UITZETTING SKP NEDERRIJN / LEK 2009 op 5 december

Plaats reactie
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

10-12-2009 00:13

Joris,

Helaas moet ik tot eind juli 2010 nog steeds het vliegtuig pakken om bij een dergelijke meeting aanwezig te zijn. Maar waarschijnlijk kan Tijmen van der Sande wel komen, dan zetten Tijmen en ik wel de punten van stuwvak 0 op papier. Vanaf augustus 2010 kom ik gewoon met de trein, hopende dat ik dan nog welkom ben. Dan zijn voorlopig mijn tropenjaren even over.

Verder dacht ik wel dat er een dergelijke database aanwezig moet zijn. Wat voor ons (SKP Nederrijn/Lek) erg interessant is zijn de actuele gegevens van het YSKP in combinatie met die van de AHSV o.a...… Maar een uitgebreid onderzoek kan hier geen kwaad? Je mag mij hier te allen tijde mee lastig vallen, voor mij zijn dit heerlijke cijfers om door te spitten op een zondagochtend!

Over het zoeken naar nieuwe leveranciers kan ik niet mee praten, ik heb hiervoor ook te weinig inzicht over de huidige leveranciers en de leveringen van de afgelopen jaren. Wij hadden dit jaar mooie, iets te kale en veel te grote vissen. Verder begrijp ik dat er al afspraken zijn gemaakt met o.a. Koos, hier heeft hij zich niet aan gehouden. Staat er iets zwart op wit en wat waren de afspraken?

Ik denk dat we met goede gecoördineerde afspraken al veel kunnen bereiken bij de huidige leveranciers, mits alles zwart op wit staat. We kunnen een overkoepelend (COS) contract maken per leverancier/kweker waarin we met verwijzingen de afzonderlijke leveringscontracten laten vallen. Dit is niet zo moeilijk, eerder genoemde punten kan je hierin laten opnemen. Als je dan niet ontvangt wat je hebt besteld dan hou je dus simpelweg fondsen over die je naar het volgende jaar overhevelt. Dan moet je wel met een aanbetaling werken en de rest na de uitzetting en analyse van de uitzetgegevens! Het is inderdaad lastig fondsen bij elkaar te harken en een beetje cru als een paar oversized karpers je halve budget wegkapen…ik hoop maar dat ze flink blijven doorgroeien de rakkers…

Trouwens hebben wij inderdaad problemen omdat we simpelweg te weinig vissen hebben om te verdelen onder de adoptanten. Gelukkig is er een kerngroep die dan zegt ‘laat maar zitten’ maar netjes is het niet!

Aart is bezig met een nieuwe leverancier? Goedkoper, maar ook de lang gezochte dik geschubde spiegelkarpers? ………..Ik droom al weg om zo’n beer op een mistige zomerochtend onder het gladde wateroppervlakte van de Rijn omhoog te trekken en voor het eerst die machtige flank te zien terwijl de eerste trein naar Nijmegen over de spoorbrug dendert…………. Sorry, ik dwaal af!

Verder hoopte ik stiekem op wat antwoorden op mijn vragen m.b.t. het uitzetten in andere jaargetijden. Het kan goed zijn dat dit al een vaker is genoemd, o.a. op de COS site. Ik kan het zo snel niet terugvinden (heb net gezocht). Misschien dat jij, misschien in herhaling vallend, hier nog iets over kan vertellen?

Groeten,

Pieter Bas
Gianluca Casalini
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-02-2007 00:24
Locatie: Houten

10-12-2009 00:23

Bertil Wielink schreef:Ha die Bart,

Ja die schubs waren echte plaatjes.. super vissen!
Vorig jaar waren ze nauwelijks leverbaar, maar Koos heeft gezorgd dat er dit jaar paar 100kg beschikbaar was en voor volgend jaar kan hij zelfs enkele 1.000'enden kilo's schubs leveren.. Hij heeft zich daar bij de kweker hard voor gemaakt en is zijn afspraak daarover nagekomen.

We hopen er elk jaar een paar bij te kunnen uitzetten.. mooie aanvulling.. alleen maar spiegels is ook saai hé..

Bij ons project bepalen we met alle adoptanten (zo een 40-50 karpervissers) wat er besteld gaat worden en iedereen wilde wat potentie schubs erbij.

Goed om te weten, na stuw 2 en 3 zal ik volgende jaar ook bij stuw 1 en 0 een steentje bij dragen al is het in de vorm van €.
...wie slaapt vangt geen vissen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2009 00:33

Wellicht houd je (tijdelijk) beter je geld in je zak...

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=52&t=52536&p=645546#p645546

En ja, dat is cynisch bedoeld
mvg
Hans B
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2009 00:37

Pieter Bas
Hier kun je de COS site waar Joris het over had vinden: http://www.spiegelkarperprojecten.nl/


mvg
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2009 07:46

Joris bedoelt begin volgend jaar i.p.v. begin dit jaar...
Als ik trouwens de uitgebreide discussies hier zo zie (veelal plotselinge emoties m.i.) en daartegenover de zeer geringe bijdragen aan de http://www.spiegelkarperprojecten.nl site dan loopt het weer over van de goede bedoelingen maar de praktijk op die site wijst anders uit...
K. van den Herik

10-12-2009 08:06

Aart,

Met alle respect maar als ik een serieus voorstel doe en als je dan ziet hoe de cynische reactie is, zakt 1 ieder de moed van zelf in de schoenen.

Pff toen ik eens wees op wat afspraken mbt die site was helemaal het hek van de dam.

Emoties zijn er alleen als mensen betrokken zijn, nu nog deze betrokkenheid zien te sturen. Dat gaat niet door elke vorm van (opbouwend bedoelde) kritiek op jezelf te betrekken en je daardoor aangesproken voelen.

Elders heb ik er nog eens een alinea aan gewijd: wees blij dat er iemand reageert.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

10-12-2009 08:42

Hoi Gianluca,

Klinkt goed kerel.. donaties kunnen we altijd nog gebruiken.. :)

Pieter Bas,

Je enthousiasme is heerlijk. Maar bij een groot aantal van je aangehaalde punten spreek je voor een mega klein deel van de projecten, maximaal 20-30%, realiseer je dat wel. Wij zijn bijvoorbeeld totaal niet op zoeken naar andere leveranciers, geen enkele behoefte aan en zo met ons nog een heel groot aantal projecten die dit jaar hebben uitgezet. Uiteraard blijven we de ontwikkelingen wel volgen.
Het is een utopie om een kweker te vinden die dikke beschubte potentievissen kan leveren op bestelling en dat wil ik ook helemaal niet, als er maar beschubte vissen tussen zitten en de overige vissen maar veel variatie bezitten, en toevalligerwijs was dat ook zo deze uitzetting.

