UITZETTING SKP NEDERRIJN / LEK 2009 op 5 december

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-12-2009 07:17

Kees,

Weet niet hoe het bij andere koikwekers is maar de twee die ik ken hebben ze allemaal het hele jaar binnen zitten.Heb het meegemaakt dat we koikarpers in de zomer vervoerde waar van door stress kleine bloedadertjes sprongen. Het water kleurde daardoor rood ze hebben het overigens wel overleefd. Bekend is dat men in Wageningen voor onderzoek grote karper huisvest in kleine aquariums, deze maken een gewone groei stadium door. Mij lijkt het zo dat als de stress factor hoog is dit zeker van invloed is op het groei proces.

Tijdens een bezoek aan dit onderzoekcentrum van de universiteit Wageningen hebben we als KSN vragen kunnen stellen aan de daar verantwoordelijke van het broedhuis. Heb deze film met vragen en antwoorden nog steeds in mijn bezit.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2009 09:12

Michel,

Ik doe een paar stappen tegelijk. CO2 invloed was maar een voorbeeld van iets dat gebaseerd is op wat metingen, maar dat nog veel onzekerheden heeft. Je beperkt je tot slechts één kant en neemt daarmee een wat conservatief standpunt in.

Meten is iets weten en met wat je weet proberen hetgeen je niet weet in te vullen. Vervolgens ga je dit weer toetsten met nieuwe metingen. En zo is de cirkel rond. Theorie en toetsing van de theorie. Het is niet zo dat je vooruitgang kunt boeken met alleen metingen, zonder een theorie te ontwikkelen. Een theorie is zelden alles omvattend, zodat je als vanzelf in gebieden komt waar de grenzen van de meting niet meer gelden. Zolang je je daarvan bewust bent en een slag om de arm houdt is dat niet verkeerd.

Wat mij betreft is monitoring, maar ook de interpretatie een waardevol onderdeel van een SKP dat het boven het domweg uitzetten van karpers uittilt. Maar het moet niet zo zijn dat je de gevonden "waarheden" niet voortdurend toetst.

Genoeg maar weer over theorie, terug naar de praktische kant.

Groet, Kees

Peter, stress bij kaper is een moeilijk begrip omdat het niet hetzelfde is als bij mensen. Geen idee of de stress van het vervoer seizoensafhankelijk is. In Wageningen praat je over de stress van een kleine ruimte. Het is bekend dat karpers in kleine ruimtes gehouden kunnen worden zolang de waterkwaliteit in evenwicht met de voedselbehoefte blijft. De beperkte ruimte bij het vervoer zal dan niet zo een grote stressfactor zijn.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-12-2009 15:30

Ik neem ook graag stappen Kees,

Hele grote

over al die niet te toetsen theorietjes heen.

Ik lees niks anders dan, schatting dit, aannemen dat, waarschijnlijk zus, denken zo.

Mooiste aanname/schatting/theorie is deze wel :

Vast gegeven : 22 % terugmeldingen
Theorie : 40 % niet teruggemeld en/of teruggevangen
Theorie : 38 % dood

Bij de 2 laatste % percentages kan je net zo goed 10 + 68 of zelfs 0 + 78 % :o invullen. Niet te toetsen namelijk.


Als laatste want ik begin op een echoput te lijken.


Een handleiding 3 in 2010 met wat minder "dwingende" adviezen lijkt mij niet zo'n vreemd verzoek op basis van voortschrijdend inzicht.

Misschien kan dat concept ook eens buiten de eigen cirkel rondgaan voor wat feedback vanuit een andere hoek ?
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

16-12-2009 00:22

Michel,
Laat duidelijk zijn dat (Kees zegt het ook al) door die SKP-en veel meer wordt nagedacht over wat, waarom en hoeveel zetten uitzetten dan voorheen. Dat lijkt me een goed ding of zie ik dat verkeerd?
Het kan toch niet anders dan dat de gegevens de basis zijn voor de theorie en nieuwe gegevens en interpretatie van gegevens de theorie steeds iets bijstellen. Dat heet toetsen en dat kan altijd. Zo werkt dat in de wetenschap. In feite is deze discussie daar een mooi voorbeeld van. Ik mengde me hierin juist omdat ik er moeite mee heb dat op grond van vermoedens en misschien een paar ervaringsgegevens gesteld werd dat karpers onder de kilo snoekenvoer zijn.
Getoetst aan de beschikbare gegevens kom ik tot andere (voorlopige) conclusies.
SKP-Nieuwkoop weigerde al in 2001 een partij rijenachtige spiegels omdat ze te klein waren. Het percentage teruggemelde vissen ligt bij praktisch elk project dat meedeed aan die uitzetting hoger en soms veel hoger dan bij de gemiddelde uitzetting. Het is niet voor het eerst dat het succes van de 2001-lichting wordt geconstateerd. Als projecten dan toch liever kiezen voor grote projectspiegels is dat prima, maar kom niet steeds (alleen) aan met dat ‘snoekenvoerargument’.

