Wie Gaat Er Naar Marroko

Ga jij Naar Het Godelijke Marroko

Ja, Tuurlijk
49
27%
Nee, Blijf Bij Frankrijk.
82
45%
Weet Het Nog Niet.
51
28%
 
Totaal aantal stemmen: 182
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

16-10-2007 13:08

:evil: :evil:
live the life you love and
love the life you live ..
R. van Weesp
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-10-2005 10:36

16-10-2007 16:28

@ Jordy

Waar doel je op?

Wat was er dan niet goed geregeld?
Je hebt toch leklker gevist of niet?
Of heb je slecht gevangen en ga je nu je gal spugen op een avontuurlijk ingestelde sessie...

Men gaat met véél te hoge verwachtingen naar een derde wereldland...
Wat een gezeur en gezeik... echt om misselijk van te worden.
Weet je wat zo'n beetje het moeilijkste en grootstse uitdaging is die er is voor een ondernemer: Ondernemen in een 3de wereldland.
gewoon vissen en niet zeiken, of ben je halfdood terug gekomen? M.i. niet aangezien je nog vol energie zit voor je galspugend artikel.
Ik ben er ook geweest, en zat er precies in een rot tijd, hoor je mij klagen? het is een ongelooflijk mooi land en meer, en ga niet alleen om te vissen he... snuif ook van de cultuur en natuur..
Marc heeeft het al zo moeilijk gehad en het zit net weer op de rit, en dan zul jij even met een fijn artikeltje de boel weer even een schop geven, achterbaks en ruggeprikkerij is dat...


Marc respect man!
:wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-10-2007 16:45

Je hebt er geen weet van, dat krijg je netjes allemaal te lezen. Daarnaast mogen we toch ook wel kritisch wezen wanneer er een aantal zaken zeer slecht of totaal niet goed geregeld zijn. We krijgen meestal alleen de goede berichten te horen, dan is het toch ook niet erg om eens de negatieve kant ervan naar boven te laten komen.

Daarnaast heb ik inmiddels wel door wie daar de hele business regeld, dat is i.e.g. niet Marc.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-10-2007 18:54

Op de 1e plaats hou ik er helemaal niet van om op een dergelijke manier te worden bejegend door iemand die achter een pc zit. Ten 2e hou ik er al helemaal niet van dat het vaak hele jongen gasten zijn die klakkeloos zaken onbeargumenteerd neer pennen.

Dus bij deze. Het wordt een net artikel waarbij je kan lezen hoe een en ander geregeld is en wat je kan verwachten. Waarom mogen enkel de ''grote jongens'' een reclame artikel schrijven voor ons?? Nee wij mogen zelf ook een artikel schrijven met de meer negatieve zaken rond een organisatie. Wellicht was het bij jou anders geregeld als bij ons. Jij hebt het over een galspugend artikel.

Sorry maar een dergelijke zinloze en ondoordachte uitspraak zegt velen op dit board al weer genoeg. Niet voor niets dat wij met 20 man het zelfde idee hadden voor het artikel!

Jij oordeeld ook over de omgeving en de cultuur. Man, ik heb zelfs nog 3 dagen in Cassablanca rondgehangen dus wie heeft het over cultuur!

Mocht je nog andere galspugende zaken hebben toont het wellicht van meer respect om dit in een prive mail te doen. Op deze manier maak je jezelf ongelooflijk laag. Ik weet niet of jij familie banden hebt met Marc, maar ik heb Marc alvorens mijn vertrek naar Marokko al mede gedeeld dat er een artikel geschreven zou worden naar aanleiding van onze trip.

Er wordt geel gal gespuugd, dit is jouw interpretatie van wellicht jouw ervaring als ik dit zo mag opmaken uit jouw bewoordingen. Ik zal mijzelf enkel richten op de mooi, goede en positieve zaken. Maar de negatieve kant van de organisatie mag niet onbelicht blijven. Of moeten er nog meer goudzoekers verlangenloos vanuit een hotel naar een meer blijven kijken waarin niet gevist mag worden!!

Jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
R. van Weesp
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-10-2005 10:36

16-10-2007 21:53

jordy

ik ben hierboven misschien iets doorgeschoten en te snel van oordeel geweest, ik dacht te doen te hebben met iemand die weer zat te zeuren wanneer er niks was of is gevangen e.d.
Ik lees dat er meer speeld, en alweer dat is jammerlijk ja.

Ik ben overigens geen fam. van marc. marc is echter een alleraardigste kerel. Ik ben het met je eens dat hij de zaakjes beter moet gaan regelen, maar het vall niet mee. Hij doet zijn uitsreste best.
Ben gewoon bang dat er dmv eeen artikel iets waar veel energie in zit en wordt gestoken in een klap omzeep wordt geholpen.
het is misschien de harde waarheid en die moet je niet verlochenen.
Maar pas er wel mee op. Vraag bij jezelf af wat jij er mee opschiet en andere ook.
Waarom plaats je het niet gewoon hier rechtstreeks, ben je meteen klaar.