Als je echt wilt weten wat er met Koos besproken is.. als er al iets besproken is anders dan via een wensenlijstje kan je mij gerust even emailen voor zijn nummer, om zulke zaken voor je ze hier plaatst even te verifiëren met degene waar je nu zomaar over schrijft.. kwestie van hoor en wederhoor.

Over de adopties. Ook weer alleen onze eigen ervaring maar bij ons kan het echt geen enkele van de 50 adoptanten schelen of ze een visje krijgen en hoeveel. Die willen alleen maar een mooi karperbestand op de Rijn opbouwen met liefst forse vissen.
Daarbij heeft het leeuwendeel van de SKP'en helemaal geen adoptieplan, daar is het sowieso geen issue.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

10-12-2009 16:45

Hoi Bertil,

Ik geef in eerder schrijven meerdere malen aan dat ik me in de discussie over het wel of niet zoeken van een andere leverancier niet wil mengen. Omdat ik hier, ook al eerder gezegd, grif toegeef niets vanaf te weten. Dit wordt vooral door een aantal oude rotten in het vak naar voren gebracht, ik durf me hier niet over uit te laten.

Natuurlijk moet je altijd open staan voor leveranciers, maar ik heb zelf al meerdere malen aangegeven dat een aantal te grote vissen voor ons geen reden zijn om van leverancier te wisselen. Dus vooralsnog blijven ook wij gewoon bij Koos. Ik wil me echter niet afsluiten voor andere opties, maar vaak is wisselen van leverancier weer helemaal opnieuw beginnen met de zelfde problemen. Hopelijk komen we er gezamenlijk uit met Koos.

Waar ik wel op hamer is dat bij deze levering niet is geleverd wat was afgesproken, dat is voor een keer niet erg. Want voorgaande jaren ging het wel goed. Maar wij willen wel garanties dat we niet nog een keer bij de neus genomen worden ;D. Ik zie hier een simpele oplossing doormiddel van een goed uitgewerkte levering contract. Ik geef ook een paar ideeën voor punten in dit contract. Ik probeer gewoon in praktische oplossingen te denken om zo snel mogelijk het probleem op te lossen zonder het groter te maken dan dat het is.

Sommige projecten zien graag grotere vissen, andere projecten willen liever kleinere vissen. Er bestaan verschillende ideeën over de overlevingskansen van de verschillende vissen. Deze discussie laaide plotseling op, tevens kwam de discussie over de keuze van het uitzetten in een bepaalde jaargetijden naar boven.

Dit alles heb ik puntmatig willen samenvatten, met een aantal praktische oplossingen. Uit heel veel hoeken van het land komen er vragen en meningen over de overlevingskansen in verhouding tot het gewicht van de uitgezette vis. Dan komen er plotseling heel veel verschillende cijfers en gissingen naar voren totdat Joris met een aantal harde cijfers over terugmeld percentages van het project van de AHSV op de proppen komt. Toen bleek nogmaals dat het voor velen wenselijk is al het voorhanden cijfermateriaal eens door te spitten en te proberen hier werkbare cijfers uit te halen. Hier beid ik me wederom vrijwillig voor aan en het makkelijkste is om met de ruwe Excel bestanden te werken. Als je het ruwe materiaal hebt liggen, zou het zonde zijn nu er nog een groot aantal projecten lopen, om niet aan de hand van de cijfers vast te stellen wat het ideale uitzetgewicht is. Dan is deze discussie immers voorlopig even over en kan je het over 10 jaar nog een keer onderzoeken en dan heb je een heel goed beeld.

Projecten zijn alsnog vrij om te bestellen wat ze zelf willen, hier kunnen hele andere factoren meespelen als alleen de overlevingskansen. Ik wil ze bewust niet noemen maar ik kan er wel een aantal bedenken. Maar dan bestel je ook grotere vissen, maar als je als groep adoptanten er voor kiest juist kleinere vissen (K2) te bestellen en je krijgt vissen tussen K3 en K4 dan klopt er gewoon iets niet.

Ik denk verder dat het een pracht lichting vissen was, wij hadden helaas geen enkele zwaarder beschubt exemplaar. Als ik de foto’s van andere uitzettingen bekijk zie ik dat zij net iets meer geluk hadden. Bertil, verder heb je hebt volkomen gelijk als je zegt dat je ook niet alleen maar de ultieme zwaar beschubte vissen wilt. Immers een diamant is niets meer waard als er net zoveel van bestaan als kiezels!

Ook ben ik er heel open in dat deze discussie thuis hoort op de site van het COS, die ik goed weet te vinden maar bedankt voor de tip. Echter kan ik daar niet alle relevante informatie vinden die ik zoek, dit kan ook aan mijn zoekkunsten liggen… Nu laait de discussie op waar ik hem niet verwacht had en dat is hier, maar deze is in mij ogen te interessant om af te kappen. Het is tevens iets van de nieuwe tijd om een dergelijke discussie op een openbaar forum te houden in plaats van in een rokerig vergaderzaaltje van een of andere visclub. Ik hou mijn hart vast, maar tot nu toe gaat het goed! Transparant is het wel!

Verder wil ik Koos niet aan of afvallen, het moge duidelijk zijn dat ook hij hier waarschijnlijk niet de hand in heeft gehad. Ik heb ook gezegd dat ik het bewonderenswaardig vind dat hij met het COS om de tafel wil gaan zitten. Ik wil niet de indruk wekken dat ik hem op de persoon aanval, integendeel ik denk dat hij een hele positieve en constructieve houding heeft. En ik herhaal, ik denk dat het op zoek gaan naar een nieuwe leverancier omwille van een levering een overtrokken reactie is. Uit ervaring brengt het wisselen van een leverancier alle opstartproblemen met zich mee. Ik hoop dat we er samen uitkomen.

Wel blijf ik hameren om als COS gezamenlijk harde afspraken op papier te zetten in contractvorm, hopelijk wil de kweker hier ook aan meewerken en niet alleen de leverancier. In het zakendoen heb ik altijd geleerd dat hoe meer er zwart op wit op papier staat hoe beter de transacties verlopen. Met een goed contract doe je prettig zaken, laten we ons daar als COS op richten. Dus nodig Koos uit voor het overleg, en bespreek het. Tevens pleit ik voor een gelijk contract voor alle leveranciers, niemand voortrekken, zelfde problemen met andere leveranciers voorkomen etc.

Als laatste vroeg Joris specifiek naar de oplossing voor te weinig vis i.v.m. de geadopteerde vissen, waarop ik hem wel wou antwoorden. Ook bij ons kan het de kerngroep niet zo veel schelen, sponsoren en andere adoptanten zeker wel!

Pieter Bas
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

10-12-2009 20:27

In februari 2006 hebben we op de Lek een eerste kleine proefuitzetting gedaan. Het was koud bij de uitzetting, ik weet nog dat het zelfs sneeuwde. Het betrof 36 spiegelkarpers waarvan er binnen het eerste jaar al 6(!) keer een terugvangst werd gemeld. Dit zegt genoeg lijkt mij...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-12-2009 20:49

Joris : '' in de Handleiding SKP-en bijvoorbeeld staat precies wat we willen. "

Wie is we ?

Voor mij is we in bovenstaand jullie. Wat jullie willen dus.

2002 : de eerste Handleiding SKP

2006 : de tweede Handleiding SKP ivm voortschrijdend inzicht

2010 : de derde Handleiding SKP ? of zijn we gestopt met voortschrijden en het luisteren naar andersdenkenden en het bestuderen van cijfertjes die een ander beeld te zien geven ? Nee toch ? ( Vergeet in deel 3 niet de meerval te noemen dat beest zal toch een deel van de uitzettertjes opsmikkelen )

Uit 2006 Handleiding waar ik hedentendage moeite mee heb.

Citaat uit de handleiding 2006 :
Bij Viskweekcentrum Valkenswaard hebben we als COS/KSN het profiel van de ideale projectspiegel al enige tijd geleden gepresenteerd.
- Gezonde, op gevaarlijke karpervirussen geteste spiegelkarpers
- Herkomst bekend
- Variabel schubbenkleed met schubben op de (linker) flank
- Minimaal 1 kilo, maximaal 5 kilo
- Billijke prijs


Tot zover prima wat mij betreft, maar dan volgt :

We zouden het wat het formaat betreft nu waarschijnlijk nog iets scherper stellen. Groter dan 1500 gram is weliswaar goed voor de overlevingskansen, maar minder voor de portemonnee.
Het is namelijk niet zo dat de overlevingskansen stijgen naarmate het gewicht stijgt! En je betaalt immers wel per kilo! Daar komt bij dat veel SKP’en toestemming hebben om x-aantal kilo per jaar uit te zetten. Als er dan veel minder karpers in 100 kilo gaan voer je eigenlijk ook niet het beheer dat je voor ogen stond. Eigenlijk is in de meeste gevallen een projectspiegel van 1200 tot 1500 gram ideaal.
Er is nog een reden waarom COS/KSN afraadt om grotere karpers af te nemen. Er zou verwarring kunnen ontstaan over de herkomst van die grotere karpers. Hoewel het aanbieden van grote karpers door beroepsvissers mede door KSN-inspanningen een flinke halt toe is geroepen, blijven we de handel in grote karpers te allen tijde ontmoedigen.



Hierboven staat gewoon neem aantallen en geen grotere karpers. Een gekleurde mening mijn inziens, laat elk SKP-project vrij in die keuze en dus niet doen " wat jullie willen "

Dat grotere karpers tegenwoordig gewoon gekweekt worden is geen onbekend fenomeen meer. Herkomst is dus bekend.

De onderbouwing voor de al dan niet stijgende overlevingskansen voor grotere karper ontbreekt en dat geldt ook waarom een uitzetspiegel van 1200 tot 1500 gram nu eigenlijk ideaal zou zijn en naar die onderbouwingen ben ik heel nieuwsgierig.

Ik zet een even simpele als dodelijke stelling in :

22 % terugmeldingen = 78 % dood.


Overtuig me maar met gedegen onderbouwde argumenten en gedegen cijfermateriaal dat mijn stelling niet klopt.

Graag zelfs.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

10-12-2009 21:23

Heeft er iemand in de zaal, een glaasje water voor me. hmmhmm ... nee ik heb volgens mij alles wel gezegd!

Michel, ik krijg al wat reacties o.a. van het YSKP, ik hoop dat het onderzoek er gaat komen.
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

11-12-2009 21:05

Heren,
Boeiende discussie!

Alle vraagtekens en onzekerheden die jullie blijken te hebben, spelen ook in België.

Het grote verschil tussen Nederland en België is het gegeven dat de overheid (met de centen van onze vergunning) zelf de pootkarper betaalt. Het nadeel dat daar aan vastzit, is dat wij de leverancier/kweker niet kunnen kiezen. De goedkoopste mag leveren…
Wij weten dus nooit wat er precies uit de vrachtwagen getoverd wordt!

Vanuit dat opzicht is bij ons het gegeven ‘virusvrij zijn’ topprioriteit.
Op de voet gevolgd door beschubbing en formaat.

De vitaliteit kan op de uitzetdag moeilijk in te schatten zijn. En dan heb ik het niet over uitwendige verwondingen.
Bij onze laatste uitzetting in feb. ’09 (op ’t kanaal Gent – Oostende) stond de kweker al van de avond voordien op de uitzetlocatie (dit omwille van praktische overwegingen). Het was dus even schrikken toen wij om negen uur (een uur op voorhand, afspraak was om 10h) de vrachtwagen zagen staan langs de kant. Moet ik er jullie bijvertellen dat de pootspiegeltjes niet echt meer superwild waren?
En toch…
We zijn inmiddels 10 maanden later, en reeds 32 unieke spiegelkarpers (dubbelvangsten niet meegerekend dus) van de 119 uitgezette spiegels kwamen al op de kant! Ruim 25% dus, nu al! Het sterftecijfer moet bij deze lichting dus bijzonder laag liggen. Ondanks de ogenschijnlijk weinig vitale – op de uitzetdag! - pootspiegeltjes.
Kijk zelf maar eens op http://www.spiegelkarperproject.be voor concrete vangstinfo rond o.a. dit project.


Ikzelf heb alle gegevens van alle projectspiegels ooit teruggemeld in Vlaanderen. Wanneer jullie vragende partij zijn naar onze gegevens (uitzetgewicht, terugmeldpercentage, …) dan geef je maar een seintje.

Als coördinator van onze VBK-SKP werkgroep wil ik trouwens gerust eens afzakken naar Nederland voor een informatief overleg.
We kunnen er alleen maar beter van worden.
Jullie vragen spelen ook bij ons, maar dat gaf ik reeds aan. Jullie kennis (11 jaar nuttige ervaring) is een verrijking voor onze inzichten.



Ow ja,
Voor wat betreft het ideale uitzetmoment… (periode in het jaar)
Ook deze vraag speelde een tijdje terug door mijn gedachten.
Op het infoforum van spiegelkarperprojecten.nl konden enkel Joris en Dick een antwoord bieden.
Misschien daar nog eens kijken en evt. aanvullen?

http://www.spiegelkarperprojecten.nl/fo ... .php?t=257


Afsluitend meegeven dat de ingesteldheid van Pieter Bas er eentje is om in te lijsten!
Niet laten schieten, jongens.

Groetjes,
Filip.
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

11-12-2009 23:04

Hoi Filip,
Ik miste je al in de discussie als SKP-man pur sang. Het maffe (dat is vrees ik Amsterdams) is dat onze fraaie 2001-lichting van rijenachtige karpers met een laag uitzetgewicht 'op de straat heeft gelegen' dat wil zeggen de tankwagen kreeg een ongeluk onederweg van Duitsland naar Nederland en de zuurstofvoorziening viel uit! Wij kregen dus de survivalers en die zagen er werkelijk en beetje misselijk en groggy uit. Een van onze (en dat geldt voor heel Nederland) beste lichtingen! Die vitaliteit zit 'm dus vooral in de genen.

