Departement 12 - Aveyron

Plaats reactie
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

18-08-2006 16:41

Hoi,

Voor onze eerste frankrijktrip (in oktober dit jaar) zouden we eventueel naar Aveyron (departement 12) willen afzakken.

Hierbij dachten we vooral aan de volgende meren waar het nachtvissen in 2006 is toegestaan:

- Lac Maury (=St. Amans des Cots / Lac de la Selves)
- St. Geniez (=Castelnau-Lassouts / Cabanac)
- La Jourdanie

Pareloup en Sarrans, beide +1000 ha lijken ons net iets te groot (voor onze 1ste frankrijktrip)?! :-?

Heeft er iemand recentelijk nog gevist op een van de bovenstaande meren?

Castelnau-Lassouts bijvoorbeeld is in het verleden zwaar bevist door oa Engelsen, maar hoe zit het tegenwoordig met de drukte aldaar, en vooral dan in het najaar?

Over Maury en la Jourdanie vind ik weinig relevante info op het board / internet, dus als iemand recente info heeft en deze wil delen hoor ik het graag.

Kortom alle mogelijke info ivm het karpervissen in Aveyron en meer bepaald op bovenstaande meren is meer dan welkom!
:D
Als je het liever niet via deze weg doet mag je me ook altijd een pb'tje sturen of gewoon mailen naar: yvesborgers@yahoo.com

Alvast heel erg bedankt!!!

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
Erik Stobbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

19-08-2006 01:24

http://aveyroncarpe.free.fr/aveyroncarpe.htm

Op bovenstaande link kan je veel informatie vinden.
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

20-08-2006 14:33

Hoi Erik

Ik had deze site al bezocht en idd er staat heelwat info op, maar ik doelde meer op persoonlijke face-to-face info van mensen die uit ervaring spreken...
Zo heb ik bijvoorbeeld al een mail gestuurd naar de club carpiste van Aveyron waarin ik heel voorzichtig naar info pols en duidelijk uitleg dat we helemaal geen "slechte" bedoelingen hebben en gewoon 1 weekje relaxed willen vissen... Maar tot hiertoe heb ik nog geen reactie gekregen; zij zullen waarschijnlijk denken van "dat die gekke Belgen maar wegblijven op onze lac's"... :D hetgeen ergens ook wel begrijpelijk is natuurlijk.

Grtz,
Yves
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-08-2006 15:00

Hoi Yves,

Helemaal geen gekke gedachte gang van die gasten. Door schade en schade misschien wijzer geworden? Ik zou, maar dat is puur persoonlijk, de "bekende" wateren in Averyon, juist links laten liggen. Waarom aansluiten bij de rest van Europa, terwijl er juist in dat departement nog maximaal te pionieren valt? Zoveel relatiefr onbekend water en overal zit (grote) vis.

Je zegt dat je Sarrans te groot vindt (is overigens geen 1000 maar 1600 ha). Waarom die week niet gebruiken als investering voor de toekomst en gewoon op de onbekendere wateren gaan vissen? Zou kun je beginnen om voor eventuele toekomstige sessies info vergaren waar je veel nut van zal hebben. Je leert immers een water pas kennen nadat je er meerdere keren geweest bent.

Voordeeltje in Averyon is, dat het misschien wel één van de meest vooruitstrevende departementen op het visgebied is. Ik heb vorig jaar november de president van de federatie ontmoet en die is absoluut op de hand van ons karpervissers (behalve de Duitse na een nare ervaring :wink: ). Één van de grootste voordelen daar is dat je op veel wateren gewoon met een benzine motor mag varen. Dan wordt Sarrans in één keer een stuk kleiner.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2006 17:03

Arno, alleen de nieuwe nachtviszone op de Lot is nieuw voor 2006. De rest was toch allang bekend?
De departementale visfederatie Aveyron is inderdaad de meest karpervissers vriendelijke federatie in Frankrijk, ook relatief gezien is er nergens een departement waar zoveel nachtviswater beschikbaar is en dat ook nog eens het hele jaar door.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-08-2006 17:08

Aart,

Was inderdaad allang bekend. Alleen niet bij het grote publiek gelukkig.
Zal hierdoor ook niet veranderen. Veel water maar relatief gezien slechts weinig bekend water. Onbekend maakt onbemind.
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

21-08-2006 10:04

Hoi Arno,

Uiteraard begrijp ik de gasten van de club carpiste ook wel, maar wie niet probeert...

