bij leren :-?

groeten kevin :roll:
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

03-02-2003 08:00

Kevin,

Ik heb de laatste drie jaar voornamelijk statisch gevist. Dit deed ik op dezelfde viswateren waarop ik de elf voorgaande jaren met de pen had gezeten. Het verschil?
Het aantal twintigers vervijfvoudigde (3-4 naar 15-20) en mijn hengeluren per gevangen karper daalde van 4-5 uur naar 2 uur.
Hierbij moet ik benadrukken dat ik in mijn penvisperiode nooit voerde en dat voor mijn ststische sessies ALTIJD voer. Meestal twee of drie dagen. Hiermee is m.i. dan ook het grote verschil in aantal zware vissen te verklaren. Het aantal uren per karper is in feite praktisch gelijk gebleven omdat ik statisch altijd met twee hengels vis.

Dus als je het mij vraagt: Je vangt wellicht een beetje meer, maar wel duidelijk groter. Dit echter voornamelijk doordat de meesten voeren voorafgand aan een statische sessie.
Zou je het voeren achterwege laten en op een matig bevist (en bevoerd) water vissen, dan zal het uurgemiddelde m.i. zeker niet beter zijn dan dat van de pen-uren, vanwege de hierboven reeds genoemde voordelen

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-02-2003 10:29

Frank
ik denk ook dat het verschilt per water of het een grote plas is of een kanaaltje ik denk ook wel dat daar verschil in zit kwa vangsten!

wat ik heel goed gemerkt heb vorig jaar ik viste echt tegen de plompebladen aan echt een dik bed en ving daar wel lekker op de statische manier maar ving echt veel beter met de pen en ik viste gewoon met het zelfde aas! raar?

kevin

PS: waaraan zal dit liggen ?
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

03-02-2003 11:17

Ik denk ook dat je de keuze van statisch of pen moet aanpassen aan de situatie. Maar als je een beetje logisch nadenkt blijft penvissen een vele efficientere manier van vissen, met een veel beter inzicht wat er onder water met je aas gebeurt. Hoe vaak heb je met statisch vissen niet een vis op je aas zonder dat je er ook maar iets van merkt. Ik moet bekennen dat ik na een jaar of tien statisch pas 2 jaar regelmatig ook een penhengel pak. Bij mij is gebleken dat ik hier juist veel meer actie op kreeg als op mijn statisch geviste hengels. Ik vindt penvissen (als de situatie het toelaat) dus een veel verfijndere manier van vissen die je zeker meer kan opleveren.
Frank huisman, zoals je ziet is het bij mij precies andersom als bij jouw. Ik heb laatst trouwens ook je dialezing bijgewoont die je gaf bij de regiomeeting maar ik snap echt niet dat je nu meer vangt als met de pen. Houdt nu eens in een hand je "stif rig" en in de andere een tuig van een penhengel.. Denk je niet dat je penvissend op je 2-3 daagse voerplekken niet nog meer succesvol zal zijn.
mvg william,
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-02-2003 12:04

William
maar wat ik al zij als je met de statische manier met een bollie vist en met de pen ook ik denk dat je meer vangt met de pen ooka is het hetzelfde aas als de statische manier omdat je de beet veel beter ziet.

kevin
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

03-02-2003 15:40

Ik verwacht geen grote verschillen. Als een stek degelijk wordt voorbereid: dus uitzoeken welk water, welke stek en voeren over een aantal dagen zal er in beide gevallen de op de voerplek azende vis op de onthaakmat vallen. Of de aantallen gevangen vissen bij penvissen hoger lijken ten opzichte van vissen lijkt me een andere oorzaak te hebben en in geen geval waar. Doordat er bij penvissen doorgaands minder uren worden gemaakt dan bij statisch vissen, is het aantal vissen gerelateerd aan de geviste uren mogelijk in het voordeel van de penhengel. En Frank, ik betwijfel of de redenering opgaat dat bij statisch vissen meer grote vissen worden gevangen. Alles hangt af van de voorbereiding is mijn ondervinding.