25 koppels is zelfs op een meer van 3000 hectare aardig veel ja.
en de beste stukken zitten dan vol, want je kan het hebben over 3000 ha je kunt niet overal zomaar zitten.
Ik snap je frustratie nu beter.
het is gewoon zonde op deze manier
Het is een zeeerrr mooi water en land.
R. van Weesp
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-10-2005 10:36

16-10-2007 21:53

jordy

ik ben hierboven misschien iets doorgeschoten en te snel van oordeel geweest, ik dacht te doen te hebben met iemand die weer zat te zeuren wanneer er niks was of is gevangen e.d.
Ik lees dat er meer speeld, en alweer dat is jammerlijk ja.

Ik ben overigens geen fam. van marc. marc is echter een alleraardigste kerel. Ik ben het met je eens dat hij de zaakjes beter moet gaan regelen, maar het vall niet mee. Hij doet zijn uitsreste best.
Ben gewoon bang dat er dmv eeen artikel iets waar veel energie in zit en wordt gestoken in een klap omzeep wordt geholpen.
het is misschien de harde waarheid en die moet je niet verlochenen.
Maar pas er wel mee op. Vraag bij jezelf af wat jij er mee opschiet en andere ook.
Waarom plaats je het niet gewoon hier rechtstreeks, ben je meteen klaar.

25 koppels is zelfs op een meer van 3000 hectare aardig veel ja.
en de beste stukken zitten dan vol, want je kan het hebben over 3000 ha je kunt niet overal zomaar zitten.
Ik snap je frustratie nu beter.
het is gewoon zonde op deze manier
Het is een zeeerrr mooi water en land.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-10-2007 00:07

Ok, no hard feelings.

Ik weet dat ik zelf ook sterk uit de hoek kan komen soms. Maar ja de buissenis zal niet direct om zeep geholpen worden hoor. Daar ga ik niet van uit. Maar wij en de Denen zijn achter zaken gekomen waar iedereen niet blij mee is en zou zijn. Ik heb inmiddels als e.e.a kortgesloten met een magazine. Alhier zal iets worden geplaats.

De goede en minder goede kanten van de organisatie.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

17-10-2007 19:36

Beste collega vissers,

Ondanks mijn slechte ervaringen op het meer, zullen Jordy en ik een stuk plaatsen in de karper waarin wij een aantal zaken zowel goed als slecht zullen belichten.

Jullie kunnen ons altijd naar informatie vragen via de PB!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

18-10-2007 15:22

Ik maak hier graag gebruik van heren jullie hebben pb.

MVG Bein.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

19-10-2007 01:33

Jeroen Hof op't schreef:Jullie kunnen ons altijd naar informatie vragen via de PB!!!


ook een PB!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

21-10-2007 15:46

Kunnen de heren mij misschien zeggen wat ik zeker en vast niet mag vergeten, dingen die misschien niet vanzelfsprekend zijn...
Ben net bezig met mijn koffer in orde te maken, maar tjonge tjonge, wat zit je snel aan die 20 kg bagage :o

mvg
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

24-10-2007 07:46

dennis hellings schreef:Kunnen de heren mij misschien zeggen wat ik zeker en vast niet mag vergeten, dingen die misschien niet vanzelfsprekend zijn...
Ben net bezig met mijn koffer in orde te maken, maar tjonge tjonge, wat zit je snel aan die 20 kg bagage :o

mvg


muggenspray!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-10-2007 10:18

Als je ´s avonds weinig gebruik maakt van de hoofdlamp heb je weinig last van muggen. Wat je echter niet moet vergeten is leesvoer en andere vermaak attributen, de dagen kunnen daar heel lang duren. Zeker met de wetenschap dat het bij ons de laatste dag 48 graden was.

Verder:

Diaree remmer
hoofdpijn tabletten
klein verband trommeltje
rolletje toilet papier
potje kruiden, lekker voor bij het eten
markers
lood


Overigens is het vissen met gevlochten lijn totaal niet nodig, het wordt zelfs afgewezen door ervaren marokko gangers. Ik heb er met nylon gevist en dat ging prima, verder dan 60 meter wil je toch al niet vissen, daar is het al ruim 30 meter diep.

De laatste berichten die onze kant uitkwamen, was dat er die slechte weken rond base camp sporadisch wel een visje werd gevangen. Ik raad jou aan om een plek te zoeken waar ze geen tent hebben opgezet voor je, deze plekken zijn de karper wel bekend, geloof me doet dit nou echt!!!

Zoek een uithoek waar het moeilijk vissen is, wellicht dat je daar een grotere kans maakt, dat hadden wij achteraf ook moeten doen, wilde het niet dat ik ziek werd. Waardoor we niet konden verkassen.

Wij hebben rottend mais omhoog zien komen, je kunt wel nagaan hoelang dat er ligt voordat het weer naar boven komt. Ik raad je aan om vanaf basecamp meteen met de boot helemaal naar links te gaan, je hebt daar na ongeveer 800 meter varen een mooie baai liggen, wij hebben daar toen geen tentjes gezien, en helaas kwamen wij er te laat achter.

