Zandafgravingen

Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

30-01-2002 11:36

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2002-10-28 00:10 ]</font>
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

30-01-2002 13:46

Henri,

Zandafgravingen hebben vaak een gevarieerde diepte, het kan van 3 meter opeens naar zo'n 9 meter gaan. Ik heb nu een plateau gevonden waar de wind opstaat. Ik denk dat dit een goede stek is voor in het voorjaar, maar is dat ook zo? Verder heb ik ook een stek waar riet en zo'n 1 a 2 meter water staat maar wel uit de wind ligt( als het ZW wind is)? Is dit de de moeite waard om te proberen...?

Henri,
Wat is jouw mening over het troebele water door het graven?

MVG Bram
Dennis Ruijs

30-01-2002 14:41

Beste Bram,

1 a 2 meter diepte is in het voorjaar ruim voldoende.

Zeker als de zon er de hele dag opstaat. Probeer dus als het kan een ondiepe plaat te vinden waar de zon de hele dag opstaat. Dus in het waterschijnt en niet geblokkeerd wordt door bomen of zo.

Succes daar.

Groeten,

Dennis R.
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

30-01-2002 16:46

Dennis,

Bedankt voor je reactie,
Ik heb al een plek gevonden met wind en de zon erop, maar een lokale visser zegt dat je hier alleen in de zomer vangt, dus...

MVG Bram

PS: Wie heeft er ervaring met mais op zandafrgravingen!?
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-01-2002 19:57

1 a 2 meter is het hele jaar voldoende :smile:

'k heb ze genoeg op 70 cm. gevangen op zandafgravingen
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

30-01-2002 21:05

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2002-10-28 00:11 ]</font>
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

31-01-2002 10:38

Bedankt voor jullie reacties,

Henri,
Voer jij vaker particles en boilies gemengd? Zo ja, in welke hoeveelheden...?

MVG Bram
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

31-01-2002 10:40

Kiron,

Dus jij denkt dat als ik nu een voerplek begin op een ONDIEPE stek resultaat op levert!?

MVG Bram
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

31-01-2002 12:32

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2003-02-02 17:57 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

31-01-2002 18:13

Bram,

Ik denk wel dat ik weet welke grindafgraving jij bedoeld. Je zou het mijn oude thuiswater kunnen noemen. Er wordt daar al enkele tientallen jaren gebaggerd dus die vis trekt zich daar geen ene sikkepit van aan, deed ie ruim twintig jaar geleden al niet!
Je zegt dat je een leuk plateau gevonden hebt. Wel nu, als daar op dit moment gebaggerd wordt houd er dan rekening mee dat dat plateau morgen verdwenen kan zijn vooral als er ook gebruik wordt gemaakt van zandzuigers! In de tijd dat ik daar viste heb ik komplete eilandjes als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Soms zelfs in enkele uren tijd! Ga er in de zomer maanden dan ook zeker niet zwemmen want het is LEVENSGEVAARLIJK!!!!!!
Toen ik daar viste zat iedereen op hooguit 20 meter uit de kant te vissen met het gevolg dat het onder de oever bezaaid lag met voer. Dus viste ik op zo'n 60 á 70 meter afstand en ving opperbest, dit vaak tot ergernis van andere vissers die niets vingen.
Nu zal er na ruim 20 jaar de situatie wel behoorlijk veranderd zijn denk ik maar toch, en dat geld trouwens voor ieder water, probeer net iets anders te vissen als de anderen.

Zou je me misschien wat info kunnen geven over het tegenwoordige bestand aldaar?
Ik ben n.m. van plan om die afgraving over een week of zes nog eens te komen bevissen.
Als je die info hier niet kwijt wilt zend me dan eventueel maar een privé berichtje.

Bij voorbaat dank

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

31-01-2002 20:17

Beste Bram,

Waar zou je op 1 a 2 meter water geen vis kunnen verwachten?? omdat de rest van het water dieper is?? De kleinere putten zijn vaak ook maar een meter of 2 diep en daar wordt toch ook vis gevangen!! Juist op die ondiepere stukken weet de zon de bodem te bereiken, dit betekent dat plantengroei heel goed mogelijk is en dat betekent weer voedsel voor de karper, ook warmt het hier eerder op in het voorjaar, wat zeker in dat jaargetijde erg aanlokkelijk is voor de vis.

als het mogelijk is zal ik altijd tenminste 1 hengel ondiep leggen.

Of je op een ondiepe stek moet voeren hangt van meerdere dingen af: hoe is het bodemverloop rondom het ondiepe gedeelte, hoe is de ligging van de stek (zon wind enz) is het een gebruikelijke route voor de vis (observatie, ervaringen in het verleden) enz.

groeten,
Kiron
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

01-02-2002 14:28

Bedankt voor jullie reacties,

Het zonlicht heeft niet zoveel invloed omdat, zo als ik al eerder zei, het water zo troebel is dat je nog geen 10cm diep kan kijken. Dit trekt wel weer weg, hoop ik. Maar waar kan ik dan op letten waar trekken ze dan heen? Dichtbij de kant?

MVG Bram

PS Hans ik heb je een berichtje gestuurd
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

01-02-2002 21:32

Hallo Bram,

bedankt voor je bericht. Dat is inderdaad de afgraving die ik bedoelde.
Over die troebelheid van het water zou ik me maar niet al te druk maken, die vis is dat echt wel gewend. Als er dit jaar niet meer gebaggerd wordt (hoe weet je dit?) zal het er in de loop van de tijd wel helderder worden maar echt helder wordt het er nooit. Dus ga gewoon op je gevonden plateau vissen, dit lijkt mij op dat water een zeer interesante plek!

suc6

Hans

p.s. kun je me ook nog wat informatie geven over het kanaal genaamd naar je woonplaats? :smile:
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

02-02-2002 07:37

Hans,

Over het (woonplaats)kanaal kan ik kort zijn veel karpers en dikke karpers!!! Informeer anders bij Ronnie Claessens eens. Ik wil er dit jaar ook gaan vissen...
Hoe waren jouw vangsten of de afgraving 20 jaar geleden dan, ik heb wel meer mensen gesproken die er toen die tijd visten en zij zeiden dat je er best goed ving...? Van dat graven heb ik van een oudere man, ze hebben nu zoveel zand dat ze dit eerst moeten verwerken.

Maar nu iets anders: Dat zonlicht, je leest in veel artikelen dat het zeer belangrijk is, de karpers komen er op af. Maar als het water zo troebel kan er naar mijn mening weinig zonlicht bij de bodem komen?!

MVG Bram


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bram van de Berg op 02-02-2002 07:39 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

02-02-2002 12:24

Hoi Bram,

Zo,n 20-30 jaar geleden ving ik op die afgraving opperbest. Houd wel in de gaten dat dat in de 70er jaren was toen er in Nederland nog nergens sprake was van een gedogen uitzetbeleid. Elk water werd vol gestuwd met karper om aan de wensen van de toen al vele sportvissers te voldoen. Je zou het toen, zoals ze tegenwoordig zeggen, een echte knollentuin kunnen noemen. Het formaat van de karper toen variëerde tussen de 6 en 10 pond met daar tussen enkele uitschieters. Zo heb ik daar eens, ik meen dat het in 1973 of 1974 was, een schub gevangen van 92 cm lang, gewicht helaas onbekend. Ik kan je wel vertellen dat die vis toen heel wat bekijks veroorzaakte.

Wat dat zonlicht betreft zou ik me echt niet al te druk maken. Karper houd in de winter en voorjaar meer van warmte dan van licht. Dat ze in deze tijd van het jaar de ondiepere en zonnige plekken opzoeken komt enkel en alleen door het feit dat het water daar warmer is. Azen doen ze het liefst in de schemer of in het donker op de tast, vandaar die gevoelige tastorganen aan weerszijden van zijn bek. Dat troebele water is dus geen probleem. Als je nu op je gevonden plateau een voerplek kunt aanleggen weet ik zeker dat het binnen niet al te lange tijd vruchten zal afwerpen, want het water is daar ondieper en dus warmer. Probeer wel ff uit te vinden of er al niet door andere vissers ook gevoerd wordt want om deze tijd van het jaar voer je eerder te veel dan te weinig.

Suc6,

Hans
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

03-02-2002 01:52

Karper reageer wel degelijk op lichtindensiteit. Ook al is het water troebel, de zon wordt in het voorjaar weer krachtiger (schijnt dus dieper)& de karper komt weer meer in actie, ook al heeft het water niet eens de kans om warm te worden van het zonlicht.

