Raduta

Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

03-07-2005 15:06

Zijn de mannen die in 2001 amateurbeelden gemaakt hebben op Raduta ook op dit carpboard te vinden?
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

04-07-2005 17:57

Wat denk jezelf!!!!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

04-07-2005 18:35

Ja
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

04-07-2005 19:05

Ik ben het!
Voer en vang!!!

I love BTW
Jan-Jaap de Zutter
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-04-2004 17:38

04-07-2005 19:51

Ligt eraan welke amateurbeelden je bedoelt, ik ben samen met 2 vismaats in Roemenie geweest in september en daar zijn videobeelden van in omloop. Kan je iets specifieker zijn over die beelden,

MVG, JJ
Vrouwen maken meer kapot dan vissen goed kan maken.
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

04-07-2005 20:36

De dvd heet gewoon Lake Raduta 2001 en het zijn 2 mannen die daar zijn wezen vissen. Volgens mij heet de ene Michel. Maar ik wou dus wel is weten hoe het kan dat ze daar zo veel vangen in 1 week en ook zulke grote. Echt ongelooflijk.
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-07-2005 20:53

Simpel,

zie je eigen onderschrift.

Bij die twee beten ze wel. :wink:

Verder wil ik alleen maar kwijt dat Raduta een schoolvoorbeeld is geworden van foutief visstandbeheer op een BTW.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-07-2005 22:58

3 keer raden welek straat Michel Delsink woont.

inderdaad karperstraat

MVG

Klaas
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

04-07-2005 23:22

Juist! Zo heet ie.. en zn vismaat ving een 50 er.. Ik wou van die mannen wel eens weten hoe dat nou gegaan is.. voorbereiding enzo.
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-07-2005 23:26

daar hoef je nu echt niet meer naar toe...

ik weet uit zeer betrouwbare bron, dat er een nieuw Raduta in de maak is in Bulgarije....

Als je een jaartje wacht, dan kun je daar je zestigers vangen. Wel echte trouwens, want er is daar in 30 jaar al geen vis meer uitgezet in dat water.

daar moeten we als de kippen bij zijn...... :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-07-2005 23:34

Quote Mitsz : "Als je een jaartje wacht, dan kun je daar je zestigers vangen. Wel echte trouwens, want er is daar in 30 jaar al geen vis meer uitgezet in dat water.

daar moeten we als de kippen bij zijn...... "

Mitsz,

Blijft dat zo? Met die niet uitzettingen? Want de gemiddelde levensduur van een karper zorgt er dan inderdaad wel voor dat we er als de kippen bij moeten zijn om een Bulgarian Carping trip te boeken. :wink:
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

13-07-2005 12:35

is dat raduta niks meer dan? daar is toch het wereldrecord gevangen van meer dan 37 kilo , of was dat ergens anders?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-07-2005 17:40

Klopt, maar de grote vissen van raduta hebben stuk voor stuk op hun rug gelegen bij een gigantische vissterfte.
Het schijnt dat ze pootspiegeltjes niet hebben gecontroleerd op ziektes :lol:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

14-07-2005 19:24

Mitsz, wordt dat "nieuwe Raduta" dan niet zo'n BTW? Ik ga trouwens deze vakantie ook een keer naar een BTW, ik hoor zoveel verhalen, alles zowat negatief, dus wil ik wel eens zien hoe het echt is, en nee niet om er grote vissen te vangen, maar echt om mee te kunnen praten over die "schandalen" van de karperwereld,

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-07-2005 21:00

Pijm, en wat zegt een weekje vissen op zo'n water dan over het visstandbeheer daar?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 07:08

Aart,

er is daar geen visstandbeheer. Nog niet,

Het gat is ooit eens volgegooid met karper en meerval en verders met rust gelaten. Door de groete diepteverschillen, is het niet interessant voor de beroepsvisserij. Die krijgen er met hun netten geen poot aan de grond.

Het gaat nu worden beheerd door een Bulgaarse kennis, die hierin begeleiding krijgt van een vriend van mij, die betaalwateren (beter gezegd: slecht beheerde wateren), nog erger vind dan jijzelf. De betreffende vriend reist dan ook regelmatig door Oost Europa op zoek naar onontgonnen karpergronden en zo hebben zij elkaar ontmoet.

Het gevaar schuilt natuurlijk altijd in de commercie, maar beiden hebben bewezen, verre van commercieel te zijn en alles over te hebben voor de gezondheid van de door hun belaagde vissen.....

Dit is geen reclamepraatje voor het betreffende water. Temeer omdat ik de naam van het water ook niet zal noemen.

