baarsoplossing voor penkarper probleem


Plaats reactie
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

26-03-2005 02:31

Vandaag voor het eerst dit prille seizoen met een penhengel naar de waterkant geweest. Blikje mais mee en klaar. Eigenlijk niet klaar want er werd niets gevangen. De weinige interesse die de vis toonde reikte niet verder dan een 10 tal centimeters verschuiven van de net nieuw gemaakte pennen. En toch hele dikke karpers vlak onder de kant voorbij zien komen. Heeeele dikke.
Nu is mijn mening dat de vis niet erg gecharmeerd is van de loodhagel op de lijn die zich vlak boven de bodem beweegt bij het naderen van een vis. Het is namelijk tot 50 cm diep waar gevist wordt. Ook de 14 cm lange pen zal weinig positiefs bijdragen.
Bij thuiskomst dan ook direct aan het knutselen gegaan met pauweveren en verf. Deze oplossing komt namelijk uit de baarsvisserij welke nog regelmatig gedaan wordt in de kop van Noord Holland.
Van een dunne pauweveer haal je stukje met een lengte van ongeveer 1 cm. Deze plaats je vervolgens een aantal minuten in kokend water waardoor ze iets uitzetten en het binnenste zachter wordt. Met een dunne naald wordt een dergelijk stukje op een 12/00 lijntje geschoven met aan het uiteinde een lusje. Doe dit met meerdere stukjes. Als het goed is heb je nu een lijntje met een aantal stukjes pauweveer. Deze worden eerst gegrond en daarna met een fluorescerende verf behandeld. Ik heb spuitbussen gebruikt. Om ze op je vislijn te krijgen steek je de hengeldraad door het lusje en schuif je het benodigde aantal stukjes op de lijn. Net als de rubberen stuitjes inderdaad. Klaar. Haak monteren en eventueel een klein loodje. Als het goed is zal het geheel nu zinken als het te water wordt gelaten tot de haak of het loodje de bodem heeft bereikt. Door nu de stukjes pauweveer naar boven te verschuiven tot ze mooi rond de uitgepeilde diepte staan kan uitstekend gevist worden. En een gering diepteverschil is uitstekend te overbruggen.
Je kunt baarsdrijvertjes gebruiken zoals in een andere tip maar dit is nog veel nauwkeuriger.

Snap je het niet dan lees het nog eens door. Moeilijk is het niet. :D
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-03-2005 15:22

Klaas-Jan,

Gebruik eens biostrike! :wink:

groetjes Benny
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

27-03-2005 00:44

Ok, wat is biostrike. :-?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-03-2005 10:13

KlaasJan,

Boistike is een kneedbare substantie die fel gekleurd is, en die je als beet-
verklikkertje op de lijn kunt gebruiken. Je kunt zelf bepalen hoe groot stukje
je gebruikt.
Kneed biostrike niet gelijk om de lijn, maar kneed het om een stuitje. Dan
blijft het beter zitten.
Ik vis er zelf ook nog niet lang mee, maar dit spul is echt ideaal voor hele
ondiepe wateren!

Tot slot: Dit spul kun je bij een vliegvis-shop kopen.
Er staat ook een topic van mij bij PENVISSEN, over biostrike.

groetjes Benny
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

28-03-2005 00:15

Dan weet ik ook wat biostrike is. Eigenlijk dus de tegenhanger (drijvend tegenover zinkend) van het kneedbare lood.
Plaats reactie