nieuwe karperuitzetting recreatieplas toolenburg hoofddorp

Plaats reactie
peter de ruijter
Berichten: 376
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: NIEUW VENNEP

24-05-2010 10:53

ik heb gehoord dat ze weer nieuwe vissen gaan uitzetten op de recreatieplas toolenburg te hoofddorp.
wie weet daar iets meer van,hoorde dat ze aardig wat vis willen gaan uitzetten binnenkort,voornamelijk karpers van rond de 20 pond.
ik heb het maar gehoord,misschien dat andere mensen hier wat meer over weten??????
peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-05-2010 17:28

Ik heb ook zoiets gehoord vanmiddag.

Het zal toch godverdomme niet waar zijn dat na het Haarlemmermeerse Bos (waar na komst van jonge spiegels een groot deel van het "originele" bestand het loodje heeft gelegd, en waarvoor bedankt) ook de Toolenburg aan die wanpraktijken deel moet nemen?

Ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen wie er onderzocht heeft wat er allemaal op de plas zwemt, dan wil ik met hem wel eens een avondje bomen. Moet er niet aan denken dat het gezonde bestand wat er nu rondhuist wat overkomt omdat heren HvH weer eens niet nadenken over de gevolgen. Kan er nog veel meer over zeggen, maar een aantal wateren hier in de buurt en een hoop op landelijk niveau hebben toch een behoorlijke klap gehad na uitzetting van die rotzooi.

Als ze bij de paai waren geweest hadden ze wel ingezien dat er nu al teveel vis rondzwemt op de plas. Dat er weinig wordt gevangen heeft veel andere oorzaken, te zoeken bij de "vissers" zelf, waarna je vanzelf bij een gigantische hoeveelheid natuurlijk voedsel komt. En dan gaan ze er nog meer bijmieteren, met alle mogelijke gevolgen van dien. Hebben we straks twee plassen in de buurt waar we tussen de 8 en 18 graden water niet meer hoeven komen omdat de vissen dood aanspoelen.

HVH, bezint eer ge begint!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

25-05-2010 19:12

Er zijn GEEN karpers uitgezet in de Toolenburgseplas!

Aanvankelijk zou dit wel gaan gebeuren, maar dit is niet doorgegaan.
Er is afgelopen maand door de HVH karper aangekocht.
Er zou 1000 kilo grote karper (20 ponders) geleverd worden en de bedoeling van de HVH was om deze inderdaad in de Toolenburgseplas uit te zetten, maar bij levering van de karper bleek het maar om iets meer dan 250 kilo te gaan tussen de 10 en 14 pond dus is besloten om deze karpers uit te zetten in de Houtrak te Spaarnwoude als herstelbezetting vanwege de grote wintersterfte die er geweest is afgelopen winter.

Ik ben het met Sven eens dat je niet zomaar karper kan gaan uit zetten ivm eventuele overdraagbare ziektes, maar de heren van de HVH zeggen dat de geleverde karper absoluut ziektevrij is!

De HVH is tevens druk in de weer met de diverse partijen om te gaan baggeren in de Houtrak.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-05-2010 19:24

Mike Bakker schreef:
Ik ben het met Sven eens dat je niet zomaar karper kan gaan uit zetten ivm eventuele overdraagbare ziektes, maar de heren van de HVH zeggen dat de geleverde karper absoluut ziektevrij is!



Ziektevrij van de bekende ziektes ja! Hoe vaak gebeurt het niet dat er na een sterfte niks gevonden kan worden terwijl er toch duidelijke aanwijzingen zijn dat het na een uitzetting gebeurt? Iets wat niet bekend is kan ook niet getest worden.

Knoop dat goed in, afgesloten gezonde wateren is iets om af te blijven! En als het fout gaat weet niemand ergens iets van, kijk maar naar het Haarlemmermeerse Bos.. Eeuwig zonde..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

25-05-2010 19:35

Inderdaad ze zouden het uitzetten moeten beperken tot de open wateren waar de kans op sterfte bijna nihil is, maar goed de HVH beslist.

Ik zal er trouwens niet van staan te kijken als er in de toekomst alsnog karpers uitgezet gaan worden in de Toolenburgseplas!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-05-2010 19:52

Sven,

Geen karperuitzettingen ==> geen toekomst voor de karpervisserij.

Op die zogenaamde bij elkaar geraapte pikputten waar elk jaar wel 1 of meer grote vissen van elders naartoe verdwijnen zijn vrijwel nooit grote sterfte's. Dat gaat ook op voor wateren waar wel regelmatig onderhoudsuitzettingen plaatsvinden.

m.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 29-07-2010 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

25-05-2010 19:59

Het is voor mij een beetje dubbel Michel die uitzettingen.

Aan de ene kant hoop je namelijk niet dat het huidige gezonde bestand in een water sterft door die uitzettingen en aan de andere kant vind ik het ook te gek als ik bv een prachtige franse projectspiegel vang en weet ik ook hoe belangrijk het is om verschillende jaarklasses te hebben in je water.

Hersteluitzettingen zijn zoals de naam het al zegt vaak noodzakelijk!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-05-2010 20:07

We kunnen ook de Waterschappen met ABB hun gang laten gaan. Zit er nog 1 karper per hectare. Als die dood gaat kiep je er één andere in.

Probleem opgelost! of ?
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

25-05-2010 20:13

Zit inderdaad ook wat in :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-05-2010 20:25

Nog sterker Michel, in sommige wateren dan nog 0 karper en in andere wateren dan nog maximaal 30 kg per ha oftewel gemiddeld zo'n 3 vissen per ha.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-05-2010 21:10

Wordt het wel lekker rustig aan de waterkant.

Iedereen heeft mijn bescheiden mening over het uitzetten van die bende tijden terug op dit board kunnen lezen, ik ben zwaar tegenstander en niet om de minste redenen. Hopelijk gaan wateren die een ander aan het hart zijn niet naar de klote door zoiets, maar heb het nu al tweemaal meegemaakt hier in de omgeving en dat is meer dan genoeg.

Het betreffende water is ook geen water dat het nodig heeft. Ab-so-luut niet. En ik denk dat ik daar in dit geval een hele goede kijk op heb. Hoop dat de eindverantwoordelijken nog de moed verhalen om mijn mail te beantwoorden, dat zou een hoop oplossen. Kan zo wat lege afgesloten wateren opnoemen hier in de buurt waar het wel kan. En waar je overzicht hebt. Maar goed, zij van de vereniging weten het altijd beter want zij zitten daar, en jij bent maar een visser..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

26-05-2010 07:11

En toch een Lingebos met 30 vissen max, ben ik wel voor te porren. In Engeland zwemmen er dan 7 of 8 vissen. Vissen kopen van 5 tot 10 kilo stuk riekt al naar een afvissing van elders.

Een paar vissen uitzetten op een paar honderd kilo vind ik nog al een verschil.

Die pikvis is er maar 1 Michel 1 op een bestaand bestand. Die 25 vissen of meer zorgen voor een bepaalde stress waaraan al menig bestand de pijp is uitgegaan.


Aan de andere kant: ergens een keer een dotje boerenkarpers/scharrelschubs tikken op een bolognesilat is ook wel eens leuk, want dat is vissen vooal: leuk.
Plaats reactie