Botulisme op de Sloterplas?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

06-07-2006 21:58

Ik was gisteren aan het vissen op de Sloterplas en iemand die het gras maait voor de gemeente zei mij dat hij van zijn superieuren te horen heeft gekregen dat als hij vissers of zwemmers ziet, hij door moet geven dat sinds een dag of 3 botulisme tegengekomen is op het Sloterplas.

Hij zei mij ook dat er borden waren gezet langs de hele plas, maar die door jongeren weg zijn gehaald. Nou zou ik het normaal gesproken niet geloven, maar hij leek mij zo serieus. Dus vandaar mijn vraag:

Weten jullie hier iets van?
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

07-07-2006 09:30

Het water zag van de week wel wat groen.
Maar of dit gewone alg is of gelijk botulisme is weet ik niet.
Ik geloof dat dit thv de torenwijk was in de richting van het slootje wat wegloopt van de plas richting voetbal vereniging.

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-07-2006 10:38

Randy botulisme is een gevolg van een vergif wat veroorzaakt wordt door bacterie geen alg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Botulisme
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

07-07-2006 11:31

er zijn al veel wateren ook met blauwalg.
die worden getest door een instantie en daar kan je akelig ziek van worden.

voor de vissen zal het ook niet gezond zijn denk ik...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-07-2006 11:43

Ook hier is er enige verwarring in de naam, het is ook geen alg maar een bacterie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyanobacterie
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

07-07-2006 11:46

ik denk dat zodra er iets mis is met het water gelijk wordt geroepen dat het blauwalg is.

is botulisme minder schadelijk dan?
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

07-07-2006 14:13

Ok Douwe das duidelijk, thnx!

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

13-07-2006 19:01

Blauwalg is een alg het woord zegt het al maar botulisme is een bacterie die zowel voor vissen en bij inname van grote hoeveelheden ook ernstige gevolgen kan hebben voor mensen, bij kleine inname kotsen en diaree kan veroorzaken , botulisme legt bij vogels het immumsysteem vlak en het zenuwstelsel, hierbij is het geen uitzondering dat vogels gewoon uit de lucht vallen .

botulisme komt vaak voor bij hoge tempraturen die lang aanhouden waardoor het zuurstofpercentage in het water naar beneden gaat , vraag me niet met hoeveel procent want dat weet ik niet wat ik wel weet is dat het niet ten goede komt aan de waterkwaliteit en aan de fauna eromheen .


Greetz rich
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-07-2006 22:23

Richard ter informatie:

Blauwalgen of blauwwieren is een orde van bacteriën die net als planten door fotosynthese zich van energie voorzien. Het chlorofyl is echter eenvoudiger van vorm dan bij de planten. De naam blauwalg is misleidend omdat de blauwalgen niet tot de algen behoren maar een aparte groep vormen. De officiële naam voor deze groep is cyanobacteriën, afgeleid van de kleur cyaan (blauw-groen) omdat de blauwe kleurstof fycocyanine deze groep kenmerkt. Blauwalgen hebben een eenvoudiger bouw dan algen.

Bron Wikipedia, dus blauwalg is geen alg omdat het woord alg dat zegt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

14-07-2006 10:15

Hier in de buurt is een water met veel waterplant en lelies.
Nu is alleen het hele water groen en zit er heel veel alg in.
De vangsten zijn opeens dramatisch achteruit gegaan.....
Ik heb besloten om het water maar even met rust te laten.
Maar is het groene water het gevolg van blauwalg?
Of heeft het een andere oorzaak?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-07-2006 12:03

Blauwalg is naar mijn weten te herkennen door een olieachtige waas die drijft op het water, heb dit nekele jare geleden meegemaakt op een water in de buurt, en weet van toen dat karper het lang uithoud.
De kleine vis, en roofvis ging toen als eerste dood, maar weet niet of dit ook afhankelijk is van het water.
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

14-07-2006 13:24

Douwe

inderdaad je heb helemaal gelijk wat betreft de blauwalg, nou moet ik ook eerlijk toegeven dat ik zelf niet zo heel veel weet van blauwalg , maar ik heb het opgezocht en het klopt inderdaad.

edward

op kleine en ondiepe wateren is botulisme een ware ramp in dit soort wateren zit relatief al weinig zuurstof vergeleken de grotere wateren ,
vandaar dat je ook als eerste kleine vis en roofvis ziet bovenkomen .

Mourad
maak je niet druk over je thuiswater dat gaat helemaal goedkomen
want het is diep en het is enorm zuurstofrijk en nog lekker groot ook , hoogstens de sloten zullen er last van krijgen maar over vissterfte hoef jij je niet druk te maken ,
en als ze bordjes plaatsen zal dit meer ter waarschuwing zijn voor mensen die willen zwemmen of voor hun zwemmende huisdieren (die dingen die blaffen) .


Greetz Rich
Plaats reactie