Ik baseer m’n handelen liever op een met feiten ondersteunde benadering dan op wat men zegt of denkt.
Onderbouwen op grond van cijfers is de eerste taak, maar er zijn verschillende redenen te bedenken waarom ik soms wat verder ga en doordenk; dat wil zeggen het pad van de feiten verlaat en ga speculeren en poneren. Ik doe dat dan niet als Jantje Praatgraag die ook wat wil vinden, maar als iemand met een meer dan gemiddelde interesse en kennis van het onderwerp en op de achtergrond een excelbestand van 1000 terugmeldingen.
Wat ik dan verwacht/graag zie zijn nieuwe bedenkingen invalshoeken of nieuwe gegevens die een stelling onderuithalen of steunen. Elke ervaring of feit telt daarbij. Filip kom meteen met een paar mooie feiten. Het gewicht daarvan bepalen is natuurlijk geen eitje maar haast hebben we ook niet en Peieter bas gaat ons helpen.
Uitgangspunt was dat 22% van de uitgezette karpers is teruggemeld: dat is een feit.
Jij vond het toen nodig om, om welke reden, dan ook, 78% dood te verklaren. Mede om jou ter wille te zijn ben ik meegegaan in dat gespeculeer maar wel met de serieuze bedoeling verder te komen. Dat dat mogelijk is weet ik zeker. Natuurlijk is het geen andere poging dan benaderen van hoe het werkelijk zit. Is dat verkeerd? Ik denk het niet.
Ook deze discussie helpt echt bij het dichter bij de waarheid komen. Zo is het niet moeilijk om te zeggen dat op die grond van de cijfers die 78% (zoals je zelf natuurlijk ook weet) er heel ver naast zit, net zo ernaast als je had beweerd dat dan wel 10% dood zal zijn. Ergens daartussen zit het. Over een aantal jaar, durf ik je te verzekeren, weten we weer meer over die overleving en mag je me hard uitlachen om mijn geschatte percentage’s van nu. Is dat geen mooi vooruitzicht?
Joris
K. van den Herik

16-12-2009 06:57

Over een aantal jaar, durf ik je te verzekeren, weten we weer meer over die overleving


Dus "we"weten nu niet alles, dus lijkt me handig om in het kader van projectmatig bezig te zijn, de kansen te spreiden.
Als je nu de vissen van december niet in maart uitzet maar in december ben je er toch?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-12-2009 07:13

Joris,

Zover staan we niet van elkaar hoor.

Ik trek conclusies achteraf aan de hand van bekende cijfers.

Jij gaat speculeren en theorien verzinnen op basis van bekende cijfers om achteraf te toetsen of je speculaties en theorien juist zijn.

Jammer, is dat het succes van slechts 1 lichting kleine vis blijkbaar jouw mening bepaald heeft en daarmee het lot van de overige lichtingen.

Dan ben ik uitgeluld.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 16-12-2009 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2009 07:26

Klaas, jouw laatste zin zal niemand begrijpen...
Verder ben ik het helemaal met Joris eens, al ligt het % teruggevangen (en dan unieke terugvangsten) op de IJssel maar op ca. de helft van die 22%, maar op zich is dat niet zo vreemd omdat die projectspiegeltjes in de praktijk ook werkelijk alle kanten opkunnen, waarbij we het dan ook al snel over meer dan 100.000 ha water hebben, waar ook niet bepaald veel door karpervissers wordt gevist. En daartegen afgezet vind ik persoonlijk een score van iets meer dan 10% al heel behoorlijk. Ongetwijfeld is dit % ook lager omdat hoe verder weg van de uitzetpunten Zutphen, Olst, Zwolle en Kampen het aantal vangstmeldingen ook navenant afneemt vanwege geen of althans duidelijk minder betrokkenheid bij dit project.
Als iedereen zijn vangsten qua projectspiegels zou melden dan waren er ook al veel meer gegevens voorhanden.
K. van den Herik

16-12-2009 08:08

dat ligt dan niet aan mij Aart want het lijkt me niet zo moeilijk.

