Voorbereiding op het laatste moment of niet ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-07-2002 18:41

Met elke keer weer steeds groter wordende verbazing :eek: lees ik hier berichten als;

Ik ga volgende week naar het Lac du Paturain sur la pay de camanbert heeft iemand nog informatie voor mij??????

Is dat niet een beetje laat of ben ik nu de enige die ruim van te voren begint met het vergaren van informatie(zeker als ik er voor het eerst heen ga) en het voorbereiden van een sessie.

Voor mijn, helaas mislukte, Tsjechië trip was ik 10 maanden van te voren bezig met het opzoeken en vergaren van informatie en toen nog viel alles in duigen :sad: omdat de informatie niet bleek te kloppen.

Het lijkt af en toe wel of het bij sommige opkomt als kakken. O ja ik ga volgende week naar Frankrijk, wat, waar en hoe?, ik heb geen idee. Misschien weten ze op het forum wat.

Graag jullie meningen over hoe jullie hier over denken en hoe jullie dat misschien anders doen of waarom pas op het laatste moment.
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

30-07-2002 21:52

Ik denk dat dit vooral de beginnelingen zijn (waartoe ook ik behoor). Ze besluiten om het maar is te gaan proberen in Frankrijk, maar als ze dan zien wat er allemaal is schrikken ze zich kapot, ZO VEEL!!!!!!!!. Dus vragen ze om hulp en wat komt er dan als standaard antwoord: Sla de michelin gids eens open of koop het boekje van Aart Lokhorst. Wat betreft he boekje van Aart snap ik dan ook niet helemaal, want er staan dan wel de regels enz. in, maar verdere informatie over het water nauwelijks. Dus dat boekje lijkt me alleen handig wanneer je al 1 of meerdere wateren op het oog hebt. 10 maanden voorbereiding is natuurlijk ideaal, maar wat nou als je eens denkt van ik ga maandag naar Frankrijk. Daarom komen wij hier en vragen we om advies. Dus de volgende keer dat iemand het vraagt geef dan nuttig advies of reageer helemaal niet! En we zijn hier niet om de zakken van Aart te vullen (grapje).
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-07-2002 10:05

Arno, breek me de bek niet open...ik zou er inmiddels wel een boek over kunnen schrijven:). Niet te geloven hoe naief sommigen zijn (en achteraf maar kankeren op 'die klote Fransosen'), ook niet te geloven is het aantal vissers dat nog denkt dat 50 en 60 p vissen 'zomaar voor het opscheppen liggen' in La France. Evenmin het aantal vissers dat wateren, waar vissen tot in de 40 p voorkomen, niet interessant vinden voor een eerste trip....

Marcel, dat boekje is alleen maar bedoeld om per departement aan te geven: waar, van wanneer tot wanneer en de daar geldende regels. En...als hoofdzaak: om een alternatief t.a.v. de betaalwateren te bieden.
Omschrijving van visbestanden in nachtviswateren moet je van mij niet verwachten, ten eerste is dat al sowieso onmogelijk voor een land dat 13 keer zo groot is als Nederland, ten tweede zoekt iedereen dat maar lekker zelf uit daar ik absoluut nooit zou willen dat hierdoor de toeloop op bepaalde wateren alle perken te buiten zou gaan. Op een aantal (bekende) wateren is dat nu al erg genoeg, een groot deel van de karpervissers zijn nu eenmaal naapers en alleen maar uit op het vangen van grote vissen, jammer maar waar....
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

31-07-2002 11:59

Hey Marcel,
het is tog het leukste om in een gids of in het boekje van Aart te kijken welke meren er zijn en hoe groot die zijn, en dan vervolgens de rest zelf aan de lijve te ondervinden. Dus lekker met je bootje het water op, peilen, goede stekken zoeken, enz. Of wil je een handleiding met: dit water, deze coordinaten zo diep, aardbei boilie, stifrig!
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

31-07-2002 12:26

Beste Stefan,

Jij ben het dus niet met Arno eens of wel?? Als je zegt van ik sla de gids open en kies een water, heb je dus geen 10 maanden planning nodig. Dat het avontuur gehalte daarmee omhoog schiet maakt het natuurlijk geweldig, maar dit kan je niet aan een beginneling aanraden. Die willen juist wel informatie over het water. Ze gaan voor het eerst 'helemaal'naar Frankrijk en hebben daarom een beetje ondersteuning nodig. Dus vind ik het helemaal niet onlogisch dat ze meer willen weten dan alleen de grootte en de regels aan het meer.

