Wat is er mis met betaalwateren??

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-06-2005 11:06

Marcel,

Ik deel je mening dat een stuk van de oorzaak zit in een mentaliteit dat veel en groot vangen altijd moet. Dit is echter niet altijd het geval, de eerder genoemde veiligheid en aanwezigheid van voorzieningen is er ook een belangrijke. Dat kan echter ook prima door een goed georganiseerde HSV gedaan worden zonder woekerprijzen te hoeven vragen.

Groeten,

Mark
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 11:14

Maar daar zit denk een verschil in wat men daarvoor wil uitgeven Mark.
Vandaar me vergelijking met centerparks.

Het is voor een hoop mensen..ook voor mij... gewoon een vakantie.

Er zijn ook een hoop frankrijk gangers die gewoon meerdere keren per jaar 1 2 of 3 dagen gaan vissen.

Dat is voor mij niet haalbaar.

Maar de veiligheid...het niet frans kunnen spreken en het verhaal vergunningen is een btw een goed alternatief.
En dan nog helemaal niet gesproken over sanitair.

De een wil vissen zoals die het het hele jaar in nederland doet.
De ander kiest voor meer luxe omdat het ze vakantie is.

En ik denk dat daar vaak niet het begrip voor is.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-06-2005 11:58

Betaalwateren zijn niet de enige wateren waar ze het niet al te nauw nemen met viswaterbeheer.
Dit voorjaar ben ik voor het eerst naar Frankrijk geweest om te vissen. Het ging om een gebied met een flink aantal plasjes en meertjes in het Noorden. Voor iets van 55,- Eurie kan je daar het hele jaar vissen.
Hier werd mij door een Fransman verteld dat ook hier jaarlijks flinke hoeveelheden snelgroeiende-snelgroei spiegels werd uitgezet. De reden hiervoor: de enorme hoeveelheden Hollanders die hier elk weekend heen komen. En die halen allemaal een vergunning van 55,-

Marcel,

Ik zag deze sessie ook als een vakantie. Ik spreek zelf ook beroerd Frans, maar als je goede voorbereidingen treft kan je jezelf goed redden. Zoek vantevoren uit waar je gaat vissen, welke vergunningen je nodig hebt en waar je die kan krijgen. Schrijf desnoods op hoe je in het Frans zegt welke vergunning je wilt hebben.
Sanitair mis ik echt nooit tijdens het vissen. Een lekker schijtemmer (je hebt ze zelfs met een echte WC bril) en een schepje, dat is alles wat je nodig hebt. Kuiltje graven, emmer vullen met water, ff in je tent brinten, emmer legen in kuiltje, kuiltje dicht gooien en klaar is Marcel.
En de douche mis ik na 3 dagen al niet meer :wink: Af en toe een washandje langs je ballen halen is ook goed genoeg.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-06-2005 12:58

Heren,
zat er op te wachten, het geheel ontaard weer in een welles/nietes spelletjes waar je nu en tot in de eeuwigheid niet uit gaat komen.

Ik ontrek me dan ook verder van reacties en wens een ieder veel plezier en succes met zijn eigen viswijze waar dit dan ook moge zijn.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 13:23

Inderdaad Peter.

Begrijp dat je het goed bedoelt martijn.
Maar ik koos juist wel voor die sanitair.
En ik koos juist niet voor de voorbereiding die jij me nu wil aanpraten.

Ik gaf alleen mijn mening over hoe ik het zag...en dat dat anders is andere mensen het graag zien , daar kan ik niets aan doen.
Dat is het mooie van een vrije mening hebben.
Mijn ervaring op dat betaalwater was zeker niet zo zoals vaak hier wordt voor gespiegeld.
Vandaar ook me keuze om er een tweede jaar heen tegaan.

En weer voldeed het aan me eisen.
Ook dat jaar weer geen schrikbeelden opgedaan.
Ik heb ook de cursus viswater beheerder van de OVB gedaan.
Ben ook een aanstaant VBC lid.
En heb toch het idee dat ik wantoestanden wel zal herkennen .

LET OP IEDEREEN VOOR ER MISVERSTANDEN KOMEN.
Ik zeg dus niet dat alle betaalwater goed zijn.
Of dat deze geen verkeerde dingen doen.

Ik spreek alleen uit me eigen ervaring over dat desbetreffende water waar ik nu twee jaar ben wezen vissen.

Ik hoef niet over gehaald te worden.
Ik ventileer alleen mijn mening in deze.

