Forum Fatsoenlijk houden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

17-02-2007 00:16

Vele topics zijn geopend waarin de sfeer op het forum 'geprobeert' is te verbeteren. Aangezien er veel mensen op het forum begeven is het lastig om de sfeer goed te houden en uit de hand lopende 'gesprekken' te corrigeren.

Nu dacht ik het volgende wat technisch gezien realiseerbaar moet zijn.
Het idee bestaat al een poos, ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden op Internet, maar neem nou het volgende.

Per Topic kan een gebruiker bijv. 1 keer een stem geven op een reactie die doelloos / zinloos is.

Bij bijv. 5 van deze stemmen wordt de reactie automatisch verwijderd.
(kan ook tijdelijk zodat een moderator zijn licht over de reactie kan laten schijnen en bepalen de reactie wel of niet terug te plaatsen)

Als een gebruiker bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijdsperiode meer dan 5 doelloze post heeft geplaatst volgt een (tijdelijke) ban.

Ik weet niet hoe dit systeem in werkelijkheid werkt, maar het heeft 2 voordelen: Moderators hebben het minder druk en het board blijft 'schoon'!
Een nadeel kan zijn dat er groepjes ontstaan die berichten expres wegstemmen.

Misschien kunnen we in dit topic eens kijken of het forum wat dit betreft versterkt kan worden.
Zouden jullie wat voelen voor dergelijk systeem of leven er ook andere ideeen?
Ik wil wel vermelden dat de eigenaren van het board over dit soort dingen beslissen, het topic is dan ook bedoeld ter verbetering!

Laat je horen!
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

17-02-2007 12:58

Dat 1 iemand een topic opend om de sfeer te verbeteren werkt niet. Dat kan enkel 1 iemand niet. Daar moet iedereen aan meewerken.

Een stukje software kan niet bepalen of een reactie op een doelloos berichtje even zo doelloos is of niet. Het kan ook een reactie wezen op een post die ervoor is neergezet. Als dan de mods sommige berichten weer terug moeten zetten levert dat nog meer werk op.

Komt bij dat sommige lieden 'boze' topics gaan openen omdat hun berichten zijn verwijderd. Daar word de sfeer ook niet beter van.

Je zou de grootste 'vervuilers' kunnen waarschuwen en bannen na verloop van tijd. Maar daar word het ook niet gezelliger door. Er zitten toch veel vismaten op het forum van iemand die geband is, en dan gaan die weer klagen dat het niet terecht is bla bla bla.

Om geen gesodemieter te krijgen werkt 1 middel het beste:
Gewoon niet reageren. En alleen te reageren wanneer je iets positiefs toe kunt voegen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

17-02-2007 17:25

Lukas, ik ben het grotendeels met je eens, echter blijkt het "niet reageren" in de praktijk slecht te werken. Wat betreft de software heb je mij verkeerd begrepen.

Het is niet de bedoeling dat de software bepaald of een bericht onzinnig is, maar de gebruikers van het forum zelf. Ik zie dit in de vorm van een extra knopje onder een reactie met de tekst "zinloos" of iets in die geest.

Als een reactie nou (bijv) 5 van die "zinloos" stemmen heeft gekregen wordt hij automatisch verwijderd en blijft het forum netjes.

Technisch haalbaar, en iedereen draagt iets extra's bij aan het forum.

Vriendelijk groet,

Arjen
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-02-2007 18:18

Arjen blijft de hamvraag wat is zinloos.

Je kunt op jou manier een heel zinvol topic de nek omdraaien omdat er 5 mensen zijn die het weg willen hebben.

Niet doen; gewoon laten zo het is, het board is een afspiegeling van de maatschappij die kun je ook niet verwijderen als iets je niet aanstaat.
De beste manier is niet reageren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-02-2007 18:24

Je zou hoogstens een button kunnen maken waarmee je de moddereters kan wijzen op twijfelachtige topics en postings. En met twijfelachtig bedoel ik dat deze in strijd met de huisregels zijn. Bij andere fora zie ik die mogelijkheid wel vaker.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-02-2007 18:37

PB is ook voldoende.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

18-02-2007 10:10

Arjen Dijkstra schreef:Lukas, ik ben het grotendeels met je eens, echter blijkt het "niet reageren" in de praktijk slecht te werken. Wat betreft de software heb je mij verkeerd begrepen.

Het is niet de bedoeling dat de software bepaald of een bericht onzinnig is, maar de gebruikers van het forum zelf. Ik zie dit in de vorm van een extra knopje onder een reactie met de tekst "zinloos" of iets in die geest.

Als een reactie nou (bijv) 5 van die "zinloos" stemmen heeft gekregen wordt hij automatisch verwijderd en blijft het forum netjes.

Technisch haalbaar, en iedereen draagt iets extra's bij aan het forum.

Vriendelijk groet,

Arjen


Oke, op die manier. Zou kunnen maar net wat Douwe zegt, dan blijft het in sommige gevallen de vraag wat zinloos is en wat niet.

Je bent toch elke keer afhankelijk van het fatsoen, geduld en incasseringsvermogen van de gebruikers op het forum.

Het is net als op de openbare weg. Ben zelf vrachtwagenchauffeur en word dagelijks geconfronteerd met het onbegrip van de luxewagenchauffeurs. Het hangt deels van je gemoedstoestand af hoe je daar mee omgaat, hoe je erop reageerd. Ik kan me de laatste tijd aardig in toom houden, denk van, tis niet anders en rij gewoon door.

Op het forum hier net zo. Begint men weer een 'onzinnige' topic dan klik ik hem gewoon weg en besteed er niet zoveel tijd en aandacht aan.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

18-02-2007 16:42

Het forum is te vergelijken met een relatie.

Kwestie van geven en nemen.

Sommige relaties gaan wel eens stuk.

Dit zal bij sommige forumrelaties dus ook gebeuren.

(waar ligt jou tolerantie grens?)
Michel Admiraal
Berichten: 97
Lid geworden op: 28-02-2005 17:35

25-03-2007 20:22

Arjen,

Ik ben eveneens voorstander om het forum enigszins aan te passen. Zinloze berichten of topics kunnen mijn inziens gewoon verwijderd worden door de moderators. Onder zinloos versta ik dan, berichten die niets met het topic te maken hebben. Kijk eens bijvoorbeeld bij vangsten Maart blad 18. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Of opgestarte topics die regelmatig besproken zijn. Echter is dit wel wat lastiger.

Ik vind het erg gemakkelijk om te zeggen, een afspiegeling van de maatschappij. Ook in de huidige maatschappij wordt er van je verwacht dat je je aan bepaalde regels houdt. Bij overschrijding hiervan zitten consequenties, dus zo ook op het board. Een en ander zal ongetwijfeld veel commotie opleveren. Maar op den duur zal zich dit terug gaan betalen doordat het forum weer informatief, opgeruimd en overzichtelijk zal worden.

MVG Michel
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

28-03-2007 19:42

Misschien een idee mensen die te veel
off topic gaan lekker te bennen,
er is hier toch een chatbox voor die slappe ouwehoeren.
Ja daar kom ik zelf ook regelmatig blijfen de topics schoon van slap gelul,
voordat niemand meer wat plaatst.

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2007 22:30

Okay Raymond,

Maar kan Benny ook "op slot"? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

29-03-2007 22:58

Vind dat benny groot gelijk heeft
en nog zeer geduldig is geweest,
gaat steeds meer op een chat msn en weet ik veel meer lijken.
Houd een forum een forum daar is hij voor bedoelt.

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Plaats reactie