Kennis maken / reacties


Plaats reactie
Robinn Bezemer
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-08-2011 22:44

29-08-2011 23:49

Hoi iedereen, na weken struinen op dit forum heb ik besloten om een account aan te maken.
Sinds kort ben ik bezeten van de het karpervissen met de pen, hiervoor ging mijn meeste vistijd op aan het snoekvissen op de Vinkeveense plassen, ik ben zelf woonachtig in Zwijndrecht.

Ik heb op internet een hoop informatie vergaart i.v.m. het penvissen op karper en ben tot de conclusie gekomen dat hier voor mij nog een hele hoop over te leren valt. Al hoewel het tot heden allemaal al zeer succesvol verloopt, zo heb ik in een vistijd van 12 dagen 10 karpers mogen vangen. Waarvan er een paar aan de oppervlakte gevangen zijn.

Zoals altijd heeft iedere visser zijn eigen mening en zo merk je ook op dit forum dat ieder voordeel zijn nadeel heeft.
Wel een onderlijn of geen onderlijn, haak met hair of haak zonder hair, dit waren voor mij ook dingen waar ik uren mee bezig ben geweest, en weet tot de dag van vandaag nog steeds niet wat nou het beste is.
Naar mijn inzien is dit een pure vertrouwen kwestie, en kan een succesvolle aas / lijn methode op zaterdag 4 karpers op leveren terwijl deze de rest van de week kan falen. Daarom hou ik graag van afwisseling in deze verschillende methodes.

Toch blijft het goed om op een forum als hier te blijven discussieren, ik heb tenslotte een hoop van jullie geleerd. Ik wil jullie vragen om eens te kijken naar mijn volgende zelf geknoopte onderlijnen:


Afbeelding

Hier heb ik de haak van FOX (ARMA) (Pattern SR, Size 8) rechtstreeks op mijn nylon hoofdlijn bevestigt van (22/00) en er vervolgens met soepel gevlochten lijn een hair aan geknoopt. De gebruikte knoop voor het bevestigen van de haak aan de hoofdlijn is de ingestopte halve bloedknoop.

Afbeelding

Afbeelding

De onderlijn gemaakt van gevlochten lijn en met dezelfde haken, kan puur dienen voor de afwisseling.

Afbeelding

De haak van FOX.

Afbeelding

Gevlochten lijn die ik gebruik voor het maken van de hairs en onderlijnen.

Verder gebruik ik een molen van PENN, en een penhengel van 3.60 m lang. (Shimano)

Afbeelding

Afbeelding

Het aas dat ik gebruik is gewoon het bekende geweekte duivenvoer, geweekte mais en hennep.

Sommige foto's waren niet scherp, sorry daarvoor.
Hoe kijken jullie aan tegen deze manier van onderlijnen of het knopen van de haak met de hair?
Denken jullie dat dit voor problemen gaat zorgen ooit voor iets? (Iets wat ik misschien over het hoofd zie?)

Afbeelding

Hier nog een mooie verzamel molen en de laatst gevangen karper:

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor graag jullie reacties!
joey derks
Berichten: 82
Lid geworden op: 03-12-2010 13:33
Locatie: Op de onthaakmat

30-08-2011 08:09

Ten eerst welkom op het forum! bijna dorpsgenoot
want ik woon in hendrik ido ambacht misschien leuk een keer samen vissen.

en ik zou je onderlijn niet van gevlochten draad maken want dat
geeft de beetregistratie niet goed door omdat het te soepel is .
dat heb ik uit het blad Karper van 2009! :D
[/b][iDe aanhouder wint ![/i]
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

30-08-2011 08:57

Welkom !

Qua penvissen heb je weinig aan mij, aangezien ik echt een die-hard oppervlakte visser ben.
Maar je spullen zien er wel goed uit !

Hopelijk leer kan je hier nog meer leren.

Wouter
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-08-2011 23:49

hallo en welkom.
ik ben zelf ook een enthousiaste penvisser maar ook statisch doe ik graag.
ik zelf gebruik geen onderlijn en ook geen hair maar wat ik bij jou onderlijn zag is dat je en line-aligner erop heb zitten van pb op de haak.
deze zit verkeerd om.
is dit bewust of gewoon een foutje?
gr: ben
Vis is vis
Robinn Bezemer
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-08-2011 22:44

31-08-2011 10:38

Hoe bedoel je dit? Dat hij op z'n kop zit? (ondersteboven)? Want dan is dat een foutje aangezien ik dacht dat 'ie zo goed zat.. Verder op die haak met losse hair heb ik 'm gewoon kort geknipt zodat de knopen niet kunnen schuiven, dat is kan ik zo doen toch?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-08-2011 11:05

Nee de bocht boven de haak staat de verkeerde kant op.
Die moet naar voren toe.
Vis is vis
Robinn Bezemer
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-08-2011 22:44

31-08-2011 11:34

Oke, dankjewel. Waarom is dat eigelijk, wat is de functie (nut) er dan van? Ik kreeg ze bij de hengelsportzaak toen ik vroeg om iets wat ik over de haak kon schuiven waardoor de knoop niet zou verschuiven, daar werkt het super voor.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-08-2011 13:03

Ja dat is eigenlijk uitgevonden voor de statische visserij althans vissen met vastlood.
Het is voor een betere inhaking en heb het geprobeerd en werkt best goed.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

02-09-2011 21:05

De keuze van wel of geen hair gebruiken is bij mij afhankelijk van de aassoort.

Zacht aas (mais, smac, wormen etc ) wordt gewoon op de haak geprikt, bij hardere partikels (kikkererwten, harde mais, gepelde tijgernootjes etc) gebruik ik een hair.

Onderlijntjes gebruik ik eigenlijk nooit, de haak wordt rechtstreeks aan de nylon geknoopt.
Bij de knoop die ik gebruik komt het laatste stukje nylon aan de kant van de haakbocht uit. Gebruik ik een hair, dan hou ik dit restje wat langer en maak er een knoopje in. Zonder hair wordt het restje mooi afgeknipt.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Plaats reactie