Ervaringen met viskwekers

Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2009 20:30

Beste medeboarders,

Mijn vismaat en ik zijn op het idee gekomen om een viswater te gaan beheren onder de vorm van een vzw. Hiermee willen wij de karpervissers uit de regio voorzien van een karperwater waarop het gehele jaar (dag & nacht) gevist mag worden, dit is en blijft nog steeds iets uniek in België en Nederland.

Voor de kostenanalyse op te stellen is de uitzetting van de hoeveelheid en kwaliteit van vis natuurlijk van belang. Daarom dat ik graag jullie ervaring verneem over bestaande viskewerijen.

De bedoeling is om voornamelijk karpers uit te zetten, maar ook enkele graskarpers en steuren zullen uitgezet worden.

Ik weet dat volgende kwekerijen gelegen zijn in Belgisch Limburg en Noord-Brabant. Wie heeft ervaring met deze bedrijven?
- Viskweekcentrum Valkenswaard
- Viskwekerij Corten (Lommel)
- Aquafarm (Zonhoven)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-10-2009 18:10

Wij halen de karpers uitsluitend bij viskwekerij Valkenswaard.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-10-2009 21:48

Zou voor een afgesloten water waar ik karper uit wil zetten nooit met een (kweker) opkweker waar ik niets van weet karper betrekken. Het risico van besmetting nu en in de toekomst onder de vissen is daarvoor veel te groot. Van Viskweekcentrum in Valkenswaard is door de veelvuldige contacten die we als COS (Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten) met J. v. Mechelen hebben het hele traject wat de karpers ondergaan het nodige bekend. Lees op de site van Korten dat hij ook karper betrekt van verschillende (kwekers) opkwekers. Alleen al dit zou voor mij rede zijn geen karper van hem af te nemen. De afgelopen jaren hebben we in ons en omringende landen genoeg ellende meegemaakt.

Groet,
Peter
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-10-2009 18:20

Op de site van Corten staat inderdaad dat zij beroep doen op Oost-Europese kwekers. Daarom dat ik hier al niet direct een voorstaander van was.
Bij viskwekerij Valkenswaard is het wel jammer dat we net te laat zijn voor een bestelling te plaatsen waardoor we een jaar dienen te wachten vooralleer de vis uitgezet kan worden op het water. Zodra ik echter zekerheid heb in verband met het water, zal ik contact opnemen Jan om te kijken of hier misschien andere mogelijkheden zijn.

Hebben jullie toevallig ervaring met het uitzetten van steur en graskarper?
Ik heb wel eens gehoord dat graskarper zich ontzettend goed voortplant waardoor het water binnen de kortste keren vol zit met graskarper. Dit komt natuurlijk niet ten gunste van de groei van de gewone karpers.

Heeft steur een grote overlevingskans op een Benelux water? Leven deze vissen meer op diepere meren?

Alvast bedankt jongens
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

27-10-2009 18:41

Graskarper paait alleen op heel ondiepe wateren en dan nog is het extreem zeldzaam, puur omdat het te koud is in nl.

Wat dan ook nog een probleem kan zijn is dat het volgens mij nog steeds verboden is graskarper uit te zetten in nl zonder vergunning/toestemming.

Omdat zij alle vegatatie kunnen vernielen/veranderen in het water.

Verder wil ik je zeggen als er een bestaand bestand aan karper zit geen oostblokkers vrij te laten voor je zeker weet of ze ziekte vrij zijn.

Zit er met zekerheid geen karper dan zal ik ze juist vrij laten (oostblok/hongaarse spiegels) want deze vissen groeien veel harder (heb voorbeelden zat gezien van 2kg met uitzet en 3 tot max 4 jaar later al 15kg+) en zijn zeer fraai van bouw.

Als het toch een beheerd water wordt kan je ook verplichten bij weggaan de boel te ontsmetten voor alle zekerheid.

GR Remko
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-10-2009 19:07

Dat graskarpers moeilijk paaien door de koude vind ik al goed. De reden voor het opzetten van dit soort vis is om de plantenvegetatie onder controle te kunnen houden zodat het voor de visser goed bevisbaar blijft. Is het verbod op uitzetting van graskarpers enkel van kracht op openbaar water?

De put heeft reeds een bestaand bestand aan doorgroeide karpers dus het zou heel jammer zijn als deze plots zou sterven. Het controleren van al de uit te zetten karpers zal het enkel te kostelijk maken lijkt mij, toch bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2009 19:33

Lode,

Zelf ben ik geen voorstander zeker op een put al een goed oud bestand op zit nieuwe karpers uit te zetten. Op veel water is het oude bestand aan karper daardoor te ziele gegaan. Je kunt hier over inlichtingen in winnen bij Gerwin Gerlach van Sportvisserij Nederland.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-10-2009 19:48

Volgens mij heeft Lode het over een water in Belgie gezien zijn VZW ( Vereniging Zonder Winstoogmerk) voornemen.

Ik zou in dat geval eens contact opnemen met Lilly Moonen van de Snoekbaars in Turnhout. Als er 1 verstand heeft van het beheer en uitzetten van vis in een Belgische put en de bijbehorende wetgeving is zij het wel.

m.vr.gr.
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-10-2009 20:10

@ Michael, het gaat inderdaad om een water in België daarom dat ik ook moeilijk contact kan opnemen met Sportvisserij Nederland. Zelf wist ik eigenlijk niet dat er een wetgeving bestaat rond het uitzetten van vis, ik was van mening dat de eigenaar van het water dat zelf mocht bepalen. Dan zal ik hierover eens bij Lily informeren, moet een van de komende dagen toch nog eens naar de Siervogel.

@ PJ Otto, van een overbezet water ben ik zelf ook geen voorstaander aangezien dan de karpers nooit volledig kunnen groeien, geef mij maar wat minder en wat groter. Een water dat echter (volkomen) onderbezet is, vind ik dan weer zonde. Er dient toch een zekere karperpopulatie aanwezig te zijn.
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

27-10-2009 20:28

Lode,

Je schrijft dat het water al een bestand van "doorgroeide karpers" bevat. En je hebt het er over dat er toch een zekere karperpopulatie aanwezig moet zijn. Wat versta je onder een zekere populatie? Dat je er regelmatig/met "zekerheid" een karper kunt vangen of over een visbestand wat in verhouding staat tot de draagkracht van het water?

Mvg. Bart
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-10-2009 20:50

Bart,

Een zekere populatie betekent voor mij dat er voldoende karper aanwezig moet zijn ten opzichte van het voedselaanbod en de grootte van het water. De karpers moeten eveneens goed kunnen groeien, wat bij een overbezetting niet mogelijk is in mijn ogen. Zelf ben ik echter geen viskweker of bioloog maar ik veronderstel dat een viskweker mij voldoende informatie kan bezorgen omtrent deze materie. Zijn er echter leden op het forum die mij hiermee op weg kunnen helpen, dan verneem ik dat graag.

Dat er op een putje van 1ha geen 200/300 karpers moeten zitten is mij al lang duidelijk (cfr De Walvissers in Hamont, Het Blauwe Meer in Lommel). Karper zit er in overvloed en gevangen wordt er ook, echter ligt het gemiddeld gewicht vaak onder de 10kg.

En ja, wat is regelmatig en met zekerheid een karper vangen? Een blank is geen schande en is op tijd en stond ook nodig vind ik.

Mvg Lode
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

27-10-2009 21:07

Geen idee of je bij een viskweker met dit soort vragen aan het juiste adres bent... tenslotte is het doel van een kweker het zoveel mogelijk verkopen van vis en de vis op een zo'n economisch mogelijke manier op te kweken (lees: zoveel mogelijk is in een vijver).

Ik weet wel dat er in het verleden de nodige mensen de cursus visstandbeheer hebben gevolgd mogelijk dat zij voldoende kennis in huis hebben om je te adviseren?

Als je op zoek bent naar een steur... in Overloon zit een handelaar welke veel soorten kan leveren (tot enorme afmetingen zelfs) in Valkenswaard of in Lommel ben ik nog nooit een steur tegen gekomen.

Mvg. Bart

ps. ben benieuwd welke put je op het oog hebt... zal wel in de directe omgeving zijn :-)
K. van den Herik

28-10-2009 08:18

op hongerputten, afgetrapt met karper en andere vissoorten kom je zelden of nooit planten- en of wiergroei tegen. Wat is dan natuurlijk?

Hoe natuurlijk is steur opeen plas?
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

28-10-2009 10:03

K. van den Herik schreef:Hoe natuurlijk is steur opeen plas?
Natuurlijker dan een spiegelkarper...
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

28-10-2009 10:46

Ow nee?

Volgens mij is een spiegelkarper nog altijd een door de mens gekweekt dier (consumptievis).
Waarbij het beschubte patroon zelfs bij de voortplanting nog dominant is.

Dit kan je van een 100% natuurlijke steur niet zeggen.....

Dus in mijn ogen is een steur altijd natuurlijker dan een spiegelkarper ongeacht de plaats.

Graag weer terug naar het originele onderwerp....

Mvg. Bart
K. van den Herik

28-10-2009 11:05

tja die al wel 100en jaren in alle watertypen voorkomt, terwijl een steur een kust/riviervis is, die wordt gedegradeerd tot een hutsefrutskuttrutput vijvervis en soms als vermaak en vuilruimer op een hutsefrutstrutputkutbtw dienst doet.

be my geust

heb nog een party buffalo's in de aanbieding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-10-2009 17:02

pj otte schreef:Lode,

Zelf ben ik geen voorstander zeker op een put al een goed oud bestand op zit nieuwe karpers uit te zetten. Op veel water is het oude bestand aan karper daardoor te ziele gegaan. Je kunt hier over inlichtingen in winnen bij Gerwin Gerlach van Sportvisserij Nederland.

Groet,
Peter


Peter

Ik vind je antwoord heel begrijpelijk, echter is het korte termijn denken. Op veel afgesloten wateren plant de vis zoch niet voort. Er komt een moment dat de oude vissen in een relatief korte tijd ter ziele gaan, en dan is er totaal niks meer. Het zou veel beter geweest zijn om ook al in het verleden gedoseerd om het jaar zeer kleine uitzettingen te doen. BLijft een moeilijke materie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-10-2009 17:55

Martijn,

Er zijn jaren geweest dat er enkel in ons land al op een kleine 70 plaatsen massale karpersterfte voor kwam. Veelal op afgesloten wateren maar niet altijd zo heb ik van Klaas begrepen.

Heb het al eerder gemeld op een topwater zat een vis van tegen de 30 kg verschillende 20 kg vissen en een aantal 15 kg dames en heren, meer dan rond de 25 karpers zaten er niet op. Men had er indertijd dezelfde gedachten die je hier voorstelt. Na in het najaar 4 spiegels uitgezet te hebben ging in het voorjaar van 2004 80 % waar onder alle top vissen naar de kloten. Tja wat nu nog rest is een film en de foto’s van de vissen die ik er mocht vangen.

Op ons eigen water hebben we het in 2007 ook meegemaakt. Hier ging na kleine uitzetting 50% naar de eeuwige jachtvelden.

Daarom bezint voor je begint.

Groetjes,
Peter

Afbeelding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-10-2009 18:00

Wat stel je dan voor? niks doen? een paar jaar genieten en dan berusten dat in het feit dat het weer jaren duurt voor er bakken zwemmen? Ik durf het antwoord ook niet te geven.
Ik heb het iedee dat juist doordat er jaren achterelkaar niks is uitgezet de vissen geen resistentie hebben opgebouwd omdat ze zeg maar afgezonderd hebben geleefd maar dat is meer een theorie van mij.En we kunne de tijd niet terug draaien.
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

28-10-2009 18:03

Peter,

Die 4 uitgezette vissen kwamen die uit Valkenswaard?
Of werd er (toen nog) onbewust een groter risico gelopen door vissen van andere oorsprong uit te zetten?

