Uitzettingen spiegeltjes volgende week zaterdag 15 mei 2010

Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

01-06-2010 21:50

gevonden en mail gestuurd.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-06-2010 11:47

En beantwoord...
sander mooi
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-06-2010 11:07

03-06-2010 11:10

Beste Aart,
Gister kwam ik bij de televisiemast in zwolle ( de kweekvijver ) en zag tot mijn schok veel dode karpers drijven.
Ik kwam erachter dat de nieuwe spiegelkarpertjes van een kweker uit Duitsland afkomstig zijn.
Waarschijnlijk hebben deze karpertjes een ziekte bij zich, want op andere plekken waar deze zijn uitgezet ( park de weezenlanden ) is ook het hele bestand aan gort, ook het oude bestand.
Ik hoop dat hier nog wat aan gedaan kan worden en u te hebben geinformeerd, mocht u het nog niet weten.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-06-2010 11:37

Of een ziekte hiervan de reden is (of b.v overbezetting), is nog maar de vraag.
Alle andere wateren (zijn er zeven) waar is uitgezet van deze kweker en van dezelfde partij is niks aan de hand.
Dus vind de opmerking dat ze ziek zouden zijn iet wat voorbarig.
sander mooi
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-06-2010 11:07

03-06-2010 11:58

Beste Dick,
Sorry voor deze misschien overdreven reactie.
Ik had gehoord dat alleen in weezenlanden zijn uitgezet, weet u misschien waar nog meer is uitgezet?
Sprak gister nog wel iemand bij faunaland die vorige week een vis bij de televisiemast had gevangen met schimmel en rode plekken.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-06-2010 12:15

Sander je hebt PB.
Danny Withaar
Berichten: 58
Lid geworden op: 20-09-2009 13:56

03-06-2010 13:49

Schijnen er al meer dan 80 dood te zijn...
In zowel park als bij de zendmast.

Dan houd ik mijn hart vast voor de dobbe. Potmarge is het overgrote deel al kapot gegaan tijdens de winter.

Wat een paar visjes (15 stuks) per water dan alleemaal kan veroorzaken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-06-2010 14:59

Dat de pootspiegeltjes ziek zouden zijn kun je uitsluiten. Deze kwekerij wordt namelijk vier keer per jaar door een Duitse overheidsinstantie op ziektes e.d. gecontroleerd. Bovendien levert deze kwekerij al heel veel jaren achtereen per jaar tussen de 110 en 120 ton spiegelkarpertjes. Gaan ook naar (naast Duitsland zelf) nogal wat Belgische en Franse wateren.
In alle overige wateren, naast die in Zwolle, zijn precies dezelfde visjes uitgezet op 12 mei j.l. en daar is nergens sterfte opgetreden. Visjes uit ieder ander water dragen ook andere bacteriën met zich mee en soms komt het voor dat met name oudere (dus vaak zwakkere) vissen in het water waar is uitgezet daar op de een of andere wijze niet tegen kunnen. Is helaas op voorhand nooit uit te sluiten.
sander mooi
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-06-2010 11:07

03-06-2010 17:55

Aart,
Bij weezenlanden park waren inderdaad de grotere vissen dood.
Maar bij de tv mast waren toch duidelijk veel kleine en grote en tevens de nieuwe uitgezette spiegels dood.
Iemand al bij de dobbe gekeken ?
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

03-06-2010 18:42

Dobbe nog geen dode vis te zien nu....

Dit is geen leuk nieuws, je kan bijna wel zeggen dat deze sterfte verband houd met de uitzetting van de nieuwe vis, zeker als op de Potmarge en Dobbe ook nog vissen dood zouden gaan. Bij de uitzetting hoorde ik iemand zeggen dat hij Karperluis zag, dit is een gevaarlijk iets, zeker voor de nieuwe karpers maar ook op korte termijn voor het huidige bestand? Veel vis was ook zwaar beschadigd, zou dit door Karperluis veroorzaakt kunnen zijn?