Ook zal het niet eenvoudig worden, zulke enorme karpers te gaan vangen, die hun leven zijn gegroeid op natuurlijk aas. Lijkt me nog moeilijker, dan de visserij op diverse Franse rivieren, alwaar het bestand al aardig is gaan wennnen aan die ronde bolletjes.

Pim,

ik ga ervan uit dat het wel een betaalwater wordt. Dit is in Oost Europa de enige manier.

Laat me uitleggen waarom. In Oost Europa worden normaal gesproken de vissen, die worden gevangen meestal gegeten. Nu even geen moralistische discussie hierover, dit is gewoon een feit. Die mensen moeten eten en die eten dus vis. Er is geen zee.....

Omdat zo'n meer dus wordt "leeggevist", moet het ook weer worden aangevuld en dat kost geld. Dit geld moet dus worden betaald door de vissers (logisch). Er is in Oost Europa dus een betaalwatercultuur en dat geld dan ook voor heel Oost Eoropa. Je kunt er per dag betalen en het vissen is daar -absoluut- duurder dan hier en enkel weggelegd voor mensen die het geld voor de vergunningen kunnen betalen.

De betreffende kennis - laten we even "Maatje" noemen- heeft nu jaren in de VS gewerkt, onder zijn niveau, met als enig doel ooit in zijn leven een karperviswater te kunnen beheren. Hij droomt al jaren van een plek in zijn land waar "catch and release" gewoon is, daar hij -net als wij- gruwelt van de slachtpartijen, die zich afspelen in zijn land. Maatje heeft hier dus jaren voor gewerkt en heeft wat mij aangaat mijn zegen. Iemand die zio is bevlogen met de welzijn van de vis zul je hier op het forum gewoonweg niet vinden.

De enige manier voor Maatje om dit water ook in stand te houden en zijn gezin te kunnen voeden is er dus ook geld te vragen voor het vissen aldaar. Vraag en aanbod zullen dus gaan bepalen, wat het gaat kosten, maar ik verwacht zeker geen bizarre "Radutaprijzen".

Ook hoop ik dat Maatje zijn idealisme behoud, daar hij een parel is in het leven van elke Bulgaarse karper.

catch and release.....

IK ben voor en een vriendelijke groet

Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-07-2005 11:36

Mitsz, dat vangen zal nog wel meevallen, dat heb ik al genoeg ondervonden op maagdelijke wateren en rivieren. Een goed visstandbeheer BLIJVEN voeren als er t.z.t. op z'on water veel gevist gaat worden is veel moeilijker om niet te zeggen praktisch onmogelijk. Betalende vissers (bezoekers) willen nu eenmaal vangen (anders droogt de bezoekersstroom op) en als de vissen t.z.t. al vaker gevangen zijn dan blijft dit moeilijk te realiseren zonder te rouleren met vissen of een overbezetting te creëren door er weer nieuwe vissen bij te plaatsen.
Tegen het moeten betalen voor voorzieningen etc. is op zich niks op tegen, als deze twee wat kapitaal hebben is het veel verstandiger er wat gites of kleine chaletjes bij te bouwen want waar behoefte aan is (ook in Frankrijk) zijn vakantiehuisjes aan viswater waar mensen ook met hun gezin de vakantie door kunnen brengen. Op deze wijze wordt de verhuur van huisjes dé inkomstenbron en het vissen op zich een gewenste bijkomstigheid waardoor er blijvend een fatsoenlijk visstandbeheer gevoerd kan worden.
Ik heb al zoveel voorbeelden gezien van mensen (meestal zelf ook karpervisser) die met de beste bedoelingen een water gingen exploiteren, maar na verloop van enige tijd gedwongen werden om met vissen te gaan 'rommelen' om de bezoekersstroom op gang te kunnen houden. Als het puur om de visserij gaat is dit onontkoombaar om dergelijke wateren rendabel te kunnen blijven exploiteren en dat is dé reden waarom ik tegen (dit soort) betaalwateren ben.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

15-07-2005 11:50

Aart, visstandbeheer kan ik niet veel van waarnemen daar denk ik, maar wel de conditie van de vis, de beschadigingen, plekken in de bek, hengeldruk, enz enz. Gewoon de voor en nadelen op een rijtje zetten voor mezelf en dan misschien tot de conclusie komen dat de geruchten waar zijn, maargoed, niet iedereen zal achter deze keuze staan, reacties maar via pb, anders word het topic zo afwijkend en krijgen we die eindeloze discusies.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 12:07

Aart,

ik ben het ook roerend met je eens. Zelf heb ik nog nooit op een betaalwater gevist en zie er ook de vreugde niet van in. Wel vind ik, dat je een paar van mijn argumenten overslaat in je antwoord.

Ten eerste de huidige viscultuur en waterbeheer beleid. Op het moment worden de vissen na vangst ter slachtbank geleid. "Maatje" walgt hiervan en wil een viswater (zal dan het enige in het land zijn!!) beheren, waar slechts volgens het "catch and release" principe mag worden gevist. Ik kan dit slechts ondersteunen.

Dan de huidige betaalmethode om te vissen in die landen. Het is daar gewoon altijd al volgens een betaalsysteem. Dagvergunningen zijn daar gewoon en hoge prijzen (relatief, maar soms ook absoluut) zijn daar gewoon. Het lijkt me volslagen zinloos mensen een verschil in cultuur kwalijk te nemen.

Alleen maar tegen iets zijn, zonder naar de plaatstelijke gewoontes te kijken vind ik wat beperkt.

Indien dus een betaalwater nodig is, om een iets goeds als Catch and Release uit te gaan dragen, dan is het voor mij prima, want het is al een hele beste stap in de goede richting.....

met vriendelijke groet

Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-07-2005 12:24

Jaja Mitsz, lijkt wel verdacht veel op hoe Robert Raduta ooit begonnen is (de situatie in Roemenië destijds stemt immers aardig overeen met hetgeen jij nu schetst) en wat dit uiteindelijk voor gevolgen heeft gehad (met name voor de honderden, inmiddels dode, grote karpers) hoef ik jou niet te vertellen. Pricipes en (veel) geld gaan nu eenmaal niet samen is mijn ondervinding...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 12:54

Aart,

als het gaat om BTW heb je nu eenmaal rode vlekken voor je ogen en verlies je je ratio.

gelukkig hoef je er niet te vissen

mvg Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-07-2005 13:38

Sorry Mitsz, ik denk dat je mij niet goed genoeg kent om een dergelijke opmerking te plaatsen. Ik loop al wat langer mee en als jij alles over dit onderwerp zou weten wat ik weet en dezelfde hoeveelheid documentatie hierover zou hebben zou je er m.i. ook wat anders tegenover staan.
Jouw argumentatie is ongeveer dezelfde als van mannen als b.v. Alijn Danau en vrijwel alle bekende Engelse vissers om destijds hun visserij op het Sarulesti meer goed te praten (als Robert Raduta de karpers daar niet zou hebben 'verzameld' zouden ze toch maar opgevreten zijn...). Er is helemaal niks mis mee als de bevolking van arme landen karper eet net als wij b.v. kip of varkensvlees. Waar de pondenjagerij en de niet te stillen geldzucht van Raduta toe heeft geleid weet jij net zo goed als ik en ik kan daar op geen enkele wijze excuses voor bedenken.
En m.b.t. tot de b-water situatie in Frankrijk (nog afgezien van de vaak voorkomende 'verplaatsing' van grote vissen van openbare wateren naar deze b-wateren. Ik heb met zoveel Franse karpervissers gesproken die 'hun' water hierdoor kwijt raakten en daardoor soms de tranen in de ogen hadden of anderzijds het schuim (van woede) op de bek hadden staan dat ik door dit alles heel argwanend t.a.v. b-wateren ben geworden. Dit ook nog afgezien van het gebrek aan een fatsoenlijk visstandbeheer op heel veel van die b-wateren...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 14:40

Aart,

ik heb inderdaad niet de documentatie en de levensjaren waar jij over beschikt...

Wel weet ik een paar zaken over -ten eerste mezelf- "Maatje", de betreffende vriend en - vergeef me de vrijheid tov van een "ouwe rot"- het leven.

Wat ik eng vind aan jouw benadering is, dat het betaalwatergebeuren het criminele circuit wordt ingeduwd en als gevolg heeft, dat de zaken echt alleen maar "na twaalven" worden gebezigd. Veel liever heb ik totale openheid over zaken en een transparante benadering.

Het doorkweken van grote vissen kan worden gestimuleert, zodat kwekers deze vissen ook kunnen aanbieden en "vismokkel" niet meer nodig is. het aanbod van grote vissen zal stijgen en de prijs van gestolen vissen zal prompt niet meer noemenswaardig zijn.

Het zou een soort (en daar ga ik weer) "aquatische veeteelt" moeten worden, waarbij alles wordt gedocumenteert.

In zo'n geval, zal het stelen van grote vissen niet meer de moeite zijn, of iig voor een veel grotere groep dan nu het geval is.

Dit vind ik al vast een stap in de goede richting......

Ook kan er dan -net als in de agrarische sector- belastingvermindering komen voor "voorbeeldbedrijven" en een een goed voorbeeld anderen doen volgen.

Nogmaals wil benadrukken, dat ik net zo walg als jij van deze zaken, maar dat schijnt er bij jou nog niet helemaal in te gaan. Ik wil alleen andere oplossingen. Laat ik de drugshandel als voorbeeld nog even noemen. Al opgelost?

Voorts wil ik nog even kwijt, dat ik het een beetje kut vind om jouw bijdrage van een gesprek te laten berusten op jouw levenservaring. Dit ontneemt mij het recht mijn mening te geven, want dat kan ik toch niet van je winnen, totdat je onder de zoden ligt. Ik ben 37 Aart. Als je een briefje van m'n moeder wil, dan zal ik hiervoor m'n best doen.

Niet iedereen wil graag de mogelijkheid om berooft te worden aan een willekeurige rivier in de wereld of het vissen als een passie ervaren. Voor vele mensen is vissen gewoon een hobby, die ze graag in een beschermde omgeving willen uitvoeren. Hier zou ruimte voor moeten kunnen zijn.

Belonen doet presteren.....

MVG Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-07-2005 16:28

Sorry Mitsz, ik constateer slechts feiten en een crimineel circuit zijn niet mijn maar jouw woorden.
Het doorkweken van vissen gebeurt (op kleine schaal) ook wel, alleen is de vraag veel groter dan het aanbod. De prijs van gekweekte hoge 20-ers is ca. 460 Euro in Frankrijk, iemand die zeg 100 van die opgekweekte vissen op z'n water uit zou willen zetten is dus al 46.000 Euro kwijt, laat staan als we over 30, 40 en 50 ponders gaan praten. De opkweek van grote vissen is een vrij kostbare zaak, gezien de nodige jarenlange voorzieningen, risico's en de prijs van het voer. Waarover ik het absoluut met jou over eens ben is over totale openheid en transparantie, alleen is die in veruit de meeste gevallen momenteel bij deze wateren niet te vinden. Sommige Engelsen (en ook wel anderen) zijn nog zo eerlijk om te vermelden 'gestockt met etc.), maar de 'rest' lult vaak alleen maar over natuurlijke bezetting en veel natuurlijk voedselaanbod en als je de door hun opgegeven biomassa aan karper (overige witvis nog niet meegerekend) bekijkt is dat gewoon godsonmogelijk. Er wordt mij veel teveel gelogen en bedrogen in dit wereldje en daar heb een pesthekel aan (net als jij trouwens) en helaas zijn er legio vissers die alles voor zoete koek slikken.

Ik zeg nergens dat jij geen recht hebt op jouw mening (dat zal nooit iemand van mij horen), alleen dat jij er ook wat anders tegenover zou staan als je over dezelfde ervaringen, gegevens / feiten zou beschikken.

Dat voor veel mensen vissen gewoon een hobby is die ze graag in een beschermde omgeving willen uitvoeren en dat daar ruimte voor zou moeten zijn op een gezonde en visvriendelijke wijze dat ben ik ook helemaal met je eens. Alleen mag dit niet ten kosten van de vissen gaan en dat is helaas in heel veel gevallen nu wel zo.

De 'oplossing' is niet simpel Mitsz zolang degene die de meeste grote vissen in z'n water verzameld de hoogste prijs kan vragen (wordt ook grif betaald) en meestal al meer dan een jaar vooruit volgeboekt is.
Het draait er gewoon om zoveel mogelijk geld te vangen en anderzijds zijn een groot aantal vissers nu eenmaal gebiologeerd door grote vissen (en wat dat kost om die te vangen en hoe de vissen daar gekomen zijn en of er een fatsoenlijk visstandbeheer wordt gevoerd is voor hen van ondergeschikt belang) en die zijn nu eenmaal makkelijker te vangen op dergelijke wateren dan op openbare wateren.

En berovingen aan een willekeurige rivier in de wereld vind ik persoonlijk wat vergezocht, zijn slechts uitzonderingen, komen ook voor onder vakantiegangers tijdens de reis naar hun bestemming...

Ik denk dat we elkaars mening nu wel kennen en het ook wel eens zijn over een aantal zaken waarbij ik er alle waardering voor heb dat jij je wilt inzetten voor openheid m.b.t. dit soort wateren.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 18:48

Aart,

oke.....