Veel missers met de pen, hulp gevraagd


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

17-05-2005 10:27

Mensen,

Weer veel langs het water te vinden, op zoek naar de karper. Veel met de pen en met resultaat.

Maar die resultaten hadden nog veel beter kunnen zijn. Ik sla namelijk ontzettend veel mis (gisteren bijv. drie van de vier mooie beten). Eerst maar iets over mijn materialen:

1 lbs glasstok 11 ft, hierop 20/00, een 2BB Engels pennetje, 2BB korreltjes, waarbij de laatste zo'n 15 cm van de haak komt. Als haak heb ik al gevarieerd met vele types, o.a. Nash Barbless maat 8, ESP Raptor maat 6 en 8. Beide haken zijn relatief kortstelig en vlijmscherp. De haak wordt rechtstreeks aan de hoofdlijn geknoopt. Vooraf heb ik met een naaldknoop al een hair bevestigd op de steel van de haak (zo'n 6-8 wikkelingen). Ook met de lengte van de hair heb ik al geëxperimenteerd, variërend van 0,5 tot 1,5cm. Ik vis altijd met 2 korrels (harde) mais.

Ook met het moment van aanslaan veel geëxperimenteerd, van vrij snel reageren tot pas slaan als de lijn helemaal strak staat. Ook een klein tikkie of een stevige haal maakt geen verschil. Ik krijg gewoon mooie beten, opsteker bijv. en dan langzaam verdwijnen. Als ik echter de haak zet sla ik regelmatig een gat in de lucht met een mooie boeggolf als enige resultaat.

Hebben jullie tips voor me. Vissen jullie de mais ook op een hair (met de pen). Let wel,ik gebruik geen blikmais, alleen gekookte mais. Moet ik een line-aligner gebruiken? Is het verstandiger de mais op de haak te zetten (is redelijk ver doorgekookt)?

Kortom, vragen genoeg, dus brandt maar los.
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

17-05-2005 10:37

Bart,
hietronder staat een topic met de titel aanslaan. Daarin staat een reactie van Douwe Bijlsma waarin heel veel van jouw vragen worden beantwoord. Een tip voor jou, omdat je hier nieuw bent. Links boven in de menubalk vind je onder het kopje navigatie de zoekfunctie. Gewoon even 'aanslaan' intikken als zoekterm en er gaat een wereld voor je open.
Succes,
Theo
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

17-05-2005 10:56

Theo,

Bedankt voor de verwijzing, ik ben niet de enige blijkt maar....

Wel ben ik benieuwd of er meer gemist wordt door gebruikmaking van een hair i.p.v. het aas op de haak?

Variëren doe ik ook al genoeg, maar ik kan er nog geen conclusies aan verbinden. Ik ben met name nog op zoek naar goede manieren om met een hair te vissen onder een pen, of een bevestiging dat de manier die ik gebruik juist is.....

Veel vissen is een oplossing, en een die ik graag opvolg, hoewel mijn baas daar waarschijnlijk anders over denkt.
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

17-05-2005 14:18

kdenk dat je met mais uit blik betere resultaten heb met haken
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2005 14:35

Bart, persoonlijk ben ik van mening dat aas regelrecht op de haak beter is dan op een hair.
Steeds weer verzilverde ik beter de aanbeten zodra ik de hair niet gebruik.
Ik heb het vaak geprobeert, eerst het aas op een hair bij meerdere missers de haak vervangen door een haak zonder hair en steeds weer bleek dit beter.
Ik ben nu zover dat ik alleen bij aas wat niet direct op de haak kan met een hair vis.
Voor de durfals, ook een boilie hoeft niet op een hair, als je het maar goed doet.

Feit blijft dat misslaan en penvissen met elkaar verbonden lijken te zijn.
Er zijn dagen dat alles perfect gaat en er zijn dagen dat niks lijkt te lukken.
De één heeft ook meer "mazzel" dan een ander lijkt het soms. :D :D

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

17-05-2005 19:20

Bedankt voor jullie bijdragen. Ook op een ander forum heb ik wat tips en aandachtspunten gehad, maar de grootste gemene deler was toch wel om zoveel mogelijk te proberen het aas op de haak te bevestigen.... Dat gaan we dus de volgende keer ook maar proberen!
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-05-2005 19:24

Ik zou als ik jou was zowiezo een langstelige haak nemen.
Een voorbeeld voor een goede haak hiervan vind ik de C7 van Owner met cuttingpoint.

Ik hoop dat het niet om een water gaat hier in almere buiten want dan weet ik precies hoe geirriteerd je bent dat heb ik daar ook heel veeleegemaakt en dat was opgelost met een langstelige haak.

Daan
Plaats reactie