Mvg. Bart
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-10-2009 18:45

Nee Bart ze kwamen van v.d. Put ging hier om een water in België. Niet bekend is of daar spraken was van een virus of een bacteriële oorzaak van de sterfte.

Probleem is verder dat in je oude vaderland men er nog steeds officieel niet weet welke bacteriën of parasieten hier voor verantwoordelijk waren. Heb nooit officieel van de zijde van Sportvisserij Nederland of de vroegere NVVS vernomen of we in ons land ook een KHV uitbarsting gehad hebben. Mogelijk dat Aart hier meer van af weet.


Martijn elke visstandbeheerder of eigenaar die karper uit wil zetten zal je waar mogelijk van te voren moeten waarschuwen welke mogelijke risico’s men loopt. Van opkwekers of kwekers kan je nu eenmaal niet verwachten dat hij zijn eigen waar niet aanprijst. Daarbij komt dat zij ook vaak niet weten wat er zo van de verschillende kwekers binnen komt.

Blijft inderdaad een lastig onderwerp wanneer moet je uitzetten. Zou zo zeggen accepteer dat je een aantal jaren wat kleinere karper vangt op een afgesloten water. Dat je daarna regelmatig wat jongspul uitzet spreekt van zelf. Dan nog blijf je altijd een bepaalde vorm van risico’s houden. Kijk maar een naar de Mexicaanse griep waar we ook niet alles van af weten hoe hij zich ontwikkeld.

Van de visserijcommissie waar Lily Moonen deel van uitmaakt in België weet ik dat zij kanaal water gebruiken voor hun kweek. Daar zij ze op dezelfde kanalen uitzetten kun je spreken van min of meer een gesloten systeem. Helaas werkt dat alleen maar daar zo.

Groetjes,
Peter
___________
Wie het weet mag het zeggen
K. van den Herik

29-10-2009 07:57

Peter,

Er is nog niemand die weet waarom en waaraan de kaprersterfte danken is, sterker de engelsen hebben een hele nieuwe naam verzonnen, waarin een aantal symptomen onder 1 noemer werden gebracht.

In Wageningen heeft men geen antwoord gevonden, daarom moet ik ook zo lachen om dat gezondheidscertificaat: niemand weet waar ie naar moet zoeken...

Voor mij is het ten dele duidelijk: dat teveel vis bij een te grote al aanwezige hoeveelheid vis, lees karper, een trigger is.

Voor mij is de karper ook te veel afhankelijk van wat wij te water pleuren.

Voor een 47 jarige is het al gemakkelijk om te zeggen dat niks doen het beste is, laat staan voor een 60plusser... mijn tijd zou het duren.

Moest ik echt serieuze plannen hebben, zorgde ik voor een grote (tuin) vijver van een 0,25 ha met 1 of 2 bestaande vissen erin, waarin de nieuwe aanwas in quarantaine mocht
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-10-2009 10:59

Wat leesvoer voor geïnteresseerde http://www.erhv-dewaal.nl/onderzoek1.htm#1

Het enige wat een gezondheidscertificaat uitgegeven door het CIDC in Lelystad inhoud is dat aantoonbaar geen virussen in de aangeboden karpers zijn aangetroffen. Wageningen geeft geen certificaat uit.

Daar ik me o.a. bezig hou met het begeleiden van spiegelkarperprojecten zie ik de noodzaak om op een adequate manier voorlichting te geven terdege in. Of men het daar inhoudelijk al dan niet mee eens bent mag natuurlijk.

Klaas,

Niets doen zijn jouw woorden, alleen al door hier aandacht aan te besteden geef ik aan dat het me zorgen baart.

Peter
K. van den Herik

29-10-2009 14:05

niets doen is in deze: niet uitzetten,
Peter

Ach en wie waar zijn lab heeft?

http://www.cvi.wur.nl/NL/nieuwsagenda/n ... missie.htm

http://edepot.wur.nl/8009