Michel,
‘We’ zijn de gezamenlijke SKP-en verenigd in het COS. Natuurlijk heeft elke SKP z’n eigen verantwoordelijkheid. Het COS is slechts het platform om dingen te bespreken. Wat we met het COS wel hebben (willen) voorkomen is dat projecten op basis van de verkeerde argumenten beslissingen nemen. Dus probeer ik als centraal aanspreekpunt ook zoveel mogelijk feiten te verzamelen. Inderdaad, zoals je zegt, de manier om door voortschrijdend inzicht de boel scherper te stellen.

22% terugmeldingen = 78% dood.

22% Terugmeldingen (dus zonder dubbelvangsten) van 2500 uitgezette karpers op open boezemwater is het hoogste percentage van alle projecten op open water. Zoals je weet wordt zelfs op afgesloten klein water niet elke karper gevangen of hoogst zelden. Wat op open systemen vooral speelt is dat ze verdwijnen, niet in de bekken van snoeken, maar bij ons in Amsterdam bijvoorbeeld in de havens van het IJ en het Noordzeekanaal of in het grote Markermeer. Daar wordt gewoon (nog) te weinig gevist om veel terugmeldingen van te krijgen. (Jammer he, zal jij als ‘groot sopvisser’ denken). Het is natuurlijk een schatting, maar wel een schatting aan de hand van de cijfers dat ongeveer de helft van de nog levende uitgezette vissen nog niet is gevangen. Dat zou dan ongeveer neerkomen op de volgende verdeling.
22% teruggemeld
40% levend doch (nog) niet teruggemeld
38% uit het systeem; dood of verhuisd

Die wetenschap kun je opmaken uit de verhouding tussen de verschillende uitzetlichtingen en dan liefst op dezelfde plek uitgezet.
Er zitten zoals eerder ‘aangetoond’ grote verschillen in levensvatbaarheid . Het tweede percentage (‘levend doch (nog) niet teruggemeld’) wordt vooral lager als de tijd vordert maar zal wel nooit 0 worden. Ook van de eerste lichtingen krijgen we immers anno 2009 nog nieuwe vissen teruggemeld. Het opvallende is dat van de 2002 lichting er al sinds 2006 praktisch geen nieuwe meldingen binnenkomen terwijl de bekende 2002ers er (zeer) vaak uitkomen op de meeste uiteenlopende plaatsen in de boezem. Bovendien hebben we ook gegevens van afgesloten plassen waar het perecentage van de 2002-lichting niet veel hoger ligt. Vandaar dat ik voor deze lichting ongeveer tot deze verdeling kom.
4% teruggemeld
20% levend doch (nog) niet teruggemeld
76% dood

Welke winst denk je eigenlijk precies te boeken met grotere vissen? De factor beschadigingen speelt een rol die je er zeker bij moet betrekken, maar er zijn meer factoren te bedenken die spreken ten nadele van grote vissen. Ze zijn minder handelbaar dus makkelijker te beschadigen, allicht gestresster en dat heeft zeker ook invloed op de overleving. Jonge karpers kunnen zich waarschijnlijk ook makkelijker aan een nieuwe omgeving aanpassen dan oudere.
Natuurlijk boek je ook winst omdat je de factor predatie minimaliseert. Maar die factor is vanaf vissen van 1000 gram (en zelfs nog at lichter) veel minder bepalend dan menigeen denkt. Zoals ik eerder zei schat ik dat percentage op ten hoogste 10% van een uitzetting en dat is inclusief de meerval.
Ik snap echt niet dat het getal bij jou en bij Bertil geen rol lijkt te spelen. Wil je dan vooral heel weinig vangen? Ik garandeer je dat na de eerste verspreiding (dat duurt een jaar of 5) je blij bent als je op open water als de Lek nog 5% per jaar per lichting terugziet.
Veel projecten hebben een streefdoel. Dat is meestal het percentage (grote) spiegels verhogen. 30% Is een gangbaar percentage op open water. Als je dat bijv op de Randmeren wil doen, waar behoorlijk wat verwilderde schubs huizen dan kom je er echt niet met een paar honderd vissen in totaal.
Ik weet niet zo goed wat het Rijn/Lek project als streven heeft maar het wordt pas een nadeel om wat meer uit te zetten als karpers elkaar in de weg gaan zitten. Dan groeien ze minder. Op het gros van de grote open wateren speelt dat niet. Met andere woorden; overleven 50 karpers de eerste winters dan groeien die allemaal uit tot hun maximale gewicht, maar hetzelfde gaat op als er op zo’n water 500 de cruciale eerste winters doorkomen. Dan heb ik er toch liever 500 en dus een veel grotere kans op een ontmoeting of ben ik daarvoor te weinig masochist? Smiley.

Morgen me nog maar eens buigen over het lenteuitzetvraagstuk.

Joris
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

11-12-2009 23:31

Beste Matthys Filip (zonder het tussentijdse antwoord van Joris te hebben gelezen daar kom ik later misschien nog even op terug),

Erg fijn dat jij je bij het thema voegt, wel word ik er beetje verlegen van :oops: Nee, het is wel fijn om waardering te krijgen maar het moet ook niet te gek worden. Laten we eerst dat onderzoek maar eens starten en afronden!

Ik heb graag inzage in jullie gegevens, ik heb het hier bij meerdere SKP's ook opgevraagd. Ik hoop echt dat ik of de gegevens ontvang voor onderzoek, of de projecten het zelf willen onderzoeken.

Ik dacht het volgende in het onderzoek op te nemen.

- Verhouding uitzetgewicht – terugmeldingen in % - per jaar na uitzetting
- Verhouding uitzetlengte – terugmeldingen in % - per jaar na uitzetting
- Verhouding uitzetjaargetijde – terugmeldingen in % - per jaar na uitzetting
- Verhouding uitzetjaargetijde – terugmeldingen in % - per jaar na uitzetting
- Verhouding uitzetjaargetijde - uitzetgewicht – terugmeldingen in % - per jaar na uitzetting
- Verhouding uitzetjaargetijde - uitzetlengte – terugmeldingen in % - per jaar na uitzetting

Hierbij moeten we rekening houden met een variabele van de fysieke gesteldheid van de vissen per lichting, o.a. ziektes en beschadigingen.

Verder is er de laatste jaren in Nederland vooral in het najaar uitgezet, we hebben hier weinig vergelijkingsmateriaal met andere jaargetijden.

Dank voor de link naar de discussie over jaargetijden. Ik heb het doorgelezen en ook kom ik hier tot de conclusie dat er onderzoek mist.

Zijn er nog meer punten die moeten worden opgenomen?

