SKP inRotterdam?

K. van den Herik

23-01-2008 08:17

Arend c.s.,

Goed bezig. Respect.

MVG

Klaas
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

23-01-2008 10:27

Heren/Dennis,

Misschien goed om dan bij een van de komende regiomeetings van de KSN Regio R'dam het e.e.a. bij te babbelen voor wat betreft het plan voor een SKP?

Zelf zal ik in ieder geval op de regiomeeting van dinsdagavond 4 maart aanwezig zijn. Of ik de eerstvolgende meeting van 5 februari aanwezig ben is nog even onzeker.

Misschien nog even belangrijk om te melden is, dat wij bij een eventueel SKP voor de regio niet alleen denken aan boezemwater, maar ook aan een klein aantal grotere, afgesloten wateren.

Groet,

Robert
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

23-01-2008 11:39

hallo allemaal,

het e-mail adres van de karperafdeling rotterdam is
karperafdeling-rdam@orange.nl

namens de karperafdeling rotterdam

ronald
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

23-01-2008 13:12

Arend en de andere leden van karperafdeling Groot Rotterdam,

Ziet er goed uit!! Eindelijk vooruitgang na lang zwoegen. Chapeau!!

Goed plan dat 4 maart as weer even onder de aandacht te brengen.

Vr.Gr.

Jan

ps: zal Laurens en Frank informeren
Laatst gewijzigd door Jan Pouwe op 24-01-2008 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

23-01-2008 16:09

Jan,

Bedankt voor je compliment. Laurens heb ik reeds ingelicht en hij zou de mails in kwestie aan jou en Frank doorspelen.

4 maart inderdaad maar even een korte toelichting.

Groet,

Robert
Bernard Holtkamp

23-01-2008 16:28

Arend je hebt een PB.


Sorry voor het wat late reageren want ik zag nu pas je bericht.

Medewerking van het SVBDelfland heb je!



Gr Bart
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-01-2008 17:07

Soms is zo een forum toch best nuttig hé :wink:
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-01-2008 19:13

Goed bezig Arend en leden v.d karperafdeling.
heb me aangemeld, en zou graag op de hoogte blijven.

Gelukkig groeit de vis in de schie weer, maar heeft zwaar geleden onder
de melasseramp van een aantal jaar geleden.

Zoals in een eerdere post vermeld, wil ik best m,n steentje bijdragen
voorzover mogenlijk daar ik geen vervoer(rijbewijs) heb.

Eventuele aankopen van vis steunen (adopteren)
uitzetten helpen, en ??

Ben blij dat jullie er bewust van zijn dat vis in de vaart weinig
nuttig zal zijn. De surfplas.....pffff GOED GEZIEN MANNEN !!!!!

gr, fred hazenbroek
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-01-2008 19:18

Samen sta je sterk, zeker als het om spiegelkarperprojecten gaat.
Goed te vernemen dat er mogelijk weer een witte vlek bijgekleurd gaat worden in ons kikkerlandje.

Kan je vertellen dat de geestelijke vader van onze spiegelkarperprojecten Joris Weitjens zaterdag ook aanwezig is in Zwolle op Carp 2008. Vraag gelijk hoe het met zijn oog appel (zoon) is. :wink: Ook is er dan een aardige bekende fotograaf uit het Haagse aanwezig. Viel me op dat hij zijn wilde haren kwijt is. :lol:

Wel de opmerking voorzichtig te zijn met het uitzetten van spiegels op afgesloten wateren. Alleen zou ik het overwegen na een goede inventarisatie van het bestand aan karper. Is er sprake van een oud bestand en een redelijke bezetting is het twijfelachtig om hier spiegels uit te zetten. Helaas voorbeelden te over waar het de laatste jaren verkeerd is gegaan.


Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 24-01-2008 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

23-01-2008 21:27

OK Peter, goede tip. Ik spreek je wellicht op de beurs. Voor de rest ben ik blij dat het leeft in het Rotterdamse e.o. Kan ik als KSNlid de brochure SKP gratis krijgen? Ben ook nog lid van de regio SBB Rotterdam, maar deze is wat slapende momenteel.

Groet en bedankt voor jullie reacties!!

Arend
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-01-2008 22:08

Beste Arend, de kostprijs van de Handleiding SKP was 15 Euro. En de prijs voor echt geïnteresseerden is 7,50 Euro. De helft is dus al door de KSN gesponsord.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

24-01-2008 10:55

@ Arento Presidento, ik heb de Handleiding SKP'en al.

Peter, een uitzetting op afgesloten water zullen wij zeker alleen doen als wij ervan overtuigd zijn dat het water qua milieu-omstandigheden geschikt is, er een lage karperbezetting op zit en het percentage spiegels bedroevend is. Uiteraard letten we ook het 'aanwezige' (oude) bestand, o.a. ivm de risico's die we allemaal kennen van de voorjaarssterftes. Toch moet ik hierbij zeggen dat ik het een lastig punt vindt, want uiteindelijk moet je jezelf denk ik afvragen wanneer het 'het risico' waard is om spiegelkarper uit te zetten. Wil je echt wachten totdat bij wijze van de laatste oude strijder het loodje heeft gelegd, of neem je wat meer risico met als voordeel een mooiere overgang in leeftijds- en lengte- en gewichtsklassen. Plus profijt in groei van nieuwe vissen door visserij op de oude vissen (voer). Waar ligt de 'risico-grens'? Altijd moeilijk. Verder ook zaken als de beroepsvisserij niet vergeten en in het verlengde van nachtviswateren denken waar mogelijk.
Ach er zijn zoveel zaken die erbij zullen komen kijken, daarom des te belangrijker dat er binnenkort eens een serieus groepje bijeen wordt gebracht om eens te gaan brainstormen.
Nogmaals, 4 maart ben ik bij de regiomeeting. Wie nog meer?

