Visserij regels limburg

Plaats reactie
Tom Bakkers
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-01-2010 12:41

03-02-2010 01:52

weet iemand een site voor me voor de regels betreft zuid-limburg van 2010 kan het niet zo duidelijk vinden op internet wat betreft tent nachtvissen enz enz


met vriendelijke groet Tom Bakkers Alvast bedankt! :wink:
andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

03-02-2010 07:12

Hallo Tom

Ik zit met het zelfde probleem en toen besloot ik laatst om deze vraag eens voor te leggen aan sportvisserij limburg.

Mijn vraag was hoet het nu zit met het nachtvissen langs de maas en toen kreeg ik dit antwoord :

Geachte heer Janssen,

U mag aan de Maas vissen daar waar u zich via een open weg naar de Maas kunt begeven. Het is niet toegestaan met een tentje te gaan vissen. Een paraplu met zijflappen is enkel toegestaan mits de paraplu voor de helft open is. Deze mag dus niet voor meer dan de helft gesloten zijn.

Met vriendelijke groet,

Patricia Mariën


Hier op heb ik terug gemaild hoe het nu zit met het slapen op een stretcher??

En of je dan wel een tent mag gebruiken in gemeentes waar de APV hier niet op is aangepast, zo ja....welke gemeentes zijn dit dan want ik kom er niet meer wijs uit !!

En als laatste vroeg ik of een (open) weiland ook als een open weg word gezien , aangezien je bijna altijd door een weiland moet om de maas te bereiken??

Schijnbaar zijn mijn vragen te moeilijk want ik heb hier geen antwoord meer op terug gekregen :-?

Hopenlijk kan iemand anders hier onze vraag beantwoorden.

Mvg

André
andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

04-02-2010 13:27

Ik heb te vroeg commentaar op sportvisserij limburg gehad want ik kreeg net dit mailtje binnen :


Beste André,
Laat ik voorop stellen dat als je de 'verkeerde' politieagent/BOA tegenkomt je problemen kunt krijgen.
-De Wet openlucht recreatie is komen te vervallen, als een gemeente niets heeft geregeld dan mag je 's nachts in een onderkomen overnachten. Maar als je aan het vissen bent dan moet je je te houden aan wat in de Landelijk Lijst van Viswateren staat op pagina 7 en pagina 154. Een agent kan je dus alleen maar verbaliseren in relatie tot het vissen, als je een van deze voorwaarden overtreedt.
-Als je gaat overnachten moet je dus de bepalingen van de APV van die gemeente kennen. Wij hebben geen overzicht van gemeenten over de voorwaarden voor het overnachten buiten eigen achtertuin en campings.
-Het kan zijn dat een politieagent die je slapend aantreft (wel of niet in een slaapzak) aangeeft dat je niet zat te vissen omdat te tijdens je slaap niet actief aan het 'vissen' bent. Maar dan kan hij je alleen maar verbaliseren als er in de APV iets staat over het overnachten. Hij kan je niet verbaliseren voor het "slapend vissen" want nergens in de Landelijke Lijst van Viswateren staat dat je je dat niet mag.
-Over het algemeen krijg je geen problemen als je een half open paraplu hebt, al of niet op een stretcher al of niet in een slaapzak 'netjes' aan het vissen bent. Dus geen geluidsoverlast door radio of iets dergelijks, geen (overmatig) drankgebruik of dat kameraden die niet aan het vissen zijn aangeven dat ze je gezelschap houden. (Dan wordt teveel de indruk gewekt dat het vissen een smoes is om aan de waterkant met een groep te overnachten). Zodra er twijfel is zal een agent/BOA gaan 'zoeken' naar een mogelijkheid om te verbaliseren.
-In ons antwoord had moeten staan 'openbare weg', dus niet door natuurterreinen nar de Maas gaan. Dat je eventueel door een grasland loopt waar vaker doorgelopen wordt is niet de kern van het probleem. Het gaat er om dat je niet op een verboden terrein bent.
Met vriendelijke groet, Marc Budé.



Dus ik wacht tot het weer eens wat aangenamer word en ga onder mijn plu liggen en dan maar afwachten !!

Gr.

André
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2010 17:19

Dat is een juist en netjes geformuleerd antwoord. Ter aanvulling, van vrijwel alle gemeenten staat hun APV op de gemeentelijke website. Daardoor kun je feitelijk tevoren weten wat wel of niet is geregeld c.q. toegestaan qua 'schuilmiddel' om het maar even zo te noemen. Meestal kent 'oom agent' of een BOA die APV's ook niet uit hun hoofd en het is dus aan te raden de APV van de betreffende gemeente uit te printen en mee te nemen als je op grondgebied van die gemeente 's nachts gaat vissen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Limburgse gemeenten maar voor alle 441 gemeenten in Nederland.
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

04-02-2010 19:38

Aart, dan heb ik afgelopen zomer het volgende meegemaakt, ik vis op de Maas wat onder de federatie Limburg valt. Daar is nachtvissen het gehele jaar toegestaan. Echter vis ik vanaf de oever die valt onder een Brabantse gemeente waar niets in vermeld staat over nachtvissen met een tent. Vandaar dat ik ook gewoon in mijn tentje lig tijdens het nachtvissen. Na controle van de rivierpolitie vertelden ze mij omdat ik in het water van de federatie Limburg viste niet in een tentje mocht slapen maar inderdaad onder een paraplu of een half open tent. Ik liet ze dus het APV van de betreffende gemeente zien waar niets in vermeld stond over nachtvissen met een tent. Het bracht hen aan het twijfelen en ik kwam er met een waarschuwing vanaf. Nu heb ik ze tot op heden niet meer gezien, maar wie heeft er nu gelijk en ben ik in overtreding?
Samen is niet alleen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2010 20:45

Mark, de federatie Limburg had vorig jaar bij haar algemene voorwaarden staan dat tijdens het nachtvissen het gebruik van een vistentje of bivvy verboden was. Een idiote bepaling die er nu gelukkig niet meer in staat.
Op zich had de rivierpolitie dus gelijk..., al is het nog maar de vraag hoe de rechter hierover gedacht zou hebben. Dit soort bepalingen blijft verwarring zaaien.
Nu staat er bij de federatie Limburg (2010) weer een bepaling in de Lijst van Viswateren dat voor een gedeelte van de Maas het kamperen aan de waterkant is verboden. Kijk maar eens in het boekje voor welk gedeelte dat is.
Waarom dit nu zo bepaald is weet ik niet maar ik zal het t.z.t. aan de voorzitter van de federatie vragen.
andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

05-02-2010 09:08

Hallo Aart

Nu ben ik eens gaan zoeken in de APV van de gemeente Sittard-Geleen, aangezien ik hier een leuke visplek weet die onder deze gemeente valt.

Nu staat hier het volgende :

Artikel 2.4.25 NachtvissenHet is verboden op of aan de weg, die deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied, in openbaar water te vissen tussen zonsondergang en zonsopgang.

Wat moet ik hier nu dan uit op maken ??

Wat is een door het college aangewezen gebied ??

Dit is nu zo'n voorbeeld waardoor ik het zo verwarrend vind van wat nu wel mag en wat niet !!

Mvg.

André
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-02-2010 10:09

http://www.sittard-geleen.nl/searchresults.jsp

zoekopdracht " nachtvis "

resultaat 2 documenten. ( doorzoek deze documenten dan ook nog eens op " nachtvis " en nog een keer op " kampeer " scheelt flink wat leesvoer )

In de APV staat nog meer over het gebruik van kampeermiddelen zie

http://www.sittard-geleen.nl/dsc?c=geto ... achtvissen

Contact ( http://www.sittard-geleen.nl/content.jsp?objectid=1756 ) met de gemeente opnemen welk gebied ze nu exact bedoelen. ( is vaak toch wel ergens op de gemeentelijke website te vinden in e.o.a. document. )

Vraag dan meteen of ze ook de visrechthebbende zijn in dat aangewezen gebied.

Ja, dan hebben ze het juist omschreven.

Nee, dan heb je voer voor discussie bij een rechter in het geval van een PV.

Als de gemeente geen visrechthebbende is dan hebben ze NIETS over het nachtvissen zelf te zeggen.

Wel over het al dan niet gebruiken van een tentje /kampeermiddel/schuilgelegenheid tijdens het (nacht-)vissen.

Succes.
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

05-02-2010 12:10

Aart/Michel, het heeft dus verder niets te maken met de oever waar je vanaf vist maar dus het water wat je bevist? Geldt dit ook eigenlijk wanneer je vanuit prive terrein vist waar de eigenaar toestemming voor heeft gegeven? Of gelden dan ook weer de regels van het water dat je bevist? Ik heb er op de KSN meeting ook al even met Michel over gesproken. Die het inmiddels goed voor mekaar heeft in zijn omgeving. Echter ik sta er helemaal alleen voor omdat er weinig karpervissers hier in de buurt in dezelfde situatie zitten. Ik krijg hoe vervelend het ook is niet voor mekaar wat zij hebben geregeld bij de federatie en gemeente.
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-02-2010 12:33

Mark,

Als je in de nacht aan het vissen bent vanaf een priveterrein in een water waar het nachtvissen niet is toegestaan ben je in overtreding.

Als je met toestemming van de visrechthebbende 's nachts nag vissen en je hebt toestemming van de eigenaar om een tentje neer te zetten aan dat water op zijn prive landje. Ja dan kan je beiden dus mooi combineren.

Wat in mijn omgeving regelmatig gebeurd is dat de oevereigenaar het verbied om tussen bepaalde tijdstippen ( zonsonder- en zonsopgang ) de oevers te betreden. Niet voor niets dat het bootvissen hier vrij populair is. Bij wijze van spreken : 1 meter uit de " verboden " oever ankeren en je mag alles weer !
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

05-02-2010 16:58

Michel, het water waar ik in vis is de Maas en die valt hier nog onder de federatie Limburg. Daar is nachtvissen het gehele jaar toegestaan. Het stukje weiland waar ik mijn tent opzet is prive terrein waar ik toestemming voor heb gekregen. ik kan zelfs mijn auto bij de stek neerzetten, allemaal geen probleem. Dan zou het opzetten van de tent dus buiten de regels van de gemeente/federatie vallen?
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-02-2010 18:08

Aart Lokhorst schreef:Nu staat er bij de federatie Limburg (2010) weer een bepaling in de Lijst van Viswateren dat voor een gedeelte van de Maas het kamperen aan de waterkant is verboden. Kijk maar eens in het boekje voor welk gedeelte dat is.


Mark,

Als dat gedeelte waar jij prive zit niet in het hierboven bedoelde deel is. Is het antwoord op jou vraag. JA
andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

05-02-2010 20:11

Ik neem aan dat je dit bedoeld :

Nachtvissen in de Maas is het gehele jaar toegestaan, echter m.u.v. de volgende
gedeelten:
- de Maas (oostoever) vanaf de ingang van de Jachthaven Eijsden tot de
ingang van de Jachthaven Pietersplas;
- de Maas vanaf het gebroken slot Grubbenvorst km. 112.700 tot aan de
Molenbeek te Arcen km 120.150 (gehele breedte van de Maas).
Plaats reactie