Pieter Bas
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-12-2009 08:28

Joris,

Eindelijk de tijd om jouw bijdrage aandachtig door te nemen. Tevens kan ik niet wachten tot jouw gelukkig al aangekondigde bijdrage over het uitzetten in de lente (hopelijk ook vroege zomer).

Zonder in herhaling te willen vallen, doe ik dat toch. Via onderzoek naar alle beschikbare gegevens kunnen we een optimaal gewicht berekenen voor de nog uit te zetten vissen in de toekomst. Hopelijk kunnen we hier nog wat situatie afhankelijke factoren in meenemen. Het kan zijn dat dit gewicht niet of nauwelijks afwijkt van de nu gehanteerde gegevens (zeer plausibel) maar dan nog is het de moeite waard. Projecten kunnen om wat voor reden dan ook beslissen om van de uitkomst (adviesgewicht) af te wijken, hier kan men bepaalde redenen voor hebben, dat is dan een eigen keuze.

Of ik graag kleine of grote vissen zie laat ik even in het midden, want dat doet er eerlijk gezegd niet zo veel toe.

Wat belangrijker is dat elk project ontvangt wat het besteld, of dat nu grote of kleine vis is? Dat is dit jaar niet gebeurd en daarom zijn er bij ons wat minder visen het ruime sop in gegaan. Ik neig zelf naar meer vissen en dus kleiner uit te zetten, verder hebben we beperkte fondsen (stuwvak 0) en zullen het relatief kleine uitzettingen blijven...zelfs met kleinere vissen.

Verder is het riviervissen, althans op ons gedeelte van de Rijn inderdaad een veredelt sm spelletje. Tijmen met zijn seizoen verslag op een ander forum is hier de levende getuigen van. Wij kampen met een hele lage bezettingsgraad, dus in dat opzicht hebben we niet heel veel spiegels nodig om het percentage op te krikken. Elk nadeel heeft z'n voordeel. Maar desalniettemin willen we zoveel mogelijk voordeel halen uit de beperkte mogelijkheden die we hebben. Dus duik ik graag wat cijfermateriaal in als dit er toe kan bijdragen dat er ook maar enkele spiegels extra hun rondjes op de Rijn zullen zwemmen.

Ook krijgen wij straks een accurater beeld van het huidige (schub)karper bestand door die vangsten af te zetten tegenover het percentage spiegels.

In jouw bovenstaande berekening liep ik tegen twee gedachten aan.

Ten eerste de factor die ik mis, die van de wel teruggevangen maar niet gemelde vissen, dit komt volgens mij veel voor. Al kan het zijn dat de betrokkenheid in Amsterdam e.o. wat groter is dan in andere gebieden?

Ten tweede, geef jij aan dat ongeveer de helft van de nog levende vissen niet zal zijn teruggevangen. Dit lijkt mij een voorzichtige schatting zeker op groot open water maar dan kom ik niet tot dezelfde berekening. Ik wil hier niet verkeerd overkomen door erg op de details te letten. Ik neem graag de critici bij voorbaat de woorden uit de mond ook al zullen die er alnog wel uit komen maar dan is het in ieder geval al benoemd en dus niets nieuws onder de zon.

22% terugmeldingen = 78% dood.

Bovenstaande stelling kan niet kloppen, gelukkig maar, sorry Michel. Zonder zelf een formule te willen uitdenken, wil ik wel de factoren die Joris noemt herhalen en er dus een aan toe voegen.

Niet alle vissen worden gevangen.
Vissen die wegtrekken naar niet tot zeer weinig beviste gebieden.
Overleden.
Wel teruggevangen maar niet teruggemelde vissen.

Er zal altijd meer vis overleven dan dat er terugmeldingen zijn, dit is een wetmatigheid.

Wel zijn dit zeer moeilijk of onmogelijk te berekenen factoren en dus zal het altijd gissen blijven. Het is wel goed om het neer te zetten voor de beeldvorming en ja we zullen er altijd wel een % tje naast zitten. Who cares? Ik niet zo veel. Kijk het ideale uitzetgewicht kan je aan de hand van het cijfermateriaal berekenen, andere zaken kan je alleen maar inschatten. We willen natuurlijk ook niet alles met zekerheid weten, dit heb je zelf vroeger al aangegeven en hierin ben ik het met je eens. Ik wil graag kunnen blijven dromen over het ongewisse....mijmerend aan het water....of in Guatemala-stad achter een computer.

Ben benieuwd wat jij of iemand anders verder naar voren brengt. Zelf geef je veel cijfer materiaal, maar hoe sta je tegenover een aanvullend onderzoek?

Pieter Bas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-12-2009 13:20

Ik zeg niets voor niets een SIMPELE stelling :

Natuurlijk is die hele 78 % niet dood, dat weet ik ook wel, maar hoeveel wel dood is valt gewoonweg niet te becijferen. Voor je statitische verwerking van je cijfers is het veel makkelijker om de volgende simpele aanname wel te doen :

Wat niet teruggemeld is binnen 5 jaar = dood.

Dan kiep je allerlei nooit aan te tonen raad maar raak cijferwerk overboord en ga je aan de slag met de exacte cijfers die je wel hebt.

Op zoek naar de grote gemene deler dus. Ziek zwakke uitzettingen heffen dan de grote sterke uitzettingen op. Licht valt weg tegenover zwaar. Villedon tegenover Valkenswaard enz.

Nu wordt er wat geroepen op basis van aannames en specifieke geconstateerde gevallen. Ja dat kan ik dus ook. Zie mijn 14 en 60 % overleving van klein en groot. Daarmee heb ik dat al geprobeerd te zeggen. Maar dan draaf je door want dat kan dan niet kloppen omdat wij andere cijfertjes hebben . Ja en ? Het grote gemiddelde zou weleens tussenin kunnen liggen ?

Niemand afzonderlijk heeft gelijk. De grote gemene deler is het gelijk van ons allemaal.

En daar ontbreekt het tot nu nog aan. Alle afzonderlijke gegevens zijn per project of bepaalde omgeving bekend. De koppeling ontbreekt echter en Pieter Bas heeft zich opgeworpen om die koppeling te realiseren. Hulde.


Joris,

Waar ik met name over viel/val is de arrogantie die uit de woorden " WAT WIJ WILLEN " spreekt. Alsof de handleiding SKP een bijbel is waarin de enige juiste heilige leer verkondigt wordt en diezelfde leer coûte que coûte gevolgd moet worden. Misschien niet zo bedoeld, maar zo komt het althans bij mij ( en enkele anderen, via diverse PB's mogen vernemen ) wel over.

Tevens staan er in de handleiding 2006 aannames en adviezen die naar mijn mening niet juist of juist niet onderbouwd of op inmiddels achterhaalde gronden gebaseerd zijn.

Vandaar 2010 : 3e Handleiding ?

m.vr.gr.



( Wit <-->Zwart en daartussen zit veel, heel veel grijs.

Ik ga graag aan 1 kant staan om te zien of die andere kant wil bewegen, en heel misschien komt dan zelfs die grijze massa in beweging :o )
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-12-2009 16:50

Wat is het uiteindelijke doel van spiegelkarperprojecten in mijn beleving. Niet meer dan een gezonde populatie aan karper in ons land waar de spiegelkarper een onderdeel van uitmaakt. Dat je door het monitoren o.a. aan de hand van cijfers kan aantonen wat de groei potentie is van je uitzettingen in een bepaalde periode is alleen maar prettig maar geen doel opzich. Wel geeft het aan of er ruimte voor meer uitzettingen van karper. Dat met snelle groeiers in je bestand de kans aanwezig is dat deze vissen minder oud worden dan langzame groeiers zal wel meegenomen moeten worden.

De handleiding spiegelkarperprojecten is wat de naam al zegt niet meer dan een handvat. Die je de mogelijkheid bied stap voor stap te komen tot een gezond bestand op je water waar het monitoren een onderdeel van uitmaakt. Op de avonden die door het COS belegt zijn in Haarlem die ik heb mogen bezoeken. Kon een ieder de vorderingen van zijn project kwijt, cijfermatig proberen we daar een bepaalde lijn in te ontdekken. Heb deze samenwerking altijd als erg prettig ervaren waar we met name Joris dankbaar voor mogen zijn.

Dat we als COS al jaren gesprekken voeren met kwekers en opkwekers om kweekspiegels te krijgen die aan onze normen voldoen is onderhand wel bekend. Dat een ieder vrij is onder of boven die normen te gaan zitten zal ook niemand bestrijden. Wel ben ik van mening dat hoe meer personen er tussen zitten afspraken geen waarde hebben wat de kwaliteit het gewicht en hoeveelheden aangaat. Veel is er de afgelopen 10 jaar al bereikt ten opzichten van de vorige eeuw toen uitzettingen van 70 tot 80.000 kg karper per jaar heel gewoon was.

Wat men hier wil bereiken door op de man te spelen en op cijfertjes elkaar af te vangen ontgaat me. Alleen door samen te werken en ieder in zijn eigen waarde te laten kunnen we iets voor de karpervisserij in ons land betekenen.

Groet,

Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-12-2009 19:00

Peter,

laat ik nu exact hetzelfde zeggen alleen vanuit een andere richting bezien.

1. De handleiding is geen bijbel.

2. Samenwerken ( om te komen tot 1 centrale database. )

Het is spijtig om te constateren dat na al die jaren overleg nog steeds al die individueel aangeleverde cijfertjes niet centraal zijn gebracht en met 1 druk op de knop zijn te raadplegen. Nu heeft het spiegelkarperproject A geen direkte inzage in het cijfermateriaal van project B, C t/m Z en moet men wachten tot het jaarlijkse overleg ?



Op de man ? : " Michel, je draaft door " ben je alweer vergeten blijkbaar ?

Pot ketel zwart, ach je snapt het wel hoop ik. :-?
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

13-12-2009 11:24

Joris,
Allereerst, ik bezoek dit forum slechts hoogst uitzonderlijk, en dan nog beperk ik mij tot dit forumonderdeel. Toen ik afgelopen week het filmpje van de uitzetting op ’t Veluwemeer te zien kreeg, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Al googelend kwam ik – sinds lange tijd – nog eens op carpboard terecht.

Pieter Bas,
(zeg maar Filip hoor)
Ik bezorg je de gegevens tijdens de aankomende weken. (De Kerstvakantie is een zegen voor leerkrachten die daarbovenop nog graag ieder project evalueren aan het eind van een seizoen)
Stuur gerust een mailtje naar matthys.filip@telenet.be Dan heb ik meteen je mailadres, en komt dit niet in de vergeethoek.
Meteen meegeven dat wij – Belgen – geen ‘meetcultuur’ hebben. Maar zelden worden gevangen projectspiegels gemeten. Ik vergeet het trouwens ook iedere keer!




Terug naar ’t onderwerp.
Ik heb nog wel enkele losse bedenkingen/aannames die ik jullie niet wil onthouden.

Sterftegraad – overlevingspercentage.
Zowat de moeilijkst in te schatten factor. Waterdichte standpunten gaan we – zelfs niet dankzij skp’s – nooit kunnen innemen.
Zonder de man te willen spelen - Michel is een nogal stevige jongen :wink: - vind ik het nét iets te kort door de bocht om iedere vis als ‘niet meer levend’ te bestempelen die gedurende de eerste vijf jaar na uitzetting niet op de kant komt. (Al snap ik ook wel dat Michel het niet zo cru bedoelde, maar eerder om cijfermatig iets te kunnen bewerkstelligen)
Een praktisch voorbeeldje mochten we dit voorjaar op de IJzer ervaren. Daar werd een projectspiegel pas acht jaar na uitzetting een eerste keer teruggevangen. (kortelings gevolgd door een tweede vangst, maar dit is bijzaak in dit verhaal).
Zie concreet:
http://www.spiegelkarperproject.be/proj ... ieperl.htm
Ik ga er dus graag van uit dat niet noodzakelijk ieder ontbrekend uitzetnummer na vijf jaar er niet meer is. Ook op jullie waterlopen zijn er vast stukken rivier/kanaal/… die zelden of nooit bevist worden. Al is dit de makkelijkste/goedkoopste uitleg, weet ik ook.


Terugmeldbereidheid.
Een factor waar we absoluut rekening mee moeten houden. Op de keeper beschouwd blijft het voor velen een hobby. We kunnen ook niemand verplichten hun vangsten terug te melden. Gelukkig heb ik het gevoel dat er in Vlaanderen een ommekeer aan de gang is. Mensen gaan het zelfs als normaal vinden hun spiegeltjes door te mailen. Een tendens die ik alleen maar toejuich.
Opnieuw heb ik een praktisch voorbeeld.
Het Ieperleekanaal bestaat uit drie sluisvakken. Op het Bovenpand (amper een handvol kilometers) werden in 2003 34 spiegelkarpers uitgezet. Het gewicht varieerde tussen de 0,8kg en 7,85kg. Best wel opvallend. Zes jaar later kreeg ik nog niet één terugmelding binnen. De hengeldruk is er niet bijster hoog, en de lokale vissers hebben het blijkbaar niet zo begrepen op ‘monitoring’. Zijn ze daarom gestorven? Mogelijks – waarschijnlijk dus – is er een gedeelte dat de eerste winter niet gehaald heeft. Of ze allemaal de pijp uit zijn? Was het niet van de afstand (50km enkel), ik ging het tegendeel bewijzen!

