Vissen op stromend water

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

08-09-2012 21:26

Mijn vismaat en ik dachten toe te zijn aan een nieuwe uitdaging: vissen op stromend water... Na een tip van een collega besloten we de pond vanaf Dordrecht naar Werkendam te nemen en daar één van de vele wateren de bevissen. Aangekomen op een mooie stek hebben we alles klaar gemaakt, met de voerboot de dieptes gemeten en stekken gekozen. Toen we onze lijnen gingen uitvaren bleek dat onze lijnen door de stroming in een bocht kwamen te liggen. Hoe kan ik dit voorkomen?.. We vistten met 80 gram lood ongeveer, dit moet in de toekomst sowieso zwaarder.. ontvang ik graag meer tips voor vissen op stromend water..
Thankss
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

08-09-2012 21:29

Ik weet van me buurman dat hij op stromend water met 170 gram vist dit is op een stromende rivier één van de grotere.
Misschien toplood erop
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-09-2012 23:00

Enige bocht ga je met stevige stroming altijd wel houden, is ook helemaal niet erg. Met werpen gaat het vaak wel beter dan met uitvaren btw.
En zwaarder lood idd, als er een beetje flinke stroming staat en de bodem vrij hard is zou ik eerder aan het dubbele denken. Ben zelf op de Franse rivieren tot 350 gram gegaan en soms zelfs dikke stenen met een dropoff systeem. De boel moet blijven liggen, klaar.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

09-09-2012 23:36

Misschien is het wat om 1 iemand in de boot te hebben en de ander die de hengel op de kant vast houdt.
Hij kan de lijn strak draaien als je je rig wilt droppen. Zo loopt deze toch in een rechte lijn.
Zo doen mijn vismaat en ik het als het stevig waait. Dan ligt toch alles op zijn plaats.
Ik weet dat wind en stroming compleet van mekaar verschillen maar misschien wil het helpen..
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-09-2012 00:29

Zo doen mijn vismaat en ik het als het stevig waait. Dan ligt toch alles op zijn plaats.

Dat werkt alleen als het niet (te) hard waait, hoe harder het waait hoe strakker je de lijn moet trekken om
Zo loopt deze toch in een rechte lijn.

op het moment dat je de lijn loslaat pakt de wind de lijn en heb je alsnog een grote boog in de lijn.
Erger nog, het lood schiet achter de lijn aan en ligt niet meer waar jij gevoerd hebt.

Erik, als je op stomend water een voerboot gebruikt en je brengt lijn en voer gelijktijdig weg moet je er rekening mee houden dat het lood vrijwel recht naar beneden valt en dat het voer meegenomen word door de stroming, licht spul verder dan zwaar, waarschijnlijk lig je dus niet op je voer te vissen maar een paar meter er naast.
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

14-09-2012 12:08

Thanks voor de tips, ik ga er mee aan de slag!
Wat betreft het voer en de voerboot, over het algemeen gebruik ik grote pva zakken en voer ik later nog het e.e.a. bij om te voorkomen dat mn voer ver van mn haakaas ligt.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

14-09-2012 12:48

bert kamp schreef:op het moment dat je de lijn loslaat pakt de wind de lijn en heb je alsnog een grote boog in de lijn.
Erger nog, het lood schiet achter de lijn aan en ligt niet meer waar jij gevoerd hebt.


Ondanks dat ik denk dat dit geen oplossing zal bieden aan het voorkomen van een bocht in je lijn toch een kleine tip.
Op het moment dat iemand in de boot de lijn uitvaart en er iemand met de hengel op de kant blijft kun je doormiddel van communicatie het op een juiste manier doen.
Je moet een beetje op elkaar ingespeeld zijn, maar ik zal even uitleggen hoe ik het mijn maten doe, wil niet zeggen dat het zo moet. Maar bij ons lukt het prima.


Ik vaar uit en mijn maat houd mij in de gaten. Zodra ik aankom op de stek draai ik de boot met de punt de wind in en zorg dat de boot perfect in balans is. Zodra dit is gelukt kan mijn maat dit zien en begint(bij het gebruik van nylon) de lijn heel strak te draaien. Op dat moment laat ik de rig naar de bodem zakken. En wanneer dit is gedaan praat ik door de walkietalkie en zeg ik simpel weg: 'los' waarna mijn maat de top onder water steekt en de beugel open slaat.
Nou zou je denken dat de lijn helemaal los komt te hangen en alsnog in een grote boog komt te liggen maar dit valt mee door de rek die we eerder hebben opgebouwt.
Op deze manier blijft je rig(mits het juist stellen van de swinger, en het langzaam strak draaien van de lijn) op zijn plek liggen. En dit is toch wel het aller belangrijkste!
Zorg dat je aan de goede kant weg(terug) vaart en vaar altijd na het bevoeren van je stek met een ruime bocht om je lijn heen en let altijd op je maat die bij de hengels staat. Het wil wel eens gebeuren dat er iets niet goed gaat en dan kun je dat vaak door middel van gebaren al zien.
Welcome to the Goodlife..
Plaats reactie