Groetjes Marcel .
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-06-2005 13:27

Marcel,

De meerwaarde zou er nu juist in zitten door eens in de media naar voren te laten komen op welke punten dit water zich positief onderscheidt van de andere. "Het grote publiek" geef je daarmee alvast een instrument in handen waarmee men zelf een eerste grove scheiding kan aanbrengen tussen diverse wateren.

Groeten,

Mark
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 13:35

lijkt mij een mooi plan Mark.

Maar dan moet je denk ik ook redelijk vergelijkings matriaal hebben van de andere wateren.
Aangezien ik die niet heb kan ik dus dat niet doen.
Ik ben immer nog maar op een water geweest.
En dat zal zich denk ik ook niet snel uitbreiden door het feit dat ik het daar nog wel een keer ga proberen.

2 keer een week gevist .
o vissen totaal.
Helaas ook precies in die 2 weken grote weersveranderingen meegemaakt.
Wie weet volgende keer weer beter.

Verder iedereen succes met ze eigen visserij.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

23-06-2005 16:00

Klaas,

Begrijp je cynisme over het opzetten van een BTW,maar aan de andere kant kun je het ook zo zien.

Als je tegen iets bent(misstanden enz) en je als visser en zeker als belangenbehartiger van karpervissers,de kans krijgt om in samenwerking met wie dan ook zo'n water in te richten naar de richtlijnen van de KSN je ook kunt zeggen ,ben het niet eens met de doelstellingen maar we kunnen wel zorgen dat het een goed cq gecontrolleerd water wordt.

Je vat dan in ieder geval de koe bij de horens en er wordt naderhand niet geroepen zie je wel ze zijn overal op tegen maar als ze de kans krijgen pakken ze hem niet.

en succes over 3 weken als je weer gaat.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

23-06-2005 16:08

Klaas,

Had einde van je bericht verkeerd gelezen,je bedoelde als je weer 3 weken gaat.

In ieder geval succes ALS je gaat.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-06-2005 16:30

Ik zou meer waardering voor de belangenbehartigers hebben als ze zich met hand en tand verzetten tegen het oprichten van een BTW in Nederland.
Je kunt lullen wat je wilt maar er is maar 1 lijdend voorwerp en dat is de vis.
Ze worden net als illegale hoeren uitgebuit alleen maar om voor de oude dag te zorgen van de uitbaters.
Naar betaalwater gaan en niet vangen dat is zuur want ik ben ook van mening dat je naar betaalwater gaat om te vangen.
Om vakantie te vieren en ook nog eens te vissen daar is Frankrijk ook zonder BTW erg geschikt voor volgens ingewijden.

Niet boos worden hoor het is daar veel te warm voor het is maar een mening.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2005 16:44

Douwe,

Er is niemand die je tegenhoud in het verweer te komen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

23-06-2005 17:31

Douwe,

Ook ik ben geen echte voorstander van zulke wateren,wilde alleen even weergeven wat kan of mogelijk zou zijn.


En ik weet persoonlijk dat er al mee bezig is geweest,ook ik en kennissen zijn ervoor benaderd,maar steeds afgeweerd.

Dus ga mee met jouw en Klaas probeerde alleen de discussie te krijgen ,wat te doen als het zover zal komen hier.

Gr Paul 8)
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 17:37

klein andwoord op douwe ze stelling.


Ik ga naar de waterkant voor me ontspanning.
Ik ga daar proberen een vis te vangen...anders liet ik me hengels thuis.
Maar mocht dit onverhoopt niet lukken is me sessie niet gelijk een kut sessie.
Alleen maar een sessie zonder vangst.
Volgende keer nieuwe kansen.

En dat geld of in nu in Nederland vis...of in Frankrijk.

De dag dat men mij vangstgarantie gaat geven met vissen .
Dat is de dag dat ik me hengels ga verkopen.

Het moet voor mij een vraag zijn of ik nu wel of niet vang.
Anders is de lol er voor mij af.