Hengeldruk.
Een klassieker.
Wederom een praktijkvoorbeeldje.
Op het kanaal Gent - Oostende werden vorige winter twee keer spiegelkarpers uitgezet. Te weten; 100kg (68st's) in Oost-Vlaanderen, en 300kg (119st's) in West-Vlaanderen. Op vandaag kreeg ik 36 terugvangsten (hervangsten incl.) binnen van Westvlaamse projectspiegeltjes. Vanuit de Oostvlaamse lichting wacht ik nog op de eerste...
Hier is een simpele verklaring voor. Er wordt amper tot niet gevist op het Oostvlaamse gedeelte. Het originele bestand is er vrij eenzijdig. Schubkarper die het niet in de genen hebben om door te groeien tot 'flinke' vissen (vandaar een uitzetting dus!). Ook is de visserij er - naar Vlaamse normen - een tikkeltje bruut. Druk scheepvaartverkeer, weinig aantrekkelijke/bevisbare/toegankelijke oevers, en een onderwateroeverzone die vooral uit grote stenen/blokken bestaat.
Het zou dus opnieuw fout zijn om uit deze kille cijfers af te leiden dat de Oostvlaamse lichting al even naar de filistijnen is.


Verder spelen er ook nog wat items mee waar de gemiddelde karpervisser niet echt mee vertrouwd is, en al te vaak (terecht?) makkelijk weglacht.
Een eerste iets is adaptatie (Joris had het er al kort over). Levende wezens hebben - gelukkig maar – de gave om zich aan te passen aan een (plotse) nieuwe omgeving. Echter, hoe ouder ‘het beestje’ hoe moeilijker dat aanpassen gaat. Een visje van één of twee jaar zal zich dus stukken beter kunnen aanpassen dan eentje van vier of vijf jaar. Kennen jullie het spreekwoord: ‘een oude boom verplaatst men niet’? De nagel op de kop.
Ook het home instinct of homing gevoel is niet meteen bekend onder het grote publiek (komt verandering in, ik heb er recent een flink artikel over neergeschreven). Na het uitzetten gaan jonge visjes op zoek naar hun vertrouwde omgeving. Uiteraard vinden ze die niet! Niet zelden lees of hoor je dat de pas uitgezette spiegeltjes als een gek gaan zwemmen. Wat heel waarschijnlijk een pak stress met zich meebrengt. Dan spreken we nog niet over de energie dat zo’n ‘vlucht’ kost. Energie ten koste van weerbaarheid.
Hoe jonger een vis, hoe minder dat home instinct speelt.

Misschien denken jullie wel; die Filip wordt plots wel heel sentimenteel.
Kijk, toen we afgelopen zomer met de Provinciale Visserijcommissie het herbepotingsplan (alle vissoorten) opmaakten voor West-Vlaanderen, kwam onze visserijbiologe meerdere keren terug op deze factoren. Vooral ‘adaptatie’ bleek flink onderschat. Ik heb de neiging om deze zorg te onderkennen.


Zo,
Nu eerst maar eens een uurtje joggen. Ik weet alvast waar mijn gedachten heen zullen gaan… 8)


Groetjes,
Filip.
K. van den Herik

14-12-2009 07:12

minimaal 1kg- max 5 kilogram. Dacht dus dat "ZE" geluisterd hadden is het weer niet goed. hahahahahahahaha

Joris,

Maart he, is nog niet echt voorjaar normaal en scheelt een volledig groeiseizoen.
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

14-12-2009 13:12

Pieter Bas en anderen,
Volgens mij gaan we ergens komen. Misschien weet je dat ik een jaar of wat geleden een SKP-enquete heb gehouden onder alle SKP-en. Op basis daarvan schreef ik een stuk voor De Karper. Het lijkt me zeer nuttig dat we onderling wat gaan bomen/mailen over wat er (nog) te onderzoeken valt.

Klopt dat ik de factor gevangen doch niet gemeld niet heb genoemd terwijl dat percentage bij ons natuurlijk ook aanzienlijk is. Vertel ons wat: SKP-maat Rene en ik hebben heel wat ‘eikels’ gestalkt die foto’s in bezit hadden en dan zonder foto eindigen doet pijn. Dat is dus de eerste actie die van iedereen wordt gevraagd als ze zich mengen in welke SKP-discussie ook. Niet lullen maar poetsen. Kritiek graag maar alsjeblieft wel melden. Aan de kantlijn (alles) beter weten en ondertussen je spiegels niet melden of fotograferen (linkerflank) daar krijg je als SKP-er pur sang al gauw minder geduld voor. (dit was een zijpad)
Die wel teruggevangen maar niet teruggemelde zijn waardeloos voor je onderzoek doen dus ook niet mee en het heeft geen zin daar een percentage voor te gokken. Dat zit dus bij
die geschatte 40% levende doch niet teruggemeld.
Wat wel een factor is, zijn vissen die tot beide groepen behoren ‘teruggemeld’ en toch ook ‘morsdood’. Genoeg aanwijzingen dat er een forse groep is die kort na uitzetting wordt gevangen en vrij kort daarna sterft.
Beschiednheid past uiteraard bij zulke percentages. Natuurlijk kunnen dit nooit exacte cijfers worden maar dat benaderen is in mijn ogen wel degelijk heel zinvol. We worden zo steeds iets scherper en komen steeds iets dichter bij de waarheid.
Michel,
De Handleiding is een paar keer rond geweest in het COS voor commentaar, aanvullingen enz. Dan mag je toch wel van ‘we’ spreken.
Tja, een druk op de knop en alles valt eruit. Leuk gezegd. Vanaf het begin hebben we gewerkt volgens het principe we overleggen, maar ieder runt z’n eigen toko en doet het zoals ie denkt dat het goed is. Dus als je grotere karpers wil hebben is dat prima en moet je dat zelf weten. Als je geen excelbestanden met je terugvangsten bijhoudt is dat jammer maar niks anders aan te doen . We stimuleren elkaar adviseren en geven tips.
Voor de SKP-enquete en op vragen via de nieuwsbrief kreeg ik helaas ook lang niet alles wat ik vroeg meteen aangeleverd. Dat hoort er ook een beetje bij of heb jij andere ervaringen.
Als ik je zo hoor Michel ben je de aangewezen man om een mooi SKP op te bouwen op het Zuid-Hollandse en Zeeuwse Grote Sop....

Lenteuitzettingen
We (COS) hebben wel wat data. Maart 2007 bijv. Er zijn er zeker meer geweest die ik even niet paraat heb. Ik heb niet de indruk dat het heel veel verschil uitmaakte maar wellicht kunnen we met de schaarse gegevens net iets meer zeggen
Er zijn argumenten voor en tegen te bedenken. Ik noem er een paar
Waarom niet?
- Kwekers doen het zelden. (Levert ze niks extra’s in kilo’s (en dus euro’s) op. Karpers groeien niet in de winter op onverwarmde vijvers. Integendeel en in die winter gestorven karpers levert ze helemaal niks op.
- Karpers zijn op z’n zwakst in maart/april, zeker als ze met z’n allen opeen gepakt hebben gezeten op vijvers.
- De voedselproductie komt in de meeste wateren pas in mei op gang. De vis zal dus zeker nog interen.
- Veel zwemmen zoals die pas uitgezette verwarde karpers (Filip heeft het erover) helaas vaak doen lijkt me niet gunstig voor de overleving. De lente (stijgende wt) is een typische trektijd voor karpers en dat zou kunnen betekenen dat er nog meer gezwommen wordt.