Belangrijk:

De site maroccocarpfishing.com geeft aan dat je twee overnachtingen inclusief erbij krijgt (Je wordt naar het hotel gebracht in het dichtst bijgelegen dorpje Ouaouizarth. Een avondmaal, overnachting, en ontbijt zijn in de prijs inbegrepen. Alle dranken, anders dan koffie, thee of water zijn niet in de prijs inbegrepen en dienen door jou persoonlijk met het hotel management te worden afgerekend!. Tijdens de laatste visdag, dit is de dag voor vertrek, ergens in de namiddag, wordt je terug naar het hotel gebracht voor de laatste overnachting. Zoals bij aankomst, wordt je ook nu voorzien van een avondmaaltijd, overnachting en ontbijt. Alle dranken, anders dan koffie, thee of water zijn niet in de prijs inbegrepen en dienen door jou persoonlijk met het hotelmanagement te worden afgerekend!)

Of het ligt aan mijn leeskunsten, maar hier wordt toch echt gesuggereerd dat deze overnachtingen all-in zijn. Maar wij moesten ze gewoon betalen, 20 euro pp de nacht.

Verder:

Wij zaten in een slechte tijd, de beste tijd vind men er maart, april en mei. Dan staat het water verreweg veel hoger, nu zaten wij onder aan een plateau dat zich 80 meter bovenons bevond wat normaliter bijna onder water staat. Het water zakte bij ons in 5 dagen 2 meter, dat is echt heel veel.

Wij hebben vis zien liggen op een diepte van 50 meter, allen strak tegen de bodem en op 700 meter afstand van de kant. Daarnaast hadden we ze daar toch niet gevangen op die diepte. De vangsten kunnen komen tot een diepte van 25 meter, verder dan dat doen ze het echt niet, dat waren althans de woorden van Marc.

Wil je verder nog wat weten, mail me ff of stel je vraag op het board, zo kunnen ander marokko gangers er wellicht ook van profiteren.

Succes...

PS: neem een lekkere zak drop, snoep of iets anders lekkers mee, het gaat wel vervelen dat droge brood hahahah
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

02-11-2007 20:57

heb 10 jaar geleden voor het eerst in marokko gevist in het Atlas gebergte....we waren met de auto,echt een grafeind.....

we zaten op Lac sidi ali...en ook het grootste meer van rabat,daar werden toen al dikke 30ers gevangen van ongekende schoonheid,ik vind het een aanrader en heb zeker ook interesse om weer terug te gaan,vraag Dirk Huyskes van UCP maar,hij regelt het
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

29-03-2008 11:07

Ik ben net terug en heb een hele leuke tijd achter de rug. Die 10 dagen aan het meer pakken ze me niet meer af. De aantallen bleven uit maar ik heb wel enkele mooie vissen mogen landen.

Wildwest verhalen over arme lokalen die je uitrusting willen stelen omdat ze er bijna niets verdienen, kloppen niet. Ze zijn juist blij met de financiële injectie die ze hebben gekregen omdat er een paar rare vissers naar hun meer komen.

De overnachtingen in het hotel hoefden niet te worden afgerekend en het diner, dat was inbegrepen, was erg lekker.

Heel veel zware vissen, op handen niet meer te tellen 20 kilo vissen, werden gevangen rond het basiskamp. Door het afwisselende weer bleven ze slechts enkele dagen hangen. De pret was dus snel over maar erg intens voor degenen die hun graantje konden meepikken.

Er kunnen geen stekken gereserveerd worden. Ook niet als je Leon Hoogendijk heet. De beste man stond als een klein kind te drammen en kreeg niet z'n zin. Chapeau voor Marc.

Als je niet kunt tegen :
- geiten/schapen en herders op je stek
- bezoek van lokale vissers
- Frank Blank
- beestjes die kunnen steken of bijten
- bestellingen die te laat of nooit komen
- het ontbreken van sanitaire voorzieningen
- vroeg opstaan
- hard werken

sluit jezelf dan op achter een hek van één of andere Franse put. Maar realiseer je dan wel dat je ook had kunnen vissen in een stukje bijna ongerepte natuur met uiteraard de kans op vangst van je leven. De karpers zijn van ongekende schoonheid.

Houd je van ruige omstandigheden en heeeel veel water? Gewoon naar Marokko vliegen.

De organisatie zit goed in elkaar. Verwacht geen perfectie omdat ze in Marokko nou eenmaal anders tegen service en afspraken aankijken. Met de riemen die Marc heeft, doet hij heel goed roeien.

:D
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

29-03-2008 15:02

jordyopthof schreef:Schitterend meer, schitterende omgeving, zeer slechte organisatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er klopte veel zaken voor geen kant. Leugens, op leugens worden verteld!
Service mbt het eten e.d is goed te noemen.

Een uitgebreid artikel over onze en de bevindingen van collega vissers uit Denemarken wordt opgesteld. Zoals de Denen beaamden '' The world deserves to know''

Wordt vervolgd!!