Karperluis :

De Karperluis ( Argulus ) is een van de meest voorkomende parasieten op vijvervissen. De Karperluis kan ongeveer 10 mm groot worden en heeft een ronde vorm met twee schotelvormige zuignappen. Tussen deze zuignappen zitten de naaldvormige delen van de mond, waarmee de Karperluis zich door de huid van vis dringt. De klieren van de Karperluis produceren een vergif wat door de holle naalden stroomt. Met zaagachtige bewegingen van de mond breekt de Karperluis het aangetaste weefsel open. De schade die ze bij de vis aanbrengen bestaat uit het onttrekken van bloed vloeistof en weefselsappen. Op de plaats waar een Karperluis heeft gezeten vormt zich een opvallende rode plek op de vis. De huid van de vis raakt erg geïrriteerd door de aanwezigheid van de Kaperluizen. De vis zal gaan schuren en uit het water gaan springen. Op de verwondingen kan ook weer een infectie van bacterïeen of schimmels komen. Als de vis niet snel behandeld wordt is hij meestal reddeloos verloren.
De levenscyclus van de Karperluis is als volgt:
De volwassen Karperluizen zitten met hun zuignappen op de vissen, de volwassen vrouwtjes verlaten de vis om hun eitjes te leggen in gelatineachtige capsules, waarna de jonge Karperluizen diverse groeistadia doorlopen waaruit ze steeds weer vervellen. Bij watertemperaturen van boven de 16 graden stoppen de vrouwtjes met het leggen van de eitjes.
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

03-06-2010 18:46

Ook waren veel karpers er beschdigd, dit hersteld wel weer maar de vele kapotte vinnen niet.... en een heleboel zaten tussen de 900 en 1200 gram, mooi aalschover voer :(
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-06-2010 19:24

Lijkt me verstandig dat we eerst maar eens zien wat er verder gebeurd, waar er mogelijk nog meer sterfte optreed.
Voordat er hier allerlei wilde theorieën worden gedropt waar niemand ook maar iets aan heeft.

En Sorry Dennis weet niet bij hoeveel uitzettingen jij zo al bent geweest, maar deze vissen zagen er vergeleken bij andere leveringen uit het verleden prima uit. Een beschadiging zo links en rechts is gezien het aantal handelingen die een vis ondergaat niet te voorkomen. Lukt je zelfs niet altijd met alle voorzorgsmaatregelen die we als visser aan de waterkant nemen.

Buiten de twee watertjes om in Zwolle waar sterfte is opgetreden is er op de andere tien locatie' s waar vissen zijn uitgezet van dezelfde partij geen ziek of dood visje gezien.
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

03-06-2010 22:08

He Dick, Natuurlijk moeten we neit omaar conclussies trekken maar dit is wel het meest voor de hand liggende, vooral i.v.m. die karperluis.

Misschien is het wel een overbezetting aan vis, het zijn wel de twee kleinste wateren waarin ze zijn uitgezet.

Dit was mijn 1e uitzetting waarbij vissen op deze manier geleverd worden. Ja, gelukkig maar dat de beschadigingen weer herstellen, en logisch gezien heb je uiteraard gelijk wat de beschadigingen aangaat, schrok alleen een beetje.
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-06-2010 23:15

Dennis, die karperluis is nergens anders geconstateerd, dus niet op de resterende 600 kg die elders is uitgezet.
Heb ook niets van dien aard gehoord van De Hengelsport, lijkt me toch als er echt karperluis zou zijn geconstateerd men wel aan de bel zou hebben getrokken. Er is lijkt me geen hengelsportvereniging die zo grofweg 1000 eurie betaald voor zieke vissen.

Het ging me ook meer om je kreet "veel vissen waren zwaar beschadigd" , snap nu ook waarom die uitspraak.
Als je iets vaker helpt met uitzetten dan zul je zien dat de vissen van deze partij er verder ondanks een paar beschadiging prima uitzagen. Het leveren van bijna 800 kg karper zonder ook maar 1 beschadiging zal denk ik wel nooit voorkomen,
tja als je ze per stuk verpakt misschien.

Afwachten dus maar.
sander mooi
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-06-2010 11:07

04-06-2010 02:30

Ben bij de dobbe geweest zostraks, en daar was inderdaad niks te vinden.
Morgen de rest van de wateren maar even afrijden...
Laten we het beste hopen!
Danny Withaar
Berichten: 58
Lid geworden op: 20-09-2009 13:56

04-06-2010 10:40

Potmarge staat in verbinding met die grote kolk ernaast.
De kenners weten welke ik bedoel....
Ik hou mijn hart vast.

