Ervaringen met viskwekers

Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-10-2009 14:24

pj otte schreef:
Blijft inderdaad een lastig onderwerp wanneer moet je uitzetten. Zou zo zeggen accepteer dat je een aantal jaren wat kleinere karper vangt op een afgesloten water. Dat je daarna regelmatig wat jongspul uitzet spreekt van zelf. Dan nog blijf je altijd een bepaalde vorm van risico’s houden. Kijk maar een naar de Mexicaanse griep waar we ook niet alles van af weten hoe hij zich ontwikkeld.

___________
Wie het weet mag het zeggen


Heb gezegt wat ik moest zeggen stop met dit onderwerp. Zijn er nog vragen dan kan altijd per PB behalve voor bovenstaande altijd.

Groet,
Peter
K. van den Herik

30-10-2009 06:42

Blijft inderdaad een lastig onderwerp wanneer moet je uitzetten.


zeg ik: quarantaine
Ludo Spronck
Berichten: 13
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00
Locatie: Borgharen
Contacteer:

09-11-2009 10:28

Hoi Lode.
Ik beheer als privaatpersoon enkele viswaters in Belgie en Nederland. Doel: Natuurbeleving en lekker vissen.
Met het uitzetten van vis heb ik vanaf 1980 veel slechte ervaringen opgedaan.
Een aantal viskwekers maakt er een potje van.
Er zijn ook kwekers die hun geld in goud waard zijn!
Om hier namen te noemen lijkt me echter ongepast en ik wil geen moeilijkheden.
Door opleiding, passie en ervaring zou ik je goed kunnen adviseren. Voorwaarde is natuurlijk dat ik duidelijke informatie krijg.
Ik vind het leuk en leerzaam om gratis ervaringen te delen.
Mailen voor info naar ludospronck@hotmail.com
Groet,
Ludo
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

31-12-2009 14:21

[Afbeelding


Misschien is mijn reactie een beetje laat, maar de oorzaak van deze sterfte is niet gekend (zie foto hierboven).
Er zijn wel 2 mogelijkheden: een opzetting van tsjechische vissen + blauwwier.
Er was wel een attest vh labo voor deze vissen, maar wat betekend dat in zo'n land??

Er is nadien een levende (tsjechische) vis naar het labo gestuurd, en die had een verhoogde waarde van toxines in de lever. Het is niet bekend vanaf welke hoeveelheid dit dodelijk is voor karper.



Nu 2 jaar later hebben we een zicht op de huidige toestand.
90% heeft het niet gehaald (ong 250!), alleen kleinere vissen hebben het overleefd. Op enkele uitzonderingen na zijn alle vissen +14kg gestorven. Ook de helft van de tsjechische vissen
zijn gestorven.
Gebruikersavatar
ian luschen
Berichten: 204
Lid geworden op: 12-10-2009 13:04
Locatie: naast mijn buren

04-01-2010 17:31

wow....zitten volgens mij wel bakken bij! :x
Gr Ian.
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

06-02-2010 04:18

pj otte schreef:Probleem is verder dat in je oude vaderland men er nog steeds officieel niet weet welke bacteriën of parasieten hier voor verantwoordelijk waren. Heb nooit officieel van de zijde van Sportvisserij Nederland of de vroegere NVVS vernomen of we in ons land ook een KHV uitbarsting gehad hebben. Mogelijk dat Aart hier meer van af weet.


Wie het weet mag het zeggen


Heb door mijn interesse in de koi wereld al vaak over khv gelezen. Is toch moeilijk te detecteren. En het heeft al veel slachtoffers geeist. Staan verhalen zat in de koi magazines over eigenaars die een populatie van duizenden tot zelfs tegen de 100000 euro in een week kapot zien gaan omdat ze last hebben van het khv virus. Helemaal vervelend is dat de vis dmv extreme verwarming van het water eventueel kan overleven, maar toch nog zelf de nieuwe vissen kan besmetten. Annyway heb er in de "normale karperwereld" nog niet heel veel over gelezen, wat mij trouwens verbaasd. Maar heb wel het idee dat het geneurd is op sommige plaatsen aan de sterftes te zien.
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

06-02-2010 04:35

Sorry voor het nogmaals beetje offtopic gaan, maar misschien toch het overwegen waard om door te lezen als je van plan bent een viswater te gaan beheren. Al is het alleen maar omdat je toch zeker een basiskennis van visziekten moet hebben als je een water beheerd, maarja dat is mijn mening.

http://www.nvn-koi.nl/content/downloads ... rtikel.pdf
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-02-2010 04:55

In Nederland is voor de eerste keer KHV op oppervlaktewater geconstateerd op de Floriadeplas. En KHV kan momenteel binnen 24 uren worden vastgesteld bij Dr. Ing. Olga Haenen.
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

06-02-2010 06:04

Goeie zaak, het artkikel is dan ook van 2006 en ik ga ervan uit dat er ook wat verbetering in de technieken komen. Vraag me alleen af of het ook regelmatig gechekt wordt. Meestal als er geconstateerd wordt dat je last heb van khv is het al te laat en heb je een grote kans dat er 90% van je populatie binnen een aantal dagen het loodje legt.
Aart misschien weet jij dit. Wordt er ook gevaccineerd door de kwekers van karper bestemd voor oppervlaktewater?
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

08-02-2010 00:01

Ik kwam dit onderwerp tegen via een gmail notificatie en heb me geregistreerd om te kunnen reageren ik ben geen sportvisser maar koi hobbyist en daarom erg geintereseerd in het KHV probleem

Voor informatie over het Koi Herpes Virus wil ik jullie graag wijzen op de website http://www.khvinfo.nl en de wikipedia pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Third_Cyprinid_Herpesvirus.

Daar staan een aantal dingen op die ook voor sportvissers van belang kunnen zijn, weten jullie bijvoorbeeld dat er sinds 2007 een meldingsplicht is voor KHV of een vermoeden daar op ?

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter
Gebruikersavatar
jurgen Dimmers
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-02-2010 23:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

18-02-2010 17:57

http://www.swr.de/unser-baden-wuerttemb ... index.html

Tod im fishteich gaat over een kweker die 2 complete kweekvijvers moet ruimen i.v.m. KHV deze kweker kweekt vooral voor de hengelsport.

Gr Jurgen
http://www.twitter.com/khvinfo
Volg khvinfo op Twitter