We horen en lezen niets.

Hetgene wat ik te horen krijg is alleen maar positief, ken er zelfs die er al vijf maal geweest zijn.
Voor mij is het dan wat jullie aankonding betrefd maar een storm in een glas water.

Heb inmiddels vele foto's gezien en ga dan ook zelf boeken, ik denk ook dat het stuk van Dave dichter bij de waarheid ligt.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

29-03-2008 21:30

Ik ben eigenlijk ook benieuwd en nieuwsgierig naar 'die vreselijke ervaring'.

Schitterend land btw Marokko, niet alleen vanwege de -dikke en mooie- karpers!
Sowieso raad ik ons verwende hollanders aan eens een aantal weken in Afrika rond te brengen in welk land dan ook (O.a. Tanzania is mega!). Je komt met een andere blik terug.
Je gaat anders kijken naar 'westerse' problemen, het zijn over het algemeen, in vergelijking met problemen 'daar', hier in 8 van de 10 gevallen 'luxeproblemen'.

Dat er wel eens het eea fout kan gaan op sommige reistrips (wildsafari of karpervissen maakt niet uit) komt omdat we gewoon vaak vergeten dat we in een 3e wereldland rondreizen.
Zoveel als dat er hier geregeld is (om ook knetter van te worden niet?) zo weinig is er daar geregeld. Dat geeft geheid avontuur en onverwachte momenten. Het is maar net hoe je daarmee om gaat.

Maar voor 'n beetje karpervisser die tegen 'n stootje kan, is Marroko m.i. het perfecte overwinteringsland! Moet je je voorstellen; je zit in je blote bast in de zon in februari terwijl het in Nederland hoost... waar zit je het liefst? Maarrrr het kan er ook te keer gaan, neem iig ook naast je vistokken je skilatten mee :wink: :lol:

Ow ja haal snel je kin van je schoenneus bij de eerste -verbaasde- aanblik van die mega plas daar, je hapt anders geheid stof... :o
Voor diegeen die het 'aandurft' :o 8) :wink: !
Succes!

MVG
Raymond Hakkert
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2008 19:40

Dit is wat wij hebben ervaren, lees het eens op het gemak door en je zult merken dat ik echt wel bereid ben om goede zaken en ronduit beteurenswaardige zaken aan te halen.

Voorliegen doen ze maar bij een ander, dikke 40 en 50 ponders of niet, voor mij niet meer bij deze organisatie. Ik zou nog wel willen overwegen de andere eens aan te doen, maar nu nog even niet.
P.s er wordt vaker niet gevangen dan wel, maar daar horen de bladen niets van.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2008 19:40

GOUDZOEKERS


Het is een koude wintermaand als ik een artikel lees over het vissen op karpers in Marokko. Schitterende zwaar gebouwde vissen waar van enkelen zijn voorzien van en kunstwerk aan schubben op het spiegelachtige lichaam. Door mijn voorliefde voor Afrika werden er al snel spijkers met koppen geslagen en na enig zoekwerk vliegen wij met Brussels Airlines in de goedkoopste klasse voor maar 99 euro retour naar Cassablanca!

Op het vliegveld aangekomen worden wij netjes opgewacht door een van de medewerkers van Maroccocarpfishing.com. Door het bordje wisten wij direct bij wie wij ons moeten melden. Wij hadden geboekt bij Marc, de organisator van de vistrips in het beloofde land.
Tijdens e-mail conversaties wordt de boeking bevestigd en de aanbetalingen worden direct overgeboekt. In de tussenliggende periode hoorden wij negatieve berichten over het vissen in Marokko. Groepen vissers die uitzichtloos over een meer hebben staan uit kijken waarin op dat moment niet gevist mocht worden. Dit alles leek ten tijde van ons vertrek al weer lang verleden tijd te zijn. Het leek ons en velen voor ons gemakkelijk een dag voor en een dag na de vistrip te boeken. Dit heeft te maken met de vis en vliegtijd waaraan je gebonden bent. De organisatie verzorgd dan een hotel alwaar je in kan slapen. Uit het mailcontact kwamen wij overeen dat de 1e nacht inclusief was bij de totale prijs van een arrangement en dat een eventuele 2e nacht voorafgaand aan de terug vlucht rond de 20 euro zou moeten kosten. Bijkomende kosten waren extra mais, water en andere luxe producten die zo snel als mogelijk voor je worden gehaald in het lokale dorp.

