Aanslaan


Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

18-11-2005 16:37

waar wou je dat gaan doen dan we hebben hier niet egt goede penwateren in de buurd
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-11-2005 16:51

Ferry,

zeker hebben we die. In Elburg!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

23-11-2005 23:33

Peter,

Het meest voorkomende probleem met penvissen is lijners. Het logische gevolg is vaak misslaan en valshakers die meestal na een aantal seconde losschieten. Dit probleem komt in mijn ogen door te verspreid te voeren en niet het juiste system voor die manier te gebruiken.
Voer jij verspreid en je wilt met je pennetje er tussen vissen? Zorg er dan voor dat jeje pennetje ongeveer 1.5meter over de diepte heen zet en verspreid over die 1.5 meter wat loodjes.. snap je hem. Het is ongeveer hetzelfde idee als een olivette loodje of een toploodje voor je rigcombinaties/tube met de afstandvisserij.
Op deze manier zal je vaak rustige weglopers krijgen en kan je gewoon droog de haak zetten.
Ik zelf echter voer/vis het liefste zo compact mogelijk. Ik zorg ervoor dat ik tegen de naar mijn ogen aantrekkelijke plekken een paar handjes voer zo compact mogelijk terecht komen. De nadruk op compact leg ik de hele tijd i v m de lijnzwemmers zoals hierboven beschreven. Want mijn system met de hierboven genoemde voermethode is staand op me aas ( dat houd in dat je je pennetje heel langzaam laat afzinken met je aas eraan ). Deze methode is vooral s'winters een killer want je ziet alles. De aanbeten met deze methode zijn 9 van de 10 x een klein opstekertje( de vis neemt het aas in zijn bek) of een klein tikkie (+-1cm) naar beneden. Hierop kan je gewoon meteen rustig je haak zetten. Deze methode leent zich er niet voor om verder uit de kant te vissen. Zorg ervoor dat je tegen bijv een brugpijler op ligt met ong. 1 meter lijn uit.
Heel mooi met de bovengenoemde methode is het vissen van bijv. negerzaad, hennep...enz. Aas wat te klein is om mee te vissen en waar de karpers helemaal dol van zijn. De karpers azen op de zaadjes en neemt de door jouw geviste haakaas ( pindaatje,tijgernootje ) gewoon mee. Op die manier zal je ook vissen vangen die hoofdzakkelijk op natuurlijk voedsel azen ( ja boilies zijn idd ook natuurlijk voedsel) en boilies vaak links laten liggen....
In de hoop je hiermee wat meer info te hebben toegebracht...

Groetjes Ruud.
michel verheij
Berichten: 58
Lid geworden op: 07-06-2005 23:56
Locatie: spijkenisse

24-11-2005 17:02

Ruud Visser schreef:Peter,

Het meest voorkomende probleem met penvissen is lijners. Het logische gevolg is vaak misslaan en valshakers die meestal na een aantal seconde losschieten. Dit probleem komt in mijn ogen door te verspreid te voeren en niet het juiste system voor die manier te gebruiken.
Voer jij verspreid en je wilt met je pennetje er tussen vissen? Zorg er dan voor dat jeje pennetje ongeveer 1.5meter over de diepte heen zet en verspreid over die 1.5 meter wat loodjes.. snap je hem. Het is ongeveer hetzelfde idee als een olivette loodje of een toploodje voor je rigcombinaties/tube met de afstandvisserij.
Op deze manier zal je vaak rustige weglopers krijgen en kan je gewoon droog de haak zetten.
Groetjes Ruud.


dit vind ik wel interessant.
Ik heb zelf namelijk vaak dat ze losschieten na een paar sec. Ik vis het laatste stukje dus op de bodem ongeveer 20 cm lijn. Soms nog iets minder. Maar ik wacht wel zo´n twee a drie sec als ik mijn dobber zie wegschuiven. Zijn dit dan echt lijnzwemmers?
ALvast bedankt ben dit jaar pas begonnen met pennen dus heb nog niet zo veel ervaring
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

24-11-2005 23:34

Ja waarschijnlijk wel. Als je met de pen vist zal je de vis 9 van de 10 x in zijn bovenlip haken... Schiet niet zo snel los :roll: .
Hoe vaker je vist hoe meer ervaring je ermee op doet.
Succes
Mark Rolefes
Berichten: 5
Lid geworden op: 25-10-2006 21:33
Locatie: Rijssen

26-04-2007 10:47

Ik mis niet zoveel meer doordat ik nu met een haak met een ring eraan vis en daardoor heen een soort elastiekje (zo n tandarts beugel geval lijkt het)
en in dat elastikeje ga om een 12 mm pellet , en dan voer ik vaak wat mais en halibut 9 mm pellets bij vooral vanaf april tot aan hoogzomer wil dat perfect op stilstaand klein water zoals vijvers en sloten etc.

Vooral nu door dit droge weer is de waterstand laag en zitten er zeer grote monsters op me stek :) vang veel brazems en zeelten

Hoe vaak heb je wel niet dat je dobber gaat stuiteren als er veel vis op zit en telkens lijkt de dobber weg te schieten je pakt je hengel of houdt hengel bij je handen om aan te slaan en dan stopt het gauw weer .

Denk dat 90% zich wel eens afvraagd zien ze me nu of zo?
ik let 15 min op en net die paar seconden dat je bezig bent met shaggie draaien schiet ie weg je kijkt weer naar je pen en ziet hem og net weer boven komen.

TIP: w8 gewoon lang tot de echt goede beet zolang ie hem niet onder of minstens 10 cm wegtrekt heeft ie hem vaak ook nog niet echt te pakken.
Meeste karpers wat ik ving tilden vaak eerst het lood op waardoor de dobber omhoog kwam (opsteker) vervolgens direct erna ging in 1 zelfde tempo rustig maar toch geleidelijk door onder. vaak tegelijktijdig ondergaand als wegzwemmend.
Karpervisser uit rijssen
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

26-04-2007 13:49

met het mis slaan of het lossen van de vis merken jullie dan ook nog verschill tussen prikkers en zitters?
Of geeft dit met het pennen weinig verschil??
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

26-04-2007 14:36

ik sla ook nog wel eens mis, toch heb ik dit jaar nog geen een karper gehad die midden in de dril losschiet, hier heb ik pas een hekel aan, ik had het vorig jaar wel een paar keer en nu heb ik een andere soepelere lijn en het probleem helemaal vorbij(ook de haak heeft enige betekenis)

klaas Sipma
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

26-04-2007 18:52

ik sla ook vaak veel te vroeg, en ja dan sla je mis'

maar vaak als een aanbeet niet doorzet sla ik tog maar vast
en dat gaat vaak fout

maar of je nu karper misslaat?
vaak ga die karper tog wel
maar witvis sla je vaak mis
thomas mattheussens
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-04-2007 15:46

26-04-2007 21:20

pevissen is en blijft moeilijk. ikzelf vis nu sinds twee jaar met de pen op karper. geregeld zit ik aan de waterkant en sla ik weer een aantal gaten in de lucht. wel ben ik van mening dat hoe groter de karper die bijt hoe makkelijker het aanslaan is. ik heb sinds kort een nieuwe vijver ontdenkt en met succes. de eerste dag had ik 3 gaten in de lucht maar niks gevangen.(2 uur gevist) de dag erna had ik 1 gat in de lucht en een mooie spiegel denk rond de 18 pond. derde dag(4 uurtjes gevist) mijn grootste karper gevangen een schub. (helaas geen weegschaal maar weet zeker dat ie diep in de 20 pond zat). fotos volgen
beter 1 karper in het net dan 20 in het water.