nucliare ramp frankrijk

Gesloten
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

11-07-2008 07:28

Heyy boarders.

Ik hoorde op het nieuws dat er op 09-07-08 een nucliare ramp heeft voltrokken in het zuiden van frankrijk, om precies te zijn bij aveyron.

Volgens het nieuws is er 100 maal zo veel nucliar afval in de riviertjes terecht gekomen als is toegstaan in 1 jaar.
Veder heb ik niets kunne vinden over de grote meren in het zuiden maar er werd vertelt dat je beter maar niet kon vissen of zwemmen en drinken uit de riviertjes.
Ik hoop niet dat dit grote gevolgen zal hebben op de grote meren en rivieren daar zoals parleloup.

Mensen voor je daar heen gaat met vakantie zoek het even uit, ik heb op google gezocht maar kan er niet echt iets over vinden.
Dit is het enigste wat ik zo beetje zo snel kon vinden.


Radio-actief lek in Franse kerncentrale Tricastin
Woe, 09/07/2008 - 21:03
Uit de kerncentrale van Tricastin, op zowat 40 kilometer van Avignon in het zuiden van Frankrijk, is radioactief water gelekt. Zowat 6.000 liter met uranium besmet water kwam terecht in plaatselijke rivieren, meldt de VRT-nieuwsdienst.

Deze nucleaire ramp is gelukkig lang niet zo erg als de kernramp van Tchernobyl in 1986. Daar vielen tientallen doden vielen en kregen sindsdien duizenden mensen vormen van kanker of leukemie. Tchernobyl was de grootste nucleaire catastrofe tot nu toe, een ramp warvan ook vandaag nog niet eens alle slachtoffers geboren zijn.

Hier gaat het over een groot lek, maar zonder directe slachtoffers. Toch zien we vele parallellen: opnieuw duurt het lang voor informatie vrijkomt, opnieuw gonzen tegenstrijdige berichten, opnieuw minimaliseert de overheid de impact.

Eigen aan de risicomaatschappij - een term van de Duitse socioloog Ulrich Beck - is dat we steeds meer risico's produceren die we eigenlijk niet langer kunnen controleren. Kerncentrales zijn er het typevoorbeeld van. Toch blijft de discussie voor vele mensen abstract: we zien noch ruiken radio-activiteit. Ulrich Beck schreef ooit provocerend: stel dat radio-activiteit zou jeuken... Het zou tussen Lyon en Avignon, maar ook bij ons, voor een heel ander debat over de toekomst van het nucleaire gaan. Misschien zouden we sneller conclusies trekken uit grote rampen als Tchernobyl, of uit omvangrijke incidenten zoals vandaag in Frankrijk.

Ik hoop dat ik iedereen goed heb ingelicht.

Greets Dennis
Bernard Holtkamp

11-07-2008 07:35

En daar was al een draadje over:


viewtopic.php?f=33&t=49672


Gaan we daar verder en is deze op slot.



Gr Bart
Gesloten