En boos kan ik op jou niet meer worden douwe...
LOL..na ons laatste gesprek live in in meen de cw chat ben ik er achter dat jij echt geen kwaaie kerel bent.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-06-2005 18:33

Shit, wat zijn we lief dit keer is er dan helemaal niks wat het vuurtje aan kan steken :D :D

Klaas, ik kan het lang en ik kan het kort houden.
Kort maar, dat past beter, het zal mij mijn reet roesten of iemand naar een betaalwater gaat.
Op het moment dat Nederland al dan niet vergeven gaat worden met betaalwater heb ik toch al een bloementuin op mijn buik.
Maar in mijn statuten staat dan ook niet belangenbehartiger, ik moet alleen zo goed mogelijk mijn tijd uitdienen.
Bovendien wat is belangenbehartigen, het is altijd in conflict met mensen die er anders over denken.
Wat dat betreft is een uitbater van een BTW beter uit, zijn belang is verdienen en hij hoeft alleen maar de voorstanders te bedienen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2005 19:20

De bv Douwe zeg maar?

Als een ander het doet? Ach er is altijd wel een gek Douwe.

Maar in Nederland zijn ze ook met zo'n put bezig toch? Ik kwam al een paar keer een email tegen van: "De vanger van HIJ". Heb eigenlijk nooit gevraagd of hij :wink:

a) Hij in het kanaal gevangen heeft
b) in de Noordplas
c) die visput.

Beestje schijnt nu (weer) in die put te zwemmen. Is mij verteld. Maar lieg ik, dan in permissie.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-06-2005 19:44

Ach wat maakt het uit als je met permissie liegt, dat maakt het niet minder erg.
Ik denk overigens dat je liegen in commissie bedoeld.

Ik heb 25 jaar getracht om de belangen van de wijkbewoners hier te behartigen.
5 jaar getracht om de belangen van de alle wijkverenigingen en omliggende dorpen te behartigen.
Die stichting samenwerkende bewoners organisaties heb ik mede opgericht omdat het belang van de organisaties niet naar ons zin ging.
Politiek gezien zijn wij een volledige gesprekspartner geworden in de Leeuwarder politiek om de belangen van de organisaties te behartigen.
Ga mij nu niet vertellen dat er altijd wel "iemand anders" is.
Ik weet als geen ander hoe "gek" je kunt zijn.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 20:05

Douwe,

ik begin toch een beetje last van kotsneigingen te krijgen.

Hoe kun je nou je hele leven al karpers het leven zuur maken en dan wel als argument tegen BTW het welzijn van de vis in de strijd werpen?

Wat mij betreft is dat dus gelul van een dronken aardbei, om maar eens de woorden van een paar zeer goede komieken te gebruiken.

Nu krijgen we hier in Amsterdam zeer waarschijnlijk een verbod op het vissen vanuit een bivvy. Het argument is dan wildkamperen en de overlast die het veroorzaakt. Is het niet beter om degene aan te pakken, die de overlast veroorzaken? Dan kunnen de anderen gewoon doen wat ze willen.

Zal ff lekker worden, dat straks vanwege overdadige winkeldiefstal, alle supermarkten in Nederland gesloten zouden worden.

Voor mij gaat hetzelfde op voor betaalwateren. Een goed beheerd water is niets mis mee en heeft wat mij aangaat dus een ethisch bestaansrecht.

cést tout
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-06-2005 20:23

Hehe we komen ergens we worden persoonlijk.
Het maakt mij niet uit dat jij kotsneigingen krijgt die zul je vaker hebben je leert er mee leven zal ik maar zeggen.
Dat jij mij een dronken aarbei vindt maakt mij ook niet uit.
Ik heb het voordeel dat het bij mij een woord is, dronken zul je mij niet aantreffen.
Wat jou mening tav BTW is is je eigen zaak heb je volkomen recht op staat dus niet ter discussie.
Zo ik ook het recht heb op mijn mening staat dus ook niet ter discussie.
Ik haak met veel genoegen karper dat is dus ook geen punt van discussie.
Iedereen gaat maar naar een betaalwater ik heb het al eerder gezegt het zal mij een worst zijn is dus geen dicussie.
Mij zul je er niet aantreffen ieder zijn keuze toch.
Jou argument goed beheer heeft mij niet kunnen overtuigen geen discussie dus.

Groetjes van een nuchtere Fries,
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 20:34

En dan kunnen we nu terug ontopic hoop ik.
Want ik heb al genoeg afgeweken van de topic waardoor dit dadelijk weer de bekende topic wordt.

En het liep net zo lekker ...
Dus met ze alle...dus ik ook weer ontopic please...!

Met smekende groet :\

Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 21:01

Douwe,

het was niet persoonlijk en al helemaal niet letterlijk bedoeld.

Beeldspraak?

On topic was het wel. Ik geef duidelijk aan wat ik vind van betaalwateren.
Ik denk dat we moeten streven naar goed beheerde betaalwateren. Indien dit het geval is, vind ik een commercieel water geen probleem.

Met alle berovingen en wantoestanden aan de waterkant, vind ik een betaalwater in Nederland op den duur geen utopie. Ik moet er niet aan denken, berooft te worden aan de waterkant waar m'n zoontje bij is.
Hier bied een betaalwater evt soelaas in de toekomst.

Dat extra diensten geld kosten vind ik geen probleem.

met vriendelijke groet

Mitsz
Mv Velzen
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-04-2005 19:49
Locatie: Zuid Holland

23-06-2005 21:02

Een BTW is niet zwart of wit, heel veel grijs.
Is maar net wat je wilt zien, of gewoon vindt.

Discussies over betaalwateren zijn moeilijk, discussies over bekendere wateren waar grotere vis zwemt ook, is het een onbekende knollenput dan krijg je óf leuke reacties, óf geen.

Als het volgens de normale gang van zaken gaat, eindigen beide met een slotje omdat er op een gegeven moment niet meer gediscussieerd word maar alleen nog maar op de man wordt gespeeld.

BTW ook allemaal op slot ?,
nee, wat mij betreft niet allemaal, laat maar een/tiende van de huidige betaalwateren doorgaan, de rest weer lekker openbaar. Op deze manier zullen de overgebleven een beetje meer moeten concurreren wat betreft prijs en visstandbeheer ? Of juist duurder worden omdat er dan minder aanbod is ? Maakt niet uit, is toch niet haalbaar.

Vraag en aanbod, het meest realistische marktinstrument.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 21:29

Mv Velzen.

Ik denk toch wel eens waar halen wij het recht vandaan om ons met BTW in Frankrijk te bemoeien.
Wil niet zeggen dat niemand daar een mening mag over hebben...zie me niet verkeerd.

Waar ik wel enigsinds positief naar luister is het bericht van Mitsz.
Het wordt langzaam maar zeker van kwaad tot erger aan de waterkant.
Moeten we dan betaalwateren openen in Nederland?
Moeilijke keuze...maar dat de controlle omhoog moet en met veel meer mogelijkheden moet zijn is duidelijk.
De Federatie Zuid West heeft het al in een vergadering geoppert.
Gewapende BOA,a alleen nog maar als controleurs.
Die moeten opgeleid worden en die moeten ook betaald worden.
Plus dat die personen ongewild met een wapen op hun schouder toch al agressief overkomen.

Ik denk dus niet dat dat gaat werken.
Maar daar zal dus geld voor gereserveerd moeten worden.
Waarom dan niet dat geld inversteren in je normale controleurs.
En die veel meer langs de waterkant sturen.,,
Maar wel met die verstanden dat bij het minst geringsten de politie gelijk als backup komt opdragen indien gewenst.

Als we hiermee de rust kunnen keren ben ik er een voorstander van.
en ik denk ook 60% van de vissers.
Alleen zit er wel weer een prijskaartje aan vast.
En helaas is dan vaak weinig mensen thuis om dat te betalen.

Dus BTW in nederland...wat is dan die meer betaling die je daarvoor moet betalen.
En zet je daar niet een hoop vissers mee buiten spel.
Want de regels gelden voor karpervissers en witvissers.
Dus ook al die aow en wao mensen die der heil en rustpunt in het vissen zoeken moeten hier niet door uitgesloten worden.

Daarom al me al een heel moeilijk vraag punt.
gaan we door zoals we nu doen dan gaat het ook niet goed.

Busloo schijn goed te werken zoals het nu loopt.
Maar daar zit je dan ook weer met een x aantal leden.
Dus zet je toch ook weer meerdere mensen buiten spel.
En dat is waar veel vissers over de schreef voor gaan voor de locale franse vissers die door een BTW der viswatertje kwijt raken.

Het blijft een moeilijk verhaal.
Maar we zullen inderdaad toch ergens over moeten gaan denken n de toekomst.

Een betaalwater om de kosten te dekken of zo door gaan als nu en telkens meer visverboden hebben.
Dan mag je er helemaal niet meer vissen..(gebeurd al genoeg).

Iets om over na te denken.
En zeker niet op een te lange termein.

Pfff wat een lang verhaal weer zeg...
Ik ben nu even voorvoeren...
En gewoon even me hersen los van de problematiek.


groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2005 22:27

Als ik mijn betaalwater open, moet het wel de moeite waard zijn. Ik denk niet dat er veel nog een week of 3 over mijn mooie plees lult. Of de fijne boodschappenservice.

