kleine karper

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bram de groote
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-07-2010 17:24
Locatie: tiel

18-10-2010 13:30

hallo ik ben bram.
en ik ga binnen kort weer naar mijn oma in frankrijk.
en ik ga daar vissen in haar tuin want ze heeft een niet al te groot meertje van ongeveer 50 bij 50 meter
(je kunt het ook een grote vijver noemen).
maar daar zit ook karper vooral kleintjes van 1á2 kilo.
ik heb daar vorig jaar een paar karpertjes met de pen gevangen.
maar de vissen zijn er 15 jaar geleden uit gezet.
weet iemand hoe ik de groteren karpers daar kan vangen?
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

18-10-2010 14:02

Hallo Bram,

Allereerst zou ik me, als ik jou was, afvragen of er wel grotere karpers zwemmen.
Blijkt dat zo te zijn, omdat je ze bijvoorbeeld hebt gezien, kun je een aantal dingen proberen.

Je kunt een wat selectiever aas gebruiken, groter of harder.

Je kunt ook proberen om de kleinere en vaak gretigere vissen af te leiden door een wat groter voerplekje te maken en daar (gezien de grote van de vijver) een meter of 5 buiten te vissen. De kans is groot dat de horde kleinere karpers zich stort op de voerplek en niet op jouw haakaas. De grotere karpers zullen zich wat minder gretig op het voerplekje storten en een beetje afzijdig blijven waardoor je meer kans hebt dat er één bij jou gevulde hair of haak uitkomt.

Ik moet erwel bij zeggen dat dit truukje erg situatie en water afhankelijk is.


Succes
Krom!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-10-2010 17:22

Op een watertje van 50 bij 50 meter kan je weinig uitrichten om de kleine te vermijden. Of zorg dat je heel het bestand gewoon vang,of zoek in de nabije buurt een ander water.

Op een 50 bij 50 meter watertje tja gewoon houden als een pen watertje en gelukkig wezen met de karpertjes die je er vang.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

19-10-2010 22:23

Daar ben ik het niet mee eens Leen,

Als de kleine vissen gemiddeld 1 á 2 kg wegen, en er wel degelijk grotere vissen zwemmen van laat zeggen een kg of 5, kun je zeker wel selectief vissen.

Of vang jij op 2 20 mm's geregeld vissen van 1 á 2 kg? Bij mij is het in 12 jaar statisch vissen namelijk slechts een enkele keer voorgekomen!

Ook heb ik in mijn vroege jaren veel met de korst gevist op parkwatertjes met een vergelijkbaar oppervlak. Ook dan lukte het prima om met een zinkende of drijvende korst zo'n 10 meter buiten een met 6 sneden brood bevoerde plek wat gemiddeld grotere vissen te verleiden.

Waar baseer je jouw mening op dan?

Groet,
Krom!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-10-2010 00:25

Algemeen gezien?

Gewoon kansloos om er met bollen te vissen en alle piepers en bellen

Watertje van 50 bij 50 meter. kom op zeg

Met een pen bereik je ook je resultaten die je wil halen. Voorlopig is voor mij een vis van 5 kg geen bollen met piepers waard..... Als je de vis wil slopen moet je het vooral op een 50 bij 50 watertje statisch doen.


Daar baseer ik het op.


Maare keep it up
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-10-2010 01:02

vissen slopen als je statisch vist?

Ben het wel met je eens dat je beter met de pen kan vissen op zo'n vijvertje.
of met de feeder is ook leuk. persoonlijk zou ik gewoon genoeg grondvoer meenemen en blikjes zoete mais en een baaltje hennep. Begin met stevig voeren en probeer hiermee wat vissen te verzadigen waardoor het rustiger op de stek wordt. Na twee dagen beginnen met vissen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-10-2010 14:33

Najah niet direct natuurlijk. Ligt er ook maar weer aan hoe zwaar je vist....

Maar Feeder is inderaad ook zeker leuk op dat soort putjes...Na mijn mening heeft het meer dan suf achter de piepers te zitten wachten met een steeds zuurder en kritisch kijkend blik :lol: :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie