“Karpercollectief Nederland” deel 1

Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

13-08-2004 16:19

“Karpercollectief Nederland” deel 1

Gezocht: vismaten in Nederland.

Wat zou het niet mooi zijn als je door het hele land heen vismaten zou hebben, die je de mooiste stekken in hun omgeving kunnen aanwijzen en je vervolgens uitnodigen om gezamenlijk op hun water een 24 uurs sessie te komen houden. En uiteraard nodig jij hen dan weer uit voor een sessie op jouw viswater, of beter gezegd: in jouw provincie. Want dat is mijn bedoeling met “Karpercollectief Nederland”.

In iedere provincie een vismaat, een collectief van 12 vissers. En deze 12 vissers kunnen dan onderling onafhankelijk van elkaar sessies plannen. 2 Provincies bij elkaar, maar meer mag natuurlijk ook. Misschien wel 1x per jaar een gezamenlijke sessie, “De Strijd der 12 provinciën” of zoiets.Vervolgens komt er een kort verslag mijn kant op, die ik dan op een website plaats die (in eerste instantie) alleen voor alle 12 leden toegankelijk is. Als het dan lekker loopt, en alle privacyregels zijn voor elkaar, dan kunnen we de website openbaar maken.

De leden kunnen op een sessie ook hun eigen vismaat meenemen (in overleg met de vismaat uit de andere provincie), maar ze vormen zelf als vertegenwoordiger van hun provincie de basis voor het collectief. Valt er een basislid af, dan volgt er op deze site een “sollicitatie” voor de vrijgekomen provincie waarop iedereen kan reageren. Voordat ik actief ga werven wil ik graag jullie reacties horen, maar ook eventuele tips zijn natuurlijk van harte welkom. Bij voldoende belangstelling komt er een uitvraag, en we starten dan in 2005.

Het moet wel duidelijk zijn dat er gezocht wordt naar rustige serieuze karpervissers (een kleine barbecue is oké, kampvuur, drank en stuf dus duidelijk niet) en dat de gedragscode van de KSN de basis van onze gedragsregels is. Verder moet je zelfvoorzienend zijn, dus eigen vervoer, tent, visspullen en dergelijke.

Graag zie ik jullie reacties hier verschijnen, maar mailen kan natuurlijk ook.

Groeten van Jos.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-08-2004 16:34

Jos,

Wat is jouw belang hierbij? kan bijv. zijn dat je het leuk vind? Ben wel benieuwd daar naar!!

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

13-08-2004 16:37

haha ik vind het een leuk idee. Regelmatig op een nieuw water vissen en ervaringen uitwisselen met anderen. Klinkt goed!
piet vlot
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-07-2004 19:03

13-08-2004 17:07

jos,
leuk idee,maar wordt dat geen duur grapje om dan op 12 verschillende
wateren te vissen ivm vergunningen?

of vis je alleen op openbare waters ?


mvg piet
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-08-2004 17:33

Goed initiatief !

Kan je best wel eens leuke ervaringen aan over houden, vismaten, tips en andere aardigheden.

12 Vissers is misschien zelfs wel wat weinig ?
CarpeR Diem
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

13-08-2004 19:03

De gebruikers hebben in totaal 133153 berichten geplaatst
We hebben 4677 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is Tim vanDongen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-08-2004 19:08

Er zit nog wel wat speelruimte tussen die 12 en die 4677 hoor Guido.
hoeveel gebruikers zijn er niet dubbel aangemeld ? :oops:

Of zijn een keer aangemeld om iets te verkopen ?

Hoeveel van de overgeblevene willen aan zoiets meedoen ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

14-08-2004 11:21

Beste Rene; mijn belang hierbij????? Ik denk dat je het antwoord hierop inmiddels al van collegavissers hebt gehad. Denk je eens in: morgen vis je op de mooiste stek in Groningen met iemand die je nauwelijks kent in een omgeving waar je nog nooit geweest bent. Geweldig toch. Het kost je niks, behalve dan je benzine.