Wij hebben het geluk dat we enkele zeer potentiele wateren op het oog hebben, waar eigenlijk een soort 'nul-situatie' heerst. Een verwaarloosbare hoeveelheid oude karpers en dan vermoedelijk deels illegaal ter plaatse gekomen...Meer dan 100 ha water, amper bevist, geen vertroebeldn bodemtype etc.
Een bijkomend voordeel van uitzetting op grote afgesloten zandwinplassen, is dat het vanuit de Kader Richtlijn Water makkelijker te verantwoorden is dan boezemwater. Neemt niet weg dat we ons zeker ook (of in hoofdzaak) op de boezemwateren gaan richten.
Wat BJ van Houten terecht zegt; we wonen nu niet bij uitstek in de meest gunstige regio qua verhoudingen sportvisserij-hoogheemraadschap. Hierin ligt dus een uitdaging, en ik geloof best dat er met fatsoenlijk overleg het e.e.a. te bereiken valt.

Wat ik verder nog even kwijt wil, is dat er in de regio R'dam enkele tientallen jaren terug nooit zulke grootschalige (spiegel)karperuitzettingen zijn gedaan als bijv. in de regio A'dam. Daardoor missen wij nu wateren met fraaie oude spiegelkarperbestanden, zoals de Slooterplas, Vinkeveen etc.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Robert
Bernard Holtkamp

24-01-2008 11:00

Robert e.a. ik ga proberen er bij te zijn op de regio avond van 4 maart.

Denk dat het dan een mooi moment is om de koppen bij elkaar te steken want ik heb wel wat ideetjes maar ik ben benieuwd hoe de anderen daar over denken.


Gr Bart
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

24-01-2008 17:33

Heren, ik ben blij dat het nu lekker gaat lopen, wat betreft de regiomeeting in maart...........ben dan een weekje skieen.....
ik probeer er wel volgende week te zijn! Ik wil graag mijn bijdrage leveren aan dit project dus hoor graag wat te doen. Ik denk dat er zeker ook afgeloten wateren in R'dam regio zijn die geschikt zijn, bijv een Kralingse Plas(als ik vermoed dat Robert dit wellicht al bedoelt?)
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

24-01-2008 18:06

Dennis,

Inderdaad kun je denken aan de Zevenhuizerplas en Kralingse Plas.
De Kralingse Plas is wel een water dat staat in de gemeentelijke visvergunning van Gemeente R'dam en de Gemeente Rotterdam is visrechthebbende en eigenaar van de Kr. Plas. Of het visrecht van dit water uiteindelijk naar een hsv gaat is nog niet veel over te zeggen.
De Zevenhuizerplas is bijvoorbeeld weer 'federatiewater' (Federatie Zuid-West Nederland is hier visrechthebbende).
Dan heb je nog de federatieve boezemwateren, en verenigingswater (wateren die in de G3-vergunning staan).

Kortom, er zijn heel wat wateren met diverse visrechthebbenden die allemaal toestemming zouden moeten verlenen. Dan komt daar nog bij dat het verovolgens in overleg met de waterbeheerder (waterschap bijv) moet worden besproken.

Daarom is het belangrijk dat een eerste stap is om een aantal watertypen en daaraan gekoppeld specifieke wateren op een rijtje te zetten, met een achterliggend plan waarom op die type wateren een SKP gewenst is. Daarna de visrechthebbende van die wateren in kaart brengen en zo voort

Maar goed laten we afspreken op 4 maart eens wat van gedachten te wisselen met elkaar.

Gr,

Robert
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-01-2008 18:08

Ik denk niet dat Robert de Kralingse plas bedoeld :wink:, maar als er hier in de buurt eea van de grond komt, denk ik dat ik wel weer wat kindjes erbij krijg :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-01-2008 18:10

Hmmm,
terwijl ik aan het typen ben is Robert ook al weer bezig :D
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

24-01-2008 18:53

Ja dat gaat goed. De regiomeetings van de KSN zijn bij uitstek de gelegenheid om plannen te smeden en de leden actief te maken en houden. Mijn karperhart wordt al warmer ........................hoe meer zielen hoe meer vreugd. De weg is echter niet makkelijk dus diehards hard nodig. Juist ook uit de regio KSN!!
Tot volgende week bij Geert Ooms en Zwolle natuurlijk.

Arend
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

01-03-2008 14:56

Hallo Arend,

Is er in gedachten om op de kralingse plas een SKP te houden of op de Schie?


Groeten ,

Taco van der Veen
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

10-03-2008 20:59

Ja daar wordt zeker aangedacht. Alleen het moet nog ff geregeld worden en dat is niet zo simpel als het lijkt.