Hoe voer ik goed?

Plaats reactie
Joost van Rangelrooy
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Ridderkerk

16-07-2002 19:33

Hallo medevissers,

Ik ga eind augustus naar Frankrijk om te vissen en we zitten op een putje van 8 ha. Ik ben 1 keer eerder naar Frankrijk gegaan en toen heb ik in een week 4 vissen gevangen van gemiddeld 20 pond. Ik was zelf dik tevreden met mijn eerste sessie in Frankrijk, maar ik heb heel de week het gevoel gehad dat ik niet goed voerde.

Voer je in Frankrijk nu anders dan in Nederland? Moet je daar meer voeren of gewoon hetzelfde? Bij veel vissers op een put, moet je dan juist veel voeren of weinig, of juist iets totaal anders?

Ik weet dat je het gewoon zelf moet ontdekken door te experimenteren, maar het is elke keer een dure aangelegenheid en daarom ga ik graag goed voorbereid met de hulp van andere karpervissers.

Ik vis zelf altijd met veel hennep en weinig boilies (maar ja wat is weinig?????).

Laat je licht erover schijnen. Ik hoef geen hoeveelheden per kilo, maar gewoon wat nuttige tips.
Respecteer elke vis!!!
Groeten Joost
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

16-07-2002 21:31

Hallo Joost

Eigenlijk zou ik niet weten waarom je in Frankrijk anders voert dan in Nederland.
Voeren in Frankrijk verschilt ook net als hier van water tot water en is afhankelijk van huidige omstandigheden.
Het grote verschil is echter dat je, wanneer je in Frankrijk bent, veel korter de tijd hebt om te voorbereiden en om te voeren.
Probeer de huidige omstandigheden zo normaal mogelijk te analyseren en stem er je voerhoeveelheid en je stekkeuze op af...eigenlijk gewoon zoals je in Nederland bezig bent.
Een richtlijn (zoveel kilo per dag per hengel) is absoluut niet te geven!
Ik zal je een voorbeeld geven waarom niet:
Begin dit jaar was de bedoeling om naar een water te gaan waarvan ik wist, vooral door ervaringen van mede-karpervissers hier uit het dorp, dat je er best grote voerplekken kon aanleggen. Het was een klein overzichtelijk water...met best een berg karper erin. Van de twintig kilo die vol goede moed voor drie nachten door ons werdt meegenomen bleef pakweg 15 kilo over. De omstandigheden vroegen op dat moment namelijk meer om kleine voerplekjes en met de vlok aan een penhengel enzo...
En dat terwijl een paar weken terug anderen wel vooral een berg karper vingen op grote voervelden...zoals het daar ook vaak gaat.
Het is compleet afhankelijk van je manier van vissen, het water, en van alle 'vistechnische' variabelen.
Op sommige wateren (ook in Nederland zoals je weet) vang je soms goed met een enkele haakboilie, en andere keren weer goed op een emmer voer.
Ik zou zeggen...neem voldoende aas mee, ook verschillend aas. Als je aankomt kan je dan bijvoorbeeld verschillende voerplekken maken her en der...allen verschillend gekarakteriseerd (hoeveelheden, spreiding) en met verschillende aassoorten. Zo kan je steeds wisselen van stek...dus ook van aanpak/type voerstek, en heb je ook steeds iets achter de hand. En vergeet niet dat je dan op een gegeven moment op een voerplek zit te vissen waar twee of drie of meer dagen niet gevist is, maar alleen gevoerd.
Iets wat op veel Franse wateren maar weinig gebeurd...en wat enorm voordelig kan zijn natuurlijk.

Als je deze keer goed om je heen kijkt, vooral kijkt hoe de massa daar bezig is, dan kan je de volgende sessie op dat water je aanpak (en dus ook in grove lijnen je voerhoeveelheden) er een beetje op af stemmen.