In het hotel aangekomen bleek ons al snel dat wij onze kamer zouden moeten delen met enkele voor ons vreemde vissers. Het hotel, welke is gelegen op enkele kilometers van het meer heeft vanaf het dak een uitzicht over een arm van het meer. Het hotel zelf is zelfs voor Marokaanse begrippen slecht te noemen. Enkel een bed is er in de kamer te vinden en de publieke sanitaire voorzieningen besloten om maar een keer over te slaan tot we aan het heldere meer zouden staan. In de avond werd het door de manager gezellig gemaakt met muziek en de dvd getoond van het VBK waarin enkele klompen goud getild worden. Hierbij waren ook Clement , een Fransman en diens Marokaanse collega aanwezig van de organisatie aanwezig. Deze laatse man, gekenmerkt door zijn enkele voortand had al snel de bijnaam paardentand mais gekregen, omdat zijn Marokaanse naam ons onduidelijk is gebleven. Deze Marokaanse man, welke door de andere vissers als een soort afgevaardigde van de gemeente werd bestempeld regelt de vergunningen en allerlei andere zaken.
Tijdens het verblijf in het hotel vroeg de hoteleigenaar aan alle aanwezigen een bedrag van 20 euro voor de overnachting. Hierbij is de cola, water en eten inbegrepen maar dit was niet zoals het arrangement het voorschreef. Duur is het natuurlijk niet, maar als je er niet op rekent bleek dat voor alle vissers het woord principe al gouw de boventoon voerde. Alle vissers moesten na wat gebaar en gezeur toch de 20 euro betalen. Na een kort telefoontje naar Marc bleek dat dit er nooit sprake was geweest van een betaalde 1e nacht. Maar Marc verzekerde ons voor de kosten zou op draaien van, een nobel en niet meer dan aannemelijk gebaar dachten wij.

Tijdens een praatje met een zeer contente belgische visser bleek als snel dat de vangsten aan het meer die week zeer slecht waren geweest. Deze Belg was verbaasd over het feit dat wij 450 euro per week betaalden en hij 500 had 2 weken gevist voor 9 vissen waarvan hij de laatse week voor onze komst slechts 2 vissen kon buit maken.

Bevestigend knikten een groep Fransen en een twee tal Duitsers. Met 15 koppels werden er 5 vissen gevangen op 7 dagen tijd! Overtuigd van je eigen kunnen hadden wij allemaal wel sceptisch. Echter de foto van een door de Fransman met modder in elkaar geknutselde karper gaf ons geen moed ten aanzien van de vangsten.
Ik had immers enkele uren voor vertrek nog een e-mail gehad van de organisatie waaruit bleek dat er niet goed gevangen werd maar dat de groep die er nu viste toch wel 2 vissen per persoon per kon vangen, met slechts een enkeling die niets ving? Maar het avontuur zelf leek ons vooralsnog belangrijker dan het vele vangen, dat op zich leek ons niet een reden om naar Marokko te vliegen.

Vroeg in de morgen werden wij als 1e naar het meer gereden. Het basis kamp van Maroccocarpfishing is gelegen aan de oostzijde van het meer. De grote tent waarin de spullen liggen staat hooggelegen langs de waterlijn. De boten lagen klaar en een keuze tussen bank stick of een rodpot werden snel gemaakt. De omgeving van het meer is schitterend. Hoge bergen, bomen en rotsen kenmerken de ruwe oeverlijn van Bin el Quadine. Bij het Base Camp aangekomen bleek al snel dat de stekken vooraf waren opgezet op plaatsen waar gevist is of vis gevangen is.

Een gigantische kom waar de bodem zeer geleidelijk afliep naar 25 meter bood ruimte voor 9 hengels op aflopende diepte’s. De wind blies er heen er waren geen extreme diepte’s onder de oever. Maar helaas, wij mochten er wel naar toe vissen maar de bivvy’s moesten aan de linker kan van de grote steen blijven? Klaarblijkelijk bleek het dus zo te zijn dat Maroccocarpfishing toch niet de enige organisantie was die vistrips aanbood naar het meer. Er werd dus geopteerd voor een andere stek.

Aan de Westkant van het meer is een engelse organisatie bezig. http://www.maroc-carp-advanture.com. Deze organisatie beschikt over een zeer nette uitgebreide en degelijke materialen range en zeer belangrijk stormbestendige Nash bivvy’s. Ik heb zelf geen enkele ervaring met deze visreis organisatie en ken ook deze organisatie niet. Een natuurlijke scheidingslijn bracht dus roet in het eten en gezocht werd naar een andere stek. De boot werd ingeladen en door Hoesein werden wij naar de stek gevaren. Na enig commentaar van de afgevaardigde mochten wij vissen op een andere door ons zelf uitgezochte stek onder aan drooggelegen eiland, alwaar Ronny de Grootte in het artikel Altaskarpers ook enkele goudstaven had gevangen.

