UITZETTING SKP NEDERRIJN / LEK 2009 op 5 december

K. van den Herik

08-12-2009 07:10

merci Aart,

Je hebt pb.

Michel,

ieder project is vrij in te doen en laten.

Tip:
spreek een stuksprijs af, gebaseerd op een totaal gemiddeld gewicht van een rit van de auto.

Bestel je 200 kilo, zijnde rond de 100 stuks is 100 keer eur 5 is 500. Krijg je 80 vissen is eur 400 betalen.

Kwestie van vertrouwen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-12-2009 10:24

Klinkt bekend Klaas, :wink:

CO uit COS betekend Centraal Overleg.

Overleg dan op zijn minst zo dat dubbel werk voorkomen wordt. :oops:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2009 12:25

Centraal Overleg is zeker nuttig :)

En ik weet ook zeker dat er met Koos overlegt kan worden.. zeker als we hem betrekken bij het overleg en onze wensen voorleggen.

Het jammere aan alles is dat veel van de mensen die hier lopen te klagen, niks tegen Koos zelf durven te zeggen tijdens het leveren! Als wij geen feedback geven hoe kunnen zaken dan verbetert worden? Achteraf klagen is het makkelijkste wat er is..

Hopelijk kunnen we in een duidelijke dialoog voor allen een goede oplossing vinden..
Ik moet eerst maar eens zien waar Aart mee aan komt zetten volgend jaar.. wie weet valt dat wel vies tegen. Van Koos weten we dat de kwaliteit gewoon goed en zeer divers is en de vissen ongekende potentie hebben in tegenstelling tot enkele andere.

Schone taak voor de SKP'en zelf en wellicht het COS om tot goede afspraken te komen.. natuurlijk wel in acht nemend dat het een natuurproduct is dat lastig te beinvloeden is.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2009 13:54

Nog even een update:

Ik heb Koos net nog even gesproken. Ook hij ziet en hoort natuurlijk over deze topic.
Niemand heeft bij hem geklaagd tijdens de leveringen.
Uiteraard baalt hij ook dat er te veel grote in de bassins met 'kleinere' zaten. Als klanten tijdens het leveren hadden gezegd die grote willen we absoluut niet.. dan had hij ze zo omgewisseld voor 2-3 kleinere.. maar niemand heeft daarom gevraagd..

Koos wil ook graag op het COS overleg komen om een redelijk eisen pakket samen te stellen samen met de SKP'en.. en om één en ander te vertellen over de karperkweek.. volgens mij een kans die we absoluut met 2 handen moeten aanpakken. Als je ziet wat Koos allemaal al heeft bereikt bij zijn kweker om ons SKP'en tegemoet te komen dan ziet de toekomst er zeer, zeer rooskleurig uit.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2009 14:26

Bertil, soms krijg ik de indruk dat jij of heel naief bent of je althans zo voordoet of aandelen van Koos bezit met al dat opgehemel...
Vissen bestellen is gewoon zaken doen en daarbij hoort binnen redelijke grenzen geleverd te worden wat er besteld is en juist dát was niet het geval.
Vorig jaar was dit bij Koos wél het geval...
En hou toch s.v.p. op met het gejammer dat er niet voldoende c.q. op tijd geklaagd zou zijn..., Koos is pienter genoeg en weet precies hoe de vork in de steel zit. Koos heeft heus al wel bij de Franse kweker gezien dat de visjes feitelijk groter waren dan de meesten hadden besteld, krokodillentranen achteraf helpen daar geen zier meer aan.
Feit blijft ook dat Koos 6% duurder is dan Valkenswaard en t.o.v. een andere kweker zelfs 26%.
Als KSN regio Zwolle zullen wij zullen de 2 rekeningen van Koos netjes betalen (€ 6297,99) en daarmee is de zaak voor ons basta.
COS overleg? Daar zijn altijd maar een handjevol mensen aanwezig en dat zijn bepaald niet degenen die nu hier het grootste woord hebben...
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-12-2009 14:47

Wat een ophef over Koos zn vissen zeg. :o
Wij hadden tot 4 kilo besteld en hadden er 3 boven de 6 kilo (tot 8 kilo aan toe). Kleinste was 3 kilo. Totaal 260 kilo verdeelt over 56 vissen. Gemiddeldes weet ik nog niet.

Dit jaar waren ze behoorlijk boven de maat.
Verleden jaar was dat een stuk beter, het jaar daarvoor misschien ook (bij ons wel).

Van Mechelen levert ook niet altijd wat hij beloofd. Met hem zijn uiteindelijk ook afspraken gemaakt. Koos staat ervoor open om dat ook te doen. Waarom dan zo moeilijk? Hebben van Van Mechelen in 2006 vissen gehad die gemiddeld iets meer dan 1 kilo wogen. Nooit meer iets van vernomen.. Verleden jaar hadden we duitsers van hem waarvan zeker 30% zwaar beschadigd was. Tot compleet missende kiewdeksels aan toe :cry: :evil:

Persoonlijk ben ik het eens met Bertil. De vissen van Koos zijn absolute plaatjes. Hoog, lang, zwak beschubt, enorm beschubt met de mooiste parelmoer schakelingen met enorme potentie. Een absolute aanwinst voor karpervissend Nederland.

Doe mij maar minder vissen waarbij de overlevingskans groter zou zijn, samen met de kwaliteit van deze vissen!

Wil je geen vissen van Koos? Dan toch niet? Er zijn genoeg andere leveranciers!
Persoonlijk zou ik de dialoog aangaan met Koos en zorgen voor een oplossing zodat iedereen blij kan zijn!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-12-2009 15:06

Nou Aart,

Bij zaken doen hoort bij klachten het tijdig aanhangig maken bij degeen waarmee je zaken doet.

En daarmee bedoel ik dus niet het gaan jammeren op een openbaar forum dat je biggetjes ipv levend aas hebt ontvangen. :-?


BTW Big is Better

In Hellevoetsluis dan toch en met gegevens vanuit die lokale situatie moet hier ons beheer vastgesteld worden. Dus BIG besteld en gekregen. Wat dat heeft gekost is totaal niet relevant.

( na 5 jaar 14 % overleving van de 1 kilo vissen tegenover 60 % van de 3,5 kilo vissen )
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 08-12-2009 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-12-2009 15:13

Michel, je slaat door.

Peter
K. van den Herik

08-12-2009 15:17

niet waar:

het resultaat is exact aantal nog levende vissen. Helaas ben je dan wel verantwoordelijk voor de dood van een kleine 60 vissen. Of telt dat niet? Alleen bij 30 ponders wordt dat erg? 3 ponders zijn er zat van?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2009 15:35

Ik vang meer dertigers dan 3 ponders in een jaar Klaas. Maar je hebt wel een punt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-12-2009 15:40

pj otte schreef:Michel, je slaat door.

Peter


HUUHHH ?

Omdat ik mijn persoonlijke mening weergeef en en passant ook het lokale uitzetbeleid van mijn HSV verdedig ?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2009 15:51

Aart,

Als tegenpool van jouw geklaag ben ik wellicht een stuk positiever ja.
Helaas heb ik geen aandelen Aart, maar ik vind dat er rechtvaardig moet worden gesproken en dat jij wellicht je telefoon even moet pakken en Koos even moet bellen.. dat werkt een stuk makkelijker dan hier maar klagen.
Uiteraard vind ik WEL dat wij gewoon klanten zijn en dat er geleverd moet worden wat we vragen, we betalen er immers wel voor, daar ben ik ook eerlijk in naar Koos zelf toe.. want het hier neerzetten heeft niet veel nut, de persoon zelf aanspreken werkt veel beter.

En wat boeit het of die mensen er zijn op de COS die hier wat zeggen.. Koos geeft aan dat hij graag een en ander wil komen verduidelijken en samen met de aanwezigen een eisenpakket opstellen.. wees daar eens blij om ipv te zeuren, ga er op in en zorg dat je tot mooie afspraken komt.

Ps.. Peter.. Michel draaft helemaal niet door.. Michel geeft ervaringscijfers.. en dat hebben we nodig..
Evenals de ervaringscijfers van Martin Doelman op Vinkenveen.. gewone hele populaties aan kleine vis die verdwenen zijn.. nul terug gevangen!! Dat is pas weggegooid geld. Klaas heeft ook gelijk dat we die dus eigenlijk gewoon laten vermoorden.. door allerhande onder en bovenwater gedierte.. maar dat is blijkbaar ingecalculeerd.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2009 15:59

Michel, ik wil er verder geen woorden meer aan wijden. Wij hadden uitdrukkelijk K2 spiegeltjes besteld en die zijn geen 3260 gram gemiddeld zoals geleverd. Uitdrukkelijk hebben wij dus niet gekregen wat wij hadden besteld en dat weet Koos allang voordat zoiets hier geplaatst is.
Puur zakelijk bekeken hadden wij ook een deel van die facturen gewoon niet kunnen betalen vanwege niet geleverd wat er besteld is, maar in dit geval zullen we dat niet doen, mede omdat Koos verder zijn zaakjes goed voor elkaar had.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-12-2009 16:05

Ik ook, alleen schieten we er hier met al dat geklets en zo persoonlijk te worden geen fluit op. Heb ook cijfers zal ze kenbaar maken op de plaats waar we dat gewoonlijk doen en niet hier.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-12-2009 16:14

Zei ik al 1 pagina geleden.

Michel Hollaar schreef:Denk bij het COS dan ook eens na over 1 centrale database van zowel uitzettingen als terugmeldingen.

( 30 projecten, 15 verschillende vormen van registratie noteren. Er is maar 1 wiel dat hoeft niet 15 keer opnieuw uitgevonden te worden. )


en min of meer in de herhaling flink stuk hierboven

Michel Hollaar schreef:
CO uit COS betekend Centraal Overleg.

Overleg dan op zijn minst zo dat dubbel werk voorkomen wordt. :oops:


Dan kunnen we allemaal van die ervaringscijfers genieten en zelf een oordeel vormen.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

08-12-2009 16:18

We trekken al jaren aan de bel, effect minimaal, dan is het toch niet vreemd dat je elders gaat kijken.
Ze weten wat we bestellen en komen willens en wetens met geheel iets anders onze kant op en denken.....
Het is toch ook een kleine moeite om wanneer je niet kan leveren wat er gevraagd word op voorhand contact op te nemen met een afnemer,
vrij normaal in het bedrijfsleven. Zo ver ik weet nooit gebeurd. Zou veel ergernis voorkomen.

Dan heb je een aantal opties b.v gewoon slikken, overstappen naar een andere leverancier (omdat herhaaldelijk reclameren geen zin heeft), of op de uitzetplaats vreselijk stampij staan schoppen met de leverancier met alles en iedereen er bij (lijkt me al helemaal niet zinvol).
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2009 16:40

Ha Dick,

Het is uiteraard goed om aan de bel te trekken.. ik weet niet op welke manier dat is gegaan. Maar ik denk dat het de leverancier uitnodigen tijdens een bijeenkomst wel een goede zet is. Hoor en wederhoor en samen werken aan een goede samenwerking naar beider tevredenheid.

Natuurlijk moet iedereen weten wat hij doet en andere leveranciers zoeken is zeker een optie. Maar ik denk dat, dat niet mee zal vallen.. tot nu toe kan je na 10 jaar ervaring met allerlei projecten en verschillende leveranciers wel concluderen dat een 'natuurprodukt' als karper heel lastig exact te beinvloeden is.

Zowel Koos als de Franse kweker zijn op de beurs in Assen aanwezig.. wellicht is het slim om daar eens een praatje te gaan maken. Aart kan goed Frans.. en ik weet zeker dat die Franse kweker wil luisteren naar je wensen en uitleg kan geven waarom dit jaar te grote vissen zijn geleverd.. want dat is gewoon zo helaas.

Het is maar een idee..

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

08-12-2009 16:45

Bertil & Aart,

Bertil, goed dat je het met Koos hebt besproken, dat is de enige oplossing! Ik begrijp jouw standpunt heel goed, ik kan me ook goed inleven in Aart zijn standpunt. Verder wil ik iedereen vragen om het een nette discussie te houden!

Laten we a.u.b. niet van een mug een olifant maken. Er zaten een aantal te grote vissen tussen en dit moet worden teruggekoppeld met Koos. Gedane zaken maken geen omkeer, dus vooral gericht op de volgende jaren (constructief). Verder zal de tijd het leren of er nu meer vissen overblijven door grotere of kleinere vissen uit te zetten berekend per kg uitgezette karper. Dit lijkt mij wel een heel nuttig thema om op COS niveau te bespreken en onderzoeken.

Misschien een nieuw topic (Bertil?); “Evaluatie van het overleving/terugmeld percentage van uitgezette spiegelkarpers door SKP’s, vergeleken per uitzetgewicht”. Dit lijkt mij een interessante een leerzame discussie, waar hopelijk ook wat cijfermateriaal van de wat langer lopende projecten gebruikt kunnen worden (SKP IJssel, Amsterdamse boezem etc.)!

Wat wel een feit is dat er niet is geleverd wat er is besteld, en daar is Aart terecht boos om. Dit moeten we trouwens niet verwarren met de discussie of mensen het wel of niet eens zijn met wat er is besteld (kleinere vis). Ook bij ons heeft dat voor minder vis gezorgd, en dat willen wij terugkoppelen naar Koos. Dit zonder boos te zijn. We zijn het intern nog aan het bespreken, maar de consensus is tot nu toe dat het niet erg is een keer wat grotere vissen uit te zetten. Wel willen we volgend jaar graag ontvangen wat we hebben besteld, of dit nu k2 of k3 of groter is!

Dat Koos bereidheid toont om deel te nemen aan het COS om zo tot een overeenkomst te komen waar alle partijen zich in kunnen vinden vind ik een fantastische geste! Hij doet klaarblijkelijk echt zijn best om de SKP’s te leveren wat zij willen. Ik denk dat als we ervoor kunnen zorgen dat de uitschieters boven de 4000 gram er volgend jaar niet tussen zitten het grootste probleem is opgelost!

Verder wil stuwvak 0 graag deelnemen aan het COS, we kunnen onze punten ook op papier mee geven aan een vertegenwoordiger. Maar dit hangt misschien meer af van de beschikbaarheid van project coördinatoren.

Verder heb ik al redelijk wat foto’s doorgespit (stuwvak 1 en 2), en buiten wat beschadigingen van vinnen zien de vissen er goed tot uitstekend uit. Het zijn mooie tot prachtige vissen, met een gevarieerd schubben patroon. En dit is waar we het om doen, mooie en sterke spiegels uitzetten met goede overlevingskansen en vooral veel groeipotentie. Dat is dit jaar zeker goed gelukt. Dus maakt het stuwvak 0 niet zo heel veel uit dat er wat minder vissen zijn uitgezet, althans dat zijn terugkoppelingen die ik ontvang van projectcoördinatoren en donanten! Dit is tevens mijn persoonlijke mening, het was een succesvolle uitzetting!

Pieter Bas van Duuren

SKP Nederrijn / Lek, stuwvak 0
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2009 18:15

Oké mannen, uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel voor ogen n.l. een redelijk goed en gevarieerd karperbestand te realiseren. Over het hoe verschillen we soms een beetje van mening, dat moet ook kunnen naar mijn mening. Hopelijk is er hierdoor toch wat meer druk op de ketel komen te staan zodat de leveringen volgend jaar wel zo dicht mogelijk bij hetgeen dan besteld is zullen uitpakken.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

08-12-2009 18:25

Ik vind het alleen maar top dat koos uit zich zelf graag bij een overleg wil zijn, en naar onze punten en wensen wil luisteren.

Het waren zeer mooie vissen met wat uitschieters en vond het niet erg die uit te zetten.

Ik zie persoonlijk liever de kooskarpers ze groeien erg goed en zijn sterk dan maar iets duurder en iets goeds.

En ben benieuwt wat er uit komt Bertil als het overleg er komt met koos.

GR Remko
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

08-12-2009 18:30

Bertil,

het aan de bel trekken is herhaaldelijk gebeurt en jaren achterheen o.a door die gene die voor ons de vissen besteld (Aart), het COS (o.a Joris) en dit zelfs de laatste jaren vooraf, dit door kenbaar te maken aan onze leveranciers wat we willen en wat niet. Dan na jaren leuren (geld in mindere mate voor Koos) een afspraak maken hoe het beter kan, zeker zou ik als leverancier ook willen, anders ben je je klant zo wie zo kwijt.
Kijk laat die leverancier dan ook duidelijk zijn, waarom er willens en wetens spiegels (schubs hebben we het niet over daar daar wel vooraf kenbaar is gemaakt dat er niet precies bekent was wat er wel en niet geleverd kan worden) geleverd worden die niet voldoen aan de afspraak die er gemaakt is tijdens de leverings overeenkomst.
Prima een natuurproduct, maar neem contact op met je afnemer, en niet denken ik lever ze ze nemen ze toch wel af en we zien wel wat er van komt. Dat er projecten zijn die wel tevreden zijn met de groter geleverde vissen prima niks mis mee. Maar dat is een keuze die je maakt. Wij zijn van mening dat een 2 kilo vis ook goede overlevingskansen heeft.