Ze worden nu gevonden met rode plekken en blaasjes...
sander mooi
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-06-2010 11:07

04-06-2010 16:47

Worden ze daar al gevonden?
Meen je niet :(
Dobbe vandaag hele dag gezeten niks gezien gelukkig.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

04-06-2010 18:34

Sander, zo ver ik weet en we laten regelmatig mensen kijken op de andere wateren waar is uitgezet gaat het alleen om Park de Wezelanden en de Kweekvijver. Voor de rest word er op de boards een onzin uitgekraamd, maar toe maar das normaal zo langzamerhand je hebt altijd mensen die zich interessant vinden en je hebt kolenboeren (stokers). Mocht er nog een ander water bij komen zal ik het hier wel plaatsen, maar laten we hopen van niet.
Danny Withaar
Berichten: 58
Lid geworden op: 20-09-2009 13:56

05-06-2010 11:37

Ik hoop in ieder geval mee!
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

05-06-2010 11:49

Ik had reeds gelezen op hengelsportzwolle.nl dat een bestuurslid schrijft over sterfte op de Potmarge, dus nog een water erbij. Tevens zijn en bij 'Bas Autowas' ook al vissen doodgegaan, een water waarin niet is uitgezet, althans niet door de Hengelsport Zwolle.

He Dick, dat van die Karperluis heb ik wel degelijk goed verstaan die zaterdag hoor, maar wellicht was dit een verkeerde conclusie van deze man, want inderdaad, dan ga je de karper toch niet uitzetten op andere wateren.......
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Leroy Silvano
Berichten: 129
Lid geworden op: 21-09-2009 14:05

15-06-2010 21:40

vandaag wat rond gereden en inderdaad wat dode karper gespot bij de kweekvijver,bas autowas, wezenland,unive en potmarge..
wil niet gelijk conclusie's trekken maar sinds het uitzetten van die karpertjes van die beste duitse kweker is het wel hommeles op heel wat putjes hier in zwolle
hierbij enkele foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

al met al een heel erg triest gezicht!!!!
ben vanavond ook nog even bij de zendmast geweest en daar zat een visser die ving een paar van die nieuwe spiegeltjes...
nou de beesten zagen eruit, leek wel of ze gezwellen hadden die waren opengeknapt....
ook zwom er een zwart met oranje koi die gewoon zo was aan te raken zondar dat deze weg zwom of wat dan ook??
nu ben ik geen karper of viskundige maar naar mijn mening lijkt het wel of deze vissen wel allemaal zijn omgekomen door een ziekte gezien die reactie ook van de koi en hoe ernstig de spiegeltjes eruit zagen
sander mooi
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-06-2010 11:07

16-06-2010 09:55

Sjonge jonge, ziet er niet best uit inderdaad..
Is die ene laatste foto nou die zwaan bij de kweekvijver? die zwom daar altijd rustig is nu ook al dood dus.. raar hoor.
:(
Leroy Silvano
Berichten: 129
Lid geworden op: 21-09-2009 14:05

16-06-2010 19:14

ja klopt.. die is gemaakt bij de zendmast
Frans Smulders
Berichten: 9
Lid geworden op: 28-11-2006 12:52
Locatie: Deventer

23-06-2010 13:43

Heel leuk die uitzettingen op Bussloo, van 15 mei 2010 maar dit heeft inmiddels wel 600 kg karpers de dood bezorgt, ja u leest het goed 600 kg karpers waaronder exemplaren van over de 50 pond.
Eerst dacht ik dat kan niet waar zijn, maar na een kort gesprek met de beheerder van Bussloo bleek dit maar al te waar te zijn. Ik beschouwde Bussloo als mijn thuiswater en dat al meer dan 30 mooie jaren, die nu voorbij zijn door de hobby van een aantal onverantwoordelijken.
Wie kan hier ter verantwoording geroepen worden het bestuur van de Karperstudiegroep Zwolle de 100 pasjeshouders van Bussloo, die je de komende jaren wel niet meer met hun tentjes zult zien.
Bussloo was een mooi en mysterieus water daar lijkt nu voor de komende jaren voorgoed een einde aan gekomen te zijn, doodzonde.

Frans Smulders
K. van den Herik

23-06-2010 14:34

Beste Frans,

Hoewel ik gelul meestal snel herken moest ik even nadenken.