Het materiaal van marokkocarpfishing bestaat voornamelijk uit X2 materiaal. De boot, tentjes, stretchers, hengels en rod pods zijn alles van voor genoemd merk. Enkele degelijke Bruce Ashby en prologic stokken van 3.5 lb gaven een beter gevoel.
Het gigantische meer kent zo nu en dan een grillig oeververloop wat het nodige verwacht van het gebruikte materiaal. Het klimaat aan het meer verklapte ons dat er rond het middag uur iedere dag een fikse wind op stak, iets wat wij ook al van de vorige groep gehoord hadden.
De wind, welke vrij krachtig is geeft je geen mogelijkheid om veilig het water op te gaan om je lijn opnieuw uit te varen. De rubber X2 taipan, 2.30 meter voorzien van reddingsvest is simpelweg niet opgewassen om met behulp van de roeidollen tegen deze wind in te kunnen varen. Bij de boeking in maart 2007 was een electro motor nog inbegrepen bij de betaalde prijs. Helaas bleek al snel dat die er niet bij zat ten tijde van onze aankomst aan het meer. De reden dat ze te veel kapot gingen is redelijk begrijpelijk gezien de stenen onder de oever, maar dat een dergelijk water het vissen met een elektro motor vergemakkelijkt was wel duidelijk.


Zonder gebruik te mogen maken bleef de prijs tot ongeloof van ons en de Deense vissers gehandhaafd? Al snel was het ons duidelijk dat op een dergelijk meer met diens ruwe omstandigheden in bepaald jaar getijden een electro motor eerder een must was dan een uitkomst. Op onze vraag deze als nog te kunnen gebruiken werd ons een bedrag van 100 euro gevraagd, iets wat wij uit principe niet hebben gedaan. Al de 1e dag werd door 1 Deense visser een vergunning van de andere organisatie aangeschaft en besloten daar te vissen met diens materialen.

Rond het gehele deel van het meer waar Maroccocarpfishing de stekken beheert bleek dat er na 2 dagen en nachten vissen slechts 1 vis gevangen was.
Die 3e nacht worden wij bruut gewekt door een gigantische onweersstorm. De met haringen en stenen verankerde tent werd bruut dubbel geslagen en met flitsen voor de ogen zie ik de foto van de Fransman van vorige week op mijn netvlies verschijnen.
Zijn bivvy was volledig aan flarden gewaaid omdat de glasfiber tent stokken simpelweg niet waren opgewassen tegen dergelijke natuurkrachten. Gelukkig kwamen wij er ongeschonden van af, zij het niet dat een run op een van Patrick zijn stokken een zwaar verankerde X2 boot terug op de kant bracht!

Minimaal 2 maal per dag komt er iemand van de organisatie met een boot langs de stek om het eten en drinken te brengen. Door de comfortabel grote koelbox werd alles koel en vers gehouden. Regelmatig werden en nieuwe flessen met ijs gebracht om alles koel te houden. Het avondeten bestond uit een zogenaamde Tagin waarin het heerlijke gerecht is klaar gemaakt. Met behulp van de grote gasfles en brander werd het eten dan verwarmd. Had je nog iets anders nodig dan kon je middel porto snel en gemakkelijk andere producten als cola en fruit bestellen.

Sinds de 1e dag aan het meer zag ik in het meer al dingentjes drijven. Op de 2e dag kwam ik er achter dat de stek die ik beviste waarschijnlijk vol moest liggen met rottende mais. Grote gele korrels omhuld in slijm dreven langzaam naar de oppervlakte. Met een stinklucht en een rot gevoel besloot ik mijn stokken een 100 meter verder te leggen op een diepte van 23 meter. Diep…ja maar ook op deze diepte’s worden in Marokko vissen gevangen.

Na 6 dagen vissen vertrekken wij wegens de slechte vangsten voor 3 dagen vertrokken naar Cassablanca. Voor ons vertrek naar Cassablanca moesten wij een bedrag van 130 euro betalen voor het eten en drinken en mais. Na wat tegen elkaar wegstrepen en veel problemen onderling bij de organisatie betaalde wij 35 euro. De afgevaardigde was zichtbaar boos op Marc, welke in zijn redelijkheid enkele kosten voor zijn rekening nan. Marc wist ons nog wel mede te delen dat het de bedoeling is om in het vervolg de vissers direct naar het water te brengen en daar onder te brengen in een grote tent. Geslapen wordt dan op stretchers om de volgende ochtend te kunnen starten met vissen.

Het was ons in ieder geval wel duidelijk dat de organisatie al daar geleid word door deze zelfde afgevaardigde. In het hotel aan het meer waar wij nog even een sanitaire stop maakten kwamen wij een groep vissers tegen van de hengelsport winkel Carps Cabin te Zoetermeer. Ook deze groep had problemen met de organisatie over de 20 euro welke moest worden betaald voor de 1e nacht. Nu wisten wij zeker dat wij in ieder geval niet de enige groep waren die deze problemen hadden gehad. Na een paar leuke dagen in Cassablanca kwamen wij op de luchthaven de Deense groep vissers weer tegen welke op de zelfde vlucht zaten naar Brussel. Van hun hoorden wij dat de organisatie hen had verteld dat wij voor ons vertrek toch nog vijf vissen hadden weten te vangen aan het meer. Vol goede hoop waren er toen een twee tal Denen van hun groep op onze stek gaan vissen voor de laatste twee nachten. Dat ze niets vingen verbaasde ons niet. Van deze zelfde Denen hoorden wij dat er ook bij hun het een en ander niet helemaal klopte.