We gaan op zoek naar een andere leverancier, dus zelf direct naar de kweker misschien dat het daar beter lukt, en kunnen we ook misschien nog iets aan invloed uitoefenen op het geen wat we gaan krijgen (er gekweekt gaat worden) o.a qua beschubbing, wat nu niet mogelijk is. En leuke bijkomstigheid is dat het zo het er nu uitziet nog eens flink goedkoper is, en dit geld ook voor de K3 vissen trouwens. We zullen zien hoe het voor ons uitpakt komend uitzet seizoen, als het nu mis gaat kunnen we alleen ons zelf de schuld geven en bij ons zelf klagen achteraf.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

08-12-2009 18:57

Prima, elk project maakt zijn eigen keuzes en je moet je zeker niet blind staren op een leverancier. Ik ben erg benieuwd naar andere mogelijkheden echter zal ik op grond van een aantal te grote vissen een leverancier niet uitsluiten. We kunnen beter (gezamenlijk) bekijken welke mogelijkheden, prijzen, evt tegemoetkomingen en garanties er liggen voordat we volgend jaar zullen besluiten voor welke vissen we kiezen! Elk project is vrij om voor welke vissen of leverancier dan ook te kiezen. En in dit geval bepaald de achterban van ons project waar ze voor kiezen!

Tevens ben ik erg benieuwd naar een (gezamenlijk) onderzoek naar het terugvang percentage vergeleken per uitzetgewicht! Stuur desnoods de Excel bestanden naar mij op en dan bereken ik het wel, zeker met de gegevens van de IJssel, Amsterdamse boezemwater, Nederrijn/lek, Veluwe meren is dit op zijn minst een indicator. Het is een beetje werk maar geen onmogelijke opgave, integendeel. Alle gegevens zijn welkom op pbvanduuren@gmail.com.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2009 21:14

Nu dacht ik altijd dat de betrouwbaarheid van de gezondheid van de aangekochte vissen erg belangrijk was ivm allerlei nare ziektes van karpers.
Er zouden allerlei leveranciers in oostbloklanden karpers kweken waar het op zijn minst dubieus zou zijn hoe het met die gezondheid van de kweek karpers gesteld is.
Het barst er werkelijk van de kwekerijen waarvan velen niets meer of minder voorstellen dan een grote/kleine plas(sen) welke ze kunnen laten afwateren volgedumpt met kweekkarpers voor consumptie of uitzettingen.
Er zullen er ongetwijfeld veel bijzitten die niets of nauwelijks cijfermatige getallen bij houden tav groei/gezondheid etc etc
Ook in Frankrijk...

Nu snap ik even een paar dingen niet.
Als je de gezondheid wilt meten van de karpers, zal een serieuze en betrouwbare kweker toch op zijn mist toch ook gegevens bij moeten houden van groei,gewichtsklasses etc etc?.
Aan de hand van diezelfde cijfermatige getallen dient diezelfde kweker toch excact te weten wat deze op voorraad heeft in zijn vijvers?.
Diezelfde kweker zou dus ook excact moeten kunnen zeggen wat deze gemiddeld kan leveren aan zijn afnemers..of ben ik nou gek??.
Na alles gelezen te hebben ga ik steeds meer vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van dit alles...
Het komt bij mij iig erg vreemd en amateuristisch over deze gang van zaken.
Meten is weten zeggen ze toch?
mvg
Hans Brinkel
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 10-12-2009 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