Waarom wel?
- Voor de watjes die de winter in de vijvers niet hebben overleefd hoeven we niet te betalen. De sterkere overleven.
- Ze hoeven geen winterbeschutting te zoeken.
- Gevaar voor overbrengen parasieten enz op autochtone karpers in kwetsbare tijd (winter vroeg voorjaar) is wellicht kleiner.

Groet van Joris
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-12-2009 19:29

Tja Joris,

Proef wat frustratie, ( ik kan het me enigzins voorstellen), maar helaas voor de SKP-ers vis ik vrijwel nooit in de SKP contreien. Dan valt er niks te melden, en dan mag ik dus geen kritisch geluid laten horen ? :wink:

Ik lees nog meer over schattingen en aannames. Dat is natuurlijk wel leuk, maar op basis van plus/minus kan je geen conclusies gaan trekken. Wat je niet meet, weet je niet. . uit

Ik heb wel eens zoals je wellicht weet voor een grote KSN enquete de antwoorden in statistieken vertaald. Telt dat ook ? 31 % respons. Die andere 69 % is niet dood hoor (gelukkig niet, zou de KSN weinig leden over hebben) maar die 69 % niet gegeven antwoorden zijn dan ook niet in de statistieken en conclusies opgenomen. Zou een mooie boel worden. Schat ik gewoon in dat 69 % geen probleem heeft met vissen op karperputten. Huppakee elke put weer volkiepen dan maar ?

( Ik ga weer even aan een kantje staan om wat beweging te krijgen ! :oops: )

Joris, als jij een aantal personen weet te vinden die mijn huidige 6 taken en functies binnen de hengelsport willen overnemen zou ik er totaal geen moeite mee hebben om een SKP van die omvang op poten te willen zetten.

Probleem op de Grote Plons is echter dat de Zoute Zee met ingang van
01-12-2010 een rol van betekenis gaat spelen. Vooralsnog valt die
invloed nog niet te vertalen in een gunstig of ongunstig op de
nog voldoende aanwezige (schub)karperbestanden.

Diezelfde karperbestanden voorkomen eigenlijk al de vorming van een SKP Grote Plons. Wat is tenslotte de noodzaak om uit te zetten als er nog voldoende karper zwemt ? De variatie ? Maar de groei als in de definitie van verantwoord karperbeheer om de ecologische ruimte te benutten dan ? Het gemiddelde gewicht stijgt niet zozeer om van een sterke groei te kunnen spreken en dus de ruimte voor een regelmatige uitzet zou rechtvaardigen. Of toch maar het belang van de karpervisser voorop stellen ? En gaan voor gevarieerd, groot zal nog even op zich laten wachten niet gaan ivm de lage groeisnelheid.

Lastig.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 15-12-2009 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-12-2009 20:54

Michel,

Die hele klimaatverandering door CO2 is gebaseerd op aannames over het verleden en schattingen over wat er komen gaat. Niet dat ik inhoudelijk onder de indruk ben, maar nergens staat uitdrukkelijk dat het niet mag. Zolang je openstaat voor nieuwe gegevens en nieuwe inzichten. Ik vind het, uit jouw statistiek, trouwens wel een plausibele overweging om niet gevangen ook niet te tellen. Je zet geen vissen uit opdat ze niet gevangen worden immers. Anderszins, is het niet teruggevangen, of niet teruggemeld? Die laatste onzekerheid is er één om zeker mee te overwegen. Maar er was toch ook zoiets als groeisnelheid?

Meestal lijken we vrij zeker over welk water overbezet is, zonder enige registratie. Hoe doen we dat dan?

Overigens Joris, om wat voor viskwekers gaat het? Koi zet men namelijk vaker in voorjaar en zomer nieuw in een vijver, dan in het najaar. Hangt ook samen met het nieuwe aanbod in deze periode vrees ik. Maar gezondheid en herstel hangt ook samen met temperatuur. Dus wellicht wat later dan het vroege voorjaar? Na het vroege voorjaar heb je de karpers die het overleeft hebben. Overigens is het risico op het oplopen van parasieten groter in de winter. De vissen zijn niet bewegelijk en liggen vaak vast op plekken waar de parasieten overleven. De infectie merk je dan pas in het voorjaar als ze op gang komen. De beste tijd is dan zomer en najaar? Of zomer... :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-12-2009 23:43

Kees,

CO2 saat hier niet ter discussie, maar ook daar geldt vanuit mijn optiek, Wat je niet meet, kan je niet weten. Vanuit jarenlange metingen kan je wel verwachtingspatronen met een onder- en bovengrens opstellen. Dat is iets anders dan aannemen dat 40 % niet gevangen wordt = namelijk niet gemeten = dus niet geweten. Simpel hoor.

Terug naar SKP : Wat niet teruggemeld wordt kan dan wel teruggevangen zijn maar dat weet je niet waardoor je die meetgegevens niet kan hebben.

Nogmaals Meten = Weten.

Overbezetting ( definitie ? ) constateren, geen idee! Heb ik tot 8 woorden geleden ook niet gebruikt in deze topic. Is in deze discussie ook totaal niet relevant.

De discussie najaars- of voorjaarsuitzettingen heb ik geen sjoege van, ik zal de voors en tegens blijven volgen.
K. van den Herik

15-12-2009 07:07

Kwekers doen het zelden. (Levert ze niks extra’s in kilo’s (en dus euro’s) op. Karpers groeien niet in de winter op onverwarmde vijvers. Integendeel en in die winter gestorven karpers levert ze helemaal niks op.


Dit is geen argument als je consument bent.

- Karpers zijn op z’n zwakst in maart/april, zeker als ze met z’n allen opeen gepakt hebben gezeten op vijvers.


Dat neem ik dan mee aan, maar geloven doe ik het niet zo
- De voedselproductie komt in de meeste wateren pas in mei op gang. De vis zal dus zeker nog interen.


november begint het interen direkt.
- Veel zwemmen zoals die pas uitgezette verwarde karpers (Filip heeft het erover) helaas vaak doen lijkt me niet gunstig voor de overleving. De lente (stijgende wt) is een typische trektijd voor karpers en dat zou kunnen betekenen dat er nog meer gezwommen wordt.


Lijkt? Lijkt me niet. :wink:

Lente is m.i. nog niet echt begonnen in maart he. En ik wil geen kleine karpers en ik ben niet boos dat de kweker zijn best doet en die dingen groeien als kool en ik heb liever een paar goeie vissen die over blijven, dus van mij doen ze hun best maar in december. Maar ik zou mijn project eerst eens aanpassen en naast kilo's ook eens aantallen noemen.