Voor de transfer van het ‘’hotel’’ naar het meer moesten zij per persoon een bedrag van 10 euro betalen, een bedrag dat wij niet hoefden te betalen en ook nergens uit een e-mail viel terug te halen. Ondanks dat zij dit niet wilde betalen bleek dat de afgevaardigde ze weinig keus liet. Ook bij hun zat er een bepaalde hoeveelheid aan mais bij de prijs inbegrepen.
Extra mais diende voor 30 euro per 50 kg te worden gekocht. Helaas moesten ook wij alle mais betalen en zat de toegezegde 50kg per koppel er helemaal niet bij inbegrepen? De msn gesprekken had ik verkeerd begrepen volgens de afgevaardigde welke ogenschijnlijk alles regelt en notuleert in zijn handboekje?

De daaropvolgende week zou er nog een lading met Deense vissers neerstrijken op het meer. Deze jongens waren bekende van de groep welke in onze week aan het meer verbleven. De sms berichten met felicitaties stroomde binnen bij de Deense vissers rond het meer. Van de organisatie hadden ze namelijk begrepen dat er redelijk goed gevangen werd op het meer? Na enige heen en weer gebeld bleek dat deze Deense groep net als wij verkeerde berichten van de organisatie ontvingen over de vangsten op het meer?
Uiteindelijk heeft deze groep vissers besloten om de aanbetaling van 200 euro voor lief te nemen en met de auto richting Frankrijk te rijden.

Wij als vissers gaan er allemaal van uit dat we kunnen vissen en dat er wel een visje uit komt. Wij zijn nooit naar Marokko gegaan met de gedachte veel te vangen. De omgeving, cultuur en natuur spelen ook een grote rol. Het avontuur en was ons belangrijker dan het vangen van een gigantische vracht vis, maar naar aanleiding van de vangstberichten van de organisatie hadden we niet verwacht niets te vangen. Maar ja, dat blijft vissen en een organisatie is volkomen afhankelijk van de kunde van de vissers en de bereidwilligheid van de vissen op het meer. Dat er niet goed gevangen werd is een gigantisch raadsel volgens de organisatie. Dat het water laag stond was volgens hen niet het probleem, ook dressuur op grote gele vlekken mais zou het niet kunnen zijn? Wat wel duidelijk was is dat de gevangen vissen dikke harde buiken hadden. De echte oorzaak is mij vooralsnog onduidelijk gebleven. De slechte vangsten zijn op alle wateren wel eens aan de orde en lang zal dat waarschijnlijk niet duren, een nieuw record op dit meer lijkt mij gezien de potentie en de gevangen goudstaven zeker niet ondenkbaar. Maar laten we hopen dat deze organisatie in het vervolg beter om zal gaan met zijn klanten. ‘’Wij’’ zijn namelijk wandelende reclame en wij vinden het belangrijk dat het niet enkel alleen de goede reclame artikelen zijn die je te lezen krijgt. Een organisatie die er voor kiest om op een dergelijke manier de vissers een prent voor te houden verdient wat ons betreft een standje. Eerlijkheid dient het langst.

Jordy op ’t Hof

P.s ik ben zelf 2 maal ik Kenia geweest. Raymond, dit is ook een aanrader icm met Tanzania of Zuid Afrika om te vissen natuurlijk
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2008 19:45

In de hoop dat het nu allemaal verbeterd is voor de nieuwe avonturiers. Het is een mooie omgeving, en idd zul je niet 10tallen vissen landen. Hoewel er wel sessies zijn waarbij vissers meer dan 100 dikke vissen landde.

Het kan allemaal,....

suc6
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
casper utrecht

13-05-2008 12:45

Ondanks de (negatieve) berichten over Bin El Ouidane ben ik vastbesloten om hier heen te gaan en wel op niet al te gek lange termijn (ergens tussen oktober 2008 en mei 2009). Mijn idee is dat hier, ondanks de ontdekking enige jaren geleden, gezien de enorme omvang van het water nog steeds iets te pionieren valt. (In ieder geval voor mij :D ). Zelfs met tientallen vissers op ieder moment kun je hier volgens mij nog wel een tijdje vooruit voor dressuur echt gaat storen?

Er zijn nog diverse vergelijkbare, weinig beviste meren in Marokko maar Bin El Ouidane lijkt me een goed begin. De ruwheid van de omgeving vind ik schitterend en om daar een tijd te zitten lijkt me geweldig. Alles wat op Cassien al jaren niet meer mag omdat de vissers er een zooi van maakten kan op Bin El Ouidane nog wel. Het lijkt mij dan ook een ultieme vakantie. Succes laat ik ook niet afhangen van mogelijk louche organisaties die ondeugdelijk materiaal zouden verhuren en afspraken niet nakomen. Inmiddels is dit bekend en dat kan wat mij betreft dus geen argument meer zijn waarom je slecht zou vangen op Bin El Ouidane. Wie nu nog met zo'n argument aankomt heeft het zelf niet goed geregeld. Wat mij betreft heb je deze aspecten van de visserij zelf in de hand. Het is dan alleen nog het meer en ik. En dat is precies wat ik zo mooi vind aan karpervissen. Ja, ondanks dat de vangst tegen kan vallen.
Dus: zijn er nog avontuurlijk ingestelde liefhebbers met een vergelijkbare insteek die Bin El Ouidane aandurven?