Mijn rol hierin is om de 12 basisleden te selecteren. Vervolgens ga ik persoonsgegevens uitwisselen met deze 12 geselecteerden zodat men elkaar kan benaderen, en we gaan gezamenlijk afspraken maken over de invulling van je rol als basislid. Bovendien ga ik terugkoppelingen van sessies verwerken. Ik zie mezelf als de bindende factor (en 13e lid). Dit alles is echter van latere zorg. Op dit moment peil ik alleen de animo.

Wat betreft de vergunningen: een basislid is een ambassadeur van de provincie. Als jij mij uitnodigt op een verenigingswater, dan dien je als gastheer ook te zorgen dat ik een vergunning heb. Je kan dan denken aan een dagvergunning, maar misschien kan je bij de hengelsportvereniging wel een vergunning op naam van “Karpercollectief” verkrijgen. Zelf vis ik op water wat in de grote vergunning staat.

Voor wat betreft het aantal leden: de gedachte hierachter is om te starten met een select groepje, om te voorkomen dat het geheel een losse flodder wordt die binnen de kortste keren verdampt is. Als de groep eenmaal staat, kan je denken aan bijvoorbeeld een tweede groep, die je vervolgens weer kan mixen met de eerste. Ieder jaar een nieuwe samenstelling, dus ook nieuwe stekken. Dit vereist echter een hoop organisatie, maar met veel aanmeldingen krijg ik een ruime database met liefhebbers waaruit makkelijk geput kan worden.

Eigenlijk zijn dit problemen van latere zorg waar zeker wel oplossingen voor komen. Maar laten we eerst maar eens kijken of er een vervolg komt.

Jos
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

14-08-2004 14:26

Op zich wel een goed idee, maar wat komt er bijvoorbeeld allemaal op die website te staan.

mij zul je niet zo vaak over grote karpers horen, vertel ik dat wel dan zeg ik zeker het water er niet bij.

Dus mijn vraag is eigenlijks komt de naam van het water op de website te staan? of alleen foto's van de gevangen karpers?

Als het water er uitgebreid beschreven wordt dan zal ik zeker niet willen meedoen, ingaan op de gebruikte materialen, aassoorten en aasaanbiedingen lijkt me wel weer op z'n plek.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

14-08-2004 15:59

Beste petertop;

Enerzijds begrijp ik je bezorgdheid over het prijsgeven van je visstek, aan de andere kant is “kunnen delen” natuurlijk een fantastische eigenschap. Maar om je gerust te stellen: het wordt geen site met de naam “Ontdek je (mijn) visplekje”.

Bovendien is de site in eerste instantie alleen bedoeld voor de basisleden, een ander zal die site niet vinden. Je vindt er foto’s van reeds geviste sessies, van de omgeving, van de vangsten, en daarbij ook nog een kort verslag. Als je dan met een basislid (en eventueel vismaten) in zijn provincie een sessie gaat vissen weet je vooraf een beetje waar je aan toe bent.

Later kan je gezamenlijk overwegen zo’n site openbaar te maken, maar nogmaals, zo ver is het nog lang niet. En privacy zal altijd het belangrijkst blijven, mbt de persoon, maar ook mbt de stek.

Het doel is (en blijft) nieuwe gebieden ontdekken, nieuwe vismaten krijgen en ervaringen uitwisselen. Grote karpers zijn leuk, maar horen niet bij de doelstelling. Een recordpagina zal in ieder geval wel een beetje competitie geven, en daar is niks mis mee.

Jos
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

14-08-2004 22:57

Op deze manier klinkt het best goed, een stek delen is op zich geen bezwaar zolang het maar met een beperkte groep gebeurd. In dit geval met z'n 12en


Maakte me in eerste instantie alleen zorgen over de website maar dit was niet terrecht zie ik.

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-08-2004 13:19

http://www.karperstudiegroep.nl/

Tussen die 1100 zitter er best 12, waarmee je door 1 deur kan.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-08-2004 14:42

Hoho Klaas,
dat is discriminatie, niet alleen de KSN leden voortrekken !!

( Pffff , heb me gisteren als lid aangemeld :oops: )
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-08-2004 16:27

Beste Jos.