08-12-2009 23:25

Ik meng me er ook maar even in. Goed punt Hans. Een steekproef in de zomermaanden moet toch een hoop inzicht opleveren bij de kweker/leverancier. Wat dat betreft hebben Koos Walters en Van Mechelen (de laatste hebben we (COS) er letterlijk om gevraagd) hun huiswerk niet gedaan.
Overigens ben ik wel blij dat we met de leveranties van Koos Walters het monopolie van Valkenswaard hebben doorbroken. Er mogen best nog een paar adressen bijkomen en dan liefst met mooi beschubde vissen van 1500 gram gemiddled.
Ik had gisteren al een reactie gegeven maar ik drukte op een verkeerde knop of zo. Over overleving heb ik bij de KSN het een en ander verteld. Een heel interssant onderwerp en niet zo simpel als wordt voorgesteld.
Pieter Jan heeft gelijk dat we cijfers nodig hebben om verder te kunnen. Maar het is onzin dat we daarvoor bij een ander moeten zijn. SKP-en monitoren al sinds 1998. Ik put hier uit een excelbestand met 1000 terugmeldingen en elk project dat wat langer draait kan een simpel rekensommetje maken. Hoeveel verschillende karpers van verschillende lichtingen zijn er teruggemeld? Dat zegt veel, zoniet alles over overleving.
Na 5 jaar ligt het terugmeldpercentage in de boezem rond Amsterdam rond de 22% gemiddeld per uitzetting.
Overleving hangt af van een aantal factoren.
De belangrijkste is: vitaliteit/gezondheid die verschilt enorm per lichting. Bepaalt wel of karpers de eerste winter en lente doorkomen.
Ook heel belangrijk zijn beschadigingen. Hoe minder hoe beter: grove beschadigingen herstellen weliswaar prima in de eerste zomer na uitzetting maar zijn al eerder (winter/lente) fataal voor veel vissen.
De relatieve grootte van de spiegels speelt zeker een rol. De grootste uitgezette van de uitzetting doen het beter dan de achterblijvers maar dat heeft waarschijnlijk ook met vitaliteit te maken.
De absolute grootte is zeker ook heel belangrijk. Van k1 visjes blijft gewoon heel weinig over. Als COS hebben we 1000 gram als ondergrens aangegeven. Daar sta ik nog steeds achter maar door de resultaten van de 2006 uitzetting zou ik niet meer zo heel streng willen zijn.

De term ‘snoekenvoer’ is een eigen leven gaan leiden. Ik heb dat tijdens m’n presentatie bij de KSN besproken. Het misverstand ligt wel voor de hand na een paar flink mislukte oogsten van Valkenswaard (2002 en 2003) met relatief kleine spiegels maar dat had nauwelijks iets te maken met de grootte. Het waren gewoon dooie vogeltjes die masaal in de eerste winter/lente voor de bijl gingen. Doodzonde.
Ik geef hier wat percentages van tot nu toe gemelde (verschilende) spiegels met de mogelijke verklaring erbij.
Uitzetting juni 1998: 45% teruggemeld, vrijwel onbeschadigde karpers en vitaal gem gewicht circa 1500 gram gemiddeld
Uitzetting 2002 Valkenswaard: 3,5% teruggemeld, behoorlijk beschadigd bovendien karperpokken gem gewicht circa 1200 gram
Uitzetting Duitsers 2004 en 2005: 25% teruggemeld, redelijk onbeschadigd, levendige vissen gem gewicht 1700 gram
Uitzetting Duitsers 2000: 12% teruggemeld, heel erg beschadigd, gem gewicht 1700 gram
Uitzetting Villedonners 2002 25% teruggemeld; flink beschadigd, gem gewicht 3400 gram
Uitzetting 2001 (rijen) Valkenswaard 25% teruggemeld niet erg beschadigd, vitale visjes gem gewicht 1100 gram
Uitzetting 2006 kruising Valkenswaard/Villedon 14% niet erg beschadigd en zeer levendig, gem gewicht 800 gram.

14% verschillende spiegels na drie jaar is gewoon goed. Dat gaat wel naar de 25% en dan doen ze dus niet onder voor de zware Villedonvissen uit 2002! Bovendien groeien deze visjes erg goed. Ze zitten bij ons nu gem op een pond of 15.

Ik zie eigenlijk niet waarom de Amstelboezem niet representatief zou zijn. Metersnoeken genoeg bijvoorbeeld. Ik geloof wel dat op grote zandwinplassen met een hoge stand aan metersnoeken de uitval door predatie hoger ligt, maar hoger dan 10% in totaal zou ik niet verwachten. Vergeet niet dat ook de visjes uit 2006 in augustus het jaar daarop al een kilo of 3 waren. Dan hebben snoeken, aalscholvers en meervallen het al knap lastig.
Op grond van die cijfers, rekening houdend met de prijs van 1 kilo karper, is het niet nodig is om in het gemiddeld water in Nederland vissen van meer dan 2,5 kilo uit te zetten. Dick maakte al een aardig rekensommetje. Wat je misschien wint met dergelijke grote karpers uitzetten verlies je in je portemonnee. Eigenlijk ook een beetje zonde dus van je bij elkaar geharkte geld. Ik vind het ook altijd prachtig die paar reuzen van 6 kilo in de teil maar je bouwt er geen behoorlijk bestand op groot water mee op (of je moet wel erg goed in je slappe was zitten) en de adoptant die 10 euro heeft gestort krijgt niet meer dan een staart op z’n scherm. Of lossen jullie dat anders op?
Joris