Ik ben overigens wel benieuwd hoe het nu met de diverse organisaties zit: http://www.moroccocarpfishing.com waarover ik slechte berichten las op dit forum is uit de lucht en volgens de tekst op de site wordt deze organisatie zelfs vervolgd door justitie. http://www.moroccocarp.com daarentegen is gewoon in de lucht en gaf mij echt onmiddelijk antwoord op mijn vraag.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-05-2008 20:21

Beste Caspar, als abonnee op diverse Franse karperbladen ontving ik laatst gratis een DVD over dit meer. Duurt 58 minuten en is gefilmd door de mannen van Extrème-Carpe. Als je mij jouw adres even stuurt zal ik je deze DVD sturen, mits je belangstelling hiervoor hebt tenminste.
casper utrecht

13-05-2008 21:10

Beste Aart,
bedankt, ik heb je een PB gestuurd. Door dit soort video's wordt het voor mij nog meer een "nu of nooit" situatie. Hoe kijken anderen hier (= de hengeldruk) tegenaan voor wat betreft Bin el Ouidane?
Als ik die schitterende spiegels van dat meer zie tegen de achtergrond dan zou ik liefst vandaag nog vliegen.

by the way: ondanks alle te verwachten problemen, in zo'n vlakbij gelegen groot en op grote stukken ondieper meer als bij Kenidlat (links boven Bin el Ouidane, 32º27'00N en 7º34'20W) zou toch net zo veel karper moeten zitten lijkt me....?
henry de klein
Berichten: 104
Lid geworden op: 01-03-2006 23:26
Locatie: Sappemeer

14-05-2008 00:41

Hoi Casper,

Vorig jaar Oktober ben ik er geweest. Vond het een unieke ervaring en wil er zeker nog weer heen. In mijn geval was het zo dat de verschillende arrangementen zich net kruisde. In het begin werd er niet over een hotel gesproken, toen ik eenmaal ging wel. Wat ik heerlijk vond ondanks zijn eenvoud, maar wat is dat als je je een week op een bivvy verblijf instelt. Dan is alles al snel luxe :D Ik ben er alleen heen gegaan, bij de stekken verdeling moest ik daarom dan ook in de buurt van het basiskamp vissen, vanwege de veiligheid die ze me wilden garanderen. Puur naar het vissen kijkend vond ik dit jammer, want ik werd daardoor geblokt door koppels om mij heen. Maar ik kon hun wel begrijpen, bijv. dit topic was al aan de gang voor ik er heen ging en als je dan las watvoor argwaan (en er eenmaal geweest misplaatste argwaan) er heerst over je veiligheid in dit land. Later op de dag zou er een belg ook alleen arriveren en hun opperde het idee om eens kennis te maken en als het ons wat zou lijken konden we met zijn tweeen die week gaan vissen. Zogezegd zo gedaan. We hebben een topweek gehad. Qua vis was het wat minder in deze periode. Het water stond ook extreem laag, maar zelfs dan was het nog een inmens groot meer. Wij hadden vijf vissen die week. Allemaal schubs, dit hadden we alle twee niet verwacht. Het was ook nog zo dat ze alle vijf rond het zelfde gewicht zaten namelijk tussen de 15 en 15.7 kilo. Het waren niet die "echte bakken" waarvan je op voorhand hoopte dat je zou vangen maar wat een ervaring om in zo'n omgeving een vis te drillen en mee op de foto te staan. Voor mij zelf ging het ook niet alleen puur om het vissen zelf, maar puur de hele ervaring opzich. Alleen al het feit dat je in een vliegtuig stapt om ergens maar eens even te vissen, en in watvoor omgeving. S'nachts de pure stilte en dan echte stilte, niet de zogenaamde stilte die je hier hebt. Overdag de verschillende kleuringen in de heuvels waar je tegenaan kijkt en dan elke dag om stipt 2uur de saharawind die opsteekt en niet zachtzinnig. De bevolking die zeer gastvrij is daar, die alles voor je willen doen en niet om dan wat geld te krijgen, maar puur om je welkom te laten voelen in het land en graag willen dat je hun land waar ze trots op zijn nog eens bezoekt. Nu ik dit schrijf wil ik al direkt weer terug :lol: Maar goed, Casper ik wens je een hele goeie tijd als je gaat en denk ook zeker dat er nog wel wat te pioneren valt daar.

Groet'n,
Henry.
Vissen is net als pissen, Je moet gewoon!
casper utrecht

14-05-2008 17:31

Dat klinkt me toch als een geslaagde vakantie in de oren. Niet alleen de entourage waar je vist maar ook de vissen die gevangen zijn: 5 vissen en de kleinste 15 kilo... Leuk gemiddelde in ieder geval :P