Sjors
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-02-2003 21:10

Tja....penvissen vs statisch,

Ik denk dat het per water verschild, als
iedereen statisch achter z,n steunen hangt
dan kan het best zijn dat je mobiel met de
pen meer vangt, maar het kan natuurlijk ook
andersom zijn dat de statische visser meer
vangt, omdat b.v. er veel gepend word op een
water.
In de warmere tijden mag ik graag even van
uit het werk s,avonds even een paar uurtjes
met de pen rond struinen op een klein cultuur
water hier in de buurt, en vaak met resul-
taat.

groetjes Benny
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

03-02-2003 21:32

Denk inderdaad dat de het aantal uren achter de vaste stokken niet onderschat mag worden t.o.v de kortere pensessies.
Heb altijd wel bewondering voor hen die uren naar zo,n pennetje kunnen staren. Als opppervlaktevisser vind ik het 3x niks. Met het oppervlakte vissen ben ik voor mijn gevoel actiever bezig. Wellicht dat penvissen ook actiever kan, vraag me ook wel af hoe lang iemand naar zijn pen kan bliven staren zonder te verkassen? graag reacties erop, zodat ik dit jaar wat meer succesvol ben, want ondanks alles vis ik af en toe wel met de pen.Hoe dan ook, ik ben waarschijnlijk de meest mislukte penvisser van de afgelopen eeuw, en vraag me niet waarom.
Echter als ik drijvend vis daar kunnen de meeste statische vissers absoluut niet tegenop. 3/4 vette karpers in een ochtendje is bij mij geen uitzondering. Met de pen ben ik al blij als ik er 1 heb.

Richard
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

05-02-2003 12:30

Kevin,

Dat je met de pen betere resultaten hebt gehad (in dit geval bij een plompenveld)verbaast me niet echt. Ik ben wel benieuwd of je zowel voor de statische sessie als voor de penvissessie ook gevoerd hebt. Wellicht was er tijdens jouw pensessie nog wat "voerresultaat" over en ging het daarom beter.

William,

Zoals je kunt lezen in mijn reactie van 3 februari ben ik het eens met jouw mening dat het voeren de doorslag heeft gegeven voor mijn betere uurgemiddelde met de boltrig. Ik voer namelijk nooit als ik met de pen op pad ga. Het vergelijk is daarom dan ook wat oneerlijk.
Ik denk dan ook, nee, ik WEET dan ook dat ik beter zou vangen als ik met de pen op een voerstek zou gaan zitten.
Echter zou de penvisserij voor mij dan zijn aantrekkingskracht (avontuur, jachtinstinct)
voor en groot deel verliezen en wordt karperVISSEN weer karperVANGEN, en dat is nu nét wat me steeds meer gaat tegenstaan bij het statische vissen in combinatie met voeren vooraf.

Sjors,

Dat er procentueel meer dikkere vissen uit een water komen, vooral door het voeren vooraf is voor mij (en voor wie niet?) een vaststaand feit. Dat verklaar ik ook in mijn reactie van 3 februari.

Richard, overigen,

Voor de duidelijkheid: Ik heb het altijd over het aantal geviste uren per karper, niet over het aantal gevangen karpers.
Je zult namelijk zeker meer karpers vangen als je het vier-of vijfvoudige aantal visuren draait van wat ik draai in één seizoen (150 uur in 50 ochtendsessies in 2002)

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-02-2003 15:28

Hoi frank

Nee ik deed nooit voorvoeren omdat het niet uitmaakt. Mijn vangstenresultaten stijgden niet met voorvoeren altijd instant!!!

frank klein vraagje over drijvend vissen ik ben van plan om met kitekat kattebrokken te gaan vissen, Maar hoe kun je het beste een brokje bevestigen aan je haak kun jij mij dat uit leggen?

groeten kevin
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

05-02-2003 18:20

elastiekje
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

05-02-2003 20:15

Kevin,

Ik vis nooit met kattebrokken! De broodkorst voldoet nog steeds erg goed! En die keren dat ik het wel deed, was de karper absoluut niet in voor een kattebrokje. Voeren doe ik niet, zeker niet bij het pen- of korstvissen, dat heb ik al uitgelegd in mijn laatste mail, alhoewel dit dé methode zou zijn.
Het door Ruud gememoreerde elastiekje is inderdaad de methode. Jan Pouwe schreef er al over in één van De vorige Karperwerelden, nummer 14 bij mijn weten. Daarnaast schreef John Hoogervorst erover in KW25. Deze exemplaren kun je op Carp 2003 gewoon kopen!