Licht zet, vooral in het voorjaar, ook allerlei processen in gang in het water....

Zonlicht zorgt b.v. ook voor een verhoging aan vitamine D in je lichaam, zoiets zal er ook zeker zijn voor de karper, naast de "genoemde" andere effecten van zonlicht.......

In zandwinputten zijn de overzone's vrijwel altijd goeie plekken, maar mijn ervaring is dat pas in mei er echt pas wat leven in de brouwerij komt op diepe grote zandwinningen.Heeft ook te maken met de eerder genoemde spronglaag.....overdag opgewarmd water zal 's nachts ook snel weer afkoelen door het andere, nog koudere, water. Naarmate de spronglaag vorm krijgt, zal er dus een warme bovenlaag aan water zijn & zal de karper ook automatisch actiever worden.

Henri
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Dennis Ruijs

04-02-2002 17:38

Volgens mij is lichtintensiteit de belangrijkste "wekker" van de karper.

Groeten,

Dennis R.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

04-02-2002 20:04

Henri,

Je hebt ongetwijfeld gelijk wat die lichtintensiteit betreft, ware het niet dat ik meerdere malen karpers in groepjes bij elkaar heb zien liggen in amper een halve meter diep water in de diepe schaduw, terwijl het zonnetje toch lekker scheen. Ik vroeg mijzelf ook af wat die daar deden. Na temperatuur opname bleek het water in de schaduw 2 graden warmer te zijn. Dit was tegen de avond, misschien hadden ze er de hele dag al gelegen want de schaduw zijde lag overdag wel in de zon.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 23:42

Natuurlijk reageert een vis op warmer water........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

05-02-2002 15:20

Bedankt voor jullie "licht" reacties,

Hans,
Wat zijn jouw ervaring rond deze tijd van het jaar op de afgraving. Het weer is wisselvallig en veel wind. Ik wil in vakantie bij de warmwater uitlaat (hoe je dat zegt) vissen. Hier ligt ook een boot die ze niet gebruiken, goede keus? Of toch ondiep!?

MVG Bram
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

05-02-2002 18:57

Bram,

Toen ik dat water voor het laatst bevist heb was jij nog niet geboren. :smile:
Ik weet dus niet hoe de situatie daar tegenwoordig is. Toen was er in ieder geval geen sprake van een warm waterlozing. Als die er nu wel een is, is dat zeker in deze tijd van het jaar een aanrader.
Ik ben in ieder geval wel van plan om er volgende maand eens een kijkje te gaan nemen.

Suc6

Hans
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

05-02-2002 21:09

een boot bij de warmwater uitlaat. volgens mij zit je dan verkeerd bram. Ik was laatst weer een keer wezen kijken en toen lagen die buizen ervoor. Heb je trouwens al wat gevangen. donderdag zal ik het nog eens proberen daar.
ps hans van moorsel; kom jij ook uit deurne dan? Als je iets wil weten over het kanaal dan meel je maar.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

06-02-2002 02:44

Kijk Bram 'n reactie van een echte local. Wiliam kan je vast veel meer informatie geven over dat water dan ik.

Groet,

Hans
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

06-02-2002 15:22

hallo

Hans,
Ik ken William al, als je de disscussie in het begin leest zal je hier wel achterkomen.

William,
Ik ben er gisteren geweest en de buizen lagen aan de kant van de berksedijk. Aan de overkant ligt een boot bij dat kleine in hammetje!? Waar is die warmwaterlozing dan, ik dacht dat die altijd uit dat inhammetje kwam!?

MVG BRAM

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bram van de Berg op 06-02-2002 15:23 ]</font>
Arjen Lans

12-02-2002 14:23

Henry,
Even over die vitamine D die je aan haalt. Het menselijk lichaam maakt dit aan onder invloed van Ultraviolet licht. Bij karpers zal dit geen effect hebben omdat Ultraviolet gefilterd wordt door het water (Als karper al vitamine D aan kan maken). Op dit punt ben ik het dus niet met je eens.

Wel denk ik dat naarmate de zon hoger komt te staan en de dagen langer worden, de hoeveelheid licht die in het water doordringt hoger is. Misschien heeft dit, mede in combinatie met de stijging van de water temperatuur, invloed op het activeren van de biologische klok.
Arjen