Wat is er mis met betaalwateren??

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-06-2005 07:09

Marcel,

Waar wij het recht vandaan halen om ons met BTW in Frankrijk te bemoeien?

Stukje solidariteit misschien met de Franse karpervissers? Ik zou er niet aan moeten denken dat de mooiste plassen bij mij in de omgeving allemaal privé worden en daardoor onbetaalbaar om nog verder te kunnen bevissen.

Stukje egoïsme misschien? In Frankrijk bevis ik graag openbaar water en vind het simpelweg zonde dat grote bakken van vissen daarvan worden weggehaald. Niet naar alle wateren, ik weet het, maar het gebeurt wel!

Daarbij komt ook nog dat het een internationaal probleem is. De Engelsen zijn de grootste klantengroep, maar de Nederlanders kunnen denk ik aardig meedoen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

24-06-2005 07:46

Mark,

Solidariteit is een goed iets wat je kunt hebben met de franse vissers,maar een vergunning in france kost ook minimaal 60 euro per jaar voor een bepaald gebied.

Denk dat wij in nederland bevoorrecht zijn met onze lage kosten i.v.m. vergunningen.

Maar het overzetten van GROTE karper komt hier ook veelvuldig voor.

Afgelopen weekend nog in het noorden gevist,mooie plas goed bestand maar evengoed is daar een 40 er afgehaald en in een kanaal gezet,omdat 1 of andere klojo dacht dat dat beter was /is voor het beest.

hier niet zover vandaan afgelopen 2 jaar div vissen overgezet(zelfs met medeweten bestuur visvereniging) waaronder ook een 40 er.

Als het bestuur hierop aangesproken wordt door hun leden is niemand thuis,dus prachtig dat we met zijn allen over de BTW 's in frankrijk vallen,waar natuurlijk div misstanden hebben plaatsgevonden cq plaatsvinden,maar ook daar zijn zoals Aart al aanhaalde goeien tussen.

discussie of er wel of niet iemand naar een BTW gaat is de uitgangspositie van deze topic.

Denk nogmaals dat we er met zijn allen zelf aan moeten denken waar we wel of niet gaan vissen ieder zijn meug zeg ik maar,maar het iedere keer aanhalen van gestolen vissen in Frankrijk denk ik is overbodig daar het genoegzaam bekend is denk dat we ons beter eens druk kunnen maken hoe we die dingen in nederland tegen kunnen gaan.

Ik weet dat er veel gedaan wordt via KSN en we kunnen niet alert genoeg zijn,maar uitzonderingen heb je altijd en wees blij dat de engelsen frankrijk hebben gekozen en niet nederland anders hadden we een veel groter probleem.

Gr Paul 8)
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

24-06-2005 08:00

Dat vissers van der water ontrokken worden omdat die geprivatiseert worden is zeker niet leuk Mark.
Maar waarom worden die wateren geprivatiseert.
Waarom wordt het aan andere verkocht.
Er zaten toch al immers vissers op.
Al een kwestie van geld denk ik.
Dus is de originele eigenaar in eerste instantie al de boos doener om het water tekoop aan te bieden.
(iets wat ik in nederland ook wel van zie komen).
Dan wel de vraag kunnen de locals met hun vereniging er verder niets aan doen.
Door bevoorbeeld hogeren prijs te betalen aan visvergunning dat het verpachten nog rendable blijft tegen over een keer winst met verkopen.

Ik ken daar de achtergronden niet van Mark.
En weet ook al helemaal de mogelijkheden niet.
Wat ik wel weet is dat de hele wereld om geld draait...ook met karpersvissen.
En wat ik ook weet is dat als locals in 5 jaar het zelfde bedrag binnen brengen als de verkoop prijs ...dat een zaken man dan voor de verpacht kiest inplaats voor de verkoop.
het brengt hem immers op lange termein meer op.

Het is wel zo dat op het water waar ik vis voorheen geen openbaar water is geweest.
Het terein(domaine) was voor het een viswater werdt een atractie park.
Omdat dit niet rendable genoeg was is met een visvijver erbij gestart.
Dus de water fietsen gingen er uit en er kwamen vissers aan de kant te zitten.
Die toen al visten voor een dag vergunning.
Het waren hoofdzakelijk snoekbaars vissers.
Toen is er enne rare nederlander geweest die daar op de karper zat te vissen.
En dit graag snachts wou doen.
Daar is het licht gaan branden bij die beheerder over de mogelijkheden van nacht vergunningen op ze water.
en zo is het karpervissen daar geintroduceert.
De man is karper gaan kopen...ja van locale vissers uit de rivier daar.
Die de locale vissers maar graag aan hem verkochten...het gaat immers weer om geld.
Tot hij z,n acht jaar geleden er achter kwam dat door vis uit een vindage te kopen goedkoper was dan van de vissers.

Toen is hij ook met kleine vis op een tweede meer een eigen kweekvijver begonnen.
En jah ook hij heeft jaarlijks ze karpersterfte op ze water die op elk water plaats vind.
en die heeft ie de afgelopen 6 jaar uit die vindage,s aangevuld.
En nu vorig jaar voor het eerst heeft hij ze main lake bijgevuld vanuit ze backlake.
Weer tuurlijk met ook op winst...want nu hoeft hij die vis immers niet te kopen.

Ik denk dat hij daar dus erg goed bezig is.
En jah er zwemmen gestolen vissen op dat water van 8 jaar geleden.
Daar zit ook een grotere vis bij.
Maar iedereen heeft fouten gemaakt in het verleden...en zoals hij nu bezig is en zelf inziet dat het beter is zo en uiteraard goedkoper...want het is voor hem immer gewoon een onderneming, denk ik dat hij best goed bezig is.

Nogmaals dit is 1 water van de +/- 500.
Ik kan dus geen oordeel vellen over die andere wateren...om dat ik er simpel weg nooit ben geweest.
Maar naar dit water ga ik met een gerust hart vissen zonder wroeking.

Dan zal wel een andwoordt komen hoe is de visstand daar.
Nou die ligt natuurlijk hoger dan de natuurlijke norm.
Maar wel nog in die maten dat er mijns inziens niet iets fout gaat.
En ik ken immers wateren in nederland waar het net zo is ...zo niet erger.
En dat zijn wateren onder een vereniging...geen btw.

Al met al..weer een hoop gedachten gang.

ik ga even rust nemen in deze topic.
Want ik zie me eigen naam eigelijk meer dan me lief is hier.

Nogmaals ik promoot niet de betaalwateren in frankrijk.
Ik zeg alleen wat ik daar heb gevonden en heb meegemaakt.
En het gaat nogmaal maar over 1 water bij mij.
dus dan heb je er nog 499 over waar ik geen mening over kan geven ...omdat ik er niet ben geweest.

ik hoop dus eigelijk dat iedereen die mening uit over wateren ...ook daadwerkelijk op die wateren is geweest voor dat men ze door de mangel haald.

Verdienen ze de mangel..gewoon doen...maar wees wel zeker van je zaak en doe dit naar je eigen ervaring van wan toestanden op BTW,s

Groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Mv Velzen
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-04-2005 19:49
Locatie: Zuid Holland

24-06-2005 08:29

Marcel Mos schreef:Mv Velzen.

Ik denk toch wel eens waar halen wij het recht vandaan om ons met BTW in Frankrijk te bemoeien.
Wil niet zeggen dat niemand daar een mening mag over hebben...zie me niet verkeerd.
roblematiek.


groetjes marcel.

Marcel, ik heb alleen maar aangegeven dat men het hier nooit over eens zal worden. Mijn mening staat er ook helemaal niet expliciet in,ik constateer alleen maar :lol:
Zwart, Wit, Grijs.

Ik zit in GRIJS :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-06-2005 18:18

Even aan Douwe:

mocht het je gerust stellen, kan ik je bij deze mededelen, dat ik sinds mijn "kotsbericht" ook niets anders meer gedaan heb dan...... :-?
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

25-06-2005 14:17

Mark,

Solidariteit, sorry maar krijg nu toch wel een bescheiden lachje om mijn mond. Hoeveel Nederlanders reizen er jaarlijks niet af naar Frankrijk, zo niet meerdere malen per jaar, denk dat de Fransman niet echt op de jaarlijkse horde Nederlanders zit te wachten. Verpesten wij op deze manier niet hun wateren door grof geld te betalen om op die wateren te mogen vissen¿¿¿¿¿

Het is mijn inziens nog maar een kwestie van tijd en we hebben hier in Nederland ook zulke wateren en daarbij wordt er hier in Nederland ook al aardig met de vis gezeult van het ene water naar het andere.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-06-2005 14:38

Dat stelt mij allesbehalve gerust Mitsz.
Met een welgemeende herstelgroet,
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
brian kuypers
Berichten: 85
Lid geworden op: 11-04-2004 13:57
Locatie: veldhoven

25-06-2005 20:20

Jongens jongens,

Ik zou zeggen,sluiten hier die hele handel! Deze topic is volkomen
zinloos,want er zal altijd een gevecht over blijven( de BTW-waters).
Nogmaals, je kan hier jaren over zeuren en praten... maar waarom?
Die BTW wateren zullen toch gewoon blijven, wat we er ook tegen doen.
Ik doe niet meer mee, degene die dat nog wel doen..suc6...

Mvg Brian,
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

25-06-2005 23:46

[quote="Mark Noorman"]Rob,

Ik vind het gek dat ik nog nooit iemand alle betaalwateren over één kam heb zien scheren. Er wordt gezegd dat er voorbeelden zijn van goed beheer, laat die voorbeelden dan horen?

[quote="Mark Noorman"]Wouter,

Als we vanaf nu alle kinderen die meegaan op een viskamp naar De Snoekbaars uitleggen dat daar ondanks de goede voorzieningen, een zorgvuldig visstandbeheer wordt uitgevoerd, kun je er dan mee leven?

Groeten,

Mark





Of is dat heel flauw?

Wouter
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-06-2005 09:22

Wouter :


Ik dacht dat we dat ge-emmer over de snoekbaars hadden afgerond ? :P



Gr :wink:
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

26-06-2005 10:50

Wouter,

Er zijn voorbeelden van goed beheer, daar ga ik helemaal in mee, alleen het vreemde hiervan vindt ik dat er nooit geen wateren genoemd worden die aan die criteria voldoen.

De Snoekbaars is toch KSN gecertificeerd of is dit alleen omdat het KSN bestuur hier jaarlijks voor een vriendeprijsje mag vissen en dan is het toch voor wat hoort wat. Dit zal ik wel verkeerd zien en niet mogen zeggen :lol: :lol: :lol:

Heb zelf daar eens gevist en heb zelf mogen ervaren dat Lilly Moonen daar een goed beheer voert en een duidelijke regelgeving over wat wel en niet mag. Dus als meerdere wateren volgens dit principe hun beheer zouden voeren dan zou het vissen op een btw een stuk aangenamer worden. Daarbij hoef je voor een jaarvergunning op de Snoekbaars geen Godsvermogen te betalen om daar te mogen vissen.


Denk dat het probleem niet in de btw ligt maar aan het beheer van die wateren, pleur er maar vis op en hoe groter des te meer vissers er komen en waar de vis vandaan komt maakt zo'n beheerder/eigenaar niet uit. Immers hoe meer vissers er komen des te meer men verdient.

Maar dit is een onderwerp zonder einde en moet dan denken aan liedje van Henk Wijngaard, namelijk: Gooi nog eens een blok op het vuur....

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2005 12:27

Rob,

Je mag alles zeggen. Het is alleen verstandig als je ook weet waarover je het hebt. En wat je beweert, daar klopt niks van. Daarom wordt de referentie die je maakt niet meer dan een flauwe insinuatie. Beweer je daarom soms dat je het niet mag zeggen?

Waar Wouter op doelt is dat de Snoekbaars wel eens de bestemming is van de KSN jeugdviskampen. Tot zover klopt het. Door de KSN gecertificeerde wateren bestaan helemaal niet.

Groet, Kees
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

26-06-2005 12:37

Ik wou hier even rusten.
Maar daar komt er nog eentje van mijn kant.
Wel een korte deze keer.

Heb je wat te zeggen over een water...zorg dan eerst dat je er gevist heb en baseer je opmerkingen op je bevindingen.
Ik kan ook namelijk niet voorstellen dat een visser die op een btw komt waar het niet pluis..dit niet hier zal melden .
En zeker er nooit meer heen gaat.

Doen ze dit wel kan je roepen hier wat je wil...dan haalt het toch niets uit.