Op de meeste Franse wateren waar ik heb gevist werdt heel vaak door anderen (vooral Fransen) met boilies op een hennep-veld gevist...ik weet niet of dat op de meeste andere wateren ook zo is, maar houdt er in elk geval rekening mee.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

17-07-2002 09:59

Hey Joost,
ik voer in Frankrijk net als hier in Nederland, met hetzelfde voer. Net als in Nederland pas je je voer aan aan de weersomstandigheden en aan het water. Als het koud is, eten de vissen minder en schiet het niet op om veel te voeren. In de zomer daarentegen zijn de vissen veel actiever, hun spijsvertering gaat sneller door het warme water, en ze kunnen dus meer eten in een kleinere periode.
Als je in een putje zit te vissen waar bijna geen natuurlijk voedsel is, zou je twee dingen kunnen doen. Of je voert en je denkt dat ze daar wel op af moeten komen (omdat ze geen ander voedsel hebben) of je voert bijna niets, omdat de vissen misschien denken van: he, ineens zoveel voer?
Deze dingen moet je ff uitzoeken en meestal kan dat ook na een weekend vissen. Doe dit en je zal snel te weten komen wat het beste is.
Ga in Frankrijk gewoon op 3 stekken vissen met verschillende methoden. Vang je op de ene stek wel en de andere niet, dan schakel je gewoon over.
Veel succes ermee.
Joost van Rangelrooy
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Ridderkerk

17-07-2002 12:30

He jongens bedankt voor de informatie die jullie hebben gegeven. Ik moet gewoon inderdaad uitgaan van mijn eigen ervaringen en vertrouwen hebben in mijn eigen aaspresentatie.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

17-07-2002 17:38

goed voeren is lastig dar moet je ervaring voor opdoen op het water.
maar slecht voeren dat merk je snel genoeg..
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
serge warbout
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: purmerend

17-07-2002 22:24

als je met 3 hengels vist zou ik het volgende doen:
1 hengels met veel(een pond tot een kilo) voer (boilies) verspreid over een redelijk groot oppervlak. 1 hengel met wat minder voer (max 1 pond) verspreid over een groot oppervlak. en de derde hengel wat minder boilies maar heel compact rond het haak aas.
als het op 1 van de 3 methodes duidelijk beter gaat lopen schakel je met alle hengel over op deze methode. Gaat het lopen op de plek waar je heel compact heb gevoerd dan moet je voor die andere hengels een andere stek zoeken omdat je op die andere plekken al erg veel had gevoerd. voer elke dag dan nog wel bij op de stekken die je eerder met veel voer had bevist mieschien dat er na een paar dagen wel karper op zit.
ik hoop dat je er iets aan hebt,
mvg, serge
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-07-2002 22:34

Ik denk dat je pas goed voerd als je ook goed vangt

Lijkt mij vrij simpel. Hoe je goed voerd hangt ook een beetje af van wat voor water je zit te vissen en wat de bezettingsgraad aan vissen is.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

18-07-2002 09:15

Ik voerD ook goed,maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik ook altijd wat vang. Als er gewoonweg geen vis is die aast?
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

18-07-2002 19:33

Hahaha dat jij geen vis vangt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er geen vis aast op je voerstekken ej...
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

18-07-2002 20:18

misschien de hennep weglaten, er kan hierdoor een enorme aasvoorkeur ontstaan, waardoor de karper veel minder oog heeft voor de boillie en zo fanatiek op de hennep aast dat hij alle andere opgezogen deeltjes (bijv. je boillie) gewoon uitspuwt.
ik zou het zoveel mogelijk met 1 aassoort per stek houden, of een mix particles (denk eens aan duivenvoer). hierdoor zorg je er mogelijk voor dat er geen aasvoorkeur optreedt.
Kristof Vannevel
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-07-2002 02:00
Locatie: Steendorp - België

11-08-2002 22:56

Ik voer altijd zo:

Je prepareert een voertje van karperlokaas, doet daar in 2 gesneden boilies, pellets en gekookte kemp in. Deze bollen laat je drogen. Als je je lijnen uitvaart neem je 3 of 4 van de ballen (per voerstek) op een bedje van een handje of twee gekookte kemp, een deel pellets en een boilie of 10 in twee gesneden. Dit alles dump je bij je marker en legt er je lood met aas bij. Terugvaren met de rest van je hengel (open molen, niet door de slip trekken) en klaar is kees.
Plaats reactie