Advies gevraagd over aanschaf hengel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

23-07-2004 00:05

Mensen,

Gezien het karpervirus, en dan alleen de actieve variant van de karpervisselarij, wil ik me toch eens orienteren op een daarvoor bedoelde hengel. Ik maak geen jacht op ontzettende dikke biggen, maar de vissen die ik belaag zullen maximaal tot 15 pond wegen, gemiddeld rond de 10. Uiteraard wil ik veel plezier beleven aan de dril, maar die moet niet langer duren dan noodzakelijk. Gezien de begroeide sloten hier in Almere is lengte ook wel lekker.

Ik zat zelf te denken aan een testcurve van 1 tot maximaal 1,5 lbs en een lengte vanaf 12 ft, als het even kan ook nog driedelig. Hebben jullie tips voor mij, wat zijn aanraders en wat moet ik zeker laten liggen?

Alvast bedankt.

Bart
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

23-07-2004 16:39

Hoi Bart,

Zo enorm veel keuze is er niet in de winkels hoor, veelal is het zelfbouw.
GEEN The Beast hengels nemen...

Als je via zoeken PENHENGEL intypt krijg je alle oude topic's over welke hengels goed zijn en welke niet en natuurlijk de prijs/ kwaliteits verdeling.

Ook kun je even naar Lelystad rijden om bij Raven eens te kijken of hij niks heeft staan, ook tussen die zelfbouwstokjes van hun zit best wat leuks bij.

Fox heeft wel een aardig hengeltje nu, prijs ca 150 euro's, leuke hengel..
Maar probeer eerst de zoekfunctie eens...


Succes


Hans
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

23-07-2004 18:30

Hallo Bart,

http://www.sportex.de/t_s_rekom2/script ... ltshop.asp , keuze Spin- en Matchrods, 10e hengel van boven............Sportex Exclusive Trout HT Cross Winding..........13 of 14 ft............zeer dunne lichte parabolische 3 delige penhengel..............bezit zelf de 12 ft. versie......mist misschien iets aan lengte maar verder perfectvoor de lichte visserij zoals jij beschrijft.......
Voor eventuele foto's graag je emailadres.......

Mvrgr Guido
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

23-07-2004 19:07

Guido,

ziet er inderdaad goed uit, maar zie persoonlijk zelf liever brugogen gemonteerd.

Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

23-07-2004 22:57

Heren,

Bedankt voor jullie input, maar ben vandaag toch voor de bijl gegaan voor een Spinhoven, een CLS Light (6-8 lbs), 2-delig en 3,70 meter. De eerste karper heeft er vanavond al aan gehangen en het was een genot, wat een pracht van een hengel.

Grtz,

Bart
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

26-07-2004 10:25

3.70m, niet een beetje kort voor een penhengel? Voor het geld van een spinhoven had je toch wel een echte penhengel aan kunnen schaffen.

Beneden de 3.90 is voor mijn een afstandhengel, wil verder je aankoop niet afkraken maar lengte met pennen heb je echt nodig!
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-07-2004 11:12

3.70 m te kort voor het pennen... En waarom dat dan? Omdat je afstand moet bewaren van de kant? Als je echt heel stil bent en sluipt als een indiaan kan je ook wat dichter op de kant gaan zitten. En wat als je nou overal bomen hebt staan?

Ik zal het nog gekker maken... Ik heb mijn oog laten vallen... op... een.... 18-er.... En dan geen 18 voet maar 18 decimeter. En ook nog eens zwaarder dan 1,5 lb. :o
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

26-07-2004 11:30

Het heeft niets te maken met afstand bewaren van de waterkant, dan maakt die halve meter niet veel uit. In sommige situatie's is een langere hengel in je voordeel, bijv. plompen voor de kant, met een langere hengel drillen wordt dan een stuk makkelijker. Je pen op de voerplek laten zakken i.p.v. werpen, scheelt ook een aantal boeggolven :wink:

Ook ken ik situaties dat een kortere hengel in je voordeel is, bijv. penvissen onder een overhangende boom, zit je niet zo in die takken te harken. Maar over het algemeen heb ik toch liever een 14/15 ft stok.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-07-2004 12:15

En ik vis net vaak onder overhangende bomen, tussen struiken en bij obstakels. En vooral voor het laatste lijkt een kortere hengel me fijn. Vaak is er geen ruimte om de vis weg te sturen dus zit er nog maar 1 ding op, sleuren. En met een korte hengel ben je tenminste niet de hengel maar de vis aan het drillen.
Verder is een korte hengel ook nog eens handig als je hele preciese worpjes moet maken met bijvoorbeeld een broodkorst.

Lijkt me wel dat je met een zeer kort stokje in combinatie met bijvoorbeeld dyneema prachtig kan drillen. Je zal dan echt voelen wat er gebeurt...

Maar je hebt gelijk, in een kale polder is een lange hengel makkelijker.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

26-07-2004 22:30

Langer dan 3,70 vind ik voor mijn visserij niet nodig. Let ook goed op, meer lengte betekent ook meer gewicht. Ik kan me voorstellen als je over het riet heen moet vissen dat het praktischer is, maar dat komt in mijn visserij (nog) niet voor.

Uiteraard bedankt voor jullie input en tot nu toe is de hengel het geld dubbel en dwars waard. Bovendien bouwt Cor mijn oude 1 lbs glasstok ook opnieuw af en dat is een 11 ft hengel. Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien, drillen doet hij ook als de beste!

Bart
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2004 22:44

Bart,

Lange penhengels tot wel 4,25 meter waren vooral in zwang om in gaten tussen rietkragen door te vissen. Als je weet hoe breed die soms zijn, dan is de gewone lengte van een karperhengel al snel wat kort. Voor de rest kun je prima uit de voeten met een kortere hengel.

Succes, Kees
Richard Jeronimus
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-06-2004 12:33
Locatie: Amstelveen

27-07-2004 11:49

Hallo Bart,

Vis zelf ook vaak met een pennetje in Almere en weet hoe de situatie hier is behoorlijk begroeide wateren met wier en lelie bladeren.
Maar gezien het formaat vis dat je meestal hier vangt heb je geen zware of lange hengel nodig denk dat je een goeie koop hebt gedaan.
Het enigste wat je meer krijgt van een zwaardere en langere hengel zijn spierballen :D
Zelf vis ik met een glas stok van 22 jaar oud 3.40 m en 1 1/2 lbs met 25% nylon en dat gaat prima.
Succes met je nieuwe stok in Almere.

Gr Richard.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-07-2004 13:24

Hey, ik ben zelf in bezit van 2 penhengels! de carpfloat wel een leuk hengeltje van 1.5 lb bij 3.90 en mijn Hardy 3 delige penhengel van 1 lb bij 3.65 die laatste is echt een juweeltje een genot om een karper daarop mogen te drillen!

Ik zou zeggen probeer aan een glasstokkie te komen!

Groetjes en veel weglopende pennetjes,
Kevin
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

27-07-2004 13:47

Kevin,

Zoals ik al eerder meldde gaat Cor mijn 1 lbs sportex GLAS stokkie opnieuw afbouwen, 11ft medium taper. Hebben al de nodige vissen aan gehangen, maar heb hem in 1990 zelf afgebouwd en ben hier niet tevreden over, andere mensen kunnen dat veel beter en mooier. Dus gelukkig heb ik nog een glasstok.
Greetz,

Bart
Plaats reactie