Bewaarzaken snachts verboden Frankrijk

Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

05-08-2004 17:26

Ik heb via betrouwbare bron vernomen dat men met ingang van juni geen bewaarzaken meer snachts mag gebruiken en dat hier flink op gecontroleerd gaat worden. (half uur na zons ondergang, half uur voor zons opgang)

Aart weet jij hier iets van?

Mocht iemand meer recente info hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groeten
Alex Poot
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-08-2004 20:24

Beste Alex, dat klopt exact. De juiste tekst van het artikel in de Code Rural (vergelijk dit voor het gemak maar even met onze visserijwet) is dat je geen karper in bezit mag hebben vanaf een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsopgang.
Een karper zakken (is dus ook in bezit hebben...) mag dus gedurende die tijd ook niet meer!
Ter verduidelijking: deze wettelijke maatregel is genomen om het overzetten (of stelen) van vissen van openbare naar privé (dus betaal) wateren te voorkomen.
Jammer dat dit niet voor 24 uur per dag geldt.
erwin snaaijer

14-08-2004 15:25

tja is makkelijk als je snachts een 40e of 50ger vangt en dan snachts fotos moet gaan maken ,hebbe ze weer slim bedacht :-? net of iedereen met zoon vis loopt te zeulen. ze zullen daar wel goed overnagedacht hebben .
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-08-2004 17:25

Hmmm, dan maar twee landingsnetten meenemen voor het geval je je camera in moet stellen als je alleen zit te vissen en een kneiter vangt.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-08-2004 17:36

Bas,

Als je nu slim bent, dan zorg je gewoon dat je die kneiters niet vangt.

En mocht er toevallig toch eentje bijten dan kun je altijd nog de lijn doorknippen.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2004 00:22

Het kan aan mij liggen, maar is dit nou onlogisch of ligt dat aan mij? 's Nachts zakken mag dus niet meer, maar wat als iemand overdag een karper vangt en hij wil die overzetten? Gaan dezelfde controlerende instanties ook controleren of die vis na een verblijf in de zak overdag 's nachts wel terug gezet wordt en niet per ongeluk alsnog wordt meegenomen.

Voor iedereen die begint te mekkeren over foto's (niks persoonlijks overigens hoor), met een goede camera zijn 's nachts ook best foto's te maken. Liever nachtfoto's dan overgezette vissen als ik dan toch zou kunnen kiezen. Liever zelfs geen foto's dan overgezette vissen, dat zou ook voor iedereen moeten gelden...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
erwin snaaijer

16-08-2004 07:40

kijkeof je nog zo praat als je een 50ger vangt zeker weten dat je dan ook overdags fotos wil hebben ,en goed gezien de mensen kunne ze ook overdags zakken en vervoeren .als ze willen doen ze het toch wel jammer dat dan de goeie weer onder de kwaaie moeten lijden
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-08-2004 10:27

Onzin, wanneer kan je nou het beste je karpers op laten halen. Als niemand het ziet toch? 'S nachts ligt het gros te slapen.. Ik vind het een goede regel, alleen snap ik neit waarom je overdags een karper zou moeten zakken..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

16-08-2004 14:01

Fototoestel vergeten?
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

30-08-2004 00:02

nou als je in frankrijk zit en je foto toestel vergeet..... ben je best dom bezig....
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 12:17

Waarom wil je snachts geen foto's maken?
Alleen omdat er dan een zwarte achtergrond zit en over dag een natuur achtergrond? Dat maakt mij echt geen donder uit!

Als je zeker wilt weten of dat de foto's van een goede afstand zijn genomen, maak je ze met een digi. kan je meteen kijken of ze goed zijn.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

02-09-2004 17:03

Dus als ik het goed begrijp geldt dit voor heel Frankrijk Aart of niet?

Ik vind het jammer dat het zo moet maar als er geen andere weg is dan maar deze.

Groeten, Frank van Loon.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-09-2004 18:21

Luuk ben ik absoluut niet met je eens! De flits verziekt een hoop moois in je foto, zeker wat de kleuren betreft! En een mooie achtergrond vind ik eigenlijk ook onmisbaar
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-09-2004 19:00

ik moet zeggen dat ik snachts de foto toch ook echt niet mooi vind,
er gaat veel verloren. de diepte valt weg, het is moeilijk te zien hoe groot de vis is. Soms kan de foto flets zijn. Je ziet de flits in de schubben weerkaatsen als je te dicht erop zit... ect ect
Te veel nadelen...

Als er geen andere optie is dan snachts een foto, oke prima... maar zolang het gewoon normaal kan.... toch echt met de opgaande zon met een beetje dauw op de achtergrond.... 100x keer mooier....

Groets
Alex
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 22:18

Tuurlijk. ik zet ook liever een foto net in de ochtend met wat douw en de opkomende zon op de achtergrond, maar gaat het om de foto?

Ik zak ook wel eens vissen omdat ik grotendeels in mijn 1tje vis, maar zodra ik een vis vang en we zijn met 2en waardoor er foto's gemaakt kunnen worden, zal ik die meteen maken.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-09-2004 07:41

Lexus en Alex,

Helemaal met jullie eens dat een foto overdag mooier is. Maar zijn jullie het niet met me eens dat dit voor ons een kleine prijs is om de Fransen te steunen in hun strijd tegen het verplaatsen van karpers van openbaar water?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-09-2004 00:59

Heren,
Vissen we nu voor de foto of voor de vis en de herinnering voor jezelf?
dit begin ik me toch wel eens af te vragen tegenwoordig.

wat maakt het nu voor een donder uit of je die vis s`nachts fotografeert? omdat het mooier lijkt zak je de vis maar voor weet ik veel hoeveel uren, stel je vangt die vis in het najaar om pak hem beet 21.30 dan laat je deze lekker de gehele nacht hangen dus, niet mijn stijl maar goed ieder zijn eigen.