Mooi idee man, lijkt mij harstikke leuk om er aan mee te doen hoe jij het beschrijft.
Dat is echt gemeend :wink:

Maar........ het is al zo vaak bewezen dat karpervissers een afspiegeling zijn van de maatschapij.
Je zal altijd wel een l.l tegenkomen die de week er op met al zijn maten op je stek zit.
Dit terwijl je alle goede bedoelingen had om diegene 1 of 2 geweldige dagen te geven.

Sorry, maar ik paas.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

15-08-2004 17:13

Hey Robert, back in town?

Beste Jos,

Het idee is heel nobel van je. Maar ik ben eerlijk, ik zal me echt wel drie keer bedenken om me aan te melden. Zoals Robert al beschrijft, prijsgeven van stekinfo ligt zéér gevoelig en is op zich ook heel gevaarlijk. Wil je een beetje kwaliteit aan karpervissers binnen je clubje krijgen, zul je je "genootschap" heel besloten moeten houden. Is dat wat je wil?

Foos KSN'er? Goede beslissing man!

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-08-2004 10:37

He Raymond, yep here again.
Nou zijn ze hier in NL nog 2 weken aan de beurt.
Eens kijken of ze daar pap van lusten :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-08-2004 11:33

Men neme de KSN ledenlijst. Ledenlijst waar is die dan voor?

Voorbeeld:

Wilde graag rond Den Bosch in 1 van de plassen vissen. wist heg nog steg. Nix van vergunningen, noppes. Wist dat Toontje regelmatig op 1 van die plassen viste. Toon gebeld. "Dan kunde gij beter Marco belle....

Zo gedaan. 2 Uur o-h en later. Werd de afspraak gemaakt."Dan kumde gij maor zaterdag, dan rijde we een rondje.

Al rondrijdende werd ik aan een groot aantal boschenaren voorgesteld.

Lang verhaal kort..

Al met al een aantal jaren met plezier gevist en... nog steeds regelmatig contact met die mannen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-08-2004 10:23

Beste Klaas;

dus als ik het goed begrijp moet ik lid worden van de Karperstudiegroep, dan krijg ik een ledenlijst, vervolgens bel ik Toontje in Den Bosch, en die vertelt me al zijn stekken, Oh nee, dat was Marco. Die Marco stelt me dan aan bijna alle ander vissers in Den Bosch voor, die me vervolgens ook al hun stekken vertellen. Daarna pak ik wederom de ledenlijst en bel ene Pietje in Zwolle. Ook die geeft me een rondleiding langs de beste stekken en stelt me aan al zijn vrienden voor (die vervolgens ook al hun stekken laten zien) Ik begreep dat er 1100 leden zijn, dus nog 1098 telefoontjes en ik heb Nederland in kaart gebracht.

Ik dacht dat het probleem juist het stekkenpezen was, maar ik begrijp dat de ledenlijst van de KSN hier juist een handleiding voor is. Of is jouw verhaal er een met een hoog populartiteitsgehalte, oftewel een droombeeld van de ideale karpervisserswereld????

Want onbewust is jouw verhaal de basis van mijn verhaal. Alleen als Marco op deze manier met mij kennis maakt (wij kennen elkaar niet, en wie kan je tegenwoordig nog vertrouwen), en hij laat mij alle stekken zien, dan is inderdaad de kans groot dat ik er morgen met de hele familie zit (en de week erop weer). Als Marco zich aanmeldt voor het "Karpercollectief" kan ik je verzekeren dat dit niet gaat gebeuren. Hoe???? Meld je aan. Als je door de selectie komt zal ik het je vertellen.

Angst is nooit een goede raadgever. Wees zuinig op mensen met initiatief: of vind je deze (karper)wereld goed genoeg??

Groeten van Jos.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2004 10:46

Beste Jos,

Sterker nog: we hebben de stekken (later) samen bevist.

Maar je leest wat je wilt lezen.

Ik ben via via, ja je leert wel eens iemand kennen, bij Marco terecht gekomen.

Simpele vraag van mij was: Ik ga daar en daar vissen. Welke vergunning heb ik nodig?

