Wie heeft info over het vissen in Tsjechie??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

13-07-2002 12:59

Ik ga over 2 weken op vakantie naar Tsjechie. We trekken er rond met de camper en ik ben zeker van plan er te gaan vissen. Weet iemand hier iets over het karpervisen in tsjechie?? Ik weet zeker dat ik voor een paar dagen op een camping aan de moldou sta. Waar naar mijn wetens zeker karper moet zitten. Wie weet er meer over???
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-07-2002 17:43

Weet over dit meer niets, maar ik raad je ten zeerste aan om te vragen of er voor dit water een vergunning nodig is, omdat je niet de eerste zult zijn die het aan de stok krijgt met de tjechische politie of de beheerder die aan het water woont.

In Tsjechie vissen ze over het algemeen op wateren waar een vergunning voor is te verkrijgen, de andere putten sterven van de karper maar dit zul je ongetwijfelt weten.

Ik dacht ook effetjes te gaan pennen op een meer. Na 10 munuten was ik al gespot door zo'n mannetje. Kwam meteen aanrijden in een scodaatje met 5 man versterking. Bij mij aangekomen trok hij meteen mijn hengel uit mijn handen. Ik niet zo blij kreeg het aan de stok met 6 man. Uiteindelijk toch weten te overtuigen dat het vanuit hun positie geen goede beslissing was om mijn hengel af te nemen ben ik terug gevlucht naar mijn huisje.

Ze zijn in Tsjechie heel streng op de vissers, omdat illegaal vissen betekent vangen en eten. Probeer ze maar niet uit te leggen dat je ze terug zet want daar hebben ze nog nooit van gehoord. Ik hoop dat het op jouw meer niet zo zal zijn en dat je een vergunning kan kopen want anders wens ik je veel sterkte.

Ik kan je wel mededelen dat er hele grootte karpers zwemmen. Ik heb ze zien zwemmen (allen schub) tussen de pond en 25 kilo.
Er lagen op dit meer echt hele grootte karpers. Ook zater er op enkele meren ook hele mooie meervallen die je in de avond uren schitterend zag jagen aan de oppervlakte. Misschien ook iets om rekening mee te houden, is een leuke bijvangs natuurlijk.

Ik wens je veel geluk naar je vangst van deze Tjechische karpers en dat er geen problemen zullen zijn met locale instanties.

:smile:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-07-2002 18:06

Jordi,
De moldou is een rivier in tsjechie en ligt aan de camping dus ik denk dat ikd aar geen problemen zal krijgen. Maar aangezien wij met de camper rondtrekken en ik ook andere wateren aan wil gaan doen is dit fijn om te weten. Aan welk meer was jij geweest?? En dat van die meervallen zitten die in alle meren en zou ik die met kunstaas of met een dobber met een visje kunnen vangen???
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-07-2002 08:05

Beste Arjan, vraag het even aan Arno Spruit, die is er in mei dit jaar geweest en gezien de 'ellende' met vergunningen weer vertrokken. Op KWO staat ook een artikel van hem over zijn ervaringen.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

15-07-2002 09:12

Aart,
Ik heb dit artikel gelezen. Maar toch bedankt.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-07-2002 18:18

Weet niet wat de naam van dit meer was.

De meervallen die op het meer zaten waren met een grote plug met ratels erin goed te vangen. Heb het in de schemer uren ook goed gedaan met een oppervlakte lure. Dit is zo'n visje van die je met korte rukjes over het oppervlakte naar je toe beweegt. Hierop kreeg ik werkelijk fantastische aanbeten die er echt hard op kwamen.

Heb het verder niet op een andere manier geprobeerd, maar volgens de locals is een stuk dode karper aan een grote haak op de bodem ook succesvol( hij niet wetende dat dat tegen mijn princiepes ingaat om karpers te doden) maar je.

Ik zat trouwens in het bohemen gebied van Tjechie.

Veel succes met je vangst, en ik raad je aan als je het gaat proberen je lijnen met mais te beazen. Of nog beter als je enkele locals ziet vissen (vraag??) kijk waarmee ze vissen. Meestal vissen ze hier met een deegmixje rondom de haak.

Ik hoop voor je dat je een monster karper kan landen want ik weet dat er echt hele grote karper rond zwemmen die ze niet mee naar huis nemen omdat ze deze niet lekker vinden als ze te groot zijn.

Oja even nog ter info, mocht je een meer hebben waar je kan vissen, zoek dan naar zo'n graan silo die aan het meer staat. In Tjechie bijna aan elke meer wel te vinden.
Hier worden ze gevoerd en sterft het werkelijk van de karper. Ik dacht eens dat er wier in het meer lag, maar later toen de zon er op scheen bleken het allemaal karpers te zijn, en naar schatting zeter 500 of meer.

:smile:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

15-07-2002 23:14

Jordi,
Bedankt hier heb ik tenminste iets aan. Ik neem denk ik toch geen boillies mee omdat ik denk dat mais beter instant werkt dan boillies en het hoogstwaarschijnlijk nog totaal onbekend is. Nog even over die meervallen he. Hoe groot zijn die ongeveer en kan ik die met een normale 2,3/4 karperhengel vangen?? Of zijn het zon kleine die je met de spinhengel kan vangen?
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-07-2002 09:58

Arjan,

Houdt er rekenig mee dat de rivier waar jij over spreekt miscchien wel uitsluitend bevist mag worden op salmonide. Laat je hierover goed informeren.

Om een vergunning te mogen kopen zal je eerst moeten zorgen dat je een zogenaamd staatsdocument in handen krijgt. Deze kan je in bijna elke grotere plaats halen bij een zogenaamd stadskantoor. Ik zit me suf te piekeren hoe dat ook al weer genoemd werd op zijn Tsjechisch. Ik dacht dat het iets was van "Obeni ...." en dan nog wat. Het is in elk geval te herkennen aan een wapenschild in de kleuren van de Tsjechieche vlag.

Neem ook je Nederlandse vergunningen mee. Zoals in Duitsland moet je ook hier een proeve van bekwaamheid overleggen. Je vergunning voldoet hieraan. Vergeet ook niet om een paar pasfoto's mee te nemen voor de vergunning. Het kan zijn dat je nodig hebt.

Onderschat het gezag van de Tsjechieche politie, boswachters en visserij-toezichhouders niet. Ook al spreek je de taal niet daar kan je jezelf nooit achter verbergen.

Veel sucses daar.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-07-2002 11:36

had het niet beter kunnen uitdrukken.

De meervallen die ik gezien en gevangen hebt waren van 5 pond tot 24 kilo.

Weet zeker dat er veel grotere meervallen zwommen.

Succes
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-07-2002 14:49

Arno,
de camping waar wij heen gaan aan de moldau is van nederlandstalige mensen (wat ik gehoord heb) dus die zullen mij zeker meer kunnen vertellen hier over. Maar hartstikke bedankt over je informatie. Weet je of je mag nachtvissen in tsjechie??
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-07-2002 16:12

Arjan,

Je mag in Tsjechië vissen van 04:00 uur tot 24:00 uur. Dit is alleen in de maanden mei t/m augustus.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

18-07-2002 14:32

Arno,
Bedankt voor je info. Ik was toch eigenlijk niet echt van plan er te gaan nachten. Dit omdat ik alleen ben. En er afgelopen visvakantie in frankrijk een deel van de uitrusting is gestolen. Terwijl wij bij hevige storm in de tent lagen. Dus alleen nachten is voor mij toch uitgesloten.
Plaats reactie