De vissen die nu uitgezet zijn, zijn te groot. Stel nu dat dat volgend jaar ook zo is. Zet je ze in maart uit, zijn ze kleiner. Zet je in december 2011 de vissen uit die eigenlijk voor december 2012 ( niet de film) bedoeld zijn, zijn ze nog kleiner
K. van den Herik

16-12-2009 08:21

Ik doe dat dan niet als Jantje Praatgraag die ook wat wil vinden, m


Rest my case Joris, alle jantjes hier willen eerder meedenken en spuien hun mening, als dat niet uit komt is dat jammer, maar ik denk een gemiste kans en bewijst het gelijk van Marcel Mos e.a.

Ben trouwens nog geen 1 jantje in deze topic tegen gekomen die geen kouwe jatten heeft gehaald bij 1 of meerdere uitzettingen.

Tabe
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-12-2009 10:16

Heren,

We zijn inmiddels paar weken verder.
De visjes zwemmen inmiddels lekker rond.. of liggen stil.. maar nu het vervolg.

Ik heb verder nog niks gelezen of ik heb er met al die lappen tekst overheen gelezen.. maar wordt er op een volgende COS vergadering of as weekend op Carp Eventt nog overleg gepleegd met de kweker?
Dat kan volgens mij toch geen kwaad.. dialoog face to face is het beste communicatiekanaal dat er is.

Verder heeft Klaas natuurlijk wel gelijk dat je alleen door in verschillende jaargetijden verschillende vissen uit te zetten je na een aantal jaar wat meer onderbouwt uitspraken kan doen over de meest kansrijke periode om het uitzetten.. anders blijft het denk ik toch een kwestie van gissen?

Elke vorm van meedenken is volgens mij alleen maar positief.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

16-12-2009 11:08

Voor we gezamenlijk gaan overleggen met een leverancier is het toch prettig dat we niet met totaal verschillende conclusies en wensen op de proppen komen. Pieter Bas gaat nog rekenen.
Ik zie op basis van de (voor mij) beschikbare gegevens nu nog geen reden onze wensenlijst uit de Handleiding aan te passen. Wat betreft het formaat hebben we (onder meer, Michel) de gegevens van de uitzetting van 2006 (gem 850 gram) er nu bij en die zijn zeer bemoedigend. Betekent niet dat ik zou gaan voor 'klein is beter' maar in de Handleiding staat minimaal 1 kg en dat lijkt me prima.
Mijn voorstel mede naar aanleiding van deze discussie zou ongeveer zo zijn.
- Onder de kilo niet afrekenen laten we er in.
- Factor beschadigingen meer op hameren bij leverancier (welke ook). Zwaar beschadigde vis (hoewel lastig te bepalen) zou je ook niet moeten afrekenen.
- Goeie suggestie om grote karpers (bijv. boven de 3 kilo) als je die niet wenst ook niet af te rekenen.

Lijkt me met Klaas en anderen zeer de moeite waard om te kijken of we in de toekomst met de leveranciers uitzettingen in maart kunnen plannen.

Joris
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-12-2009 14:46

Joris,

nu komen we ergens maar in de handleiding 2006 staat nog iets achter die 1 kilo :

Minimaal 1 kilo, maximaal 5 kilo

Groter dan 1500 gram is weliswaar goed voor de overlevingskansen, maar minder voor de portemonnee.

Eigenlijk is in de meeste gevallen een projectspiegel van 1200 tot 1500 gram ideaal.


Lijkt niks mis mee, ( behoudens het ontbreken van de onderbouwing van de 2 laatste stellingen, maar gezien de overige schattingen, aannames en veronderstellingen, laat ik het maar zo. ) Alleen wat ideaal is moet een projectteam in haar project met haar specifieke omstandigheden dan maar zelf bepalen, vindt je ook niet ? Het ene project kan tenslotte niet in de portemonnee van het andere kijken.

Handleiding 3 in 2010 gewoon als pdf te downloaden op http://www.spiegelkarperprojecten.nl ?