Gr. Marcel
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

31-07-2002 12:34

Beste Aart,

Ik vind het boekje dat je hebt geschreven heel erg goed en je hebt er ook erg veel aan. Ik vind alleen dat de mensen op dit forum te snel wijzen naar jou boekje. Als iemand bv vraagt: Ik ga voor het eerst naar Frankrijk maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken kan iemand mij een water aanraden. Dan krijg je altijd het standaard antwoord: Koop het boekje van Aart Lokhorst. Dat vind ik een beetje te gemakkelijk.

vriendelijke groet,

marcel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-07-2002 13:29

Daar heb je gelijk aan Marcel, via :
http://www.unpf.fr en dan daar het betreffende departement aanklikken kun je meestal ook al veel aan de weet komen.
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

31-07-2002 15:30

Bedankt voor de link Aart. Ziet er goed uit aleen wat problemen met het Frans. Ik spreek redelijk Engels , Duits en Spaans maar die zijn nog niet af. Ik ging net ff kijken bij departement Ardennes, omdat ik 2 weken geleden aan lac des vieilles forges heb gevist en toevallig zie ik ook Etang de Bairon staan. Daar was mn oog op gevallen toen ik toevallig op een landkaart in Revin aan het kijkenb was.

Thx Aart
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

31-07-2002 15:50

Hey Marcel,
Ik lees veel over plekken waar ik heenga. Sommige mensen zetten in hun verhalen die en die stek, maar dat vind ik niet zo boeiend. Mij gaat het erom de manier waarop gevist wordt. Dus je zou best kunnen zetten dat je je aas op verschillende dieptes aanbiedt, en dat je dan zelf kan kijken op welke diepte het best wordt gevangen. Zulk soort informatie zou ik beginnende Frankrijk-vissers geven. Of bijvoorbeeld wat er onder water ligt enzovoorts. Dan kunnen ze zelf aftasten en leren.
Groetjes
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

31-07-2002 16:55

Beste Stefan,

Ik vind de discussie een beetje nutteloos worden. Ik heb het gevoel dat ik duidelijk ben geweest, maar als jij het dan opeens over het voorkauwen van stekken hebt dan blijkbaar toch niet. Ik wilde alleen maar zeggen , geef ze nuttige informatie over een aantal meren waarmee zij aan de slag kunnen. En na wikken en wegen een keuze kunnen maken die aan hun verwachtingen voldoet. Ik hou bv heel erg van de natuur en dat weegt dan ook heel zwaar in mijn keuze, waarschijnlijk nog meer dan de karpers die er rondzwemmen. Anderen daarentegen willen grote vis vangen en ploffen neer op een stampvol betaalwater. En ookal is dat tegen mn principes moet ik er toch respect voor hebben. Ieder zijn of haar keuze toch? Je kan dan goede informatie geven over andere alternatieven dan die betaalwateren (wat Aart met zijn boek probeert te bewerk stelligen)of je reageert helemaal niet. Maar met die negatieve feedback komt niemand verder :wink:

Groetjes,
Marcel
marc heerema
Berichten: 10
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: almere

31-07-2002 19:30

Hallo mensen,om even op de opmerking in te gaan.(het begin stukje)
Ik dacht dat je dat soort vragen juist hier kon stellen.
Wat voor rig en wat je verder maar bedenken kan voor info die je denkt nodig te hebben.
En als je die vraag dan stelt een week voor dat je weg gaat heb je tenminste als beginneling niet het idee dat je niet het juiste materiaal thuis hebt gelaten.
Alles mee nemen is voor mij bijna onmogelijk inmiddels, dus een beetje info is echt al heel wat waard.
Zoals je al wel door zal hebben ben ik zo'n beginneling en mijn frans is dusdanig slecht dat ik het moet hebben
van het lezen op internet.
Natuurlijk zou ik gen stek info willen hebben, dan zou ik beter naar een betaalwater kunnen gaan maar bv hoe de regels ergens zijn is echt wel handig ivm
de hoge boetes en het eventueel kwijtraken van je spullen!
Of heb ik er niets van begrepen?
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

31-07-2002 20:05

Marc,

Wat ik bedoelde was dat sommige zo laat pas beginnen met voorbereiden.

Frankrijk is niet effe een sessie in het park. Van de tien trips zijn er vaak negen een sof.

Natuurlijk is internet, en zo dit forum, een prima medium om aan info te komen absoluut.
Daar is niets mis mee.
marc heerema
Berichten: 10
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: almere

31-07-2002 22:06

Arno,
nu heb ik het begrepen en je hebt het bij het rechte eind.
Je leest inderdaad vaak dat ze al snel vertrekken.
groeten Marc
Plaats reactie