Als Pietje 2 vissen van boven de 20 kilo vangt begint het al ergens om. Tja zit er 1 van bonven de 25 kilo bij? Kassa.

Nu zit jij met je betaalwater. Geweldige wc's. Prima keuken. Diepvriezertje voor het aas. Geweldig visbestand. Vissen tot 25 kilo (1) Beestje is al meer dan een jaar niet meer gevangen. Weer vertrekken er mensen na hun weekje. Tandjes keurig gepoest he, dat wel. Haartjes gewassen, prima. Maar ja weer niets gevangen. Je krijgt te horen dat ze volgensd jaar niet meer komen.

Tja goede raad is duur. Nee hoor. Paar 100 eurie en je hebt een paar prima rivier knijters. Ook die grote schub van om en bij de 28 kilo.

Dilemma?

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-06-2005 01:31

Blijft een herhaling van een herhaling...m.i. is hierover vrijwel alles al gezegd in de artikelen die destijds in Dé Karperwereld over betaalwateren hebben gestaan waarbij zowel een btw verhuurder, een visser met de nodige ervaringen op een b-water alsmede 'tegenstanders' aan het woord zijn geweest. Voor diegenen die geen idee hebben: er zijn inmiddels in Frankrijk ca. 500 b-wateren waarvan het overgrote deel door Engelsen worden gerund evenzo maken Engelsen ook het overgrote deel van de bezoekers uit. Dat erg veel Franse karpervissers een bloedhekel hebben aan b-wateren zal duidelijk zijn vanwege onttrekking aan openbaar viswater, waardoor zij er niet meer met een normale vergunning kunnen vissen en vanwege het feit dat in een aantal b-wateren grote vissen van openbare wateren zijn terechtgekomen. De concurrentie van b-wateren met de grootste vissen is ondertussen vrij hevig geworden, zo is er nu een b-water waar maar liefst 10 stuks 30+ kg vissen op zwemmen (die er een tijdje geleden nog niet allemaal zaten)...En, wie de grootste vissen heeft kan de hoogste prijs vragen en die wordt grif betaald. Alleen al in de topmaanden mei en september ving Robert Raduta 360.000 Euro per maand van karpervissers, met de overige maanden erbij ruim 1 miljoen Euro en dat in een straatarm land als Roemenië. Maar ik denk dat iedereen de afloop wel kent, vanwege de blijvende uitzettingen is er een ziekte onder de vissen uitgebroken waarbij vrijwel alle grote vissen doodgegaan zijn. Arme karpers, die worden in een aantal gevallen wel de dupe...
Het gaat er niet om of er voor voorzieningen betaald moet worden, dat is normaal en overal zo. Het gaat om een fatsoenlijk visstand(karperbeheer) en daar is helaas in een groot aantal gevallen het nodige (om niet te zeggen veel) mis mee. Het 'gekke' is dat er ook een aantal Franse campings zijn met eigen viswater of gelegen aan openbaar viswater, eveneens huisjes te huur met (karper)viswater voor de deur, alleen is de toeloop van karpervissers daar nu niet bepaald groot, al neemt de belangstelling daarvoor wel toe, ook daar zit je dus veilig...
Als er geen Engelsen waren zouden de meeste b-wateren niet rendabel te maken zijn, maar zij zijn nu eenmaal bereid veel te betalen omdat dat in Engeland normaal is om te kunnen karpervissen. De prijzen stijgen ook navenant het aantal grote vissen dat er in een bepaald b-water zit.
Om aan de vraag naar karper in Engeland te kunnen voldoen worden daar inmiddels karpers uit Austalië geimporteerd. Big business, tijd om te wachten tot pootkarpertjes ook groot zijn geworden is daar blijkbaar niet meer. Ik hou erover op, alleen wil ik nog kwijt dat ik ook wel eeen aantal goede voorbeelden in Frankrijk ken, alleen is daar verhuur hoofdzaak en vissen bijzaak, maar die zijn veelal bij buitenlanders niet bekend.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-06-2005 01:39

Remco, de situatie op Du Der is ontstaan door alle excessen in het verleden, maximaal 60 man op de nachtstekken, op 4800 ha. water, is m.i. duidelijk heel afwijkend t.a.v. alle doorsnee b-wateren en voorzover ik kan nagaan staat de biomassa aan karper (en overige witvis) per ha. op Du Der ook in geen enkele verhouding tot de meeste b-wateren.