Iedereen weer blij.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2009 17:23

Quote Klaas:
Als je nu de vissen van december niet in maart uitzet maar in december ben je er toch?
De bovenstaande zin bedoelde ik dus, zal door de meesten als wartaal worden beschouwd m.i.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

16-12-2009 19:04

Heren,

Ten eerste excuses voor mijn tijdelijke afwezigheid, de kerst komt eraan en in tegenstelling tot de kerst zelf staat de sociale agenda nu wel stijf van de afspraken.

Er zijn veel punten waar ik dieper op in wil gaan, maar waar ik nu niet aan toe kom. Hier kom ik dus later op terug.

Wel ben ik het met Bertil eens, laten we de eerste spijker keihard en recht op zijn kop slaan!

A.s. weekend kan en moet er in mijn ogen overleg plaatsvinden met een belangrijke leverancier.

Voor dit overleg hoeven de verschillende projecten niet op een lijn te zitten, een beetje pluraliteit binnen de verschillende SKP’s zou geen probleem moeten zijn. We leven in een steeds meer plurale maatschappij waarin wij als karpervissers toch redelijk uniform tegen contrasteren.

Ik stel wederom twee punten voor dit overleg voor, hieronder een ‘borrador’ (schets).

1) Harde afspraken over minimum en maximum gewichten.
a. Aangezien er verschillende wensen bestaan bij verschillende projecten over het gemiddelde gewicht van de uit te zetten vissen. Komt het voor dat projecten onderling verschillende gemiddelde gewichten bestellen. Deze worden aangeduid als K2 of K3 waar de K voor Kilo staat en het nummer voor het gemiddelde gewicht van de lichting. Voor elk gemiddeld gewicht zijn er heldere afspraken gemaakt over een minimum en maximum gewicht per lichting. Voor K2 is de ondergrens 1000gram en de bovengrens 3000 gram. Voor K3 is de ondergrens 1500 gram en de bovengrens 4500 gram. Voor K4 is de ondergrens 2000 gram en de bovengrens 6000gram.
b. Aangezien het voor de projecten niet mogelijk is om bij levering al te controleren of een lichting voldoet aan deze eisen. Worden de vissen die onder de minimum grens vallen niet afgerekend en wordt het hele gewicht van de vis in mindering gebracht van het totaal geleverde gewicht. Voor vissen die groter zijn wordt het overschreden gewicht (daadwerkelijke gewicht min het afgesproken maximum) in mindering gebracht van het totaal geleverde gewicht van de lichting. De leverancier verklaard door ondertekening van dit contract de door de verschillende SKP’s aangeleverd bewijsmateriaal in de vorm van een foto van beide flanken van de vis met de meetgegevens uitgevoerd door het project weergegeven op de foto te accepteren als onbetwistbaar bewijsmateriaal.
2) Harde afspraken over fysieke gesteldheid vissen.
a. Vissen met ernstige beschadigingen die hierdoor toonbaar geen tot nauwelijks overlevingskansen hebben in het nieuw habitat worden niet afgerekend, het totale gewicht van deze exemplaren (beschreven onder punt 2b) wordt in mindering gebracht van het totaal geleverde gewicht van de lichting.
b. De onder punt a genoemde beschadigingen zijn, onbrekende of zwaar beschadigde kieuwdeksels (meer dan 20%), afgebroken borstvinnen, grote wonden van meer dan 10% van de lengte of totale huidoppervlakte van de vis, zwaar beschadigde bekken, beschadigde ogen, aantoonbare ziektes.

Zoals je ziet maakt de pluraliteit niet uit, mijn punt blijft dat je moet krijgen wat je hebt besteld of dit nu groot of klein is.

Verder spreken we een boven en onder grens af, ik denk dat dit redelijk is voor de leverancier/kweker, Het gemiddelde gewicht kan zo wat hoger of lager uitvallen we romen alleen de uitschieters af. Zo dwing je een leverancier/kweker beter te sorteren.

Verder wil ik later nog dieper ingaan op het onderwerp uitzetten in andere jaargetijden, waar ik nu helaas niet genoeg tijd voor heb. Maar op deze deur wel open te houden zou ik nu alvast aan Koos vragen of het mogelijk is in ander jaargetijden te leveren. Welke perioden dit zijn en welke knelpunten hij hierbij ziet. We kunnen dan later op COS niveau beslissen of er een aantal projecten in een andere jaargetijden willen uitzetten, met afspraken met de leverancier dat dit dan wel op dezelfde dag plaatsvindt en met een minimum afgesproken gewicht.

Leg de volgende uitzetdata eens bij hem voor, ik ben benieuwd wat hij vanuit de leveranciers/kweker kant hierop voor een antwoord geeft.

Eind maart /begin april:

Eind mei / begin juni:

Eind augustus / begin september

Eind november / begin december


Dus Bertil, ik zou er graag bij zijn bij het overleg met Koos maar kan door de afstand kan ik niet. Ik weet niet of Tijmen kan of wil meedoen met het overleg. Maar ik denk dat jij deze punten voor stuwvak 0 kan waarnemen. Wel zouden andere grotere SKP’s ook aanwezig moeten zijn. Ik neem aan dat er vast nog wel andere punten leven bij andere SKP’s. Wel zou ik hopen dat Joris en Aart aanwezig zouden kunnen zijn. Zij hebben autoriteit in het COS om beslissingen te maken en bijvoorbeeld een voorlopig contract te ondertekenen. Mijns inziens moet het doel zijn een contract op te stellen welke later kan worden ondertekend waarmee het rechtsgeldig wordt en dus een helder kader geeft voor verdere samenwerking.

Wordt vervolgd!

Pieter Bas van Duuren
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

16-12-2009 23:12

Pieter Bas,
Ik heb je intussen achtergrondmateriaal gestuurd over de recente (afgelopen zomer) COS-pogingen de leveringen wat meer naar onze hand te zetten. Het lijkt mij logisch dat we dit als COS eerst evalueren en vervolgens op de volgende COS-vergadering in januari 2010 beslissen wat we doen. Neemt niet weg dat het als project heel zinnig en slim is om met de leverancier te (blijven) praten. Balletje opgooien enz. Aan harde afspraken maken is het COS niet toe. Hoeft ook nog niet. De volgende levering zal niet voor het najaar van 2010 zijn. Ook is het prettig dat iedereen nog even z'n wensen kan uiten en z'n zegje kan doen zoals nu op dit board.
Denk dat je de speerpunten eruit hebt gehaald al is beschubbing ook zeker een item.
Ik zal de komende dagen jouw initiatief breder verspreiden onder de COS-leden. Hou daarvoor de site http://www.spiegelkarperprojecten.nl in de gaten.
Joris
K. van den Herik

17-12-2009 07:12

K. van den Herik schreef:dat ligt dan niet aan mij Aart want het lijkt me niet zo moeilijk.

De vissen die nu uitgezet zijn, zijn te groot. Stel nu dat dat volgend jaar ook zo is. Zet je ze in maart uit, zijn ze kleiner. Zet je in december 2011 de vissen uit die eigenlijk voor december 2012 ( niet de film) bedoeld zijn, zijn ze nog kleiner
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-12-2009 03:50

Zo is het tenminste voor iedereen duidelijk Klaas...
Pieter Bas, wij zullen nooit uitzetten eind mei / begin juni of eind augustus / begin september, dit vanwege de dan veel te hoge watertemperaturen waardoor veel meer stress en daardoor een veel hogere kans op sterftes.
Niet voor niets is de zegenperiode voor beroepsvissers vanaf 1-11 t/m 15-3, dat is echt niet zomaar en in sommige VBC's geldt daarnaast ook nog dat de watertemperatuur beneden de 15 graden moet zijn en anders wordt het begin van de zegenperiode gewoon uitgesteld.
Wat dit betreft voel ik er helemaal niets voor om het wiel opnieuw uit te gaan vinden, in de jaren dat ik secretaris van een beroepsvissersvereniging ben geweest heb ik veel geleerd op dit soort gebieden.
Feitelijk is vervoer en uitzettingen waarbij zoveel mogelijk de gezondheid van karpers voorop staat alleen maar mogelijk in de late herfst of het vroege voorjaar.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2009 10:01

Er is op Carp EvenTT gesproken met Christoph (de kweker) en Koos en Bert.
De kweker is wel degelijk bereid om aan de wens om bepaalde gewichten (minimaal en maximaal) te leveren tegemoet te komen.
Meer informatie t.z.t. via het COS.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

21-12-2009 16:43

Aart,

Ik zie het nieuws t.z.t. met veel genoegen tegemoed. Verder herinner ik je eraan dat ik maar een schetsje heb neergezet voor punten voor overleg, daar kunnen en mogen dingen in staan die niet 100% kloppen. Het gaat er wel even buiten de bestaande kaders te denken, daar komen soms hele nieuwe oplossing uit voort!

Groeten,

Pieter Bas
Plaats reactie