Succes! Als je gaat: misschien zie ik je daar wel, ik sta beide dagen opde KSN-stand

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

05-02-2003 21:42

Hallo Frank

Even een vraagje, het feit dat je statisch procentueel meer grotere karpers vangt met afstandsvissen, wat is in jouw ogen daar de grootste oorzaak van? Alleen het voorvoeren? Of mischien ook het aastype en de stekken die je bereikt?
Vaak hoor ik ook wel om me heen dat je pennend meer kleintjes zou vangen. In principe ben ik het daar niet mee eens, MITS andere variabelen zoals aastypen, stekken, voervoeren en dergelijke hetzelfde blijven.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-02-2003 23:06

Voorvoeren met boilie's en er op vissen met de pen & boilie is een mooie compromie toch?

Alhoewel op afstand vis je meestal met meer hengels...:smile:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

06-02-2003 00:23

Ik citeer Frank:

Ik vis nooit met kattebrokken! De broodkorst voldoet nog steeds erg goed! En die keren dat ik het wel deed, was de karper absoluut niet in voor een kattebrokje.


Misschien dat de karpers in Drenthe minder belaagd worden ofzo frank, of dat ze het fenomeen brok nog niet echt kende..
Hier in de randstad heb ik de laatste jaren veel betere resultaten geboekt met honde en kattenbrokken dan met brood. Maar dan ook echt veel betere. En heb met beide gevist.
Wel vind ik het vangen van een karper met brood van meer waarde dan met de brok en vraag me niet waarom dit zo is. Het opslurpen van een grote korst is geweldig.

Richard


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Richard Lodewijks op 2003-02-06 00:34 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-02-2003 10:17

Wanneer beginnen jullie drijvend te vissen echt in de zomer of all wat eerder?

groeten kevin
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-02-2003 13:35

gisteren ving ik mijn eerste 2 karpers van het jaar op de pen. In 3 uurtjes pennen 4 aanbeten weten uit te lokken terwijl ik statisch al 28 uur geblankt heb.

Mijn mening is dat penvissen zeker in de winter vaak beter kan werken als het statische vissen maar vaak levert het wel de kleinere karpers op (of ik doe iets fout :razz:)

In het gehele jaar is de penvisserij misschien net zo lonend als de statische visserij en het is ook een stuk spannender en leuker. Je bent gewoon continu bezig ipv het wachten.

Echter, zodra het juiste weer aanbreekt zit ik gewoon weer achter de steunen want afstandvisserij is met de pen gewoonweg niet te realiseren.

Succes heren penvissers,
Frank
jopie wijma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

06-02-2003 13:46

hallo frank, zou je iets meer willen vertellen over je eerste 2 karpers, zoals aas enz...

Ik ben namelijk benieuwd wat in dit jaargetijde goed aas is voor de pen?

groet jopie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-02-2003 13:50

Frank voor mij de zelfde vraag?

kevin
jopie wijma
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

06-02-2003 13:51

ook al benieuwd kevin?

groet jopie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-02-2003 14:04

Kevin,

In het voorjaar kun je op de ondiepere
wateren al wel aan de oppervlakte vangen.
Simpel omdat ondiep water sneller opwarmd,
dan diep water, tenminste als de zon van zich
doet spreken.
Dus Kevin pak in het voorjaar de mooie sta-
biele zonnige dagen eruit, en ga aan de gang
op een ondiep water, wedden dat je een aar-
dige kans maakt om een karper aan het opper-
vlak te vangen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-02-2003 14:33

Benny dat ga ik zeker proberen maar nu nog niet blijf nu nog even pennen!!!

het is bekend dat je in de winter met klein aas moet vissen is dat echt noodzakenlijk
ik vis graag onder mijn pennetje met een 18 of 20 mm bollie kan dat nu ook (deze tijd)

kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-02-2003 15:55

Kevin,

Persoonlijk heb ik in de winter de voorkeur
voor kleine boilies, denk aan 14mm boilies.
Die voorkeur voor klein aas in de winter heb
ik om het volgende: als je b.v. 100gr 14mm
boilies voerd, of 100gr 20mm boilies voerd,
van die 100gr 14mm boilies zitten erin 100gr
meer boilies dan van 20mm, op deze manier
moet de karper wat meer 14mm op pakken, en zo
krijgt de karper meer vertrouwen in het aas.
Kwa verzadiging, maakt het niet zoveel uit,
of je nu 100gr 14mm voerd of 100gr 20mm, want
ze krijgen bij allebei even veel binnen.
Maar mijn ervaring is dat in de winter kleiner aas attractiever is, terwijl groter
aas duidelijk inboet in het vangen in de
winter.

groetjes Benny