Ben niet roomser dan de paus trouwens heb zelf ook gezakt in het verleden maar ben hier al enig jaren van afgestapt, de enige dat ik zak is als ik de spullen klaar wil maken voor het fotograferen als ik alleen ben, dacht of nacht is hierin voor mij niet boeiend.

MVG,
Peter
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-09-2004 13:37

Mark absoluut, maar zoals ik al aangegeven heb ben ik in totaal tegen het zakken van vissen.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Appel

05-09-2004 19:34

Stringeren met een touw is een optie, zal dat wel mogen? :P
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

05-09-2004 22:37

Ik heb nog nooit een probleem in mijn visjaren gezien bij het zakken van vissen mits op een juiste en slimme manier. En dit kan gewoon veilig.

Tuurlijk zijn er idiooten die dit niet kunnen, vissen langer dan 24 uur in een zak, met bloedheet weer op ondiep water, in hard stromend water, boven rotsen ect ect.... Dat gaat niet! Dan houdt het hele verhaal op.

Maar goed, jullie beweren dat zakken slecht voor de vis is?
Hypocriet zou ik zeggen... vis dan niet meer....
Weet je hoeveel doode vissen ik gezien heb door voorslag, onderlijnen die verkeerd zijn, loodmontage die niet goed zijn ect...
Heb je dit in de hand? ja beweert iedereen hier en ik beweer nee dit heb je niet in de hand...
Ik heb de beste montage safety rigs van korda, proline noem maar op zien bungellen aan de bek van een karper. Dit kan je niet voorkomen.
de vis zwemt door vuil, takken rotzooi en zit vast met lijn en al, of het sleept dit met zich mee noem maar op. En zou kan ik nog wel een boel oorzaken wat slecht voor de karper is.... Maar goed daar lullen we maar niet over...

En tuurlijk ben ik tegen het stelen van karpers maar ik denk dat deze regel totaal geen nut heeft.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-09-2004 00:20

Beste Alex,
natuurlijk zullen er tegenstanders zijn van zakken of dit hypocriet is? Dit laat ik in het midden laat een ieder dit maar voor zichzelf bepalen.

Ik denk wel dat de mensen zeer wel weten dat ze vissen en in dit kader het "leed" willen beperken door niet of zeer kort te zakken, ik heb hier geen problemen mee en vind dit zelfs prima.

Ik persoonlijk zie in ieder geval geen meerwaarde meer in het zakken van vissen omdat deze zonodig bij daglicht moet worden gefotografeerd vanwege de mooie foto.

ten 2e is het Frankrijk met Franse wetten die zij bepalen en waar wij ons als gast aan dienen te houden, dat is alles en gewoon einde verhaal.

ofwel c`est la vie.
mvg,
Peter
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

06-09-2004 11:12

Heren,

Ik heb laatst met iemand gesproken over het zakken. Hij heeft een jaar of 4 terug in frankrijk iets vreselijks meegemaakt.
Hij vangt snachts een lage 40-er. De foto's worden meteen gemaakt. Bij het terugzetten bleek de vis gewoon dood te zijn. En dat terwijl er echt helemaal niets raars was gebeurt! ze dachten aan een hartstilstand oid.
Sindsdien zakken ze iedere vis een kwartiertje tot een half uur (en NIET LANGER)als deze op de foto gaat (ook overdag). Dat doen ze met de volgende reden:
Na een dril is een vis vaak helemaal uitgeput en is de kans op een hartstilstand of iets dergelijks best groot. Daarom laten ze een vis altijd een beetje bijkomen alvorens ze aan de fotosessie beginnen...


Toen ik het hoorde vond ik het een beetje een vreemde gedachte. Maar nu ik er over nadenk zit er wel wat in.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-09-2004 16:30

Alex,

Het volgende, bij ons op het kanaal werd een vis gehaakt. De dril was erg vreemd al snel bleek er een lijn aan zijn onderlijn te zitten met een karper er aan helaas schoot de zaak los.
De moraal, in 24 uur was er op dat stuk kanaal al niet gevist op karper.

De achterliggende gedachten die men in frankrijk hanteert is prima was op dat moment het meest haalbare. Wanneer bij ons maatregelen genomen worden in het belang van onze vriend de karper weet ik niet maar dat ze er komen is wel zeker.

Groeten,

Peter
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-09-2004 17:10

Beetje raar Luuk, na een dril het scheppen, wegen, opmeten, bekijken van de vis en meer gehannus wat wij zo graag willen weten van de vangst, kan het mijns inziens geen kwaad er nog ff snel een paar kiekjes van te klikken alvorens hem gelijk terug te zetten. Ik denk dat de mannen gewoon pech hebben gehad met het dood gaan van die 40-er. Het feit dat hij te "zwak" is om op de foto gezet te worden vind ik niet afwegen tegen het zakken, wat stres betreft.

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

06-09-2004 18:08

lexus,

Het ging zo. Dril, scheppen, onthaken, zakken...... wegen(opmeten), fotograferen, terugzetten.

Zoals ik al zei vond ik het in het begin ook een beetje een rare gedachten. Maar die mannen hebben het meegemaakt met een dooie 40-er. Op zo'n moment ga je van dit soort dingen bedenken. En ik geef ze groot gelijk.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper