Invloed van warme periode februari op de karper.

Arjen Lans

12-02-2002 13:25

Ik ben blij dat er een aantal ouwe lullen zijn die regelmatig reageren op dit board. Jaren ervaring en kijkend naar Peter Vrijdag met veel succes (steek die veer maar in je ...).

Toch ben ik benieuwd naar een serieuze reactie van hun kant op de gepostte vraag. Peter, Henk, Douwe, Aart, en overige aankomend pensioentrekkers...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2002 17:44

Ok Arjen.
Het spits afbijtend van de aankomende bejaarden.
Gaat een karper denken hé het wordt warmer het is de tijd nog niet maar ok ik ga maar alvast de dingen doen die ik graag zou willen doen.
Lekker weertje, lekker eten, lekker van bil en dan maar weer lekker luieren.

Nee een karper denkt niet, hij geeft gevolg aan zijn instincten.
En die instincten worden aangewakkert door de omringende natuur.
Ze worden misschien wel eerder/vroeger aangewakkert door het weer van nu, maar er zijn volgens mijn bescheiden mening een paar andere zaken voor nodig die erbij komen.

Het lengen van de dagen, lees meer daglicht.
De zon op het water, die krijgt al weer wat meer kracht maar nog niet genoeg om het water snel op te warmen op ondiepe plekken.

Laat onverlet dat je met dit weer uiteraard de karper eerder aan het azen zult zien maar de echte voorjaarstrek moet m.i. nog op gang komen.

Mijn mening; de karper is uiteraard nu iets actiever door de hogere watertemp.
Hij verlaat nu sneller zijn winterschuilplekken maar keert er weer naar terug.
Weet je die te vinden vang je ze met kouder weer ook maar nu de watertemp. hoger is nu eerder.
In de nachten is het in de winter meestal naadje, dat zal nu minder het geval zijn zie maar naar de nachttemp. van de afgelopen paar weken.

Zodra de dagen lengen en de zon, die dan veel meer kracht krijgt, de watertemp. aan de kanten echt omhoog jaagt komt de voorjaarstrek echt op gang de vis verlaat de overwinteringsplekken.

Hoeveel deze zachte winter de paai zal vervroegen is nog niks over te zeggen denk niet dat het veel verschil uit zal maken dan andere jaren.

Tot zover eerst maar mijn bescheiden mening omtrent de maand februari.

Douwe

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-12 17:45 ]</font>
Pieter de Jongh

12-02-2002 20:18

Avond heren,
even reagerend op deze topic.
Ten eerste is het dat de lichtintensiteit stimuleerd dat een vis "wakker" word.
Dit is in een normale situatie en bij een normale vis.
Je hebt nl zeer zeker de bekende uitzondering.
Verder is het ook het instikt wat een onbekende rol speelt.
Wat betreft het paaien heb ik ooit gelezen dat bij de veel bestudeerde koikarper er globaal 1000 gradendagen vanaf het 1 januari nodig zijn om de eieren te laten volgroeien.
Dit wil zeggen dus bv 40 dagen met een gemiddelde watertemp van 25 graden of meer realisisch 120 dagen van 8 graden.
Dus als dit opgaat voor alle vissen, wat ik moet gissen maar waarvan ik veronderstel van wel, dan zal dit zachte weer mede de oorzaak zijn van een vroegere paai mits het na de volgroeiing van de eieren ook maar de minimale watertemperatuur van 18 graden is.
Groeten pieter
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-02-2002 02:59

Op een goede vrijdag.....
Peter, ik ben zeker absoluut niet pissig op jouw omdat je niks hebt teruggestuurd over het bootvissen. Je had immers al gemeld dat je problemen had met je pc. De opmerking die ik maakte was puur omdat ik ook op die bewuste dag iemand van "het team" opmerkzaam heb gemaakt op het ontbreken van zijn leeftijd, zoals dat bij jouw ook het geval is. Terwijl dat toen, heb net gekeken nu dus niet meer, één van de verplichte vakken was om in te vullen. Toevallig heb ik hier net een nieuwe toppic over geopend, puur uit eigen belang.
Misschien dat ik dan toch nog onder die bruiloft uitkom...
vriendelijke groet, MB