We hebben spijtig genoeg maar 1 week ter beschikking, ik denk dat dit misschien voor ons net te kort is om te gaan "pionieren". Daarbij komt dat wij ook totaal geen ervaring hebben op (voor ons) enorm groot water en/of rivieren en dat houdt ons een beetje tegen.
Ik veronderstel dat het op de rivieren hard kan stromen in Oktober ivm meer kans op veel neerslag waardoor het vissen erg moeilijk kan worden?

Daarbij komt dat in Oktober waarschijnlijk de meeste campings gesloten zijn en we ons moeten richten op de wateren waar nachtvissen toegestaan is cfr. volgende link?http://www.pecheaveyron.com/reglementation_reserve/carpe_nuit_reglementation.php

Als je dan niet voor Pareloup/Sarrans en de rivieren gaat, valt er (denk ik) niet erg veel meer te "pionieren".

De grote meren vallen nog te overwegen indien er mss iemand is die ons op weg wil/kan helpen met eventuele nuttige tips/info ivm het karperen op groot water (en mss meer bepaald op Sarrans/Pareloup...) :wink:
"Waar/hoe in hemelsnaam beginnen als je voor zo'n enorm wateroppervlak staat?"

Alvast bedankt!

Grtz,
Yves
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
Erik Stobbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

21-08-2006 16:25

Beste Yves,

Een paar tips voor het geval je naar Castelnau mocht afreizen. Het is een schitterend meer en er staat duidelijk aangegeven waar je wel en niet mag vissen. Daarnaast zwemmen er genoeg mooie vissen en is de kans op die ene grote zeker aanwezig. In St. Geniez d'Olt kan je je vergunning halen. Er is daar maar één klein viswinkeltje met vriendelijk mensen die je tevens een kaartje van het meer kunnen geven waarop de nachtviszones staan aangeven.

1. Een goede boot is onmisbaar. Je kan er ook eentje huren voor 10 euro per dag in Cabanac. Daar is een kleine camping aan het water en hebben stabiele ruime boten in de verhuur.

2. Zonder een goede visvinder begin je niets dus deze moet je zeker meenemen.

3. Neem vooral zoete boilies mee ivm de aanwezige meervallen die je gehele voerstek leegroven bij het gebruik van vismeelboilies. (zie kleine foto). Daarnaast kan je prima met mais overweg.

4. Als je met twee man gaat heb je 8 hengels tot je beschikking. Vis ze allemaal op verschillende diepten en wees niet bang op meer dan 15 meter diepte te vissen.

5. Wees creatief en doe gewoon je eigen ding. Als je je vis in Belgie kan vangen dan lukt het zeker in Frankrijk.

Veel succes!

Groet, Erik
http://www.visvinder.nl
daniel vossebeld
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-08-2004 19:16
Locatie: Hengelo

21-08-2006 16:26

Lac De maury hoef je in iedergeval niet te proberen, daar is in 1995 een vidange geweest.
Voor de rest ben ik ook aan het zoeken in dat departement, ik denk dat je opties genoeg hebt daar. in iedergeval genoeg mogelijk heden om te verkassen als het niet mocht lopen!
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

22-08-2006 08:31

Hoi Erik,

Bedankt voor de tips! Qua boot, enz. moet het allemaal wel lukken denk ik!
Heb jijzelf er ooit in het najaar gevist? Hoe zit het dan met de drukte?


Hoi Daniel,

Maury staat blijkbaar bekend als een "niet zo moeilijk" water met vooral kleinere vissen. Denk ook dat dit eventueel een uitvalsbasis kan zijn voor wanneer het elders niet wil lukken.

Grtz,
Yves
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
Erik Stobbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

22-08-2006 09:08

Geen idee vwb betreft de drukte. Het water is echter zo groot dat er altijd wel een plekje (met de boot) is te vinden. Er zijn maar een paar plekken waarbij je de auto achter je hebt staan en die waren deze zomer voor 80% bezet.
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

22-08-2006 12:20

Da's goed nieuws; we zullen ons dan waarschijnlijk geen zorgen hoeven te maken ivm het vinden van een geschikte stek...

Thx!

MVG,
Yves
gotta catch em all...
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

23-08-2006 08:58

Ik heb het er nog eens met mn vismaat over gehad en uiteidelijk zijn we het er over eens dat het helemaal nog niet zo gek is om het eens op Pareloup / Sarrans te proberen, ookal hebben we totaal geen ervaring op groot water.
Kwestie van ervaring op te doen en inderdaad, Arno, te investeren in de toekomst!

Maar hoe begin je nu als je voor zo'n enorme slok water staat?
Iemand tips?

Thx!

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

24-08-2006 13:14

Yves,
Een plas van 1200 of 1600 hectare in een week in kaart brengen kun je gewoon vergeten. Daar is de tijd te kort voor.

Ik denk dat er 2 effectieve methodes zijn om relatief snel een grote plas water redelijk in kaart te brengen.

Methode 1:
Je zoekt een goed ogende stek op. Hier begin je met vissen. Dit is je basiskamp. Vanuit hier maak je trips met de boot en fishvinder om te zoeken naar nieuwe, misschien wel betere stekken. Het nadeel hiervan is dat je enigzins beperkt wordt door je basiskamp. Je kunt ook weer niet heel erg ver weg, anders zijn je accu's snel leeg. Alhoewel je met roeien ook een eind kunt komen. Zo krijg je snel inzicht in diepte verloop en bodem gesteldheid.

Methode 2:
Je zoekt wederom een goed ogende stek waar je begint met vissen. Je begint echter gelijk een volgende stek te zoeken en te bevoeren, waar je de volgende dag of 2 dagen later aan de slag gaat. Ben je op de 2e stek bezig, dan zoek je alvast een derde stek waar je ook gaat voeren enz.enz. Dit kost veel tijd energie en discipline. Het voordeel is wel dat je relatief veel water te zien kan krijgen.

Geef in ieder geval je oven de kost. Springende karpers kunnen wel eens een hotspot verraden. Kijken, en lees het water zoals het voor je ligt. Kijk naar de oevers. Lopen die stijl af, dan is de kans groot dat het water diep is. Gaat de oever glooien, dan is de bodem vaak ook zo. Natuurlijk gaat dat niet altijd op. Ben je de Franse taal machtig ga dan eens praten met de Franse vissers. Niet alleen met de eventuele karpervissers (die zijn allang niet meer zo open als en paar jaar geleden) maar ook met de snoek(baars)vissers.
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

28-08-2006 12:07

Bedankt voor de tips, Arno!
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
daniel toet
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-02-2005 12:35
Locatie: Zoetermeer

07-09-2006 12:35

Hoi Yves,

Mocht je nog van plan zijn dit jaar naar het in hoofde genoemde departement af te reizen raad ik je aan om ook goede warme kleding mee te nemen. Kan daar namelijk erg koud zijn :wink: Het lijkt daar af en toe net de siberische hoogvlakten :)
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

07-09-2006 13:15

Zoiets vermoedde ik al ja! :-?

Zijn er nog steeds niet uit of we nu daarheen gaan of toch maar iets minder ver...

Misschien dept. Nièvre, maar op welk Lac dan weer hè? Je moet er overal recht vooruit vissen, maar we zouden toch ook graag met 'zn 3'en "samen" zitten en als je dan maar 100m uit de kant mag vissen is dit ook weer niet echt ideaal, pfffff....

Ik vind het vreselijk moeilijk om een (voor ons) geschikt water te vinden...

Grtjes,
Yves
gotta catch em all...
Roeland Verhoeven
Berichten: 48
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: Loon op Zand

07-09-2006 16:27

Heren,

Ik weet niet of deze link iets toevoegt aan inzichtelijk krijgen van beschikbare wateren.
Het heeft mij in iedergeval veel geholpen.
Veel plezier ermee, ik vindt de site super.

http://scolinmaire.free.fr/saucissons91/lacs.php

Iemand die dit wil maken voor alle etangs?

Gr Roeland
daniel vossebeld
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-08-2004 19:16
Locatie: Hengelo

07-09-2006 16:41

Dat is inderdaad een goede site roeland, je kunt hierop ook zien of er de laatste jaren nog vidange's zijn geweest!
Zeker een aanrader deze site. :D
Helaas heb ik ook nog niet zo'n site gevonden voor etang's maar mischien bestaat deze wel. Ik hoop hem in ieder geval nog wel te vinden. :roll: :D
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

08-09-2006 09:26

Hoi Daniel & Roeland

Via deze site zijn we idd ook min of meer vertrokken...

Volgens mij ligt het gewoon aan onszelf hoor :D :-?
Misschien dat we alles al teveel op voorhand willen plannen en te weten komen terwijl we misschien gewoon erheen moeten rijden en simpelweg gaan vissen!

Toch, recente tips/info (heb de oude posts al gelezen) i.v.m. de lacs van het dept. Nièvre zijn welkom (beetje offtopic? :oops: )!

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Plaats reactie