Rust

Plaats reactie
HansPeter van Ee

04-02-2003 19:14

Heren

Kennen de karpers op de Nederlandse dressuurwateren echt geen rust meer ?

Ik heb daar zelf zo mijn twijfels over..

met twijfelende groet

HPE
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-02-2003 19:32

wel degelijk, door gewoon een paar maanden stil te liggen namelijk. af en toe schraapt er een lijn langs het lichaam en dan zwemmen ze twee meter en dan blijven ze weer liggen.

Mischien wel tot aan mei, kauwend op een enkele boilie....

Hoeveel vissers gaan er nu echt het hele jaar door?
HansPeter van Ee

04-02-2003 22:12

John

Dus bijvoorbeeld de Zwaan is een 'fout' water en het IJsselmeer is een 'goed' water ?

met bedenkelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-02-2003 22:45

Ik denk dat er op de meeste wateren zones zijn waar karpers toch enigzins tot rust kunnen komen simpelweg omdat dat plekken zijn waar om uiteenlopende redenen niet gevist wordt.
bijv. plekken waar vissers simpelweg niet kunnen komen,plekken die er bekent om staan dat er toch niks wordt gevangen,wat absoluut niet wil zeggen dat de karper er niet vertoeft maar deze plek(ken) simpelweg niet gebruikt om te azen maar om te rusten.
En de meeste mensen vissen niet op een grotere diepte dan een meter of 15 maar ik weet zeker dat de karpers rustig op 20 meter diepte kunnen zwemmen/vertoeven en overigens ook wel aast.
Weet overigens dat er op 21 meter diepte wel karper is gevangen ergens in frankrijk.
Zou overigens wel eens willen weten wat de grootst bekende diepte is waarop karper is gevangen !
Dennis
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-02-2003 10:24

Nee!!!!

Net zo min, dan wel minder als op de niet-dressuurwateren. En wel hierom;
Vroegaaaaaaah....... zo'n 25 jaar geleden bestonden karpervissers uit de welbekende kleine selecte groep waar bepaalde (?) oudere jongeren het op dit board zo vaak meesmuilend over hebben!
Deze "echte karpervissers" hadden destijds wel wat anders te doen (snoeken of boekjes van Schreiner en de Winter verslijten bijv.) dan de hun zo geliefde vis in de winter lastig te vallen. Lekker laten rusten was het motto (of lag het iets anders?) i.p.v. ze zoals tegenwoordig te belagen vanuit met "winterskin" voorziene bivy's liggende in dikke kilo's zware thermo-slaapzakken.
Dit hele verhaal gaat niet op voor mij aangezien ik gewoon een koukleum en dus waarschijnlijk ook geen "echte karpervisser" ben.
Zelfs onder een bruggetje achter een pijler in het stadsplantsoen zijn ze niet meer veilig voor de "penners" onder de zichzelf "echte karpervissers" noemenden onder ons.

Hebben jullie nou echt niets beters te doen? Laat die vissen met rust.
Ga elkaar lekker op het e.o.a. internet-forum het leven zuur maken, discussieren, info uitwisselen, de betweter uithangen etc. dit medium is per slot van rekening niet voor Jan Jota in het leven geroepen. En het komt mij nog lekker uit ook.
Zo......dat is er uit!
Wees gegroet,

John



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-02-05 21:41 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

05-02-2003 14:12

Het wordt nu toch echt tijd dat we weer gaan vissen :smile:

Wees ook gegroet,
Rob
HansPeter van Ee

06-02-2003 18:43

John

Laat ik dan eens een oordeel geven over de Zwaan.
In het voorjaar van 2001 heb ik er een paar maanden gevist en had in het begin het gevoel, dat ik aan een te klein tafeltje in een grand cafe zat.

De tweede sessie die ik er zat te vissen werd ik toch bespeeld door de karpers aldaar.
Zelden heb ik het meegemaakt dat karpers zoveel springen op een water met zo'n beperkte omvang.

Wat ik er tevens mocht ervaren was dat het daar gigantisch moeilijk is om een aantal karpers te vangen.
Toen ik er zelf zat in dat bewuste voorjaar werden er slechts drie vissen gevangen.
De winter ervoor was er geen enkele karper te bewonderen geweest op de kant.

Zover ik goed geinformeerd ben is er vanaf december 2001 tot begin mei 2002 geen enkele karper op de kant geweest.
Rust zullen ze er dus heus wel kennen.
Ook heb ik een paar maal een aantal karpers kunnen observeren en ik kreeg nu niet het gevoel dat de vissen daar als opgejaagd wild door leven moeten.

Jammer dat er hier geen biologen actief zijn op het board, want die zouden misschien eens haarfijn kunnen uitleggen hoe een karper met bepaalde situaties omgaat, maar goed dan maar een toelichting van wat ik er van weet.
Elke verandering in het leefpatroon en de leefomgeving van de karper schijnt de vis te kunnen stressen.
Bij gevallen van stress maakt het lichaam van de vis cortisonen aan, zodat de vis zich aanpast aan de nieuwe situatie zonder verder nog gebukt te gaan onder de stress.

Wat wel een punt van aandacht verdiend op de Zwaan is het vele voer wat er in het water wordt gedumpt.
Mij is daar in ieder geval opgevallen dat de gemiddelde karpervisser schijnbaar niet weet waar deze mee bezig is.

Ook wat er soms gevoerd wordt is van zeer slechte kwaliteit en dat in combinatie met het beperkte oppervlak van het water is een zeer slechte zaak.

Het IJsselmeer

Nu anno 2003 is het IJsselmeer het meest overbeviste zoete water van Europa.
Verbaas U dus ook maar niet dat dit belangrijke water buiten het Beleidsinstituut Binnenvisserij gelaten is.
Dat betekent voor het IJsselmeer: geen VBC bestaande uit beroepsvissers, hengelsport- en natuurorganisaties en dus geen integraal visstandbeheer dat met alle belangen rekening houdt!!!

met niet-beherende groet

HPE

_________________
Het gewicht van een foto is vrij laag

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-02-06 18:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-02-2003 10:54

Anarchist...:razz:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-02-2003 11:13

Als het over de Zwaan gaat ben ik het in het geheel eens met Hans-Peter...

er komt echt weinig vis op de kant met af en toe een mazzeltje voor iemand die niet weet hoe het er daar aan toe gaat... het zijn echter de vaste zwaanvissers die vaak nog hun visje vangen... compliment aan meneer blok :wink:

Groeten, Frank
Plaats reactie