vissen met een 14ft (4.20) penhengel?!


Plaats reactie
Jos Kortte

11-08-2006 13:30

Hoi penvissers,

Een 14ft penhengel is toch niet echt nadelig als je hem allround gebruikt? Buiten het feit dat hij langer is met vervoer en dat vissen op een krappe stek moeilijk gaat (ook met een 12 ,13 ft).

groet

startende penvisser
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-08-2006 13:39

hoe langer de hengel hoe meer demping.. m.a.w. hij vangt de klappen beter op. Eigenlijk dus hoe langer hoe beter als je naar dril eigenschappen kijkt....

een nadeel aan een lange hengel is de bewegingsvrijheid voor de visser (onder bruggen, bomen, bosjes etc.) Een groot voordeel weer de mogenlijkheid om over riet heen te vissen.

hangt af waar je aan gewend bent of raakt....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Jos Kortte

11-08-2006 15:51

precies...daar zo dacht ik ook al...ik ga zodadelijk vissen dus ik ben benieuwd! hopen dit wat vang! :lol:
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

11-08-2006 19:32

ik heb een 14 Ft stok gehad. wel leuk totdat je moet scheppen.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-08-2006 21:08

Ben het met Vinnie eens. Hoe langer de hengel hoe beter de demping. Ligt ook wel aan de blank natuurlijk.

Een langere hengel stelt je ook in staat verder van de vis weg te blijven als je langs het kantje vist. Minder kans dat de vis je bemerkt.

Bij het oppervlaktevissen heeft een langere hengel ook nog het voordeel dat je verdere worpen kunt maken.

Ben zelf op zoek naar een 14 a 15 ft blank om een nieuwe struinhengel te bouwen. Kan helaas maar weinig geschikts vinden op internet.

Misschien iemand een suggestie?
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

12-08-2006 00:04

Hallo allemaal

Ik heb me een paar jaar geleden een penhengel laten bouwen van 4.20 meter en ben er zeeeeer tevreden over.
Het is de demping bij het drillen ( lees de eerst klappen ) die worden geweldig opgevangen plus dat je verder van de kant af staat of schuiner naar je visplek toe maar ook dat je met een hengellengte snoer ook verder uit de kant naar b.v. een lelieveld kunt inleggen ( ik gooi nooit ).
Wat het scheppen betreft heb ik er weing problemen mee gehad , de hengel buigt normaal ook verder door als je de hengel hoger houd en de vis dichter bij de kant komt , gebruik een schepnet steel die lang genoeg is dan is dit geen probleem.
De transport lengte bij mij is prima ( heb hem 3 delig ) dus hij kan makkelijk in de auto of in een enkele foudraal mee.
Kortom een waar feest een penhengel van 4.20 meter en een ieder aan te raden.

Met vriendelijke pengroeten

Huub Engelen



http://www.carpheaven.nl
Jos Kortte

13-08-2006 00:09

oke! een hoop positieve reacties! leuk
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

16-08-2006 21:30

Ook heb je meer controle over de vis. Vind het ideaal zo'n lange hengel. Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat het wat zware hengels zijn (iets van natuurkunde, kracht maal arm enzo), zeker als je er veel mee loopt. Dat van dat scheppen is een kwestie van wennen, maar heb er totaal geen last meer van.

Mvg Anton
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

25-09-2006 14:56

Ik heb sinds kort de driedelige Spro Strategy. Gemakkelijk te vervoeren en wanneer ik op plekken kom waar een kortere hengel beter is. gebruik ik mijn 2mtr 40 en tweedelige Ugly Stik Tiger. Eigenlijk bedoeld voor bootvisen, maar ook met een heerlijke actie. Maar de Spro 4 mtr 20 is super.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Plaats reactie