Vraag 2: Moet ik rekening houden met voerstekken van jongens? Zo ja waar?

Volgens mij een heel andere insteek. Maar zal wel aan mij liggen.

O ja, zonder de infornmatie zou ik er toch hebben gevist. M.i. is dit zelfs het tegenover gestelde van stekken pezen. Ik wist nu immers welke stekken mis te houden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-08-2004 12:49

Beste Klaas;

jij hebt dus duidelijk al een kruiwagen die je op weg helpt in andere streken, en ik ben er naar een paar op zoek. En ik denk velen met mij, vandaar mijn initiatief.

Jij doet net alsof het zo simpel is om landelijk contacten te leggen, maar dat is het dus niet. Als jij mij zou bellen voor een leuke stek in Flevoland weet ik er wel 1 voor je, maar dat is ver bij mijn plek vandaan. De reden hiervoor is dat ik jou niet ken, dus ik kan de gevolgen niet overzien als ik je een plekje naast mijn eigen stek aanbiedt.

Voor bekenden gelden andere regels, kijk maar naar jezelf en Marco. De clou is dus dat (als je landelijk wilt vissen) het gemakkelijk is om kennissen te hebben door heel Nederland, en daar ben ik nu mee bezig.

Dat er uiteindelijk iets goeds uit voort kan komen, daarvan ben ik overtuigd. En al enkelen met mij, gezien het aantal PB's en mailtjes. Leuk!

Groeten van Jos
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2004 12:56

Jos,

Handihg he, die landelijke en regionale meetings? :)

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-08-2004 14:03

Beste Klaas

Ruim 1700 berichten in 32 maanden komt op ongeveer 55 berichten per maand, dus zeg maar 14 berichten per week, wat wil zeggen 2 per dag, en dat 32 maanden lang!!!!

En dan ook nog geinteresseerd in "landelijke en regionale meetings"? Dan wordt ik nieuwsgierig. En na even zoeken vind ik het: penningmeester bij de KSN.

Als KSN man zou je bepaalde initiatieven misschien kunnen stimuleren, of met adviezen bijsturen in plaats van vertellen hoe het anders kan, of hoe jij het doet. Of is er soms maar 1 club die het goed doet?

groeten van Jos
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

17-08-2004 15:04

Beste Jos,

In eerste instantie dacht ik wat een leuk inititief, maar na jouw reacties heb ik me niet lang meer hoeven te bedenken. NIET DUS!!! Klaas gaf enkel tips uit eigen ervaring en daarbij komt het lidmaatschap van de KSN met bijbehorende regio- en jaarmeetings goed van pas. Het is echt geen verplichting om lid te worden, al zou dat zeker geen kwaad kunnen. Je leert mensen kennen via de mail en spreekt bijvoorbeeld af op de meetings. Aldaar kun je d.m.v. een man tot man gesprek een veel beter beeld krijgen van de persoon in kwestie. Er kan altijd wel een rotte appel tussenzitten, maar meestal haal je die er met een beetje mensenkennis tijdens een goed gesprek wel uit.

Als ik me niet vergis ben je geen voorstander van de KSN. Dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze, maar mag ik misschien vragen waarom?

Met afwachtende groet,

Rik
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-08-2004 15:34

Beste Rik

Ik heb niks met de KSN, maar ik ben ook niet tegen de KSN. Wat ik wil lees je bovenaan de pagina. Verder denk ik dat mijn antwoorden duidelijk maar niet vervelend zijn (of wel Klaas?). Ik zie in ieder geval niet waar de ergernis vandaan komt. Ik ben iemand met een mening en heb een doel voor ogen. Sorry als dat je stoort.

Dit soort conversaties leiden echter alleen de aandacht van het doel af en dat is jammer.

Groeten van Jos.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2004 15:38

:cry:

Je hebt gelijk Jos. Sorry.

Des gewenst mail ik je gegevens hoe je een club/vereniging op kan richten.

Aan de andere kant: meer als een paar pointers heb ik je niet gegeven. Hier en dar een kleine aanpassing en je kan zo aan de gang.

MVG

Klaas