KSN actie KOOP GEEN KARPER AFKOMSTIG UIT NEDERLANDS VISWATER

Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-03-2014 11:27

Alleen al het feit dat Aart Lokhorst (met zijn kennis) het met de strekking van de brief niet eens zegt te zijn. Zou toch aanleiding moeten zijn als KSN zich eens achter de oren te krabben? Nu komen de reacties vanuit het bestuur van de KSN erg aanmatigend bij me over.

Vast staat dat de handel in karper die men name uit het buitenland komt van een aantal handelaren en kwekers een onduidelijke herkomst heeft, met alle mogelijke gevolgen. Kan hier geen namen noemen maar het is niet moeilijk om aan karper te komen via de (reguliere) handel van meer dan 15 kilo’s. De KSN en zelf Sportvisserij Nederland zou hier op zijn minst vraagtekens bij moeten zetten. Helaas moet ik constateren zij niet de kennis is huis heeft of spelen hier andere zaken een rol hier niet tegen te ageren? Mede door je als KSN te vervreemde van mensen die de kennis wel in huis hebben loop je nu achter die feiten aan.

Dat ik in het verleden juist voor was om die kennis binnen de KSN te houden zonder personen de zwarte piet toe te spelen blijf ik betreuren.

Een goede rede om grotere karper uit te zetten op de Limburgse kanalen is er niet echt. Er zijn voorbeelden voorhanden met name van Brabant kanalen die aantonen dat dit geen rol hoeft te spelen. Uitzet spiegels van rond de 2 pond van de uitzetting uit 2006 (J.v. Mechelen) in eerste instantie bestempeld als meerval voer doen het er juist nog steeds erg goed. Ook hier worden al jaren meervallen van tegen de twee meter aangetroffen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-03-2014 14:06

pj otte :Alleen al het feit dat Aart Lokhorst (met zijn kennis) het met de strekking van de brief niet eens zeggen te zijn. Zou toch aanleiding moeten zijn als KSN zich eens achter de oren te krabben? Nu komen de reacties vanuit het bestuur van de KSN erg aanmatigend bij me over.


Allereerst wens ik te benadrukken dat ik op dit forum reageer op persoonlijke titel. Dat ik je persoonlijk van repliek dien met de kennis die ik vanuit De KSN heb moet je niet op De KSN gaan afwentelen.

De redenen waarom Aart Lokhorst is gestopt als adviseur bij BVK zijn mij niet bekend. Doordat het bestuur van BVK willens en wetens de keuze heeft gemaakt om de brief “Koop geen karper afkomstig uit Nederlands viswater “ mede te ondertekenen (Sterker nog op verzoek van BVK is de tekst van de brief zelfs nog wat aangepast) zeg je dus eigenlijk dat ook het bestuur van BVK zich achter de oren moet krabben ? Daar doe je een groot aantal mensen die ik persoonlijk hoog heb staan schromelijk tekort mee.

Vast staat dat de handel in karper die men name uit het buitenland komt van een aantal handelaren en kwekers een onduidelijke herkomst heeft, met alle mogelijke gevolgen. Kan hier geen namen noemen maar het is niet moeilijk om aan karper te komen via de (reguliere) handel van meer dan 15 kilo’s. De KSN en zelf Sportvisserij Nederland zou hier op zijn minst vraagtekens bij moeten zetten. Helaas moet ik constateren zij niet de kennis is huis heeft of spelen hier andere zaken een rol hier niet tegen te ageren? Mede door je als KSN te vervreemde van mensen die de kennis wel in huis hebben loop je nu achter die feiten aan.


Over aanmatigend gesproken ;-) Op grond waarvan stel jij dan vast dat de kennis binnen De KSN en toe maar zelfs Sportvisserij Nederland ontbreekt ? De KSN ageert al jaren en jaren tegen het (il-)legaal verhandelen van grote ( 10 kg + ) karper, zie De KSN visie Karperbeheer 2001, waaruit iedereen nog altijd zijn kennis op het gebied van karperbeheer kan opvijzelen, zie de allereerste brief “Ongewenste handel in karper “ uit maart 2003, waar de huidige brief "koop geen karper" een aanscherping op is, en tot slot zie het beleidsplan 2011-2015.