Nog 2,5 uur werken en dan is ik 5 dagen vrij.
Ga ik ook even kijken of mij nog een vis gegunt wordt door moeder natuur en guus geluk.

Nog een fijne zondag allemaal.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

26-06-2005 13:04

Kees,

Tja dat mag je zelf invullen, je kunt een aantal dingen nu eenmaal op verschillende manieren uitleggen, dat is maar net voor welke uitleg iemand kiest. En sommigen zijn soms heel snel op hun teentjes getrapt :D :) :lol: :P

En daarbij ga ik sinds het bestaan van de KSN-jeugdcommissie mee als begeleider van de kampen in Nederland. Wordt een water waarop dat moment voor gekozen wordt dan niet een betaalwater¿¿¿ Dus hoever kun en wil je hierin gaan, maar zoals al meerdere malen aangehaald dit is een discussie zonder eind.

Over dit onderwerp is al zo vaak geschreven wat vaak ontaarde in agressie, om het ff zo te formuleren. Is het dan niet verstandig om als moderator zulke discussies te verwijderen van het forum, waar het uiteindelijk op uitdraait is reeds bij het plaatsen van de topic al bekend.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-06-2005 13:13

Rob,

Wij houden zulke topics ook zeer goed in de gaten... als het ontaard in gescheld of verwijten maken dan zal het ook zeker gesloten worden..

Pittig discussieren over een item dat erg leeft in de karperwereld achten wij zelfs als erg wenselijk.
Doodzwijgen helpt niet.. men kan op deze manier het verhaal van 2 kanten horen en daar een eigen mening bij vormen.

Helaas loopt het vaak wel uit de hand.. gelukkig in dit topic nog niet en laten we dat aub zo houden.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

26-06-2005 13:24

Bertil,

Dat weet ik en ben daar blij om, maar zodra de/een topic de verkeerde kant op gaat of dreigt te gaan zal ik me ook ontrekken aan die topic. Een ieder heeft een eigen mening en dat moet ook zo blijven, maar daarom moeten we er voor waken dat we elkaar niet voor rotte vis uit gaan maken. Ik ben jaloers op de onderschrift van Eddy Norder dat ik die niet heb bedacht, namelijk: ALS AFGUNST BRANDEN WOU KONDEN ZE DE GASKRAAN WEL DICHT DOEN.

Hopende dat deze discussie nog lang en op een prettige manier zal doorgaan en wens iedereen een goede vangst toe.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2005 13:25

Rob,

Er is gewoon geen sprake van enige certificering of KSN keurmerk aan welk water dan ook. Ook niet als de KSN jeugd er soms vist in een viskamp of als er wel eens een keer een weekend georganiseerd is voor de actieve KSN leden.

Voor de rest volg ik je niet zo goed. Maar dat kan aan mij liggen.

Als moderator bepaal je niet waar het inhoudelijk over zou moeten gaan in een discussie. Zolang het maar binnen de regeltjes verloopt. En zelfs verhitte discussies kunnen dat. Dat sommige zaken steeds herhaald worden is bekend. Kennelijk leeft dat dan bij een aantal. Als alles wat niet nieuw is verwijderd wordt, dan blijft er niet veel over na een aantal jaar.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

26-06-2005 13:36

Kees,

Dat je mij niet volgen kunt is begrijpelijk, dit overkomt me wel vaker. Het probleem zit hem in dat ik sommige dingen dan niet goed weergeef zodat men die kan begrijpen, hiervoor mijn excuus.

Maar wie weet ontmoeten we elkaar ooit eens en dan zal ik het je trachten uit te leggen, anders zit ik hier in September nog te typen.

Dat er geen water is dat KSN gesertificeerd is weet ik ook wel, maar heb nog wel eens de neiging om in het heetst van de strijd met een flauwe opmerking/grap te komen ter afkoeling en dit wordt dan verkeerd opgevat.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2005 14:28

Oké Rob.

Ik begrijp wel dat de keuze van KSN’ers om te gaan vissen op de Snoekbaars onbedoeld een signaal kan geven naar de buitenwacht die het al graag anders uitlegt dan het is. Maar ik neem aan dat zodra er één betrouwbaar signaal is dat er daar gemarchandeerd wordt met het karperbeheer de KSN de juiste conclusie trekt.

Uiteindelijk kom ik steeds tot de slotsom dat de echte kern van de bezwaren tegen betaalwateren het visstandbeheer is en niet alle randverschijnselen.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-06-2005 14:56

Marcel. ik vind het naief om te denken dat een visser, die één week op een bepaald b-water vist, weet of dat water al of niet pluis is (om jouw woorden te gebruiken).
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

26-06-2005 17:32

Menno,

Je begrijpt toch wel dat ik "de snoekbaars" hier buiten beschouwing wil laten (ik heb mijn lesje daarmee wel geleert :wink: ), het gaat mij meer om de tegensprekingen van Mark Noorman :roll:.

Wouter
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

26-06-2005 19:26

Mee eens aart...
Ik ben er daardoor ook voor terug gegaan ..om te kijken of het beeld het zelfde bleef.
En daardoor zal ik ook nog een paar keer terug gaan tot ik gezien heb dat ik het verkeerd heb ingeschat aart.

Maar ik vind het nog naiefer van veel mensen om maar van alles te roepen over een water als deze aan bod komt..terwijl deze heren er nog nooit geweest zijn... zelfs nog nooit in heel frankrijk geweest zijn.

En daarom heb ik de stelling dat er veel napraters zijn in de karper wereld.
Oordelen over dingen is prima...maar oordeel wel als je er een beeld van gezien heb..
En niet door enkelt verhalen van anderen..
Niet dat je overal zelf geweest moet zijn..maar dat je wel als je een water beschuldigt hier zelf ook bewijs voor hebt.

Verder denk ik dat je om een beeld te krijgen van wateren (een echt reel beeld) ..dat je dan een visserijkundig onderzoek op die wateren moet doen.
Maar dat gebeurd hier in nederland ook meer niet dan wel.
En toch worden die wateren dan beoordeeld als goed viswater met naar aan namen goed visstand beheer.

Ook ik moet het hebben van wat ik zie en van de andwoorden die ik krijg op me vragen.
En daar moet je een conclussie mee trekken...en die is tot zover gewoon positief.

Voor zover dit mogelijk is op een water waar iemand ze brood mee verdiend en de kosten van onderhoud moet betalen.

Het blijft ..zo als hier boven al gezegt door een ander een grijs gebied.
100 % perfect zal het echt nooit worden.
Maar hoe dichter de BTW eigenaar daar bij zit des te meer is er gewonnen voor de karper.

Nu ga ik me spullen bijmekaar rapen en een lekker nachtje vissen.

Tot morgen maar weer.
Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-06-2005 10:59

Wouter,

Als bepaalde dingen die ik post je niet duidelijk zijn, ik beschik ook over een E-mail adres; PB mag ook. Waarschijnlijk is dit gewoon een poging iemand even uit de tent te lokken.

Maar helaas...als je discussies over De Snoekbaars had gevolgd had je geweten dat dit water niet commercieel is, en in mijn ogen dus geen betaalwater. Denk dat dat toch wel één van de belangrijkste eigenschappen is. Einde discussie.

Groeten,

Mark
jan witter

29-06-2005 11:44

Mark ik heb deze discussie aardig gevolgd en helaas niet de discussie over De Snoekbaars, maar jij durft dus met droge ogen te beweren dat de eigenaren van de snoekbaars geen geld genereren, om in hun levensonderhoud te voorzien.

Mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-06-2005 11:52

Jan,

De discussie over De Snoekbaars is ook voor jou gewoon beschikbaar onder de Zoekfunctie. Lily Moonen schrijft daar:

snoekbaars is een betaalwater (je moet er betalen om er te vissen),
en het is in privé beheer.
Ik denk dat er toch een verschil is met gewone betaalwaters, daar er geen enkele persoon is die er financieel belang bij heeft en het water gepacht wordt door een vereniging (v.z.w. de snoekbaars) zie ik niet echt het verschil met waters die gepacht worden door andere karperverenigingen of zelfs met staatswateren.
De opbrengst van de vergunningen is om de pacht (die enorm hoog is) en het onderhoud te betalen.
"

Mijn antwoord op jouw vraag is dus een volmondig JA, de beheerders generen geen geld om in hun levensonderhoud te voorzien.

Groeten,

Mark