Dat ik in het verleden juist voor was om die kennis binnen de KSN te houden zonder personen de zwarte piet toe te spelen blijf ik betreuren.


Klopt, en ik persoonlijk blijf het heel jammer vinden dat het COS er zelf voor heeft gekozen om tegen de uitdrukkelijke wens in van het bestuur van De KSN geen commissie als de CBB binnen De KSN te worden. Zelfs een plek in het bestuur was gereserveerd voor één van de commissie leden. Een budget voor te maken onkosten ? Geen probleem. Echter tijdens een overleg van een aantal deelnemers aan het COS heeft een deel van die deelnemers besloten de uitdrukkelijke wens van De KSN naast zich neer te leggen en zelfstandig door te gaan als vereniging BVK. Betreurenswaardig vanuit De KSN bezien, maar het staat iedereen in Nederland vrij een eigen vereniging op te richten.Zo is het vastgelegd in de diverse verslagen van zowel BVK als De KSN. Jij draait het echter om zegt dat De KSN zich vervreemd heeft van een aantal mensen. Ik en de overige bestuursleden van De KSN hebben nog regelmatig goed contact met de vertegenwoordigers van het bestuur van BVK. Bestuursleden van BVK schuiven regelmatig aan tijdens bestuursvergaderingen van De KSN. Met name Joris waardeert onze kennis en input naar BVK te zeerste. Zo heb ik Joris zojuist nog een email beantwoordt over onder andere “karperbenutting door beroepsvissers“ brrr wat een lelijk woord is dat karperbenutting toch ;-)

Een goede rede om grotere karper uit te zetten op de Limburgse kanalen is er niet echt. Er zijn voorbeelden voorhanden met name van Brabant kanalen die aantonen dat dit geen rol hoeft te spelen. Uitzet spiegels van rond de 2 pond van de uitzetting uit 2006 (J.v. Mechelen) in eerste instantie bestempeld als meerval voer doen het er juist nog steeds erg goed. Ook hier worden al jaren meervallen van tegen de twee meter aangetroffen.


Gelukkig maar, zou zonde zijn geweest. En “doen het er juist nog erg goed “ kan je dat ook onderbouwen met je aanwezige kennis binnen de terugmeldingsgegevens en daarbij aangeven hoeveel procent van de uitgezette spiegelkarpers uit 2006 recent zeg de laatste 3 jaar zijn teruggemeld? Dat percentage is naar ik vernomen heb niet erg hoog? Nu zegt dat dus helemaal niets want niet iedere gevangen spiegelkarper wordt teruggemeld. Daarmee is jouw bewering “doen het er juist nog erg goed“ statistisch gezien zeer subjectief te noemen.

Er is wel een verschil, het toenmalige witvisbestand op de Brabantse kanalen was destijds vele malen hoger dan het huidige witvisbestand op Het Julianakanaal in Limburg. M.a.w. er viel op de Brabantse kanalen nog wel wat brasem te vreten voor de aanwezige meervallen ;-)

Sportvisserij Limburg heeft de keus gemaakt om het risico op predatie door meerval zo klein mogelijk te willen houden. Ik ben erg nieuwsgierig of in de toekomst blijkt of dit een terechte keuze is geweest.


Ennuuhh : Blijf terechte kritiek leveren op De KSN, daar leren we en worden we sterker van !

Ik heb echter in mijn ogen belangrijker zaken te doen dan het steeds maar blijven ontkrachten van subjectieve en holle kretologie van derden. Daar stop ik dus mee.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-03-2014 17:28

Door te putten uit gegevens die alleen bij het KSN bestuur bekend zijn kan je hier echt niet op persoonlijke titel je woordje doen. Je daar achter verschuilen is een zwakke bod van de bovenste plank. Een verdere discussie heeft dan ook geen enkele zin.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-03-2014 17:59

Nee inderdaad. Je negeert consequent het feit dat bij alle partijen bekend is dat het bestuur van BVK de brief " Koop geen karper" mede heeft ondertekend.

Bij zowel het overleg over de toekomst van het COS als de oprichtingsvergadering van BVK was jij volgens mij ook aanwezig. Dan weet je toch zelf wel wat er besloten is over het verzoek van het bestuur van De KSN ?

Mijn vragen weiger je of kan je simpelweg niet beantwoorden. Je kan of wil je standpunten niet met feiten en argumenten onderbouwen.

Lul dan niet over kennis, want het is mij overduidelijk dat jij die niet in voldoende mate hebt, maar wel van alles beweert, en het ( en dat is heel kwalijk) verdomd om je de wel voor iedereen heel eenvoudig via google te vinden kennis eigen te maken.

Ik heb dan ook spijt dat ik mij heb laten verleiden om te reageren op jouw bewust of onbewuste productie van valse lucht en suggestieve kretologie.

Je hebt helemaal gelijk. Echt waar. Je krijgt van mij helemaal gelijk.

Nutteloos, het is dus compleet nutteloos om met iemand die valse lucht in plaats van argumenten en feiten produceert een discussie aan te gaan.

Nog immer vriendelijk groetend zal ik je om mijn irritatie niveau over zoveel valse lucht niet verder op te laten lopen verder volkomen negeren.

Veel succes met .... ja met wat eigenlijk?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-03-2014 18:43

Als er nog plaats is voor humor zou ik dit hiermee af willen ronden.

Afbeelding

:D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-03-2014 19:00

Hartelijk dank voor de openhartige kwalificatie aan mijn adres moet er om lachen haha. Sterkt me alleen maar in de rol die je speelt in dit wereldje. Zo, en nu verder met carnaval vieren voel me daar een stuk prettiger bij.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-03-2014 20:38

Ik heb zo'n idee dat inmiddels meerdere partijen de beroepsvissers op het leeggeviste IJsselmeer aardig beu zijn.

Die partijen draaien het gewoon om, je mag niks geen schubvis ( karper ) meer vangen en dus valt er helemaal geen karper meer te verkopen ! :lol:

Masterplan IJsselmeer
dave staal

05-03-2014 19:41

Las net een stukje in de krant : ijsselmeer,markermeer en het ijmeer nagenoeg leeggevist.
Geen aal karper voorn brasem of snoekbaars meer te vangen.
De vis die er nog zit is kleine jonge vis die nog jaren nodig heeft om zich te ontwikkelen.
Advies is om de komende 3 jaar een verbod om vis (weg) te vangen.
Ben benieuwd.....de kranten artikelen staan ook onder de link van Michel.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-03-2014 20:18

Was ook al in het nieuws geweest, 2 vandaag ook nog. (Heet anders nu geloof ik)

Maar dit is al jaren bekend. Het is te hopen dat ze nu door pakken. Ik denk dat er momenteel zelfs amper nog een ijsselmeervisser te vinden is die zonder subsidie overleefd. Dat is toch gewoon waanzin?

Weg er mee!

Als straks echt alles leeg is, dan gaan ze een voor een failliet. Waarom nou daarop wachten?

Ik snap die vissers ook niet hoor. Als je ze ook hoort en leest, je voelt geen enkele binding en liefde meer voor het product wat hun leveren. Gaat alleen nog maar om geld.

Stop er dan mee man, voordat je alles kwijt bent wat je hebt, want dat dat gaat gebeuren als er niet ingegrepen wordt, dat is al zeker.

Op = op. En het duurt tientallen jaren voordat de vis stand weer op peil is. Als dat al lukt. Want bv de aal..... Gaat niet echt lekker zeg maar.....
Zit hier wel vis?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-03-2014 20:32

Zullen ze stoppen of gaan ze lekker ergens ander door.
Die mannen zijn al vaker de lachende 3e geweest.